^
Haha. Klassikko. Eiköhän semmoinen monesti toisella puolella ole.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Niin paljon minäkin tätä ihmettelin että mihin pitää lyödä muka kun ei hakkaamalla saa kiinni, että eräänä kesänä totesin että ensi talveksi hommaan tuollaisen ulosvetäjäsysteemin kun kiinakauppa sellaista tyrkytti.
Kokeilinpa sitten tällä ihmetyökalulla ja ulosvetäjän leuat olivat niin pehmeää juustoa että pyöristyivät heti eikä tulosta tullut. Kaikkiin laakereihin ei mokoma edes mahtunut. Menipähän 15e haaskeelle, no on sillä jotakin muuta ulosvedetty mutta ei soveltunut pyöränlaakereihin Strömsö-videoista huolimatta.
Paisuntapultti olisi fiksu mutta paikallinen rautakauppias ei sellaista tuntenut. Paksu pultti ja päästä halki ei tullutkaan mieleen.
Seurauksena viimeksi kun piti tehdä, otin ison meisselin ja ison vasaran, ja tunteettoman pökkelösti löin sisäholkkiin vastapuolelle niin että se siirtyi kunnolla pois tieltä. Sitten iskua laakeriin ja holkki toiselta puolelta syrjään että pääsee sieltä lyömään.
Summa summarum, uskoakseni jos ei meisseli ota kunnolla sisäkooliin, niin käytetyn väkivallan määrä on ollut liian vähäinen. En minä ainakaan muuten ymmärrä miten siihen sisäkehälle pitäisi saada lyötyä jos ensin on 10 cm kapeaa putkea ja sitten puolen millin huuli johon pitäisi kiinni saada. Huuli isommaksi vaikka väkisin.
Joku ammattimekaanikko sitten tähän korjaamaan jos johtopäätös oli väärä, mutta nyt on laakerit vaihtuneet ja ihan käyttökelpoisina ne holkit ovat pysyneet. Parempi vaihtoehto tämä kuin se, että pari tuntia ihmettelee että miten tästä pitäisi saada otetta ja lähtee sitten saunaan juomaan kaljaa ja laakeri on vieläkin vaihtamatta.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
2013Halli 5x1Maili2016Lappenranta K 3X1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S 6X1Maili
2015Halli6X1Maili
2015Lappenranta K 17X1Maili
2015Kauhava17X1Maili
2015Räyskälä27X1/4Maili
2015Lappenranta S 3X1Maili
Kuvasta päätellen vasemmalla puolen napaa olisi reilusti tilaa holkille siirtyä sivulle, oikealla ei. Kokeile vivuttaa tai naputaa holkkia sivuun vasemmalta puolen, niin ainakin kuvan perusteella pitäisi tulla laakerin koolia esille riittävästi.
http://www.moottoripyora.org/keskust...9&d=1610445441
Tuolainen jos ei ala lähtemään https://www.ikh.fi/fi/paisuntaholkki-28-40mm-ku215
voi käyttä myös ilman mitään ulos vetjää kun kiristää sen paikallen ja sitten lyö/präsää toiselta puoleta
2013Halli 5x1Maili2016Lappenranta K 3X1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S 6X1Maili
2015Halli6X1Maili
2015Lappenranta K 17X1Maili
2015Kauhava17X1Maili
2015Räyskälä27X1/4Maili
2015Lappenranta S 3X1Maili
Mekaniikan ja omien käsien tuotosten harjoittelu ottaa aikaansa. Joku sopiva tuurna/putki läpi holkin siihen laakerin saumaan, kaveri tai joku kuka tietää nimen, avuksi toiselta puolen esin ruuvarilla kampeamaan tuurnaa/putkea sivuun ja napakoita yrityksiä lyödä osat liikkeelle. Tai hankkia työkalu kaupasta, esim.tuo paisuvainen pultti. Tuli mieleen myös rautakaupan ankkuripultti, iso sellainen...
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän. -
Mielenkiintoisin takapyörän laakerin vaihto on mulle sattunut Saksassa. Sain kyllä sen radlagerin ostettua mutta korjaamon patu sanoi että hänellä ei ole aikaa sitä vaihtaa mutta voit lainata työkaluja. No, siinä sitten pihalla vaihdettiin laakeri. Pyörä oli XJ900 ja siinä tuo tuurnahomma toimi kyllä helposti.
FJR -17
Laakerin asennuksessa lienee yleisin keino käyttää ulkokehään sopivan kokoista hylsyä tai putkea. Jos vähänkään enemmän tekee laakerivaihtoja niin next level on hankkia asennustyökalut, mulla on vastaava SKF:än sarja käytössä https://www.tooloutlet.fi/fi/Kaikki+...2C+nailon/3673
Kylätason kurapyöräilijä.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Jo vain. Hiottu ulkokooli on mainio erikoistyökalu uuden laakerin asennukseen. Ei siitä tarvitse ottaa edes milliä pois ulkokehältä. Yleensä riittää, kun sitä ulkokehää vähän sipaisee rälläkällä ja kokeilee ennen uuden laakerin asennusta, että se pääsee vapaasti liikkumaan laakeripesässä.Mulla ei ole noin isoa hylsyä ni ajattelin tehdä niin että kun (jos) saan laakerit pois ni hion vanhan laakerin milliä kapeammaksi ja käytän sitä naputtamaan uuden sisään.
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Helpomalla pääset kun teet niin mitä tuolla monta viestiä sitten jo neuvoin eli se vanhan laakerin ulkokooli
yhdestä kohtaa katki sen jälkeen ei jumita
Onkos tämä mihin laakrei pitäisä saada vaihdettua missä päin ?
jos sattu olemaan näillä kulmilla niin voisi autella vanhan laakerin poistossa ja uuden asenuksessa
2013Halli 5x1Maili2016Lappenranta K 3X1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S 6X1Maili
2015Halli6X1Maili
2015Lappenranta K 17X1Maili
2015Kauhava17X1Maili
2015Räyskälä27X1/4Maili
2015Lappenranta S 3X1Maili
Vantaalla asustelen. Mutta en oo vielä saanu ees sitä irroitustyökalua.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Kuinka vanha kypärä kierrätetään? Siis ei silleen, että lähetetään Hiasen rontissa Afrikkaan vaan noin ekologisuus edellä. Yleisroskaa se ei taida olla eikä kiertävää muovia.
Yama80cc&100-Honda125x2/450Dohc/750-SuzyT500-KawaZ1903/1135cc
Paused '87-'05 Ex XX'99/'05-'21 Tickets '75 '84 '14
Now '14 VFR1200F
161.6mph/LPR'09
175.8mph/Halli'10&SS1000
177.1mph/Halli'11&SS1600K
167,2mph/Halli'13&SS1000
168.4mph/LPR'14&SS1600K
Sekajätteisiin laitoin syksyllä tuhoutuneen Arai kuitukypärän, sitä ennen remmit poikki.
Kylätason kurapyöräilijä.
Kyllä minä sen sekajätteeseen heittäisin. Siinä on muovia, foamia jne joten en mä erikseen rupeis pilkkomaan sitä. Vaarallisia aineita siinä ei pitäisi olla.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
^ ja ^^
Kiitos, nopeat on vastaukset
Laitetaan hävitykseen sekajätteisiin. Kypärä on nuorimman pojan. Jolla oli tapana elokuisin kaatuilla tai kolaroida. Tämä on se kaaduttu kypärä. Nyt (jo) kollattiin kaapit, vaikka vasta on yhdeksän vuotta kun kotoaan muutti...![]()
Yama80cc&100-Honda125x2/450Dohc/750-SuzyT500-KawaZ1903/1135cc
Paused '87-'05 Ex XX'99/'05-'21 Tickets '75 '84 '14
Now '14 VFR1200F
161.6mph/LPR'09
175.8mph/Halli'10&SS1000
177.1mph/Halli'11&SS1600K
167,2mph/Halli'13&SS1000
168.4mph/LPR'14&SS1600K
Voiskos joku tietävämpi heittää Motonettiin/Biltemaan linkkiä sellaiseen rasvaan, joka on tarkoitettu erityisesti esim. akselin voiteluun, tai jota sipaistaan laakerin sivuun ennen asennusta yms? Ku itellä ei oo mitää kokemusta noista paksummista rasvoista.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Tota oon käyttänyt linkun laakereissa, ja renkaan laakerin stefan alla. Akselin olen ruiskutellut WD-40:llä ja rätillä pahimmat pois.
On siellä halvempiakin laakerirasvoja.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/6060...va-02L-putkilo
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Minä olen käyttänyt vesivaseliinia, kun sillä on hyvä taipumus pysyä paikallaan olosuhteista riippumatta.
2x HD, 2x Savage
Kiitoksia! Pitää kokeilla noita. Viimeksi sivelin moottoriöljyllä kuten täällä joku neuvoi (en muista kuka). Oli melkoista siirappia se öljymössö ku otin akselitapin irti rengasta irrottaessani. Oli tainnu käydä vähä lämpöisenä.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Nyt on uudet laakerit asennettu vanteisiin, mutta...
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Joku tossa ei nyt natsaa. Ton väliputken ajatus on nimenomaan tukea sisäkoolia vasten molemmin puolin että kun akseli mutterit vedetään kiinni niin laakereille ei tule akselin suuntaista puristusta.
Onko putket saman mittaiset eli onko mahdollista että menivät ristiin?
Honda VFR 750F -93
EX: Suzuki GS500M Katana -81
EX: Yamaha XS400 -82
Ei eksyvä tietä kysy
Kyllä ihan oikea putki meni oikeaan vanteeseen, mutta tosiaan liikkuu laakerien välissä sivusuunnassa sen millimetrin. Ymmärsin että sen pitäisi liikkua vain just ja just silleen että laakeri halaa sitä holkkia koko ajan.
Mitä tossa sitte voi käydä kun se holkki ei tue sisäkoolia vasten?
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Jos tuon paketin kiristää tuollaisena paikoilleen, niin laakereihin tulee kova akselin suuntainen rasitus jo pelkästä akselin kiristyksestä ja sitä tuollainen urakuulalaakeri ei kestä. Eli laakerit ovat nopeasti entiset, jos väliholkki ei ole sopivan pituinen. Sen ulkoholkki-sisäkooli-väliholkki-sisäkooli-ulkoholkki-paketin kuuluu kiristyä haarukan väliin niin, että on ”yhtä puuta”. Takarenkaassa tuohon tulee toki lisäksi vielä vetopakan laakerin holkki toiseen reunaan, mutta se ei muuta tilannetta.
Edit: Linkin takaa löytyy muutama havainnekuva kuinka tuo paketti kuuluu olla kasassa: http://sportsterpedia.com/doku.php/t...earing_example
Viimeksi muokannut: PTuru; 25.01.2021 klo 22:55.