On kyllä hauska nähdä saako ulkomaalaiset tuon homman toimimaan. Tietty ulkomaalaista rahaa tuo on kokoajan kaivannut kun Suomessa lajiin ei uskota. Ei muuta kuin onnea uudelle omistajalle. Toivottavasti saa homman siinä määrin pelaamaan että päästää tuonne vielä järkkäämään ajoharjoittelupäiviä.
Elämä on onneksi mutkikasta
Mun mielestä sakeinta on se, että tästä ketjun aiheesta on jauhettu 133 sivun verran![]()
Eiköhän se uusi omistaja pistä kättä taskuun ja parilla millillä saa jo paskatkin pois tontilta, ja vedet sisään paineella hanasta.
On nääs se viemärin liitos vähän kauempana ja vielä ylämäessä.
Mut, toivotaan, toivotaan, et joku päivä ois jopa se suihkukin.![]()
Valitettavasti ei ole kotimaisen median keksintöä, että Unkarissa korruptio ja rahojen jakaminen Orbanin lähipiirille on tunnetusti suurta. Tukirahoja, urakoita yms. jaetaan lojaaleille tukijoille surutta. Onko tässä ostossa likaista rahaa mukana, en tiedä. Hallituksen ykkösministeri vain löytyi läheltä, joten mikään ihme se ei olisi.
Kyllähän tämä on 100% rahanpesua. Mutta veettuako siitä kunhan saadaan rata käyttöön.
Kuormureita en kyllä sinne kaipaa...
Aprilia RSV4-R
Vaikeaa on ulkomaalaistenkin saada tuota kannattavaksi vaikka olisivat saaneet radan nykykuntoisena lähes ilmaiseksi. Investointeja silti riittää vähintäänkin muutamalla miljoonalla että edes perusinfra olisi kunnossa.
Toinen ongelma on pieni markkina, moottoripyöräilyssä harrastajia saattaa olla maksimissaan parisataatuhatta, ehkä jonkinverran alle. Aktiivisia kisojen kiertäjiä tästä joukosta ehkä maksimissaan viidennes. Muun moottoriurheilun harrastajamääriä en ryhdy arvailemaan mutta ei sekään joukko kovin valtava ole.
Ratapäivät ja sun muut harrastajatapahtumat ovat hyvä lisä mutta eivät kokonaisuuden kannalta kovin merkittäviä.
Ja kun on pieni markkina niin pääsylippujen hinnoittelu tulee, jotta päästäisiin - siis yritettäisiin päästä - edes lähelle positiivista tulosta, väkisinkin varsin korkeaksi. Tämä tarkoittaa että väki ei riitä - halua maksaa - täyttämään katsomoita niin paljon kuin pitäisi. Kyllä innokkaimmat maksavat mielenkiintoisista kisoista melkein mitä vain mutta suurin osa potentiaalisista katsojista ei. Rahaa kun nykysuomessa kuluu muuhunkin kuin kisalippuihin, tulopuolikin on kovin monella vähän niin ja näin.
Maamme sijaintikaan ei tue suuria yleisöryntäyksiä ulkomailta. Olemme käytännössä saaressa jonne järkevät yhtydet ovat laiva- ja lentoyhteys. Maayhteys pohjanlahden ympäri ei varmaankaan monia houkuttele.
Joten vähän hankalaa on, kun pitäisi vielä päästä satamasta tai lentokentältä keskelle ei mitään. Tähän päälle se että ulkomaalaisista Suomessa kaikki on kallista.
Yhtälö on kaikkiaan sellainen ettei sijoitetulle pääomalle kannata kovin suuria tuottoja odotella, jos omillaan pyörii niin hyvä.
Tämä kaikki herättää ihmetystä siitä minkälainen viisastenkivi unkarilaisilla on mikäli he ovat aidosti asialla ja todellinen tarkoitus on saada rata kannattavaksi? No aika näyttää kuinka hänessä käy.
Viimeksi muokannut: Patukka; 16.02.2024 klo 23:00.
Ei varmaan niinkään ole kiinni siitä etteikö lajiin uskottaisi. Enemmän taitaa olla kyse suomalaisesta kateudesta. Kun joku jotain yrittää niin lytätään ja haukutaan kun ei itse uskallettu toteuttaa. Toki tuon KymiRingin kohdalla pitää soppaan lisätä ilmeinen osaamattomuus ja korruptio Lahden kaupungin suunnalta. Mutta pääasiassa tuon kaatoi kateus joka paistaa läpi yhä edelleen vahingonilona ja "mitä minä sanoin"-asenteena. Toivotaan että tuon nyt sitten unkarilaiset nostaa jaloilleen, lupaan olla siinä kohtaa vastavuoroistesti vahingoniloinen kun radan tuotot valuvat tuonne Unkariin.
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
Hiukan kaukaa kyllä haettu, että rata meni konkurssiin Suomalaisten kateuden takia. Tuohon kyllä kaipaisi vähän selvennystä, että miten kateelliset kaatoivat ratahankkeen?
Tässäkin viestiketjussa monet ovat yrittäneet summata potentiaalisia tuloja ja menoja ja ei kyllä millään ilveellä saa plussamerkkistä viivan alle. Kukaan moottoriurheiluvaikuttaja tai muu massimies ei ole hankkeeseen lähtenyt ihan siitä samasta syystä. Tai ehkä hekin vain sitten olivat kateellisia, kun joku keksinyt noin hyvän liikeidean.
Ehkä se kateus ilmeni siinä, että rataan ei kaadettu riittävästi vastikkeetonta rahaa ja se jäi siksi kesken.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Uuden "omistajan" myötä usko ja toivo parempaan huomiseen on taas heräilemässä.
Valitettavasti parempaa huomista tukevat asiat eivät ole muuttuneet. Ne ovat pysyneet samoina ja niitä ei pelkällä uskolla ja toivolla paranneta.
Minäkin kovasti toivon, että rata ei kasvaisi heinää kolmen vuoden päästä, mutta uskonko siihen, niin se on eri asia.
Kyllä mä pidän peukkua että tuo homma onnistuisi, mutta tiedostan kyllä kuinka hankalaa tuollainen moottoriradan pyöritys on eikä pelkästään meillä.
Onhan noita muuallakin mennyt konkkaan, mm. Ringihän oli ylimitoitettujen investointien takia lähellä konkurssia joitain vuosia sitten ja Hockenheim taisikin mennä nurin.
Onhan tuo Kymiringin tilanteen seuraaminen ollut aika surkuhupaisaa, ei puutu kuin Nigerialaisen prinssin leski rahoituskuvioista.
Onko olemassa olevien ratojen joukossa sellaisia, jotka eivät olisi tehneet konkurssia? Tavoittelen kysymykselläni siis sitä, että onko Suomessa moottorataa/ratoja, jotka olisivat liiketoiminnallaan pystyneet kuittamaan alkuperäiset rakentamiskustannuksensa.
Jos on niin sitten voi aidosti puhua kannattavuudesta.
Kymi Ringin kauppasumma on 3,755 miljoonaa euroa, ilmenee Maanmittauslaitokselle toimitetusta kiinteistönluovutusilmoituksesta.
https://yle.fi/a/74-20075297
Varmaan on noita ei-kaupallisia karting, crossi ja vastaavia kerhoratoja, jotka tehty talkoilla ja seuran rahoituksella omaan käyttöön. Sponsoreita ja avustuksia voi toki olla.
Konkurssin kautta taitaa olla aika vakioliike Suomessa. Tässäkin saatu yhteiskunnalta 10 miljoonaa, otettu lainaa 22 miljoonaa, jätetty lainat maksamatta ja jätetty maksamatta urakoitsijoille. Eli periaatteessa talkoillahan tämäkin on loppujen lopuksi tehty. Talkoolaiset vai eivät ole vapaaehtoisia.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Jos eläkeläiset on sitä mieltä että meillä on maailman vähiten korruptoitunut maa ja hierojat näkevät tämän taas orjavaltiona niin eiköhän tämäkin ollut sitten lopuissaan ihan perus rataprojekti Suomessa.![]()
Supermoto
Mun mielestä olen yksi henkilö, en kaksi tai enemmän, joten monikko meni päin vittua jo heti kärkeen.
Ja mitä tekemistä sillä on valtion kanssa että Kymiring rakennettiin työvoimalla joka ei saanut maksua työstä, ja joka kuitenkin määrättiin työvoimana tekemään urakkaa.
sanakirjassa "slave" kohta:
a person who works very hard without proper remuneration or appreciation.
Joten jos tyyppi teki töitä ilman korvausta rakentaakseen Kymiringin, ni kerropa mulle miten se ei muka stemmaa ton orjuus-määritelmän kanssa?
Ja ei, en väitä että Suomi olisi jotenkin orjuuttava maa, mutta kun määritelmä osuu ni se osuu.
Ei se Suomi myöskään ole raiskausvaltio, vaikka suomessa raiskataan ainakin yksi ihminen joka vuosi.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson