Tolla super 1400:lla kun nyt kilometreja alkaa tulla, niin kyllä vaan jotenkin nyt tuntuu että kytkin toimisi "lineaarisemmin" ja ottaisi alempaa kiinni kuin viimevuonna tuolla mx:llä. Tiedä sitten, voiko kytkin muuten talven aikana muuttua niin että eroa huomaisi. Tietty kytkinvaijerin venyminen kai saattaa aiheuttaa kytkimen aikaisemmin kiiniottoa, voi kai olla sekin...
Kun tuli luvattua, niin lähes 100km takana Motoxin öljyllä, jossa moottoripyörän kuvakin oli. Kaikki vaihteet on löytyny ja pysyny päällä, joten kyllä tuo varmasti huippuöljy on
Paljon mukavampi on ollut ajellakin, kuin syksyn sateissa.
Ei tuo 5l pönikkä kyllä tosiaan taida kahteen vaihtoon riittää. Vähän hankalaa oli tihrustella öljysilmästä näin ensikertalaisena ja melkein 3l sinne sitten menikin. Vaikka eipä sitä talvelle ihan täyteen varmaan tartte laittaa, jos nyt tuolla vaihdolla sinne asti ajelisi.
Tässä vielä linkki kyseiseen ihmeöljyyn:
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/e...ductid=59-9502
<p>Honda VFR 800 -99</p>
<p>Kahvi maidolla, Fireblade mustana. No on se Gigsuki..</p>
Joo, onhan siellä valikoimaa. En ainakaan itse olisi varmaan pärjännyt, jos en olisi etukäteen katsellut sivuilta sopivaa putelia. Nyt piti käydä vain etsimässä se ja kassalle. Silti meni oma aikansa. Tokihan niissä nyt lukee paikanpäälläkin, mitä on missäkin, mutta en minä ainakaan jaksaisi siellä niitä jokaista alkaa lukemaan.
<p>Honda VFR 800 -99</p>
Ei ainakaan itselleni ole tärkeää olla jossain nettiväännössä "voitolla" (...ja mitenhän moinen sitäpaitsi edes määritellään silloin, kun koko helahoito on viimekädessä lähinnä omia mielipiteitä ja mutua, puolin sekä toisin??) Vai meinaatkohan kenties sitä ikivanhaa totuutta, että netissä hän, joka huutaa koviten, ja eniten, on oikeassa?
Vain mikäli tehtäisiin sellainen edellämainittu, vertailukelpoinen testaus, voisi olla mahdollista saada jotain oikeaa mitattua faktaa, kuka oli oikeassa ja kuka väärässä. Mutta tokihan omissaan on aina saanut, ja saa yhä edelleen käyttää ihan juuri sitä, minkä itse parhaaksi näkee.
Täytyy sanoa, etten aivan ymmärrä tätä ´fanaattisuutta´, mikä tähän hommaan selvästi liittyy.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Onhan noita testejä tehty vaikka ja minkälaisia. Mineraaliöljyissä ja synteettisissä on kuitenkin selkeät erot ominaisuuksissa, kuten onkin jo sanottu. Ei tuota voi oikein kiistää. Samoin on eri luokituksen omaavissa öljyissä, koska niihin luokituksiin sisältyy myös testit.
Se, mikä on riittävä öljy mihinkin käyttöön ja koneeseen on sitten hankalampi asia ja riippuu niin monesta asiasta. Asioista tietämättömänä katson itse silloin manuaalista suositusvaatimukset ja ostan sen täyttävän sopivankokoisen ja hintaisen öljykanisterin. Joku toinen haluaa sitten sitä parasta ja menee suositusten yli. Kolmas haluaa nimenomaan Delvacia. Ei noista nyt mikään vaihtoehto minusta huonolta tunnu, jos ne suosituksetkin kaikissa täyttyy.
<p>Honda VFR 800 -99</p>
Vertailutestejä kontrolloiduissa olosuhteissa kylläkin harvemmin. Ja ongelma on tietysti siinä testaamisen vaikeudessa ja kalleudessa.
Varsinkin silloin, kun kyseessä on tuote, joka on kuitenkin ensisijaisesti suunniteltu muuhun käyttöön kuin mistä nyt puhutaan, olisi mielenkiintoista ihan oikeasti nähdä mitatut faktat.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Kyllä jotain perusteluja nyt kaipaisi, jos ammattilaisten tekemät öljytestit kyseenalaistetaan. Mm. nuo luokitustestit, jotka pitää läpäistä, että luokituksen saa. Jos Delvacista nyt haluaa erikseen vääntää, niin sillekinhän löytyi se bensaluokitus, joten on se niissäkin testeissä käynyt.
<p>Honda VFR 800 -99</p>
Katsokaa luokitukset ja jos ne passaa, niin eikun sisään vaan. Merkillä ei ole väliä kunhan ei ole nilsiän mannoilia. Ja jos olet aina käyttänyt mineraali öljyjä, niin älä missään nimessä mene vaihtamaan täyssynteettiseen. Toisinpäin kyllä kestää, eli synteettisestä mineraaliin. Omassa sisällä motorex formula 10w40 koska kawan laatikko pitää siitä. Delvacci on parasta pyörällesi jos sillä toimii.
Viimeksi muokannut: temetsu; 24.04.2012 klo 14:38.
Kuinkahan paksusta ratakiskosta ja kuinka moneen kertaan tämä sinulle pitää vääntää: Kaikille tässä ketjussa esiintyville öljyille on tehty puolueettomat testit luokituslaitoksissa. Noiden testien perusteella jokaiselle öljylle on lätkäisty purkin kylkeen merkintä, että mitkä luokitukset (=ominaisuudet) ne vähintään täyttävät.
Minun mielestäni nuo luokituslaitosten myöntämät luokitukset ovat mitattua faktaa eivätkä mitään mielipiteitä, joten en nyt oikein ymmärrä, että mikä ongelma sinulla on. Tietenkin onhan se helppo vaatia oman uskon tueksi testiä, jonka suorittamiseen ei ole oikeastaan kellään resursseja ja kun testiä ei ole tehty, väittää olevansa oikeassa, koska testitulokset puuttuvat.
Superbike #7
Periaatteessa heikompilaatuinen öljy on voinut synnyttää koneeseen karstaa ja lietettä, joka saattaa paremmalla öljyllä liota irti. Pahimmassa tapauksessa joku karstankikkare lähtee palotilasta liikkeelle ja aiheuttaa moottorivaurion. En itse ole 4-tahtikonetta nähnyt, jossa olisi näin käynyt, mutta pieniä 2-tahtikoneita (moottorisahoja) on joskus leikannut kiinni öljymerkin vaihdon takia irronneesta karstasta.
Superbike #7
ei jaksa lukea koko ketjua ni kysyn vaan että käykö se delvacci nyt moottoripyörään vai ei ?
(ei siksi, omaan kotariini sitä en työnnä mut noin yleensä )
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Jos olet joskus pessyt kettingit tai käyttänyt ketjujen voiteluun täyssynteettistä öljyä, niin lienet huomannu kuinka puhdasta jälkeä tulee. Eli täyssynteettinen sisältää puhdistavia ainesosia jotka irroittavat kasautuneita epäpuhtauksia öljyn sekaan. Pahimmassa tapauksessa tukkii öljykanavan ja seurauksena kiinnileikkautuminen.
Viimeksi muokannut: temetsu; 24.04.2012 klo 16:34.
Taas oppi jotain uutta. Hienoa
Mitenkäs huollot huomioi tämän asian? Huoltohan (eikä välttämättä omistajakaan esim. uuden pyörän hankinnan jälkeen) ei voi oikein tietää, mitä siellä sisällä on ollut. Liekkö nuo sitten mitään täyssynteettisiä siellä laittavatkaan, ellei erikseen pyydä?
<p>Honda VFR 800 -99</p>
Käytännössä nykyöljyt on jo niin hyviä, että tuo riski lian irtoamisesta ja esim. jonkun kanavan tukkimisesta on hyvinkin teoreettista. Ja (merkki)huoltohan kaataa koneeseen just sitä mitä tehdas suosittaa. Esim. Kottaraiseen menee kysymättä Motorexin täyssynteettinen merkkihuollossa.
Superbike #7
mutta pieniä 2-tahtikoneita (moottorisahoja) on joskus leikannut kiinni öljymerkin vaihdon takia irronneesta karstasta.
Tuo nyt on sitten ihan uutta minulle. Moottorisahoissa öljy on bensan seassa kuten vanhemmissa kaksitahtikoneissa kuten esim. pappatunturissa. Kyllä kait niissä kiinnileikkautumisen enemmin aiheuttaa liian vähäinen öljyn määrä bensan seassa, eikä mikään karstan irtoaminen. Bensa on itse kova liuotin, paljon tehokkampi kuin öljy.
Minun osaltani keskustelu aiheesta päättyy tähän. Tulen ensi viikolla antamaan vielä raportin, leikkasiko kone vai päätyiko kampiakseli maatakiertävälle radalle.
Heitin delvacit sisään. Siinä kun lämpöiseksi käyttelin, tuntui että vaihteet kolahti paljon kovempaa sisään kuin edellisillä öljyillä, joista ei ole mitään hajua mitä ne olivat. Myös moottorin käyntiääni oli hieman raskaampi kun kytkimen nosti ylös. Ilmeisesti tuo asettuu tuosta ensimmäisten kilometrien aikana hieman paremmaksi?
Signature
Tänään laitoin Banditiin Teboilin "Delvacit" eli Power Plus 15w-40. Kytkin ja vaihteisto tuntuu toimivan entistä paremmin, eli ei siltä osin ainakaan huonoa. Laitan varmaan jatkossakin.
youtube.com/user/mototuomas
Itse käytin ekat delvacit koneessa vanhalla suodattimella n. 20 minuuttia tyhjäkäyntiä, että mustuivat.
Uusi filtteri ja uudet delvacit nyt on n. 800km ajettu ja taas on mustat, voisi vaihdella kun ei tuo maksa mitään ja katsoa pysyisikö jo hieman kirkkaamapana jos olisi suurimmat paskat lähteneet
Askin ja kytkimen toiminta on vallan mainiota, alkuperäisillä synteettisillä kytkin tuntui olevan on/off mutta näillä se ottaa pehmeämmin kiinni pitemmältä matkalta.
'96 Laverda Custom 125 -> '94 CB500 -> '97 CBR 600F -> '06 ZX-6R -> '05 ZX-10R -> '03 RSV-R 1000 -> '08 CBR 600RR
Ihan mielenkiinnosta paljonko pyörälläsi on ajettu ja mitä öljyä aikaisemmin käytetty? Jos 20min tyhjäkäynti mustaa öljyt tommosessa pikkukoneessa niin siellä täytyy olla jotain elämää suurempaa sisällä. Ihmettelin meinaan tota **tilon öljyä kun se oli 100km öljynvaihdon jälkeen vielä niin kirkasta jotta piti zoomata tosissaan tikkua.. ja se on sentään oikeesti diesel, yli 150t ajettu jne.
KTM
Kun on ajettu vanhemmalla moottorilla kymmeniä tuhansia ei-pesevällä öljyllä, niin taatusti pesevä öljy alkuun mustuu nopeasti. Kyllä vanhojen "paskojen" irrottua tilanne muuttuu.Omalla hondalla ajettu vähän, joten mustuminen ei ole kovin nopeaa. Ei-pesevää öljyä ei edes minun hondaani suositella. Putipuhdas öljy vaihtovaiheessa siis ei ole mikään erinomainen asia, kyllä esim. kytkimestä irtoaa epäpuhtauksia, jotka on hyvä saada pois koneesta öljynvaihdon yhteydessä.
Omassa Hondassa D pelittää edelleen erninomasesti, erityisesti kytkin on parempi kuin Hondan GN-öljyllä. Vaihteet eivät takeltele, ehkä vapaa-asento on hieman herkemmin haettava, menee siis helpommin yli seuraavalle vaihteelle. No se merkitsee ainakin sitä, että "välivapaita" ei taatusti löydy.![]()