02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
No tuo koko vertaus vähän ontuu kun taitaa Suomi olla sen verran harvaan asuttu maa että vaikka tuon kepin laittaisit Helsingin keskustaan niin sen sisäpuolella on vähemmän asukkaita kuin missään keski-euroopassa. Summa summarum, tänne ei kannata tehdä mihinkään mitään ja meidän kannattaa muuttaa takaisin luoliin asumaan![]()
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
Plus se ontuu jo senki takia, että meepä jenkkeihin ja kato missä sijaitsee isoimmat ovaaliradat ja monet suositut kilparadat, ni ne on keskellä peltoalueita maatilojen ympäröimänä. Siellä saa ajaa tunnin radasta ulospäin etkä löydä ku 1000 ihmisen tuppukyliä. Toki siellä on poikkeuksiakin kuten COTA tai Indianapolis, mutta iha sama logiikka siellä toimii; radat rakennetaan halvalle maalle mahdollisimman vähällä häiriöllä.
...ja silti jostai kumman syystä keskellä peltoa sijaitsevalle Mid-Ohion radalle eksyi se 120,000 ihmistä katsomaan ALMS kisaa.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Eihän sillä alueen asukasmäärällä ole merkitystä.
Oikeastaan parempi mitä vähemmän radan talousalueella on asukkaita, niin mahtuu kisaturistit paremmin ja on vähemmän valittajia.
Miksi suomessa ei ole enempää isoja moottoriratoja![]()
Valittajia löytyy ihan missä tahansa, mutta Ison kaupungin lähellä on usein nukkumalähioitä ja muita taajamia ja valituksen meteli kovempaa kuin itse radalla. Nykyään vielä cityvihreät ja päästöt melun lisäksi, niin onnea vaan ratahankkeelle Helsingin kupeeseen. Eikös siellä joku Keimola aikoinaan ollut?
Motoparkia enempää korvessa keskellä metsää ei juurikaan pysty olemaan, jos ei ihan Lappiin mennä ja ihan oman osansa vastustuksesta on saanut sekin.
Ensin on kaavoitus ja ympäristöluvat. Onnea kaavoitukselle ja lupien hakemiselle pääkaupunkiseudun stadionille ja onnea maakaupoille tontin hinnalla. Ei muuten tule toteutumaan.
Sitten kun rata valmis, lähiseudun asukkaat valittavat nonstop melusta ja ympäristöhaitoista.
Sen jälkeen alkaa käyttörajoitusten, melurajojen ym kiristäminen --> radan käyttö ja kannattavuus tippuu kuin lehmän häntä ja lopulta perutaan ympäristölupa (jos konkka ei ole jo korjannut käyttörajoitusten takia).
Viimeksi muokannut: B12; 29.08.2025 klo 16:01.
BMW R-NineT -23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Sitä vaan, että meitä täällä suomessa on ihan liian vähän ihmisiä rahoittamaan kaikenlaisia kivoja juttuja, josta Euroopassa päästään nauttimaan.
Kun ei ole ihmisiä, niin ei ole lipun ostajia ja ei myöskään avokätisesti kaikenlaisia harrastuksia sponssaavia yrityksiä.
Joten tästä syytä väitän edelleen, että täällä ei kannata ihan täysillä haaveilla samasta kuin Euroopassa.
Hatunnosto niille, jotka omalla rahalla harrastavat kaikenlaisia kalliita harrastuksia ja sitä kautta ylläpitävät edes jotain täällä olevaa.
Sen lisäksi maa on sosialismin köyhdyttämä.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Tästä tuli mieleen, että siellä on tuo moottoriurheilu varmaan ihan kulttuuria, täällä suomessa ei vaikka miettiin kuinka menestyviä moottoriurheilun ihmisiä on tullut suomesta. Ihmiset kyllä heräisi kun niitä oikeasti mainostetaan jne..Kun esim kattoo Hyvinkäällä drifting kisa kun järjestettiin ensimmäisen kerran tässä lähettyvillä, muistaakseni oli loppuun myyty aika hetkessä. Muista kun vuosia sitten joku drifting kisa järjestettiin ihan Helsingin keskustassa, lipun myynti oli ollut tappiollista, muistelisin kuuleeni jostain että tappiollinen oli, kun sitähän ei mainostettu oikein missään. Nyt jos tuollainen tehtäisiin, niin asiat voisi olla vähän erinlainen. Itse haluisin käydä kattelee kaikenlaisia kisoja, mutta köyhä kun on....
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
YLE tänään:
Iitissä sijaitsevan Kymiringin toimitusjohtaja Kornél Öry on tyytyväinen kilparadan ensimmäiseen kauteen.
Erityisen tyytyväinen hän on siihen, että radalla järjestettiin kaksi kansainvälistä mestaruuskilpailua, eli motocrossin ja rallicrossin MM-kisat.
Tämän kauden tavoitteena oli saada crossiradat kansainväliseen kuntoon, ja seuraavaksi toimitusjohtaja haluaa keskittyä rata-ajon kehittämiseen. Tavoitteena on, että Iitissä päästään tulevaisuudessa isännöimään myös isoja rata-ajotapahtumia.
– Kymiringistä tekee ainutlaatuisen se, että se on ainoa GP-rata Pohjoismaissa. Seuraavaksi keskitymme siis järjestämään hieman enemmän rata-ajotapahtumia, vaikka ne olisivat kansallisia tai alueellisia.
Toimitusjohtajan mukaan Kymiringin taloustilanne on parantunut hieman, mutta kuluja ja investointitarpeita on edelleen paljon. Seuraavaksi on tarkoitus muun muassa kehittää radan visuaalista ilmettä ja sen ympäristöä.
Öry korostaa, että uuden liiketoiminnan aloittava yritys pääsee nollatulokseen yleensä aikaisintaan kolmen vuoden päästä toiminnan aloittamisesta.
– Meille pääasia on, että kehitämme liiketoimintaamme, ymmärrämme kuinka asiat toimivat ja pyrimme olemaan tehokkaampia, Öry toteaa.
Kymiring siirtyi unkarilaisomistukseen konkurssin kautta vuonna 2024. Öry uskoo edelleen radan ainutlaatuisuuteen ja alueen mahdollisuuksiin.
– Meillä on vielä vuosiksi työtä, investointeja ja kehittämistä radan ympäristössä. Teemme kaikkemme saadaksemme esiin kaikki ne mahdollisuudet, joita alueella on tarjottavana.
https://yle.fi/a/74-20184988
Tässä kun vuoden mittaan olen seurannut motocrossin MM-sarjaa, niin sen tilanne on aika ohut.
Väkeä riittää niissä maissa, joissa on omia kuskeja. Muualla katsomoiden täytös on varsin aneeminen. Sarja päättyi viikko sitten Australiaan, jossa sade teki pikkuluokan mestaruusjahdista erittäin tiukan ja lopulta hyvin yllätyksellisen. Yhtä kaikki, väkeä oli katsomoissa varsin vähän, ja mitalien jakamiset vietettiin lähinnä tiimien henkilöstöjen voimin.
Sääli koska laji on todella kiinnostavaa seurata - ainakin tv:n kautta. Toisin kuin ratalajeissa, ajolinjoja on lukuisia. Mutkissa osa maailman huipuista vetää ihan sisärinkiä, jotkut aivan ulointa kaistaa ja myös siltä ja väliltä löytyy ajolinjoja. Ja useimmiten sisä-/ulkokaistan väliltä ei löydy mitään eroa - silloin tällöin kuitenkin aivan ratkaiseva ero. By the way, Kimi Räikkösen kuski voitti MM:n!
Niinpä: Kymiring -suomalaisen kuskin puutteessa- tuskin pystyisi tekemään MXGP:n osakilpailusta muuta kuin isosti persnettoa.
^Usko, Toivo ja Rakkaus ovat muuten venäläisiä naisten nimiä.
Monet haukkuvat minua pessimistiksi (tai roisimmin), itse kuvittelen olevani realisti. Mutta annettakoon partojen päristä!
Eivätkä ne näytä kovin hyviltä: https://www.iltalehti.fi/talous/a/55...b-626bf65dc711
Lukemat ovat vuodelta 2024, jolloin toimintaa vasta käynnisteltiin... Yhtiöiden yhteenlaskettu liikevaihto (2024) oli ainoastaan 243 k€ - eli liikevaihtoa oli selvästi vähemmän kuin kaikkiaan 6 hlön palkat sivukuluineen ovat olleet. Tuolla menolla pää tulee nopeasti vetävän käteen - siis rahoitus loppuu ennen kuin toiminta on saatu kunnolla jalkeille. Tosin kesä -25 on tainnut olla jo selvästi vilkkaampi?
Kymiringin ongelma tulee jatkossakin olemaan se kuinka he pystyvät järjestämään isompaa yleisöä paikalle vetäviä tapahtumia.