Ohuella öljyllä saadaan helppo käynnistyvyys pakkasella, mutta kuumana ollessaan sen muodostama öljykalvo voi ohentua liikaa."
Niinpä, tunnetusti synteettinen öljy helpottaa käynnityvyyttä talvella, öljykalvot lienevät siis ohuemmat kuin mineraaliöljyillä. Ehkä tuosta juuri johtuu taas, että mineraaliöljy pelittää hyvin hammaspyöräsysteemeissä ja kytkimessä, ne ehkä pitävät juuri paksummasta kalvosta. Muistan 70-luvun, kun Volvossani oli mineraaliöly Mobil Super moottoria voitelemassa. Joskus kun joutui sen kylmästä pistämään käymään, niin juuri ja juuri sen sai pyörimään. Nykyisellä systeettisellä auto lähtee käymään kuin palmupuun alta, ei siinä eroa paljon ole, onko johdon päässä tai ei.
Ei vaan synteettisen öljyn viskositeetti-lämpötilariippuvuus on pienempi kuin mineraaliöljyllä. Synteettinen öljy on siis koko lämpötila-alueella lähempänä "oikeaa" viskositeettia kuin mineraaliöljy. Käytännössä siis synteettinen öljy ei kylmässä mene niin jäykäksi kuin mineraali, mutta on silti riittävän paksua normaalissa käyttölämpötilassa. Toki lisäaineistuksella mineraalistakin saadaan aika hyvää, mutta reilusti VI-korottajaa sisältävä öljy kuluu käytössä nopeammin. Tuohon öljykalvon paksuuteen tosiaankin vaikuttaa pääasiassa voiteluaineen viskositeetti sen hetkisessä käyttölämpötilassa, eikä se, että onko voiteluöljyn raaka-aine pumpattu maan alta vai valmistettu synteettisesti laboratoriossa.
Superbike #7
Eihän sitä paljoa kannata ihmetellä.... mutta joskus käväisee mielessä....
mikä on niin monen mopossa pielessä.... kun se ei toimi kunnolla niihin tarkoitetuilla
huippuluokan tuotteilla.
Ihan sama, mikä merkki siinä tankin kyljessä köllöttää....
Jos se toimii parhaiten leikkuupuimurirasvalla.... sen on sitten pakko olla leikkuupuimuri....
eikä vireessä oleva, nuotin mukaan soiva peli.
Kyl mää vallan kauhias hämmästelen..... mill te poja oikke aja![]()
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Huomasin tänään kaupassa 20 litran tonkan Teboilin ölppää hintaan 50€. Power Plus 15w-40. Luokitukset: API CH-4, CG-4, CF-4/SJ; ACEA E2, B3, A3. Ja kuvauksessa sanotaan:
Onko D kohdannut voittajansa?Ne soveltuvat erinomaisesti maanrakennuskoneisiin, metsäkoneisiin sekä kuljetuskalustoon pitkillekin öljynvaihtoväleille raskaasti ahdetusta dieselmoottorista lähtien jopa kevyen kaluston bensiinimoottoriin.
ACEA A3: Stable, stay-in-grade oil intended for use in high performance gasoline and car + light van diesel engines and/or
for extended drain intervals where specified by the engine manufacturer, and/or for year-round use of low viscosity oils,
and/or for severe operating conditions as defined by the engine manufacturer.
Viimeksi muokannut: Rasenger; 20.04.2012 klo 20:29.
youtube.com/user/mototuomas
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Luepas ite vaikka tuosta niin saat faktat kohdalleen: http://neste.fi/binary.aspx?path=258...ent&version=11
Tuota lehtistä on käytetty oppimateriaalina esim. TKK:n polttomoottoritekniikan voiteluaineita käsittelevillä kursseilla, joten ei ole ihan pelkkä mainoslehti.
Superbike #7
Ok, luulin kyseessä olleen toi Nesteen läpyskä johon Pecha aiemmin viittas. Mut mikäs ihme se on, että tehdäs suosittaa jonkun tietyn öljymerkin käyttämistä, kun niillä kuitenkin on yhteistyösopimus? Esim. KTM suosittelee Motorexin tuotteita ja kawalle kelpas aikanaan muistaakseni vaan Shellin tuotteet.
Superbike #7
Onhan niitä suosituksia ja sopimuksia laitettu ja tehty miten kukakin valmistaja saa parhaat edut jos ottaa jonkin tuotteen ns. siipiensä suojaan tottakai edellyttäen et valmistajan vaatimat ominaisuudet täyttyy mutta siitä Pechan laittamasta tekstistä näkee suoraan et osa ylhäältä peitetty ja taas osa saksittu pois ja mitä lie..
Yhdestä asiasta lienemme kaikki samaa mieltä et parasta moottoriin mitä voi niin hyvä tulee.![]()
<p>Kahvi maidolla, Fireblade mustana. No on se Gigsuki..</p>
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Sori en sattumoisin kanniskele kirjoja ja skannereita aina mukanani, joten en voi toteuttaa tätä harrasta toivettasi.
Tiedoksesi, että ylläoleva skannaus, joka sinulle sai tipan housuun, oli rajattu vain siksi, että sen oli ainoastaan tarkoitus osoittaa kirjassa olevan suosituksen Motul-öljystä, koska sitä kysyttiin. Se onkin ainoa asia, mitä siellä voisit halutessasi tulkita mainokseksi, koska ei siellä ole muuta kuin suositukset viskositeetista ja API/JASO-luokituksista,mitkä nyt varmaan on terhakkaan googlaajan löydettävissä muutenkin.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Mutta ei Motul 5100, kuten väitit suosituksen TARKALLEEN olevan. Aivan sama tilanne jos myyjältä kysyn kaupassa, niin suosittelee sitä mitä sattuu olemaan hyllyssä. Yleensä ei ole tullut kyseltyä, koska myyjä ainoastaan myy. Myöskään moottoripyöräasentajalla ei ole mitään tribologian koulutusta. Onko Suzuki sitten niin poikkeava tekniikaltaan, että siinä ei voi käyttää muuta kuin Motulia? Mitä jos Suzukin ja Motulin yhteistyö päättyy? Sitten on suzukisteilla kova paikka, kun muut aloittaa ajokauden.
Jaa, no kylläpä täällä tosiaan nyt luetaan kuin se kuuluisa ´piru raamattua´...
5100 on suositellun merkkistä, ja sen luokitukset osuu myös aivan täysin suositeltuihin spekseihin, näin ollen se mielestäni on täsmälleen suosituksen mukaista. Mutta saat toki olla eri mieltä.
Eikä yhtään missään ole kielletty käyttämästä jotain muuta, kunhan se on luokitukset täyttävää. Suositus on vain suositus - olisi eri asia, jos siellä lukisi, että KÄYTÄ TÄTÄ.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Katana-85 ,Blade-96, R1-2001,R1-2005,10r-06, Ratalelu zx-6r,GSXR 1000 K4 ratalaite , Triumph T595 ,Superbike zx10r -04,Triumph Daytona 675, Kawasaki zx6r 2011 kilpuri
Eikä yhtään missään ole kielletty käyttämästä jotain muuta, kunhan se on luokitukset täyttävää. Suositus on vain suositus - olisi eri asia, jos siellä lukisi, että KÄYTÄ TÄTÄ
Mutta Delvaccia ei missään nimessä saa käyttää, vaikka se täyttäsi luokitukset![]()
Kun teillä noin kovasti on intoa riidellä niin kai joltain löytyy asiantuntemusta kommentoida tuota Power Plus 15w-40 öljyä? Eikös sen pitäisi olla mineraalia ja kun kerta bensaluokitukset löytyy niin toimia ihan jees? Vai jäikö jotain huomaamatta. Kytkinluokituksiahan sillä ei ole mutta eipä ole Deelläkään. Tuo herkullinen 2.5€ litrahinta houkuttelee.![]()
youtube.com/user/mototuomas
http://www.teboil.fi/Product.asp?pat...4352;4354;4427
Samaa ainetta,kuin iso D. Nesteen Turbo LXE 15/40 on myös samaa tavaraa .Kaikissa näissä on Allison C4 luokitus,joka on raskaan kaluston märkäkytkin luokitus.
Viimekesän oli 600 ratakawassa nää teboilin öljyt ja hyvin toimi,samoin tolla tonnigixxerillä ajoin yhden ratapäivän viime vuonna kyseisillä liemillä,eikä mitään ongelmia.Nyt sisällä Nesteen Turbo LXE.
Katana-85 ,Blade-96, R1-2001,R1-2005,10r-06, Ratalelu zx-6r,GSXR 1000 K4 ratalaite , Triumph T595 ,Superbike zx10r -04,Triumph Daytona 675, Kawasaki zx6r 2011 kilpuri
Juurikin näin! Koskas nää "rätkäöljyt" on tullu markkinoille? On vielä paljon kalustoa liikenteessä, mitkä ei vaadi minkäänlaista JASO luokan öljyä.... Niissä nää raskaskoneöljyt ylitää vaatimukset kirkkaasti ja kykäkin pelaa loistavasti.... Muutamilta kaiken tietäviltä jeesuksilta tämä asia on unohtunut...
Elä ja anna muiden roudata.
Onko näin? Aikanaan muistaakseni (tämä nyt muistikuva kaukaa) automaattivaihteiston ölppäkannussa oli tuo Allison C4 luokitus mainittu ja automaattivaihteistoliemenä sitä käytettiin. Toki, saattaahan tuo olla myös märkäkytkin luokittelu, mutta muistaakseni tuo Allison C4 on kuitenkin automaagilaatikon luokituksia. Kuten sanoin, em muistikuva kaukaa, joten saattaapi olla väärinkin.
Mutkunmutkun, nämä JASO MA yms tarpeet ovatkin tulleet nimen omaan sen vuoksi, kun esim nämä modernit longlife yms autoölpät eivät ole olleet lisäaineineen tuolle pyörän kytkimelle ja vaihteistolle sitä sopivinta hoitoa, ts autoöljy lisäaineineen ei ollut sopivaa moottoripyörään.
Taisivat mm. aikanaan nämä ensimmäiset synteettiset huippu autoöljyt olla ongelmallisia joissain mp- käytössä.
Kyse ei siis ole niinkään kaluston vaateiden muuttumisesta, vaan siitä että esim. nämä nykyiset autojen ekolitkut kitkanvähentäjineen eivät välttämättä toimi toivotulla tavalla mp moottoreissa joissa kytkin lilluu liemissä. Kyseessä ei siis ole öljyyhtiöiden salajuoni lisämyynnin saamiseksi, vaan aito tarve mp- valmistajien taholta.
Kuivakytkin pyörissä tätä ongelmaa ei luonnollisestikaan ole. Eikä tarvitse edes olla jesse tuon tietääkseen (tai unohtaakseen).
Viimeksi muokannut: vma; 21.04.2012 klo 11:56.
Kiitoksia, Teboilia menee koneeseen kunhan saan aikaiseksi.
Eli siis ongelmaa ei ole halvoissa mineraaleissa.vma kirjoitti
EDIT: Allison C4: http://www.swri.org/4org/d08/Abstracts/Allison.pdf
Sieltä löytyy kohta Friction Retention Procedure, eli testataan kuinka kytkimen pito säilyy.
Testistä löytyy myös kohta JASO T904:2006 jossa myös testataan kytkintä.Procedure parameters
After 1000 cycles of a lower energy level, 4500
cycles of 15 seconds duration at a higher energy
level are required. Clutches are engaged once each
cycle, absorbing 18,710 joules of total energy. Fluid
temperature is maintained at 93.3 + 3°C for the first
phase and 112.7 ± 3°C for second phase.![]()
Viimeksi muokannut: Rasenger; 21.04.2012 klo 12:00.
youtube.com/user/mototuomas
Elä ja anna muiden roudata.
Monelle jyyrälle on kynnyskysymys toi JASO sitä JASO tätä, Kun se niistä kannujenkyljistä, noissa raskaskoneöljyissä puuttuu, vaikka öljyt noi testit hyvinkin saattais läpäistäkkin... Six toisekseen noi raskasöljyt on oivaa kamaa, tollaseen kirkkaimmat mitallit kerränneeseen moottoriin, joilla kuitenkin ajetaan, muttei mitään järkee lähtee satasilla/tuhansilla remontoimaan...
Elä ja anna muiden roudata.
Tuota en ainakaan itse ole edes yrittänyt kiistää.
Mennyt vaan ehkä aavistuksen överiksi lähinnä siinä kohti, kun tämä yksi ainut aine onkin suositeltavaa ihan joka vehkeeseen, eikä ainoastaan suositeltavaa, vaan kaikkein parasta, ja kun vielä se öljykalvokin on muita paksumpi...![]()
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä