Sitten kannattaa googlettaa vähän paremmin.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Täyssynteettiseksi tuota moni sivu väittää.
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/e...ductid=59-3133
Viimeksi muokannut: Ankka; 17.04.2012 klo 16:11.
<p>Honda VFR 800 -99</p>
Pechalla tuntuu tota absoluuttista faktaa ja tietämystä löytyvän näistä öljyasioista![]()
Tuotekuvaus:
MOTUL 5100 4T 15W50 1L
Synteettinen esteripohjainen 4T moottoriöljy tehokkaille, sporttipyörille, katu- ja maastopyörille, vaihteisto yhdessä tai erikseen, märkä- tai kuivakytkimillä. Euro2 moottorit tai Euro3 päästösäännöksin, myös katalysaattorit.
Muu käyttö: katupyörät ilman katalysaattoria, skootterit, ATV, mopedit. JASO MA - T 903, API SL & SG/SH/SJ
Katana-85 ,Blade-96, R1-2001,R1-2005,10r-06, Ratalelu zx-6r,GSXR 1000 K4 ratalaite , Triumph T595 ,Superbike zx10r -04,Triumph Daytona 675, Kawasaki zx6r 2011 kilpuri
Motulin omilta sivuilta suora lainaus:
"What does Technosynthese® mean?
Nowadays, the terms 'semi-synthetic', and 'synthetic base', are overused. These terms are not regulated and therefore only a few drops of a synthetic base oil can be added to a mineral base oil to make it a “semi-synthetic”. Obviously the performance and protection of such a lubricant will be more like a mineral product than a synthetic product.
Motul's Technosynthese® lubricants are made from a very special blend of different synthetic base oils which can also include esters and mineral base oils for optimizing performance, whilst considering market price implications. Many Technosynthese® lubricants can achieve the most demanding and stringent OEM approvals, which is a testament of their performance. "
http://www.motul.com/fi/en/community/100
Suomeksi siis kyseessä on ns. puolisynteettinen tai semisynteettinen (mitä termiä haluaakaan käyttää) öljy, jonka valmistukseen on käytetty mineraalipohjaisen perusöljyn lisäksi synteettistä (esteripohjaista) perusöljyä.
Edit. Purkin kyljessä isolla lukeva Esteri on hämännyt ainakin suurinta osaa mainosmiehistä ja öljyä myydään täyssynteettisenä monessa paikassa.
Edit 2. Oliko tarpeeksi hyvin googletettu?
Edit. 3. Motul 3000 olisi puhdas mineraaliöljy ja 7100 täyssynteettinen
Superbike #7
Niin, ´osasynteettinen´ tai ´semisynteettinen´... Eli kuitenkin ainakin osin mineraaliöljy. Ei TÄYSsynteettinen. Siksi lienee vaihtovälisuosituskin yhä edelleen verrattain lyhyt 6 tonnia.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Ei ihan näinkään. Mineraaliöljyssä on käytetty pelkästään mineraalipohjaista perusöljyä. Puolisynteettisessä on pyritty parantamaan öljyn ominaisuuksilla käyttämällä myös synteettisiä perusöljyjä mineraalin lisäksi. Mineraalipohjaisen ja synteettisen perusöljyn suhde voi vaihdella aika mielivaltaisesti. Nimitys semisynteettinen on noussut käyttöön, koska aikoinaan markkinamiehet myivät öljyjä synteettisenä kun se sisälsi pienenkin tipan synteettistä perusöljyä, jolloin niin sanotusti urinoitiin kuluttajaa okulääriin. Täyssynteettinen on sitten 100% synteettisestä perusöljystä valmistettua.
Superbike #7
Ja jos puhutaan kansan kielellä "hivenen paksummasta" öljykalvosta niin sehän tulee kun laatuluokitukset ovat korkeat / isot. Elikkä se ö-kalvo kestää paineen alaisena "laakerikaulat jne" enemmän kuin huonommilla luokituksilla olevat rikkoontumatta, ja kun se ei rikkoonnu niin ei niin ikään koneessa muodostu kulumaa "eli metalli pääsee suoraan kosketuksiin toisen metallin" kanssa ilman suojaavaa ö-kalvoa.
Ja jos samalla kielellä jatketaan niin mineraalissa molekyyliketjut "hajoavat" herkemmin kuin synteettisessä jossa ne ovat pitempi jaksoisia "kestoisia" ja täys-synteettisessä niin edelleen.
<p>Kahvi maidolla, Fireblade mustana. No on se Gigsuki..</p>
Tämäkö nyt on se öljy mitä porukka on käyttänyt? Huomenna pitäisi motonetistä ostaa öljyt ja suodatin omaan CBR:iin, ajattelin kokeilla delvaccia.
Signature
Eläpä öljykalvoluennoitsija yritä vaihtaa puheenaihetta.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Rataa tulee nykyisellään pääosin kierrettyä ja siellä on tullut todettua, että sopiva öljynvaihtoväli on n. 500km. Moottorin ja öljyn kuluminen radalla kovassa ajossa on kuitenkin n. 10-20 kertaa nopeampaa kuin normaalissa katuajossa. Kun öljyt vaihtaa 10-20 kertaa kauden aikana, rupeaa olemaan vähän merkitystä myös öljyn hinnalla.
Edit. Koneeseen on tähän asti mennyt öljyjä Delvacista Motulin kautta Del-Roniin, joten mikään öljymerkki ei ole erityisessä suosiossa. Lähinnä hinta/laatusuhde ratkaisee. Uuteen mopoon kai pitäisi sit kaataa Yamalubea tahi vastaavaa.
Superbike #7
youtube.com/user/mototuomas
Ai nyt kovin ollaan faktoja vaille.. no tässä on esimerkiksi Nesteen ajoneuvojen voiteluaineet-oppaassa (löytyy netistä rakastamallanne googletuksella noin heti) kerrottu mm. siitä öljykalvosta:
"Moottoriöljyn päätehtävä on vähentää liikkuvien osien välistä kitkaa muodostamalla öljykalvo niiden väliin. Öljykalvon paksuus ja kestävyys riippuvat öljyn viskositeetista ja kulumisenestolisäaineista. Ohuella öljyllä saadaan helppo käynnistyvyys pakkasella, mutta kuumana ollessaan sen muodostama öljykalvo voi ohentua liikaa."
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä