Just näin eli 2-3 vuotta kestävä pöhinä saadaan aikaiseksi ja lopulta kaikki kaatuu muiden maksettavaksi.
Kyllähän motorg on täynnä rahan päälle ymmärtäviä ihmisiä , jotka eivät olisi euroakaan sijoittaneet Kymiringiin.
Mut hauskahan se on näitä juttuja lueskella ja toivoa et joku muu maksaa lystin .
Onhan noita velkarahalla pöhisijöitä ollut maailman sivu. Sitten kun pitäisi saada liikevaihtoa ja tuloja velkojen maksuun, niin pöhinä muuttuu hönkäykseksi.
Kaikki kunnia niille jotka jaksavat uskoa ja yrittää. Itsellä ei kyllä pöhinä ja usko riittäisi tuollaisiin hankkeisiin. Erilaista startupeista ei kovinkaan monesta tule menestystä. Tämä rata ollut harvinaisen outo tapaus. Vähän kun miljoonia ynnäilee ruutupaperilla tai excelissä, niin on kyllä ihan mahdoton laskutoimitus saada viivan alle plussamerkkinen luku. Lähtien ihan vaikka Dornan provikoista.
Viimeksi muokannut: B12; 10.12.2023 klo 13:09.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
En muista, onko tässä ketjussa jo käyty läpi, mutta Gotlandringin perustaja Alec Arho-Havrén kertoi asiasta kun siellä joskus 2010(?) yhdistyksen porukalla käytiin ajamassa.
Hänellä oli ollut pitkään tavoitteena rakentaa eteläsuomeen kansainvälisen mittapuun täyttävä moottorirata. Tyyppi on kuitenkin bisnesmies ja realisti, vaikkakin kovan luokan moottoriurheiluihminen. Hän totesi, että kyseisellä suunnitelmia ei ole mahdollisuuksia onnistua suomessa, ei vaikka miten päin lukuja pyörittäisi, jos homma toteutetaan puhtaasti kaupallisena projektina. Velatonta ratayhtiötä pystyisi pyörittämään kaupallisessa mielessä, mutta investointikuluja ei koskaan saisi takaisin.
Hän sanoi, että rahaa pitäisi saada yhteisöltä ja yrityksiltä paljon vailla vastinetta. Eli siis myydä etukäteen tapahtumien tuottamaa pöhinää ja turismia niille jotka siitä hyötyvät, tai löytää joku massikeisari, joka haluaa pistää miljoonia hommaan ihan rakkaudesta lajiin. Lisäksi pitää voittaa puolelleen lähiseudun asukkaat, politikot ja yritykset. Kritiikkiä sai myös Suomen luvituskäytännöt, yleinen valituskulttuuri, lisäksi tietysti lyhyt ajokausi sekä rakentamisen ja ylläpidon kuluja nostava talvikausi.
Ei siis ihme, että tämä hanke kaatui, vaikka sitä ilmaa myytiin miljoonilla esim. Lahden kaupungille.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
^ Alecilla oli 90-luvulla melko pitkälle viedyt suunnitelmat perustaa rata Espooseen Oittaalle (!).
Mutta kuten totesit, taloudelliset realiteetit estivät suunnitelmien eteenpäin viemisen.
Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
Team Green
Pöhinää ja turismia tämä seutu kyllä kaipaisi. Ehkä sitä kohta saadaan, kun Kouvola laittaa 30 miljoonaa euroa uuteen teatteriin, jonka pyörittämiseen mennee jatkosssa muutama miljoona vuodessa...
Mutta joo, ei Suomessa oikein miään onnistu, sen kaavan kirjoitti jo Lönnrot Kalevalaan
Edit: Jos tuo rata nostaisi jonkun kiinteistöjen arvon uudelle tasolle, kuten vaikka Kimolan kanava tai Malmin lentokentän jyrääminen, niin asiahan olisi sillä ratkaistu
Ilmeisesti tää on ny saatu valmiiksi...
Meni vähä kuin Kymiringillä, eli " pientä" säätöä, ja budjetti venähti n. 200miltsii väitetään..
Hienolta näyttää, ja CR moto myy ratapäiviä , eli kai siellä sit pääsee ajamaan
https://www.balatonparkcircuit.com/
Viva la figa
Onkohan teatteriharrastajien keskustelupalstalla käynnissä tämän suunnitelman haukkuminen?
Mikäli ovat samasta puusta kuin motoristit niin näppiksen takana varmasti vaahdotaan aiheesta ja kaivetaan tietoja kuinka tuo ei missään nimessä saa onnistua.
Ei tule ikinä kannatavaksi... Verovaroja tuhlataan...
-
Pöhinää ja turismia ... muistan parin vuoden takaa jotku SM ratakisat tuolta. Jengiä saapui oikein urakalla ihmettelemään uutta MotoGP rataa taskut täynnä käteistä.
Olihan sinne paikalle saatu sitten YKSI "makkarakoju" jossa YKSI mies laittoi sekä annoksia/ruokaa ja vieläpä rahasti. Kilometrin jono. Vesisade. Ei voinu kuin ihmetellä. Sääliksi kävi tätä yhtä herraa. Tilipussi saattoi täyttyä mutta kokonaisuutena rahat jäivät kyllä turistien taskuun.
Tuolla tavalla sitä pöhinää ja turismia ei kyllä tavoiteta.
Taisi ne sitten hätäisesti yrittää saada sinne rinnalle jotain grillejä kun tajusivat tilanteen hulluuden. Ei paljoa parantunut. Toista kertaa ei tarvinnut hetkeen miettiä ja nyt ei enää ollenkaan.
Mutta sattuuhan sitä muuallakin. Mm. Malagan Davis Cupissa Suomi-Kanada matsissa oli kyllä paikalle saatu nuorisoa runsaasti tiskin taakse mutta kun kukaan ei johtanut joukkoja eikä kokemusta näyttänyt olevan niin kyllä Suomalaisilla paloi hermo super hitaaseen palveluun. Säälittävää toimintaa tuollakin siis vaikka yleensä sielläpäin massatapahtumat hoituvat tyylillä ja tehokkaasti.
Hyvää Joulua sinne!Tulipahan nyt ajankuluksi avauduttua haha
ZX4RR black 2024, SC-project, Evotech option parts
Joo, nämä kisat jäi mieleen, yleisömäärä yllätti ilmeisesti järjestävän tahon täysin. Lipunmyynnissä oli ruuhka, makkarat loppui jo aamupäivästä ja joku siitä lähti tulisella kiireellä etsimään lisää myytävää lähikaupoista jne. Harmi kyllä sinänsä, kerrankin oli RR-kisoissa katsojia paikalla.
Kävin KR:n sivuilla - Rönnholm on yhä yhteyshenkilönä.
Olisiko käynyt niin että unkarilaiset ovat vetäytyneet hankkeesta?
Kunhan tuolla nyt jollain vehkeillä, jossain puitteissa ajellaan, niin onhan sekin... jotain.
Muutoinhan homma näyttää määrätystä näkökulmasta "ihan onnistuneelta pisnisoperaatiolta", kuten moni muukin vastaavalla kaavalla toteutettu hanke.
Siinäkään mielessä ei mitään yllättävää, että kovin ideologisesti orientoituneet lienevät tappiin asti vilpittömästi sitä mieltä, että "Didn't see it coming".
"Follow the money" on ihan yhtä laittamaton klisee kuin se, että öisin ei pidä mennä siskon huoneeseen😉.
Rahan seuraaminen on kuitenkin käytännössä vähän vaikeampi rasti, suoraan tai väärään, ellei touhuta pankissa, poliisissa, tai verovirastossa.
Mutta.... Tällanen viritelmä tuo tällä kertaa.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Kymiring mainittu.
Ensimmäinen tapaus liittyi Lahden tapahtumayhtiön pääomasijoitukseen Iitin moottorirata-yhtiö Kymiringille.
https://yle.fi/a/74-20070663
Kymi Ringille on löytynyt uusi omistaja, kertoo Helsingin Sanomat. Lehden mukaan Iitissä sijaitsevan moottoriradan on ostanut unkarilainen TRP Hungary, joka on perustanut Suomeen rataa hoitavan yhtiön Finland Motorsport Circuit Holding oy:n.
Helsingin Sanomien mukaan uusi omistaja on sama, jonka kerrottiin ostaneen radan jo viime lokakuussa.
Sen jälkeen konkurssipesän pesänhoitaja viestitti pitkään, että kauppoja ei ole tehty. Lehden tietojen mukaan kauppa on vahvistunut. Yle ei ole toistaiseksi tavoittanut pesänhoitaja Tuomas Penttilää vahvistamaan uutista.
Kauppahinnasta ei ole vielä tietoa. TRP Hungary on perustanut Suomeen Finland Motorsport Circuit Holding oy:n jo viime elokuussa. Kaupparekisteriin se merkittiin Helsingin Sanomien mukaan 21. syyskuuta.
Lehden selvityksen mukaan yhtiön toimitusjohtaja Kornel Őry on mukana muun muassa Kansainvälisen autourheiluliiton Fian rallikomissiossa. Yhtiön puheenjohtajana on Tamas Őry, joka on Unkarin ulkoministerin Péter Szijjártón lanko. Tamas Őry on myös TRP Hungaryn toimitusjohtaja.
Szijjártó kuuluu Fidesz-puolueeseen, jonka voimahahmo on pääministeri Victor Orbán.
Kunnanjohtaja: ”Toivotaan, että kaikki tapahtuu lakien ja sääntöjen mukaisesti”
Iitin kuntaan tieto kiinteistökauppojen toteutumisesta eli maa-alueen myynnistä tuli keskiviikkona iltapäivällä kiinteistönluovutusilmoitusten muodossa.
Kunnanjohtaja Jarkko Salosen mukaan Iitti on tehnyt jo aiemmin päätöksen, että etuosto-oikeutta ei käytetä.
– Toivotaan nyt, että ratahanke menee vihdoinkin eteenpäin ja alue siihen käyttötarkoitukseen kuin on ajateltu, sanoo kunnanjohtaja Salonen.
– Kyllähän se 150 hehtaarin alue on seissyt pitkään, ja kaavoitettua rakennusoikeutta on hurja määrä. Helpotuksesta voi huokaista.
Kunta ei ole ollut yhteydessä uusiin omistajiin Unkarissa.
– Siinä on oltu lehtitietojen varassa. Toivotaan, että kaikki tapahtuu lakien ja sääntöjen mukaisesti. Uskon, että konkurssipesä on varmistanut taustat.
Ratayhtiön konkurssissa kunta menetti puolen miljoonan euron pääomasijoituksen yhtiöstä ja muutama kymmenen tuhatta euroa osakepääomaa.
Konkurssipesän velkojana Iitti on kuitenkin kunnanjohtajan mukaan pieni.
https://yle.fi/a/74-20074319
Unkarilaiset ja lakien ja sääntöjen noudattaminen - ei ehkä paras mahdollinen yhdistelmä. Viktor Orbán takuumiehenä ei vakuuta edes Vladimir Putinin vertaa. https://www.hs.fi/urheilu/art-2000010223718.htmlKunnanjohtaja: ”Toivotaan, että kaikki tapahtuu lakien ja sääntöjen mukaisesti”
Tämä on kyllä mielenkiintoinen käänne![]()
ZX4RR black 2024, SC-project, Evotech option parts
Mahtava uutinen näin kevään kynnyksellä! Vaikka rata on nyt unkarilaisessa omistuksessa niin eipä unohdeta sen olevan fyysisesti Suomessa ja hyödyttävän täällä olevia moottoriurheiluihmisiä. Toivottavasti uusi yhtiö saattaa ratainfran pikaisesti maaliin ja päästään sinne taas ajamaanHieman huvitti Viktor Orbanin vetäminen tähän. Eikö media keksinyt muuta negatiivisti asian tiimoilta?
-- Brake later and open the gas earlier --
https://www.hs.fi/urheilu/art-2000010229952.html
Melko realistisilla puheilla esitti tj toimintaa.
Toivottavasti saavat 'myymälän' auki nopeasti, jotta päästään ajamaan.
H2 SX SE -18
ZX-6R -05
projekti GPz750 turbo -84
Ei helvetti, eihän tätä lankaa voi vieläkään sulkea! Mutta mitään motogeepeepöhinöitä ei tuolla tulla koskaan näkemään. Kunnanjohtaja vaikuttaa vähän sivustaseuraajalta. Kannattaisi vähän panostaa hommaan. Ei siinä, hyvää viihdettä tämä on. Lisää poppareita mikroon!
Kovat on henkilöillä tavoitteet.
Ensin infra kuntoon.
Sitten sitä perushommaa, mitä Suomen radoilla nykyään tehdään.
Seuraavana ralli- ja motocross-radat kuntoon.
Kolmannessa vaiheessa aletaan funtsia miettiä kansainvälisen autoliiton Fian ja Kansainvälisen moottoripyöräliiton Fimin säädöksiä.
Lopulta olisi tarjolla kestävyysautot, touring- ja GT-autot, ratakuorma-autot, rallicrossin ja moottoripyöräsarjoista superbiken, motocrossin ja niin edelleen.
Lainaus:
Täyttä kisakalenteria voitaisiin pyörittää kenties vuonna 2026. Kukoistukseen Kymiringin suunnitellaan nousevan 3–5 vuoden kuluessa.
Pitkän aikavälin tavoitteena on luoda koko Pohjois-Euroopan moottoriurheilukeskus. Tällöin sijoitus tuottaisi myös rahaa.
Toki rata on jo valmis, turva-alueet viimeistelyä vailla ja ratavarikkokin on melekein valamis.
Tästä on hyvä jatkaa ja 2030 on semmoinen kisakalenteri tarjolla, että saa muut katsella kateellisena.