Triumph Thunderbird 1700 -10
Yamaha FJR 1300 -13
Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
Honda Genuine -öljyt ovat jo aika päivä vaihtunut ConocoPhillipsin tuotteisiin. Hondan 0W-20 -öljyt puolestaan ovat Idemitsun valmistamia. Tällä hetkellä.
Tosin esim. ennen vuosituhannen vaihdetta Pro Honda GN4 -öljyä valmisti Ashland. Joka tunnetaan paremmin Valvoline-merkin takaa. Valmistaa myös S-ryhmän Car-s -öljyjä, sekä Neste Oilin voiteluaineet.
http://www.msdshazcom.com/MSDS/A/Ash...8/wcd008de.htm
Kuten harald73 toi asian esiin, moottorivalmistajat tilaavat tuotteensa yleensä sieltä mistä saavat haluamaansa laatua halvimmalla. Poikkeuksiakin tietysti on erinäisten teknologiayhteistöiden kautta esim. Porsche <--> Mobil McLaren <--> Mobil.
Viimeksi muokannut: 4kex; 07.06.2013 klo 23:10.
En nyt tarkoittanut että esim -95 vuoden pyörässä saisi käyttää vain vuonna -95 valmistettua öljyä vaan suurin piirtein sen aikakauden öljyjä. Esim. vanhemmissa koneissa on isommat laakerivälykset jolloin uudemmat öljyt eivät kykene "täyttämään" välystä ja laakerien kiinnileikkautumisriski kasvaa ja kestävyys huononee, itselläni aikanaan vm. 80 pyörän koneremontin jälkeen erehdyin laittamaan koneeseen täyssynteettisen öljyn enkä välittänyt/ tutustunut valmistajan öljyvaatimuksista, kun se täyssynteettinen oli "parasta" mitä markkinoilla oli siihen aikaan ja noin 500km ajon jälkeen kiertokangen laakerit leikkasivat kiinni ja remontti uusittiin, syy oli se ettei öljykalvo ollut tarpeeksi paksu tai ainakin liike joka sai rahnaa sen perusteli.
Luettuani koko eipäs-juupas keskustelun läpi, ajattelin räjäyttää vanhuksen moottorin delvacilla
Ensimmäisen parisataa-km ajettuani= kytkin toimii edelleen, jopa jouheammin, vaihteet vaativat hiukan päättäväisempää liikettä vaihtuakseen. Eli suskan i/ö -kone toimii myös Delvacilla
En vielä siis lahkolainen, mutta varvasta varovasti veteen kokeiltu![]()
Mä laitoin talvella ostamaani RF900:een delvacin 1400 sisään ja vaihteet/kytkin ei pelannu ollenkaan kunnolla enää tuhannen-parintuhanen kilsan jälkeen varsinkaan kuumana, ongelma oli ettei kytkin irroitanut. Kokeilin jopa MX:ää ja sama oire, joskin toimi mielestäni paremmin.
Aukaisin kytkimen ja massalevyistä tippui kitkapintoja lattialle… Joissain kohdin oli poistunut jo aikaisemmin jonnekin, kai jäänyt öljynsuodattimeen. Kytkinkorin sisempi "hubi" oli kulunut koloille, niin ei kai sitten ihme jos ei levyt siellä liiku ees-taas… Viilalla fiilasin sisemmän korin kolot tarkalla kädellä sileäksi, laitoin uudet kitkalevyt ja painelaakerinkin varmuuden vuoksi + päälle Motulin 5100 öljyt. Nyt toimii mielestäni kunnolla tuo kytkin ja vaihteet lompsahtelee nätisti alas ja ylös.
Melkein sanoisin että mekaaninen vika tuossa oli, mutta mennään nyt tuolla esteripohjaisella moottoripyöräöljyllä' – mikä haisee ihan halvalta miesten suihkusaippualta!
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
600km takana, kytkin=loistava vaihteet=menevät pehmeämmin päälle (alussa siis tuntui jäykistyvän) mjoottori=rauhaisampi äänimaailma.. tunnelin päässä valoa???![]()
Hyvien kokemusten perusteella tuli laitettua 'Vacit hondaan ja homma toimii![]()
Ex:Yamaha MT-01, Suzuki SV 1000, Suzuki GSF 600S, KTM LC4 640 / varastettu, Honda CBR 900 RR, Yamaha YZF 750 R, Husqvarna WRE 125, Honda monkey
20 litraa ehtaa MX.ää 100€. Pienempää tonkkaa ei paikallisesta AD putkasta löytynyt, joten nyt ei tartte ostaa ihan pian uutta
Zetori on konerikon partaalla kulkenut isolla D.llä jo yli 12tkm ja sama jännitys jatkuu vielä pitkään, johtuen moottoriöljyn suuresta vähittäismyyntiannoksesta.
Tähän kun vielä lisätään saksalaisesta nettikaupasta hankitut öljynsuodattimet, niin jännitysmomentti on taattu![]()
TRE 1130K
Ihanan kallista ;) Susirajalla maksaa sentään vain 80e..
Nyt on noin 4tkm takana ja kone vieläkin toimii, tiedä vaikka joutuu koko 20litraa käyttämään!! 2tkm kohdalla vaihdoin ölpät ja suodattimen kun väri pikkasen oli muuttunut. Jotenkin tuntuisi että kuuman pään kesto olisi jopa parempi kuin motorexin öljyllä, jotka aiemmin oli??
Motonetistä ostin sitä vähemmän hyvää delvakkia( ei mx) kuukausi sitten. oli joku 75-80 eur pönikkä. laittelin kawaan ja volkkariin molempiin. On niin vanha kalusto että ei tartte hifistellä... ei oo vielä kumpikaan porsinu enempää ku ennenkään..
MX:ää ei ollu joten luotin laatutavaraan..
-vk-
ZZR 1100 -92
Yamaha xtz super tenere 750 - 90
Pistin kawaan kytkinrempan yhteydessä taas isoa deetä askiin. Hyvin tuo pörisee edelleen.
Nollapostaus, mutta minkäs teet![]()
Riku #666
www.trackpunkracing.com
Isojoen konehallilla on tuollainen hinta http://www.ikh.fi/MB121650_MOBIL_DELVAC_MX_15W-40_20L
Kyllä kannttaa poiketa myös K-maataoudessa, sieltä varmaan lohkeaa vielä edullisemmin, ehkä 85 euroon.
Puuilossa olis ollu 10-30 delvac 60e, mutta ei riitä lämmin pää ;) Mut kai tuolla 20L pöntöllä emännänki pari kertaa rasvaa ja vielä luulisi syksyyn asti vievän.. Tuo ostamani mx oli ihan Öljypiste eli asiantuntijaliike mopoilun ykkös-öljylle![]()
Minun mopolle kelpaa vain paras öljy ostettuna parhaalta asiantuntijalta![]()
Ot, mutta liittyy vähän aiheeseen. Kuinka usein vaihtaisitte piikkiseen Viragoon öljyt? 1,4 Litraa siellä muistaakseni konetta kiertää. Ei ole manuaalia mistä katsella huoltovälejä.
Mielenkiintoista http://www.jalos.or.jp/onfile/pdf/4T_EV0604.pdf
Yamaha FZS 600 -02
"Ajokausi" 12kk/vuosi ;)
Onkos joku testannut isoa Deetä kakkos-generaation Aprilia RSV:ssä (2004 ja uudemmat)?
Edellinen omistaja kehoitti käyttämään vain Castrolin Racingiä, mutta ainakin edellisessä Ninjassa Delvacit toimi kuin mikä tahansa muukin liukaste...
Riku #666
www.trackpunkracing.com
Tuo kuumapään viskositeetti on ehkä ainut asia missä en lähtisi tinkimään. Liian pieni yläpään viskositeetti voi aiheuttaa voitelevan öljykalvon repeytymisen kun kone käy kuumana, eli juuri silloin kun voitelua ja jäähdytystä öljyltä kaikkein kipeimmin tarvitaan. Ei iso-D ole ainut edullinen öljy.
Superbike #7
Kyllä mielestäni tuo kylmäpää pelittää Suomen kesäoloissa. Sitten kun lämpötila alkaa kovasti mennä alle + 5 asteen on paikallaan lämmittää moottoria ennen ajoonlähtöä.
Jos kerran moottori on suunniteltu niin, että kuumana se tarvitsee 50 viskositeetin öljyä, niin en alkaisi moottorinsuunnittelijan kanssa kinaamaan siitä, että riittääkö 40 viskositeetti kuumapäässä.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)