Siis 170 bussia tarvitaan ajamaan, jos jokainen ajaa 6 keikkaa kolmessa tunnissa. Keikkoja yhteensä se tuhat.
Toivon vilpittömästi, että homma onnistuu, mutta kioeltämättä vähän harrastajavetoiselta homma vaikuttaa. Kaikki Suomen radat ovat pieniä maakuntaratoja, eikä mitään maailmanluokan stadioneja ole koskaan ollut. Keimola kai oli vähän sinnepäin aikoinaan. Toivotaan että hyvä tulee
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Suomi on varmaan ainut maa missä naapuri
- maksaa 100 € että naapuri ei tienaa 50€
- päälleajo velvollisuus liikenteessä
- soittaa verovinkki puhelimeen aiheettoman ilmiannon
- ei puhu kuukauteen, kun vaihtaa auton tai mp:n
Moottorirata on hieno hanke ja sen toteutuminen mahtava asia kokoinaisuudessaan.
Unkarin F1 kilpailun aikaan ilmestyy rata alueen liepeille kaikenlaisia vanerisia koppeja mitä mielenkiintoisinpaan käyttöön.
Niinkuin batmaninja ilmaisi : kaikki on väliaikaista![]()
Ducati Diavel
Kyllä ihmiset pääsee jos niikseen on. Ruissaloonkin ja muille festarialueille. Yleensä näissä tapahtumissa lasketaan kaikkien päivien kävijöitä, eikä niitä jotka on vaikka sunnuntaina.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Meinaan että ei siellä Ruissalossakaan parkkipaikkoja ole. Tietty ei ole ihan niin korvessakaan kuin Tiilola.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Oheisen linkin takana on viime sunnuntaina (13.1.) ottamani panoraamakuva rata-alueesta. En ole maanrakennusalalla, mutta mielestäni väite, että rata on 80-prosenttisesti valmis, on kenties hieman yläkanttiin.
https://ande749.kuvat.fi/kuvat/Sekal....jpeg?img=full
Eipä taida riittää, mikäli katsojia tulee sen verran että kannattavuusraja ylittyy. Tarkoittaa 100 000 - 150 000 katsojaa, tarvitaan siis 2000 - 3000 täyttä bussia jotka kuljettavat kahden - kolmen, maksimissaan neljän tunnin kuluessa katsojat paikalle. 50 000 katsojaa on aivan liian vähän. Melkoisen mielenkiintoinen logistinen haaste.... Ja sama toisin päin kisan päätyttyä.
Niin kukaan ei tietenkää pysty tulemaan polkupyörillä eikä varsinkaan kävellen vähän matkan päästä??? Tilapäisiä parkkipaikkoja ei tietenkää voi järjestää esmes jonneki nurmialueelle lähistölle?
Näinhän ei tehdä missäänpäin maailmaa tietenkään, eikä varsinkaan MotoGP/Indycar/NASCAR kelvollisissa paikoissa! Eiku....
Eiku hitto joo! Jerezissähän ne 150 000 fania tuodaan sinne ankkurihissillä. Hitto ku ei tollasta muistanu![]()
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Joo, Tillola ei ole sellaisella seudulla jossa mitään on "lähellä". Kausalasta on matkaa radalle noin 9km, Keltistä ja Korialta suunnilleen saman verran, ehkä hiukan enemmän. Tillolan kankaalla ei ole vapaita nurmialueita lähimaillakaan, ainoastaan viljelykäytössä olevia peltoja on harjun molemmin puolin. Eivätkä nekään aivan vieressä ole. Vaikea uskoa että viljelijät antavat peltojaan pysäköintialueiksi viljan kasvukaudella..... Ehkä sitten Syyskuun lopulla kunhan viljat on korjattu ja hinnasta sovitaan.
Jos ratayhtiö ei rakenna vähintään 10 000 - 15 000 autolle pysäköintipaikkoja niin niin kotterot joutuu jättämään useamman (kymmenen? ) kilometrin etäisyydelle radasta.
Viimeksi muokannut: Patukka; 17.01.2019 klo 00:10.
Elämä on onneksi mutkikasta
Jukolan viestissä käy about 50 000 henkee. Ja järjestetään ihan korvessa. Kummasti ne autot, parkkipaikat ja kuljetukset järjestyy ilman ongelmia. Tapahtuma kestää kuitenkin vain vuorokauden. Jos kestäisi viikonlopun, niin 150k kävijää olisi mahdollista. Eikä ole ikinä mitään pysyvää rakennetta.
Muutama ruuvi löysällä
Neste ralli on ehkä hiukan huono vertailukohde. Se ajetaan useamman kunnan alueella eikä siellä ole koskaan yhdessä paikassa sellaista väkimäärää kuin Tillolassa pitäisi olla. Mikäli kisoista halutaan muutakin tulosta kuin tuulen huuhtoma takapuoli.
No, tämähän on pelkkää spekulointia. Kuten sekin etten usko Tillolassa ajettavan motogp-kilpailua.
Ei ainakaa niillä fasiliteeteilla joita tähän mennessä on esitetty. Puuhamiehet ajetteleva suuria - ja rakentavat maakuntarataa. Jos tuosta joskus jotain tulee niin uutta rahaa tarvitaan, paljon.
Viimeksi muokannut: Patukka; 17.01.2019 klo 00:47.
Raivaamalla saa nurmialuetta hyvin helpolla, sen ei tarvitse olla asfaltoitua (ei ole sellaisessa tuppukylässäkää parkkipaikka asfaltoitu kuin Indianapolis) vaan siellä on nurmikenttä jonne parkkeerataan opastetusti.
Ja mitä tulee matkoihin ni esmes Brno:ssa ku kävin MotoGP:tä kattomassa ni sielläki oli kuljetus Brnon keskustasta busseilla, eikä sielläkää mitään 15000 auton parkkipaikkaa ollut.
Mutta kai sitä saa "ongelman" keksittyä vaikka hampurilaisten parasta ennen päivämääristä....
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Turhan usein homma menee todellisuudessa, ei unelmissa, siten että se hampparinkin liian kauan sitten
mennyt "parasta ennen- päiväys" onkin...… vallltava ullatus…. ratkaiseva.
Etenkin se, mitä siitä seuraa.
Turhan usein myös syytetään huonosta asenteesta ja liian pienesti ajattelemisesta, jos ei
kyetä "nostelemaan riittävästi palikoita pöydälle", puhumattakaan että niiden merkitystä
kokonaisuudessa ymmärrettäisi punnita.
Sitten.... kun taas käy kuten kovin usein käy..... sen on.... taaskin oltava jonkun muun vika
ja syyllistä haetaan niin ylhäältä kuin "tikkaat ylettyy".
Tästä ylöspäin kaikki onkin jo sieltä annettua ja muuttuu jonkin tahdoksi.
LOGISTISTEN ASIOIDEN MERKITYKSEN ALIARVOTTAMINEN !!!
(ja nyt puhutaan asiasta hieman laajemmin kuin bussista ja palasta nurmikenttää)
Joka tähän syyllistyy, eritoten massatapahtumiin liittyen, on vielä pösilömpi kuin se kaikkien
säälimä.... säkillä valoa tupaan kantava kaiffari.
Niinkin pieni asia... vaikka ei todellisuudessa pieni, kuin "rahan ottaminen pois ripeästi", on meillä
pääosin säälittävällä tasolla. Kouluissa ja koulutuksissa kyllä paasataan ja painotetaan, kuinka
mittaamattoman arvokasta "prime time" aika on tuloksen tekemisessä.
Kun tilanne sitten on päällä, homma pyörii kuin koillismaalaisessa kyläkaupassa keskellä kaamosta....
ja molemmin puolin tiskiä.... ellei "palvelualtis" kassa sitten kesken ruuhkahuipun kuse parinkymmenen
hikisenä seisovan jonottajan kintuille juosten punnitsemaan tomaattia. On muuten tomaatilla hintaa
.
No joo.... aavistuksen toki kärjistän, mutta hei.... vain aavistuksen.
Loppuun voisi ottaa vanhan vertauksen, joka istuu kiusallisen hyvin moneen yhteyteen.
"Metsäpalstan muuttaminen rahaksi".
Siinä on ensin (kovasta innostuksesta huolimatta) hieman, ihan oikeasti mietittävä miten homma
hoituu niin että saadaan sujuvasti "kaikki rahat kotiin ja pinoon".
Eli hieman pitemmälle kuin se, että riehutaan vaan perkeleesti närettä nurin.
Asioiden "sujuvuudesta" voi myös saada hyvää näkökulmaa ihmetellessä.....
miksi missään muualla maailmassa ei (ehkä tosissaan yrittämälläkään) saada niin pienillä
liikennemäärillä niin melleviä ruuhkia kuin meillä.
Meillä, ihan oikeasti, saadaan "stau" aikaan vaikka Mikkelin torin kulmalle kesäisenä arkiaamuna
sianpieremän aikaan..... ja hei..... kahdella autolla/isännällä. Siinä napotetaan kulmat vastakkain.
Kyllä meilläkin sitä todellista osaamista ja osaajia löytyy. Ongelma vaan tahtoo olla niiden
riittämättömyys.... tai se, ettei jakseta hakata päätä seinään porukoiden kanssa joilla pelkkä innostus
hoitaa homman kuin homman täpöllä maaliin.... suvereenisti.
"Innostunut yrittäjä" kun ei vaan ole "tulosta tekevän" synonyymi, vaikka kuinka läimitään
sitä huonon asenteen korttia pöytään.
Viimeksi muokannut: Bone; 17.01.2019 klo 09:11.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Hei, meillon tääl Kusiksessa ilmasii parkkipaikkoi ja ottaa huoneen Hotelli Sommelosta.
11 km ratalle, menee filetsolla!!![]()
T765 RäsSi
GSX-R750 K8 =ex
CBR600F -00 (Manki)=Dö. R.I.P.
6-Horo 2005=ex
Jos olisin hankkeen kovasti kaipaama potenttiaalinen yksityinen rahoittaja, niin kaikki bämä aiemmin täällä kirjoitetut asiat pitäisi olla aika hienosti power point-esityksenä tai ainakin kalvolle käsin kirjoitettu.
Ja jos mahdollisella rahoittajalla olisi jotain tarkentavaa kysymystä, niin vastaus pitäisi tulla heti tai ainakin edes selitys.
Se ei vaan riitä, että: kamoon kundi, MOTOGP-kisa jee jee, mikä mahdollisuus...
Joten, kun niitä ei ole julkisuudessa eistetty, niin onko niitä, vai onko ne rankemman luokan liikesalaisuuksia, ettei kilpailijat pääse projektista jyvälle...
Vanhaa sananpartta lainatakseni:
"Paljon on kyyneliä virrannut orgin vinkuvien ämmien silmäkulmissa, ennen kuin Tillolassa ajetaan kisaa."
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Kouvolan Sanomat kirjoittaa:
Julkaistu 16.1.2019 20:21
Kymi Ringille tulossa MotoGP-pärinää jo ensi syksynä, ratamoottoripyöräilyn kuninkuussarja aikoo järjestää testit Iitissä — ”Sitten päätetään lopulliset kisapäivät vuodelle 2020”
Kymi Ring aikoo saada radan kilpailukuntoon kesäksi 2020. Uusi toimitusjohtaja Markku Pietilä sanoo, että aluksi ei välttämättä tarvita kiinteää varikkorakennusta.
Iitin Tillolassa saatetaan nähdä MotoGP-sarjan moottoripyöriä jo tänä vuonna. Kymi Ring -ratahankkeen taustayhtiön mukaan Iitissä järjestetään ratamoottoripyöräilyn kuninkuusluokan testiajo elokuun lopussa.
Tavoitteena on yhä, että ensimmäinen osakilpailu ajetaan kesällä 2020.
— Testi tarkoittaa sitä, että MotoGP-letka tulee radalle ja kokeillaan, miten esimerkiksi renkaat toimivat. Sitten päätetään lopulliset kisapäivät vuodelle 2020, sanoo Suomen Moottoriliiton puheenjohtaja Tapio Nevala.
Hän arvioi, että osakilpailu tulee ajoittumaan lähelle Saksan Sachsenringin ja Tsekin Brnon kisoja, koska ne ovat Iittiä lähimmät kilpailupaikat. Tänä kesänä kyseiset kilpailut ajetaan heinä–elokuussa.
”Kilparata on 80-prosenttisesti valmis”
Kymi Ring oy avasi rakennustöiden etenemistä ja aikataulua poikkeuksellisen avoimesti keskiviikkona Helsingissä pidetyssä tiedotustilaisuudessa.
— Kilparata on nyt noin 80-prosenttisesti valmis. Rataprofiilin ja suoja-alueiden viimeistely tehdään kevään aikana. Asvaltoinnit toteutetaan touko–kesäkuun aikana, yhtiön uusi toimitusjohtaja Markku Pietilä sanoo.
Hänen mukaansa jo talven aikana Tillolaan rakennetaan Kymi Ringin sisääntulokatu ja tehdään loput kilparata-alueen räjäytystyöt.
— Varikkorakennuksen suhteen on useita vaihtoehtoja, joita vielä mietimme. Välttämättä emme tarvitse kiinteää rakennusta heti ensimmäiseen kilpailuun. On olemassa siirrettäviä ratkaisuja.
Yhtiö on pitänyt tietoisesti niukkaa tiedotuslinjaa
Hankkeen rahoitus on rakentunut pala palalta, ja työt ovat edenneet välillä hitaasti. Pietilän mukaan yhtiö ei ole kommentoinut rakentamisaikataulua aiemmin tarkasti, koska asiat ovat olleet keskeneräisiä.
— On meillä ollut sellaisia tilanteita, joissa ei ole ollut selvää, miten jatketaan.
Toimitusjohtajan mukaan pulmatilanteista on ollut kuitenkin hyötyä. Esimerkiksi rata-alueen maa-aines on käytetty tehokkaasti hyväksi.
— Olemme laskeneet, että hyödynnetyn maa-aineksen arvo on noin 5,7 miljoonaa euroa.
Kaikkia avustuksia ei ole vielä voitu käyttää
Kymi Ringin mukaan koko hankkeeseen on nyt käytetty noin 14 miljoonaa euroa, kun mukaan lasketaan kaikki selvitykset ja lupamenettelyt. Summaan sisältyy kilparadan lisäksi kuljettajakoulutus- ja ajoneuvotestausalueiden suunnittelua.
Julkista rahoitusta hankkeelle on myönnetty kaikkiaan noin 7 miljoonaa euroa. Yhtiön mukaan kilparataa varten on vielä myönnettyjä ja käyttämättömiä valtionavustuksia 4,1 miljoonaa euroa.
— Avustukset on mahdollista käyttää, kun radasta on tehty noin 80 prosenttia. Nyt aletaan olla siinä tilanteessa.
Pietilän mukaan tällä hetkellä pelkän kilparadan kustannusarvio on reilut 20 miljoonaa euroa.
Työministeri Jari Lindström (sin.) ja kansanedustaja Markku Pakkanen (kesk.) olivat kutsuvieraina seuraamassa keskiviikon tilaisuutta. Lindströmin mukaan Kymi Ringin julkinen rahoitus on ollut osoitus siitä, että varat järjestyvät jollain tavalla, kun asian takana on riittävästi poliittista tahtoa.
— Ehkä kouvolalaiset voivat tästä oppia sen, että joskus hullultakin kuulostavat ideat voivat toteutua, hän sanoo.
F1-kisojen alustavasta kartoituksesta sovittu
Suomen ja Kymi Ringin soveltuvuus Formula 1 -osakilpailun hakijaksi aiotaan selvittää. Rata-autoilun kuninkuusluokan kaupallisten oikeuksien haltija Formula One Group ja AKK Sports oy ovat tehneet asiasta sopimuksen.
— Olemme hakeneet opetus- ja kulttuuriministeriön avustusta selvitystyöhön. Selvitämme, millaisia vaatimuksia meille kilpailun hakijoina asetettaisiin, AKK Sportsin toimitusjohtaja Tatu Lehmuskallio sanoo.
Hän korostaa, että kyse on hyvin alustavasta selvityksestä.
— Nyt voimme ensimmäistä kertaa aidosti keskustella siitä, että meillä voitaisiin ehkä joskus ajaa F1-osakilpailu.
AKK Sports on autourheilun kotimaisen kattojärjestön AKK-Motorsportin omistama markkinointiyhtiö.
Urheiluministeri hehkutti F1-unelmaa
Eurooppa-, kulttuuri- ja urheiluministeri Sampo Terho (sin.) painotti tiedotustilaisuudessa nimenomaan Kymi Ringin mahdollista soveltuvuutta F1-kilpailuun.
— Ainakin koko minun elämäni ajan moottoriurheilukansa on unelmoinut siitä, että meillä olisi realistinen mahdollisuus omaan F1-kilpailuun. Tämä on yksi askel siihen suuntaan.
Terhon mukaan jo sitä ennen Kymi Ring ja MotoGP-kilpailu kohottavat Suomen imagoa korkean teknologian moottoriurheilumaana.
— Opetus- ja kulttuuriministeriö tukee hankkeita urheilullisin tavoittein. Tällä radalla tulee varmasti olemaan käyttäjiä.
”Kannattaa käydä katsomassa, miten ratahanke on edistynyt”
Kymi Ringin Markku Pietilän mukaan F1-kilpailu on iso mahdollisuus, mutta tässä vaiheessa vielä monen mutkan takana. Hän kehottaa kouvolalaisia iloitsemaan siitä, että itse rata on valmistumassa.
— Kannattaa käydä katsomassa, miten paljon ratahanke on edistynyt. Epäilijöille haluan sanoa sen, että rataa ei varmasti viedä pois, kun se on valmis. Sillä tulee olemaan Kouvolalle valtava merkitys.
Suomi voi olla ainut maa, jossa porukka jaksaa länkyttää tuollaisia mutuja ja luuloja, vasitenkin verrattuna miten muka muissa maissa ihmiset toimii. Itse en tunne ketään jolla tuontyyppisiä ongelmia pään sisällä, en suomalaisia enkä muunkaan maalaisia.
Sitä tosin en tiedä missä kukin asuu, josko jossain päin Suomea on enemmän niitä joilla katkeruus ties mistä kumpuaa esiin tuontyyppisesti.
Voihan myös olla että joku on asunut useimmissa vaikkapa Euroopan maissa sen verran kussakin että tietää ne tuontyyppisetkin erot .,, ja silloin tietenkin on sitä faktatietoa olemassa.
Honda GL 1800 -01, BMW K1200GT -06, Kawasaki GTR1000 -96, Museopyörät: Honda CB750F -81 ja Suzuki GS1100G -82
Kouvolan Sanomien jutussa ripaus totuuttakin seassa, joten ehkä se seisoo sittenkin? Tarkoitan tuota "välillä ei ole tiedetty miten jatketaan tjsp" - kohtaa. Formuloiden mainitseminen saa allekirjoittaneella kyllä silmät pyörimään päässä, mutta ei kai siitäkään haittaa ole, jos joku selvitys tehdään. Jos ja kun rata valmistuu, niin kai niitä F1-kisoja saa järjestettäväksi, jos vain latoo riittävästi euroja tiskiin. Toisaalta, vaikka hornulat ns. moderni kansalliurheilulaji Suomessa onkin, niin vähän epäilyttää, kun näille perinteisillekään talvikansallislajeille ei ole ropoja juuri riittänyt ja paria hiihtäjää lukuunottamatta menestys sukeltanut rajusti.
I want to believe.
Ps. Eiköhän sallita kaikensävyinen keskustelu asian tiimoilta.
Aprilia RSV4 1100 Factory (sold), Ducati 999X, KTM 350 SX-F, Vespa Primavera 50.
no ehkä ei sulla, minulle on verotarkastus jonkun toimesta tilattu. Sen verotarkastajat kyllä kertoivat että epäillyn ilmiannon perusteella ovat asialla.
Uskoakseni olen ajanut yli 40 maassa moottoriajoneuvoa ja Suomi on kyllä ainoa maa jossa on n 50% todennäköisyys että liittymäkaistalta ryhmittyessä ruuhka-aikaan vedetään ovea kiinni tahallaan. Tai kun ohitat niin kiihdytetään. Viimeksi viime vkl kun kärry perässä Pohjanmaalle menin, joku joka ajoi n 75 mittarinopeutta yritti estää ohitusta kiihdyttämällä. Mahtoi Auriskuskia harmittaa kun ei varmaan arvannut kärryn edessä olevan suht kärkäs neliveto. Sinne jäi ja muutaman kilsan jaksoi roikkua kärryn perässä ennenkuin jätti taas alinopeuteen odottamaan seuraavaa ohittajaa. Teki saman jo mun edellä menijälle niin olin valmiina, ja kyllä, koin mielihyvää tästä kyykytyksestä.
vuoristoatleetti
Parkkipaikoista ja yleisön kuskaamisesta radalle.
Koskenkyläntiellä eli 6-tie etelään radalta katsottuna löytyy aika nopeastikin peltoaukea jos toinenkin, joten periaatteessa tuonne saisi kyllä sullottua reilumminkin Helsingin suunnasta tulevia autoja. Siitä sitten bussilla pelipaikoille. Tosin tuskinpa moni isäntä on vielä näillä puheilla valmis laittamaan peltoja kesannolle kisaparkkirahat silmissä kiiluenJunakyydillä saisi reilusti porukkaa Kouvolaan, josta voisi taas jatkaa bussilla. Kyllähän vaihtoehtoja on ja näkisin, että tämä on aika helppo homma laittaa pakettiin vs. muut rakentamiseen liittyvät epävarmuudet.
Aprilia RSV4 1100 Factory (sold), Ducati 999X, KTM 350 SX-F, Vespa Primavera 50.
Tämä on kyllä totta. Pelkkää rataa ajatellen tuo luku voi pitää hyvinkin paikkansa.
Ettei menisi omalta osaltani pelkästään hankkeen arvostelemiseksi, niin voin hyvin todeta, että paljon siellä on kyllä tehty kun ottaa huomioon, miltä alue näytti aivan hankkeen alussa. Kumpuilevaa, soista ja rämettynyttä metsää. Ja radan profiili on hieno. En ole sitä millään moottorikulkineella kiertänyt mutta fillarilla kyllä ja sillä perusteellä uskon, että se on varmasti sangen mukava ajettava motskarilla.
Kymi Ringin mukaan koko hankkeeseen on nyt käytetty noin 14 miljoonaa euroa, kun mukaan lasketaan kaikki selvitykset ja lupamenettelyt. Summaan sisältyy kilparadan lisäksi kuljettajakoulutus- ja ajoneuvotestausalueiden suunnittelua.
Julkista rahoitusta hankkeelle on myönnetty kaikkiaan noin 7 miljoonaa euroa. Yhtiön mukaan kilparataa varten on vielä myönnettyjä ja käyttämättömiä valtionavustuksia 4,1 miljoonaa euroa.
— Avustukset on mahdollista käyttää, kun radasta on tehty noin 80 prosenttia. Nyt aletaan olla siinä tilanteessa.
Pietilän mukaan tällä hetkellä pelkän kilparadan kustannusarvio on reilut 20 miljoonaa euroa.
Pelkkä rata 20 miljoonaa euroa, joten mikä on tässä tapauksessa se "rata". Se olisi kiva tietää.
Ainakin aiemman panoraamakuvan perusteella turva-alueet, varikkokentät yms yms on vielä "alottamatta vaille valamiita"...
Joten, ennen kuin rata-alue kokonaisuudessaan on valmis, niin voi olla, että vielä käydään veronmaksajan taskulla...
Aiemmin mainitsin esim. semmoisesta jutusta kun radan kiinteät kamerat (Valencian radalla kuulemma 60 kiinteää kameraa). Kun radan varteen on kylvetty kamerat piuhat, tietoliikenne, ohjauskeskus yms yms. niin tuskin miljoona riittää ja tämä on vain yksi pieni yksityiskohta MOTOGP-vaatimuksista.