Perusjamppa saa usein nousut selville vertaamalla nousuja vakio metrisiin pultteihin joiden nousut on standardeja. Esimerkiksi M6x1, M8x1.25, M10x1.5, M12x1.75 jne. Noita voi käyttää kierrekampana kun haluaa tietää millä nousulla joku erikoisempi kierre on.
Kylätason kurapyöräilijä.
Jos se on Brembon sylkkä niin M10x1
Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250
Hmm huomasin juuri että tossa vanteessa jonka ostin 2011 cebariin ni se lukkorenkaan kohta laakeripesässä ei ole koko reunan matkalta sitä syvennystä sille renkaalle.
Eli kysymys kuuluu : kuuluuko se syvennys sille lukkorenkaalle olla koko reunan matkalta? Ja jos kuuluu, ni ilmeisesti joku entinen omistaja on sen hionut sileäksi siitä kohdasta. Voiko tästä aiheutua käytössä ongelmia? En oikein ymmärrä että miksi tota lukkorengasta ylipäänsä tarvii ku eikös se laakeri kumminkin aina istuteta jämptiin reikään?
Edit : luin jostain palstalta että joissakin laakeripesässä sitä lukkorengasta käytetään korroosion suojana. Mutta jos noita vaihtelee ratailussa kerran vuoteen ni onko sillä edes väliä onko se o rengas siellä pesässä vai ei?
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Kuuluuko siihen sellainen rautalanka rengas, vai seger rengas?
Jos ensiksimainittu, niin onko se uraton kohta ehkä sitävarten että lukitusrenkaan saisi siitä kohtaa kammettua pois urastaan?
Tuskin mikään lukkorengas suojaa mitenkään korroosiolta, tai tiivistää mitenkään, kyllä ne yleensä on ihan mekaaniseen lukitsemiseen...
Jos laakerointi on suunniteltu niin että laakeripesien pohjien väli ja keskiholkki on samalla mitalla niin laakerithan ei pääse liikkumaan mihinkään.
Toinen tapahan voisi olla lukita toinen laakeri paikoilleen lukkorenkaalla, ja toiselle laakerille inan tai kasksi liian syvä pesä jolloin kekiholkin pituus ei olisi niin tarkka ja toinen laakeri olisi kelluva sivusuunnassa.
Silloinhan ilman lukkorengasta keskiö pääsisi teoriassa liikkumaan sivusuunnassa sen keskiholkin ja laakeripesien pohjan etäisuuden erotuksen verran.
Googlettamalla osanumeron löytyi tällainen kuva:
Hassua kyl jos laakeri pääsis yhtään liikkumaan sivusuunnassa pesässä koska sillon se tarkoittais sitä, että laakerin ulkokehä pääsis vapaasti liikkumaan pesässä, eli laakerihan ei siinä tilanteessa toimisi oikein koska ulkokehä pääsisi liukumaan pesässä. Ku oon ymmärtäny että laakerit nimenomaan on täsmämitoitetussa reiässä ja ne pysyy siinä puristuksessa paikallaan. Tuli itelleki yllätyksenä tollanen rengas että sellanen joissakin vanteissa ois.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Onko tuo siis o-rengas, kumia, vai jonkinlainen lukitusrengas, metallia?
Tuleehan se laakeri sieltä pesästään poiskin kohtuu pienellä työllä, eikä silti käytössä pyörii väärästä välistä.
On näköjään noissa omissakin vanteissa (3 erilaista etunapaa, kaikki samaan pyörään) kahdessa laakerit paikoillaan ilman mitään lukkorenkaita, yhdessä seger rengas lukitsemassa toisen puolen laakerin paikoilleen, toinen puoli ilman.
Muuta syytä en tuolle keksi kuin että toisen laakerin ollessa lukittuna paikoilleen ei keskiholkin tarvitse olla just niin tarkasti oikean pituinen kunhan on hieman liian pitkä muttei laakeripesien pohjien väliä lyhyempi.
Tuo lukitsematon "kelluva" laakeri sitten paikoilleen laitettaessa asettuu oikeaan kohtaan tuon väliholkin pituuden mukaan.
Kuvahaku väittää o-renkaaksi. Eihän vetopakan keskiosa mene tuon renkaan sisään? Se suojaisi laakeria aika hyvin.
Ahaa no nyt alkaa kuulostaa järkevältä. Eli ymmärsin ilmeisesti räjäytyskuvan väärin. Ei tuota ole tarkoituskaan asentaa sinne laakeripesään, vaan toi pujotetaan vetopakan kaulan ympärille ja toi tiivistää sen vetopakan ja laakeripesän liitoksen?
KiitosJälleen olen yhden asian viisaampi. On tää hieno fiilis ku oppii uutta.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Henkilö A : "Minun 2009 CBR1000RR:ssä ei tietääkseni ole ABS jarruja."
Henkilö B : "Tuon ikäisissä cebareissa on kaikissa ABS:t."
Henkilö C : "Tässä on vieressä 2kpl cebaria vm 2008, kummassakaan ei ole ABS."
Lähinnä jarrurempan kannalta sellainen kysymys, että onko sillä väliä etujarrujen huollon ja tiivisteiden vaihdon suhteen, että onko pyörässä ABS vai ei? Eli jos tilaa ABS jarrut olettaen tiivisteet ja sit pyörässä ei olekaan ABS, ni tuleeko probleemia?
Kyseessä siis oletettavasti vakiot Tokicon 4-mäntäiset satulat.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
En tunne kyseistä pyörää, mutta tilaa osat Hondalta runkonumeron perusteella niin tulee varmasti oikeat. Itsellä on huonoja kokemuksia jarrusatuloiden tarvikeosista, suosittelen tekemään homman alkuperäisosilla.
ABS ei vaikuta tuohon huoltoon mitenkään, tosin jarrujärjestelmä voi olla hankalampi ilmata tai vaatii lisätemppuja ilmaukseen. Satulat ovat todennäköisesti samat molemmissa malleissa.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
CBR 1000 rr8 rr9 rra rrb rrc rrd rre rrf rrg Fireblade non ABS 08-16
CBR 1000 ra9 raa rab rac rad rae raf rag Fireblade (C-ABS) 09-16
Täältä apinoitu: https://ebcbrakes.com/assets/Flip-Ca...ile/index.html
Sivut 76-77.
Oulu
Eli siis tarkoittaa sanoa että missään räärää mallissa ei ole ABS?
Vai ymmärsinkö siis oikein, että ylempi rivi luettelee eri RR mallit, ja alempi luettelee perus RA katumallit?
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
No ei minun mielestä ole mutta kovasti haluavat pitää kiinni teoriasta että olis ABS
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Hondista en tiedä mutta Yamahoissa sen asian saa selville kun laittaa virrat päälle. Jos on ABSit mekkivalo syttyy ja sammuu vasta kun on ajettu jokunen metri kun ABS-yksikkö toteaa että anturit toimii.
FJR -17
Onko abs vai huomaa myös siitä meneekö renkaat lukkon vai ei
2013Halli 5x1Maili2016Lappenranta K 3X1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S 6X1Maili
2015Halli6X1Maili
2015Lappenranta K 17X1Maili
2015Kauhava17X1Maili
2015Räyskälä27X1/4Maili
2015Lappenranta S 3X1Maili
ABS:n olemassaolo selviää yleensä aika helposti seuraamalla pääsylinteriltä lähtevää jarruletkua. Jos se menee ilman mitään haaroituksia suoraan jarrusatulalle niin ABS ei ole. Jos jarruletku menee johonkin mysteerimokkulaan ennen jarrusatulaa niin melko varmasti ABS on.
-- Brake later and open the gas earlier --
Periaatteessa Honda CBR 1000RR viittaa molempiin, mutta esim. meikäläisellä tarkka malli on Honda CBR 1000RA, jossa on ABS:t. 2009 vuodesta eteenpäin näihin sai optiona ABS:t. Tiedon saat selville Trafin palvelusta tai sitten kuten aiemmin mainittiin, niin tutkimalla itse pärrän esim. ABS sensorin osalta: https://2yrh403fk8vd1hz9ro2n46dd-wpe...RR_C-ABS-1.jpg
Traficomin rekisterissä olevat tiedot on valitettavasti joskus ”suuntaa antavia” juuri absien olemassaolon tai puutteen osalta. Okei, pyörän mallikoodi sinänsä todennäköisesti on useimmiten oikein, ja se voi sinänsä kertoa asian luotettavastikin toisin kuin se jarruista kertova tietokohta. Mutta jos pyörä on ”käsillä” tai siitä on riittävän hyvät valokuvat, niin abs-anturi ja sen hammaskehä on kyllä lähes poikkeuksetta ihan selvästi näkösällä. Esimerkiksi Nettimoton myynti-ilmoitusten kuvista tuota usein joutuu zoomailemaan, kun tekstiin ei voi luottaa yhtään.
Jarrunesteen vaihdosta knoppikysymys.
Minulla on moottoripyörä, joka on entisöinnin jälkeen sijoitettu lämpimään varastoon viisi vuotta sitten.
Pyörällä ei ole ajettu entisöinnin jälkeen, ainoastaan moottori on koekäytetty.
Tuli ilmoitus, että säilytyspaikka lähtee alta ja pyörä pitää siirtää sieltä pois.
Todennäköisesti pyörä tulee minun talliin, ellei sille löydy uutta säilytyspaikkaa.
Pitäisikö siihen vaihtaa viiden vuoden jälkeen jarrunesteet?
Jostain syystä takajarrussa on 5.0 jarrunestettä, jota ei saa sotkea muiden nesteiden kanssa.
Minulla on sitä vajaa pullo hyllyssä, eli se sama pullo, josta silloin viisi vuotta sitten laitettiin sinne takajarruun nestettä.
(DOT 5:sta ei saa koskaan sekoittaa minkään muun jarrunesteen kanssa. DOT 5 on silikonipohjainen, eikä sen sekaan kondensoidu vettä samalla tavalla kuin DOT 3-, 4- ja 5.1-nesteisiin)
Jos etujarru on ”tavallista” nestettä niin kyllä vaihto todennäköisesti on ajankohtainen tai ainakin ”järkevä”. Faktaa tarpeeseen saa toki vain vesipitoisuuden mittauksella, mutta jos säilytyspaikka on ”normaali” lämmin tila, niin kyllä se tuossa ajassa jo kosteutta itseensä ilmasta imee.
Tuon silikoninesteen ikääntymisenkestosta en osaa sanoa mitään.
Jos olisi oma niin en vaihtaisi. Paitsi jos pitäisi keksiä tekosyy päästä pirtistä tallille.
Jos se nimittäin on ollut tasalämmössä eikä ajettu niin se neste ei ole itseensä oikeastaan mitään saanut kerättyä. Se reikä siinä nestesäiliön kannessa on niin pieni ja siellä on vielä se kumikalvo ettei siellä ole yhtään ilma vaihtunut eikä siten myöskään ole kosteutta päässyt sisään.
Ja ainakaan ei kannata vaihtaa siitä samasta 5 vuotta sitten avatusta pullosta kun siinä on isompi tyhjä ilmatila ja enemmän (vaikka ehkä silti vähän) kosteutta kuin siellä säiliössä nyt on.
Honda VFR 750F -93
EX: Suzuki GS500M Katana -81
EX: Yamaha XS400 -82
Ei eksyvä tietä kysy
En vaihtaisi edellämainituista syistä.
Kylätason kurapyöräilijä.
Itsekin miettinyt joskus, kuinka tarkkaa tuo on. Motonetissa litra Brembon jarrunestettä (Brembo) maksaa 7.99€ ja sillä vaihtaa koko mopokalustoon nesteet kahteen kertaan, eli pari vuotta on avattuna hyllyssä.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Muistelen joskus autoalalla ollessani lukeneeni jonkun jarrunesteen käyttöturvallisuustiedotteen tai vastaavan (linkkiä en ole löytänyt, vaikka pari kertaa olen yrittänyt etsiä).*
Siellä oli maininta, että avattu 1l jarrunestepullo oli käytettävä kahden tunnin aikana ja sen jälkeen neste oli käyttökelvotonta...
Kun taas saman neste 20l pöntössä jarrunesteen vaihtokoneessa, niin sama tiedote ei antanut aikarajaa.
Joten litran pullossa jarruneste meni pilalle parissa tunnissa, mutta sama neste 20 litran pöntössä ei mene pilalle ikinä.
Ajatus aiemmasta veististä oli se, että kummassa jarruneste pilaantuu helpommin.
Moottoripyörän jarrunestesäiliössä vai alkuperäisessä pakkauskessa, kun säilytysolosuhteet on samat![]()