Vuositolkulla vatvottu brexit-sopimus tulee voimaan tällä viikolla lauantaina, 1. helmikuuta 2020. Ero koittaa Keski-Euroopan aikaan keskiyöllä ja Suomen aikaan klo 01:00
Helmikuussa alkaa siirtymäkausi, joka jatkuu vuoden loppuun. Tuona aikana ihmiset ja yritykset voivat liikkua vapaasti EU:n ja Britannian välillä aivan kuin tähänkin asti.
Aika näyttää, miten käy.
Vaan kuinka tavarat? Säilyykö tullivapauskin tuon siirtymän ajan, vai kulkeeko älyttömän kalliin Roju Mailin paketit jatkossa Tullin läpi, samassa kastissa kuin Kiinan paketitkin? Ja jos jää Tulliin, niin ottaako Kusti vielä sen saman ylimääräisen käsittelymaksun, jota Kiinan pussukoihin uhkailivat?
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Tietoa brexitin vaikutuksista henkilöasiakkaille
Britannia eroaa EU:sta tammikuun 2020 lopussa. Helmikuun alussa alkaa siirtymäkausi, joka jatkuu vuoden 2020 loppuun. Siirtymäkauden aikana jatketaan nykysäännöillä ikään kuin Britannia olisi vielä EU:n jäsen. Tämä tarkoittaa sitä, ettei vuonna 2020 tule muutoksia esimerkiksi tulliselvittämiseen tai matkustamiseen Britanniaan.
EU ja Britannia neuvottelevat vuoden 2020 aikana tulevasta suhteesta. Sinun kannattaa varautua siihen, että Britanniasta tulee EU:n ulkopuolinen maa 1.1.2021, kuten esimerkiksi Kiina ja USA.
yks mahis on tietysti rakennella letkut valmiiksi puristetuista letkuista johon banjot liittyy kierteellä. Niitähän saapi esim. W&W:ltä. Ihan varma en kyllä ole laillisuudesta tieliikenteeseen, tuommosessa itse kootussa palapelissä kun rakentelijaseppo ei kuiteskaan saa ihan vaan sutia menemään pelkällä lantiolla.
![]()
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Zzrään tilasin viime vuonna ebaysta HELin letkut eteen ja taakse.
Tarkkaa hintaa en muista mutta kympeissä liikuttiin, Porvoon mittaletku oli ehkä kympin tai kaks kalliimpi eli ei paha sekään..
Tuli jarruista vähän jämäkämmät kuin mitä vanhoilla kumiletkuilla oli, ei lähelläkään mitään äkkinäistä. Veikkaan että jos kuski ei olis tiennyt letkujen vaihdosta, ei ehkä olis huomannut eroa...
Kawasaki z1000 2006
Kawasaki zzr1400 2006
Yamaha fjr1300 2007
Ei sitä kadulla sitä teräsletkua juuri huomaa mutta radalla ei tartte ajaa ku 2 kierrosta lujaa ni alkaa tajuamaan mikä ero niissä on ku jarrut ei katoa yhtäkkiä.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Siihe vaikuttaa enemmänkin moni muu asia. Mm. onko ilmattu kunnolla. Ja onko vettä jarrunesteessä, mikä laskee sen kiehumispistettä. Toki myös minkänlaiset satulat on, onko halkaistavat vai monoblockit.
Teräspunosletkut on lähinnä siihen miltä kahva tuntuu, ja antaa paremman jarruvoiman kun ei ole perinteiset letkut joustamassa. Ja onhan ne muutenkin kestävämmät kuin perinteiset.
Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
Pariin pyörään olen vaihtanut punosletkut kumisten tilalle ja en ole kyllä juurikaan eroa huomannut. Viimeisimmissä trumpassa, ducatissa ja kotarissa ollut punosletkut jo tehtaalta. Samoin kuin kiinalaisessa mönkijässäkin.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Mites tuo jousivakio lasketaan progressiivisista, tai tässä tapauksessa dual rate, jousista?
Kokonaispituus on 375, ulkohalkaisija 37 ja langan halkaisija 5. Jäykemmälle 315 pitkälle pätkälle sain 10 N/mm, mutta tuo lyhyt löysempi 60 mm 4-5 aktiivisen kierroksen pätkä antaa ihan järjettömiä lukemia. Koko jouselle laskettuna 7,8 N/mm.
Lajin halpuus viehättää.
2013Halli 5x1Maili2016Lappenranta K 3X1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S 6X1Maili
2015Halli6X1Maili
2015Lappenranta K 17X1Maili
2015Kauhava17X1Maili
2015Räyskälä27X1/4Maili
2015Lappenranta S 3X1Maili
Juuh. Vaakaa apuna käyttäen tuli ekalle viidelle millille tulokseksi tuo koko jousen jousivakio, eli ehkä tuo kokonaisuus toimii sitten niin, että lähtötilanne on koko jousen vakio ja tiheämpien kierteiden pohjatessa vaihtuu sitten isommaksi. Ja järkeenhän se kävis että näin se on, joten näinhän sen on oltava.
Jos näin on, niin '96-00 ison Banditin jouset on 8-10 N/mm. Kaipa noi uskaltaa V-strommin keulaan heittää, siinähän se sitten selviää onko liian jäykät vaiko ei. Numeroiden valossa aika jees.
Lajin halpuus viehättää.
dual rate jousiahan ei voi kuvata yhdellä ainoalla jousivakiolla vaan ensin toimii toinen ja kun sen kierteet puristunut yhteen niin sitten toinen. ja jos tarkemmin vielä haluu pohtia niin missä kohtaa tuo vaihdos tapahtuu, joustomatkan alussa, keskellä vai lopussa. pitäis asetella yks kerrallaan puntteja päälle, mitata vastaava puristuma ja sitä kautta sais piirrettyä massa (voima) vs puristuma - käppyrän
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Tuo muutoksen sijainti joustomatkassa on ihan laskettavissakin, varsin simppeli asia kun vaan tajusi että koko jousen laskennallinen jousivakio on sama kuin todellinen jousivakio löysemmän osion pohjaukseen asti, jolloin vaihtuu jäykemmän osion jousivakioon. Voima kun vaikuttaa koko jouseen, ei vain toiseen osioon.
Ja tuo löysemmän osion jousivakiohan on laskettavissa kaavasta 1/k = 1/k1 + 1/k2, tässä tapauksessa löysempi osio on neljän newtonin pintaan, eli puristuu 2,5 kertaa enemmän kuin jäykempi.
Lajin halpuus viehättää.
Kuis paljon kompressorissa tulee olla min. ilmantuotto jotta se jaksaa ampua esim renkaan vanteelle?
Nykyinen pikakompurani siihe ei pysty lähellekään, ni ois järkevämpi kompura hankinnassa.
Riittääkö esim. tässä ruuti:
https://www.biltema.fi/tyokalut/pain...-24-2000033889
Mitkä ne oleelliset specsit tossa asiassa on? Kiitos.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Eiköhän se ole oleellisinta että on säiliökapasiteettia ja että letkulinja ei ahdista. Säiliöstä saa hetkellisesti reilusti isomman tuoton kuin mitä pumpun nimellisteho on.
Minulla on suurinpiirtein tuon Biltsun vehkeen kokoinen pönttö ja se hoitaa hommansa.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Juolahti tuossa mieleeni. Ennen kompuran ilmestymistä pajan nurkkaan ammuskelin maastofillarin tubeleksia tälläisellä virityksellä paikalleen.
Liekö sattumaa vai ei, mutta kun siirryin virallisen oikean rengasrasvan käyttöön, sen jälkeen ei ole kertaakaan ollut mitään ongelmaa vanteelle nousun kanssa.
Kompuran tuoton kanssa asialla ei ole tekemistä, jos vuotaa vanteen ja kumin välistä. Venttiilin kautta ei mene sen enempää ilmaa oli kompura mikä hyvänsä. Venttiilin sielu hyvä olla irti kun nostaa kumia vanteelle. Paineilmatykillä sitten posauttelevat raskaan kaluston lutterot jos muuten ei nouse. Kovat jätkät hiuslakalla, starttipilotilla tai bräkleenilla.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Saivartelua: eikö renkaan vanteelle nousu ja tubeless-renkaan tiiveys täyttöä aloitellessa ole hieman eri asia?
Tuohon jälkimmäiseen voi vaikuttaa vaikka laittamalla räikkäliinan renkaan ympäri, jolloin tupakansytkäkompuralla saa renkaan täyttymään, eikä ilmat pihise reunoista ulos. Toinen vaihoehto on hiilidioksidikapseli räikkäliinalla tai ilman.
Vanteelle nousee kompuran tuotosta riippumatta kunhan on riittävä säiliö paineakkuna. Venttiilin sisäkalut veks ja letkulla suoraan säiliöstä eikä paineenalennusventtiilin kautta. Tietysti jos säiliö on vaikka 50 litrainen, on aika urakka saada siihen edes 6 baria 12V pikkukompuralla. Tuo liinalla kiristäminen "huulille" on hyvä niksi.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Juu rengasrasvaa minäkin käytän, mutta toi mun vanha säiliötön kompura ei jaksa ampua rengasta vanteelle vaikka avustaa käsillä jne jne.
Juu irrotan aina neulan venttiilistä ennenku alan nostamaan vanteelle.
Kiitos kaikille vastauksista! Pistän tuollaisen Bilteman pöntön hankintaan piakkoin sitten.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Viime kesänä kokeilin nouseeko Contin raceattac etunen käsipumpulla, aika hyvältä näytti kunnes pamahti ja pumpun letku halkes. Kuumeni aika kuumaks, ja miehellä otsalla oli hiki koska pumppaustahti oli kovanlainen....
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Tämän tyylisiä salkkumallisia näkyy varikolla paljon, ehkä hiukan helpompi kuljettaa ja vie vähemmän tilaa:
https://www.bauhaus.fi/kompressori-toolson-mk180.html
Juuri tuollainen taitaa olla itsellä.
Noillakin on aina noussut vanteelle, mutta toki tuommoinen isompi säiliöllinen on parempi jos sen saa kuljetettua.
Kaikki ajoharjoittelutapahtumia koskevat kysymykset sähköpostilla osoitteeseen ratavastaavat ät moottoripyora.org
Onko kokemuksia "All Balls" merkkisistä stefoista? Onko mistään kotoisin vai yksi kuramerkki muiden joukossa ?
Second that. Ihan helvetin kovaa kumia
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Joskus oon KTM:ään laittanu all balssin laakeri-stefoja.
Eipä vakuuttanut. Mielummin jotain muuta.
Jos iskareihin meinasit, ni vihreetä skf:ää kiinni. Maksaa vähän, mutta on paras.
Braaaaap