Alastaron alavarikko taas onkin täynnä jos jotakin kojua, kioskia yms. kun kiihdytellään, liekö vika markkinoinnissa tai missä? Jossain kumminkin.
Life begins@200hp
Top Fuelia en päässyt katsomaan, mutta olin kolmet kisat katsomassa viime kesänä. Parit RRät ja yhden kiihdytyskisan(taisi olla viikko ennen EM kisoja). Kyllähän noissa kerran vuodessa huipputapahtumissa porukkaa on.
Muutoin aika lattea meininki; taas puhun siis normikuluttajan näkökulmasta. Olikohan meitä kymmenen ihmistä katsomossa ja rinteellä makas muutama kymmenen. Alavarikolla kävin myös pyörähtelemässä kun tuttu mekaanikoi ProStockissa.
Anyway muutama t-paitakoju ei ole se, mitä haen. Loistavana esimerkkinä voi mielestäni pitää Keskisten kyläkauppaa. Kyseessä on sekatavarakauppa, jonka ympärille on rakennettu viihdekeskus. Ainoana tarkoituksenaan saada ihmiset tulemaan ostoksille ja siinä sivussa vielä tuhlaamaan rahansa erilaisiin viihdykkeisiin. Ovat siellä jopa viikon tuhlaamassa; siis perustana vain sekatavarakauppa....
Jos halutaan porukkaa viihtymään moottoriradalle viikonlopuksi, niin siellä tulee olla hyvät leirintäalueet, ravintoloita, uima-allasta/liukumäkeä, peliä ja laitetta perheellisille, ohjelmaa, minicrossirata, mikroautoa, illaksi leffateatteria tms.. ymym....
kuulostaa varmaankin melko suureelliselta, mutta näin minä tällaisen hankkeen näen.
Edit: jos esim Virossa olisi tuollainen todella "magee" ratakompleksi jonne voisi lomalla lähteä muutamaksi päiväksi katsomaan kisoja tai vaikkapa viikonlopuksi niin uskoisin, että kyllä täältä Suomestakin olisi menijöitä. Miksei sitten Virosta ja Venäjältä tulisi Iittiin porukkaa lomaa viettämään vaikkapa viikoksi, jos puitteet olisivat sellaiset jotta muutaman päivän viihtyy.
ps. unohdin tietysti illan rock konsertit
T7
No niin just. Tosin Ruåttalaisten yli ei enää kuule moottorin jytkettä, mutta tosiaan harrastajakuntaa sieltä kyllä löytyy melkosesti.
(Ja tosiaan vajaa 40 v sitten, kun aloitin skimbaamisen nahkaisilla nilkkamonoilla ja ruuvikanttipuusuksilla ei osannut kuvitellakaan nykymeininkiä)
T7
Mahtavaa! Homma etenee.
Tillolan moottorirata on valtion ykköshanke
Tähän monet kirjoittaa pyörähistoriaansa.
Niin mäkin. ...Ne on kaikki olleet nopeita ;D
Speed kills..........but only the dumb and the inexperienced!
Että tälläistä tänään Kouvolan Sanomissa:
Tillolan moottorirata on valtion ykköshanke
14.12.2012 8:17
Iitin Tillolankankaalle suunnitteilla oleva moottoriurheilukeskus on ministeriössä valtakunnan ykköshanke ensi vuonna. Opetus- ja kulttuuriministeriö myönsi jo Stefan Wallinin (r.) aikakaudella hankkeelle 1,5 miljoonaa euroa. Ministeriön tuoreessa liikuntapaikkojen rahoitussuunnitelmassa summa näkyy ensi vuoden kohteista euromääräisesti suurimpana.
Kulttuuri- ja urheiluministeri Paavo Arhinmäki (vas.) lisäsi aiemmin vuodelle 2014 osoitetun puolen miljoonan siivun jo ensi vuodelle.
Iitin Kymi Ringin lisäksi ensi vuoden valtakunnallisesti merkittävien hankkeiden listalla on Kontiolahden ampumahiihtokeskus (400 000 euroa) ja Lahden normaalimäen profiilimuutos ja muovittaminen (240 000 euroa).
Hanke on nimetty ministeriön listalla Tillolan monitoimikeskukseksi. Moottoriradan yhteyteen suunnitellaan erillistä raskaan kaluston ajokoulutuskeskusta, jollaista ei ole muissa Pohjoismaissa. Pääosin kuljettajakoulutuksen takia hankkeen kokonaiskustannusarvio on noussut aiemmin ilmoitetusta 30 miljoonasta 47,5 miljoonaan euroon.
Kokonaissummaan verrattuna opetusministeriön puolitoista miljoonaa on vain pieni puro. Rahoitusta on haettu kaikkiaan 5,1 miljoonaa euroa. Lisää voi siis tulla, vaikka nyt ministeriön oman budjetin raameihin ei mahtunut enempää.
Iitin kunnalle ja hankkeen puuhamiehille ministeriön kädenojennus tarkoittaa velvoitteita. Hanke olisi viimein saatava konkreettisesti käyntiin. Suunnittelua on tehty vuodesta 2007. Seuraavaksi olisi saatava kaavoitusasiat ja luvat kuntoon.
Iitin kunnanjohtaja Pentti Toivanen on aiemmin varovaisissa arvioissaan lausunut, että aikaisintaan keväällä 2013 voidaan päästä käytännön toimiin. Toivasen näkemys on ja pysyy edelleen.
— En lähde uusiin arvioihin. Sanon vain, että kunta tekee kaavaa, jonka pitää olla valmis puolentoista vuoden sisällä.
AKK-Motorsportin toimitusjohtaja Jani Backman sanoo, että tammikuussa saadaan lopulliset ja viralliset varmistukset kaikkien osapuolten sitoutumisesta hankkeeseen.
Iitin kunnanvaltuusto päätti tiistaina, että moottoriratayhtiölle myönnetään 23 462 euron pääomalaina. Kouvolan kaupunginhallitus sen sijaan päätti lokakuussa, ettei kaupunki toistaiseksi ole mukana hankkeen käytännön valmisteluissa.
— Kouvolan vetäytyminen tietysti ihmetytti, kun se on ollut kuitenkin alusta lähtien hankkeessa mukana ja primus motorina. Olen kuitenkin käsittänyt, ettei Kouvola ole lopullisesti heittänyt kirvestä kaivoon. Sielläkin odotetaan vain hankkeen starttia.
Itselleni tuli yllätyksenä että ministeritason ihminen on jo myöntänyt rahaa kyseiselle hankkeelle (enpä ole asiaa tosin tiiviisti seurannut). Kouvolan kaupungin vetäytyminen tuntuu oudolta, luulisi että haluja alueen kehittämiselle olisi. Toivottavasti on uskominen uutista, jonka mukaan AKK-Motorsportin toimitusjohtaja Jani Backman kertoo, että Kouvolassa odotettaisiin hankkeen käynnistymistä.
En myöskään tiennyt että rahan yhteyteen on kaavailtu ajokoulutuskeskusta. Mielestäni se on hyvä asia, sillä tämä lisäisi keskuksen käyttöastetta.
Edit: poistetaan linkki kun se kerettiin juuri julkaista.
Yamaha FZ6-S 2006 (2012)
Kawasaki ER-5 *2002 (2011)
Oliskohan se kiva mennä ensi kesänä tuonne Kouvolaan vaikkapa tuhannen pyörän voimalla (tällainen orkesteri on olemassa; olen kuullut). Valloittaa ravintolat ja nakkikioskit, syödä ja kaffitella; tuhlata vähän rahaa... ainakin nämä yrittäjät tykkäisivät.
Wingit voisi vähän laittaa musaa soimaan jne.
Ai että ihmiset eivät tykkäisi "päristelystä"? Enpä usko, että näin kävisi..varmaankin vain mukavaa ohjelmaa katukuvaan.
T7
<p>.</p>
Tämä seuraavanlainen uutinen tuli muutampäivä edellisen perästä. Enpä vaan muistanut laittaa linkkiä.
http://www.kouvolansanomat.fi/Online...012214877587/4
Tämä on vähän kaksiteräinen miekka.
Hyvä jos puolustusvoimat voisivat käyttää rataa ajoharjoitteluun. Sillä on radan saamisen kannalta painoarvoa.
Toisaalta vekaranjärven varuskunnassa rekkakuskeja koulutetaan paljon. Veisivät varmasti vuoroja kesällä muilta käyttäjiltä. Talvella on tilaa.
Ja jokainen tietää, että diesel on liukasta. Sitä ei mutkiin kaipaisi.
Tähän monet kirjoittaa pyörähistoriaansa.
Niin mäkin. ...Ne on kaikki olleet nopeita ;D
Speed kills..........but only the dumb and the inexperienced!
Tähän monet kirjoittaa pyörähistoriaansa.
Niin mäkin. ...Ne on kaikki olleet nopeita ;D
Speed kills..........but only the dumb and the inexperienced!
Vielä muutama vuosi sitten veijareiden ajokoulutus aloitettiin ns P-kauden jälkeen eli kesän saapumiserällä about syyskuun alussa. Talven saapumiserän kuskit on kesän alkuun mennessä jo koulutettu, joten vähissä taitais olla ns päällekäiset vuorot, jos samaa rataa ajelisivat. Mutta epäilenpä, että jos puolustusvoimilta pyydetään osallistumista kustannuksiin, niin noinkohan rahaa riittää?
"The only easy day was yesterday."
2012 S1000RR
GSX-R 750 K8 (ex)
MTV3:n uutisoi....
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutise...syntyi-sopimus
Tallissa: GSF 1250 S -08, Tunturi Sport -73, Solifer Suzuki S -84 & Pappatunturi -74
Noniin! Taas otti yhden askeleen eteenpäin![]()
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
Jep, nousi iho kananlihalle. Tuosta tulee fantastinen juttu.
Laitan tähän linkin, jonka olen johonkin yhteyteen jo aiemminkin liittänyt. Jotenkin tulee nostalginen olo (vaikken nyt ihan noin vanha ole). Koko hanke on minulle vähän niinkuin kunnianosoitus noille vanhoille staroille ja toki kaikille moottoriurheilun edustajille kautta aikain.
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkeli...tml#media=4413
Tuossa muutama päivä sitten muuten jannu löysi 15ke huoltoaseman vessasta. Palautti kassalle ja kyselemään tuli venäläinen mies perheineen. Olivat menossa Tahkolle hiihtolomalle! Melkoinen kassa mukana. Niin että miten liittyy rataan.....jos haluat suurta niin pitää ajatella suuresti.... nykyään maksavia asiakkaita löytyy kyllä....
T7
Jos toteutuu niin riemu ja juubel on kyllä mahdoton!
Jotkut Kouvostoliiton viherpunikit tuota ovat toki vastustaneet, mutta onneksi sentään Iitti on homman takana.
"To live so close to the possibility of dying You will learn what really is important and what not - and this makes You a better person" -Stefano DeBenedetti-
Upea juttu, että hanke menee eteenpäin ja kerrankin on hankkeeseen saatu sellaiset vaikuttajat jotka asian pystyvät viemään loppuun saakka. Jos Kari O. Sohlberg ei saa hanketta lobattua byrokratian rattaista läpi, niin silloin olisi muidenkin turha yrittää.
Innolla odotan, kuitenkin peläten, että ratavuokrat ovat liian kovat meille ratapäiväjärjestäjille.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
uskoisin kovasti että kun takana on Herrat Sohlberg ja Mahonen, ratavuokrien taso ja käytön haluttavuus on aika tarkasti mietitty etukäteen. Kummankin herran elämäntyö on moottoriurheilun eteenpäinvienti, uusien nousevien tähtien löytyminen ja mahdollistaminen. Ainakin itse olen suht luottavaisin mielin, ottaen kuitenkin huomion että kustannuspaineet ovat melko suuret. Aika usein lupaehtojen perustana on ehto välttää sitä että harrastaminen olisi vain harvojen herkkua, etenkin silloin kun mukana ovat kunnalliset tahot.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Vihdoin. Rata aloittaa toimintansa 2016 ja täysin valmista pitäisi olla 2018 :-) Onneksi ei tarvinu sukupolvia odotella.
GHOSTWRITER
Lähin verrokki löytynee tuolta Gotlannin saarelta tällä hetkellä. Siellä tosin ajokausi taitaa olla jonkin verran pidempi, joten sen myötä vuokra ehkä vähän alhaisempi. Veikkaan, että ~200€ per nassu voi olla ihan realistinen hinta ratapäivälle uudella GP-luokan radalla. Toki pitkälle radalle mahtuu enemmän populaa myös, joten kustannus jakautuu potenttiaalisesti useamman käyttäjän kesken.
Hemmetin hieno juttuhan tämä radan eteneminen on. Toivotaan, että muutaman vuoden päästä saa etsiä tonnariin pitkää välitystä, että riittää kulku tuolle suoralle. Taitaa mennä 200mph rikki Superbikella.![]()
Superbike #7