Kaksi laakeria, pölysuojaa en ole tavannut kuin jarrun puolella, väliholkki laakerien väliin.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Tarkoitus olisi vaihtaa säädettävä jalkatappisarja alkuperäisen tilalle. Vähän ongelmallisen siitä tekee, että swingin akseli menee jalkatappien läpi. Mitenhän tuota lähtisi toteuttamaan? Helpoin lienee etsiä halkaisijaltaan vastaava tanko tms, jonka lyö tilalle?
Tarkoituksena olis ottaa takakiekko irti ja trukilla nostaa pyörää takahäkistä sen verran että paine helpottuu.
Vinkkejä otetaan vastaan
![]()
Yamaha MT09 -20
KTM sxf 450 -06
________________
Yamaha R1 -07
Husaberg FS650 -05
KTM sx 250 -05
Aika erikoinen ratkaisu kieltämättä. Jos kyse on tuosta allekirjoituksesi yamahasta niin tuossa pari viestiä ylemmän sivun mukaan ei kyllä näytä siltä että akseli menisi läpi.
Bmw f900xr
Minkälaista (mahdollisimman) edullista työkalua suosittelisitte vanteen laakereiden irroittamiseen?
Ja sit päälle sellanen alkeellinen kysymys, että pitääkö vanteen pölysuoja poistaa jollai ruuvarilla kaivamalla, vai onko siihenki joku oma työkalu tms?
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Ruuvari käy.
Koita saada liukuvasarasetti lainaan. Muuten menee jollain putkenpätkällä tai vastaavalla ulostakomiseksi.
Liukuvasaralla ja ulosvetäjällä homma on lähes ihanaa.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Miula on 5X5? neliötangosta tehty työkalu, jolla lyödään vanteen läpi laakeri irti.
Toinen pää on viistety sopivaksi.
Hintaa en osaa sanoa, mutta joitakin kymmenejä senttejä se kai maksaisi.
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
^ Moottoriöljy tai vaseliini ihan ok.
Laakereiden irroittamiseen olen käyttänyt sopivaa putkenpätkää.
Muista myös vaihtaa vetopakan laakeri/laakerit.
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
En käytä liukastetta, lämpöä tai jäähdytystä asentaessa, menee paikalleen lyömällä kun on sopivat holkit käytössä.
Irroituksessa yleisimmät työkalut on ruuvari ja tangon pätkä joilla laakerit lyödään irti. Jos vähänkään enemmän vaihtaa laakereita niin kannattaa ostaa heittovasara, tai lainata. Siihen levityspää joka menee laakerin sisäkooliin, tai viistoholkki joka lukittuu väliholkkiin ja saa yhdellä asennuksella lyötyä molemmat laakerit irti. Viistoholkki on samanlainen kun käsisuojien holkki joka työnnetään ohjaustangon päähän.
Jos laakereille haluaa pitkää ikää niin ohuella piikilla irroittaa pölysuojan ja laittaa sinne laakeri- tai vesivaseliinia. Laakerit valmistetaan yleiskäyttöön, laakeri voi olla kuumassa korkeakierroksisessa paikassa joten sitä ei voida voidella reilusti, vaan tehtaan jäljiltä usein laakerin sisällä on nokare kovaa rasvaa kehän reunalla. Käytännössä tällainen laakeri pyörii lähes kuivana ja käyttöikä on lyhyt, rasvaamalla saa jopa moninkertaistettua laakerin käyttöiän.
Kylätason kurapyöräilijä.
Itse käytän aina lämpösovitetta ja lyöntiholkkisarjaa asentaessa, hajoaa huomattavasti vähemmän laakereita asennuksessa.
https://www.google.com/search?client...N7gufOHtpbM%3A
Irroituksessa tollasta motonetin sarjaa:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/3830...ustyokalusarja
Neulalaakereille on sit vielä omat työkalunsa.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Ottaa vanhasta laakerista sisäkehän ja kuulat ulos sekä katkaisee ulkokehän vähän viistosti. Sillä hyvä naputella laakeri paikalleen, kun voi lyödä sen pesän sisään asti vähän. Saa sitten kasaan puristamalla pihalle.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Sopivan kokoinen hylsy lienee yksi käytetyimmistä laakerin asennustyökaluista silloin kun ei ole siihen tarkoitteuja työkaluja käytössä.
Kylätason kurapyöräilijä.
Varma en oo, mut kaverit puhuu, että mullekkin olis joskus noin käynyt... en tunnusta...
Välillä joutuu improvisoimaan ja hylsysarja on relevanttia tavaraa, mutta ei paras mahdollinen laakeriasennuksiin.
Tuollainen sarja käytössä ja toimii https://www.etra.fi/fi/laakerointi-e...arja-e30450303
Kylätason kurapyöräilijä.
Oli kai jollain tuolle tuotteelle jokin hintakin?
Itsellä käytössä kukko.
Runko+ 2kpl ulosvetimiä (14-19mm ja 20-30mm).
(Pirun kalliita ovat nuotkin)
Oulu
Halvalta vaikuttaa https://www.amazon.com/SKF-Skf-Tmft-36/dp/9820505917
Tommonen laakerien lämmitykseen https://www.tequipment.net/SKF/TMBH-...ction-Heaters/
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Mulla kanssa töissä SKF käytössä, ja paljon muuta millä laakerit asennetaan ja irroitetaan. Löytyy myös induktiolämmitin puristesovituksiin, lämmityksessä laakerin lämpö on 120-130 asteen välillä. Kuumemmeksi ei kannata lämmittää koska siitä ei ole hyötyä ja vaseliinit voi muuttua nestemäiseksi.
SKF on perusteettoman kallis, vastaavia löytyy vaikka tuolta järkevällä hinnalla ja toimii ihan samalla tavalla https://www.tooloutlet.fi/fi/Kaikki+...en+asennus/940
Kylätason kurapyöräilijä.
Lisää lämpöä.
Joskun käy niin, että kuumailmapuhallin tai kaasusytytin ei vaan riitä.
Tarve ei ole hitsata, mutta aina silloin tällöin tallissa tulee vastaan tilanne, jossa tarvitaan lämpöä.
Oli sitten kyse jumipultin irroituksesta tai metalliosan taivuttamisesta /muokkauksesta.
Olisiko tämmöinen tai vastaava riittävä
Liekin lämpötila maks. 1900 °C kertakäyttöpullo 10€
Vai olisiko tämmöinen sitten monipuolisempi
liekin lämpötila jopa 3300°
Kertakäyttöpullot näyttää maksavan 25€ ja 35€
![]()
Veikkaisin ettei tuo pelkällä nestekaasulla toimiva toho ole paljoa kummempi kuin Bilteman versio aiheesta, joka mulla on satunnaisia lämmittelyjä varten. Joo, kyllähän tuolla jotain tekee, mutta ei ihmeitä. Esimerkiksi jos haluaa lämmittää terästankoa mutkille taivuttelua varten, niin johonkin 10mm paksuuteen asti saa vielä sen verran lämpöä, että auttaakin jotain. Paksummilla loppuu teho kesken. Ruosteisten pulttien kanssa toimii jossain määrin, mutta pitää olla melko pieni pultti ja ympäristön pitää sietää lämpöä, kun ei tuolla yksittäinen piste lämpene hetkessä. Esim. auton alustan pulteissa tuosta on harvemmin kunnon apua, joko kappaleet imee liikaa lämpöä tai sitten lähellä on jotain sen verran herkkää, ettei tuolla voi tohottaa tarpeeksi pitkään.
Pullohappea käyttävä pilli on sitten varmasti ihan omaa luokkaansa, etenkin jos pitää saada nopeasti lämpöä pienelle alalle. Tosin arvaisin ettei tuossakaan teho päätä huimaa jos pitää isompia palikoita alkaa lämmittelemään. Mutta juurikin pulttien lämmittelyssä ja kaikessa muussa pistekuumennuksessa takuulla huimasti parempi kuin pelkkää nestekaasua käyttävä toho.
Arttu
Lämmityshommiin, jotka yleensä on ollu pultin irrotuksia, oon himoinnu induktiolämmitintä
Ei tuo enää ihan tolkuttoman hintanen olis.
Ei niin tartte varoa vieressä /takana olevia kohteita, kuhan vaan johtuvaa lämpöä ei mee liikaa.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
2013Halli 5x1Maili2016Lappenranta K 3X1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S 6X1Maili
2015Halli6X1Maili
2015Lappenranta K 17X1Maili
2015Kauhava17X1Maili
2015Räyskälä27X1/4Maili
2015Lappenranta S 3X1Maili
Mitenkäs pitää toimia Ninjan/prätkän etujarrulevylen irroituksessa/kiinnityksessä?
Varmaan joku lukiteliima noissa luulisi olevan tehtaan jäljiltä? Pitäiskö kiinnityspultteja avattaessa lämmittää ettei tule vahinkoa? Ja sitten asennus? Ruuvilukitetta? Löytyisi omasta hyllystä Loctiten sinisen väristä litkua => ihan väkivallattomasti avautuvaa, riitäiskö se?
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Kattoo, että vanteen levyä vasten tuleva taso on puhdas. Jos kierteissä pahasti vanhaa lukitetta voi jenkatapilla puhdistella. Lukitteena loctite 243 käy hyvin. Kaipa se perus sininenkin menee, kun kierteet tuskin öljyiset.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.