^Tuo 'hitsilaajeneminen' johtuu siitä, että metallikappaleen viileämpänä pysyvä osuus estää kuumennetun osan laajenemista. Kuumennettu osuus kyllä pitenee mutta samalla myös hitusen ohenee, ja niinpä koko kappaleen viilennyttyä reuna jää aallolle. Aaltoinen osuus on kuitenkin hieman ohuempi, joten kokonaistilavuus on muuttumaton.
-Elämä voittaa joka kerta, paitsi sillä viimeisellä kerralla-
Tää olikin hyvä tieto. Kävisin kyllä hakemassa sellaisen kun sillä saa terävän momenttipiikin ja samaan aikaan iskettyä pulttia sisäänpäin, jolloin paine kierteillä vähenee. Meisseli on yllättävän väkevä peli.
Jarrusatuloiden ja keulan alapään pantapulttien kiinnityksen takia en ikinä vie pyörää tavalliselle rengaskorjaamolle alta-alle operaatioon. Mieluummin vien irtovanteen, kerran olen reissussa päässyt kumikorjaamolle hinurin kyydissä. Silloinkin tein irrotus/kiinnitysoperaation itse. Varsinaisissa mopoliikkeissä saattaa olla jopa sopivia momenttiavaimia.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Että pitkä vääntövarsi tai momentinkerroin auttaisi niin hylsyn täytyy tietysti olla hyvä. Joskus niidenkin valmistustarkkudessa on sanomista, ts on turhan väljä ruuvinkantaan vaikka oliskin nimellisesti oikea koko.
irrotusöljy on semmoista että sen tehtävänä on tunkeutua mikroskooppisen pienistä rakosista. vaikutus ottaa aikaa, anna ruuvin liota suihkauksen jälkeen vaikka vuorokausi ennen uutta yritystä.
teräsruuvi-alumiinikappaleliitoksissa jumiminen ei välttämättä johdu pelkästään ylikiristämisestä. alumiinikierteen pinta hapettunut jankiksi. tätä yrittää rasittaa ensin, lämmöllä, kylmällä, irrotusöljyllä, ruuvin suuntaisella iskulla. sitten ottaa sen perkeleellisen jatkovarren. tai esim. tämmösen naputtavan kun paineilmaa ei käytössä
https://www.biltema.fi/tyokalut/sahk...450-2000022920. toimii siis verkkovirralla
tietysti harmittaa että pikkuhomma kasvaa ja joutuu ostelee kaikenlaista mutta se on vaan name of the game. lohduttautua voi sillä että jos harrastus jatkuu pitkään niin tulee vielä joskus toinen ja kolmaskin hetki jossa ostettua kapinetta tulee tarvitsemaan
Viimeksi muokannut: TIJ; 12.01.2021 klo 20:40.
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Pakko vielä vähän tähän sorkkia, vaikka ei ehkä pitäisi...
”Yleisin oikaisumenetelmä on kuumilla oikaisu, jossa kutistetaan hitsauskohtien välisiä liian pitkiä, löysiä alueita. Kutistaminen kuumilla oikaisussa tapahtuu siten, että nopeasti kuumennettu rajattu alue tyssääntyy viereisen kylmän alueen jäähdyttäessä kuumennettua kohtaa voimakkaasti.”
Lähde: https://eperusteet.opintopolku.fi/#/...nonosat/812653
Lähteen linkissä asia selitetty lyhyesti ja ytimekkäästi kansantajuisesti.
Suoristivat tuossa paikallisella metallipajalla Bashanin taka-akselin juuri tuolla menetelmällä. Kun menin hakemaan sitä siinä oli siellä täällä semmosia 20c kolikon kokoisia pisteliekin tekemiä lämpöläiskiä.
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Millaisella laakeri työkalulla porukka on poistanut laakereita mp vanteista? Asennus hoituu käyttäen vanhaa laakeria alustana mutta pois olis kiva saada ilman meteliä joten vedin ois tärkeä.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Minä olen lyönyt laakerin yleensä ulos vastapuolelta tuurnan ja vasaran kanssa naputtelemalla.
FJR -17
https://m.motonet.fi/fi/tuote/383084...ustyokalusarja
Tätä on tullut käytettyä renkaiden, swingin ja kaikenlaisten, joita en muista, laakereiden kanssa.
Kysele lainaan.
Vanteen laakerin kanssa sama homma. Vanteelle kuumaa pistoolilla ja irroitusöljykin auttaa. Onnistuu ne tuurnahommatkin, jos ei tuota saa lainaan.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Joku tommonen sarja on itsellä.
https://toolfin.com/laakerin-ulosvet...n-10-32mm.html
Neulalaakereille on sit omat työkaluna.
The Lakkivaari
Yamaha R6
Jos ei paisunta holkkia ole niin vastapuoleleta sopivan pituisella. ruuvarilla hylsysarjan jatkolla, tuurnalla tms
hiukan eri suunista muutamn kerran napautamalla,
jos työ kalua aikoo ostaa niin kannatta huomioida että usein nissä on 32mm reikä mihin tarkoitettu
mikä monesti liian pieni varsinkin taka akselin kohdalla
kukko on hyvä ja kokoja löytyy
2013Halli 5x1Maili2016Lappenranta K 3X1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S 6X1Maili
2015Halli6X1Maili
2015Lappenranta K 17X1Maili
2015Kauhava17X1Maili
2015Räyskälä27X1/4Maili
2015Lappenranta S 3X1Maili
Ihan myös sopivalla tuurnalla ja vasaralla vastapuolelta naputelemalla. Sitä keskiholkkia kun vähän tönäsee sivuun niin sisäkoolin reuna paljastuu. Ja pikkuhiljaa vastakkaisilta puolin...
Ja tietenkin ensin se napa sopivasti lämpimäksi (kuumailmapistoolilla tms) niin lähtee paljon helpommin. Sen verran lämmittää että tuntuu kuumalta käteen mutta maalit & lakat ei vielä kellastu. Se alumiinen napa lämpölaajenee noin 2x verrattuna teräksiseen laakeriin... Sama tietenkin myös asentaessa.
Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250
Sopivan paksu pultti päästä halki. Sitten joku meisseli siihen halkioon ja kiilaa sillä pultin laakeriin ja naputtelee pois.
IMG_0919_2.jpg
Ei maksa paljon.
Transalp->Varadero->GSA
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Kylmäsprayllä on kätevä helpottaa asennusta. Irrotuksessa ei taida juuri hyödyttää kun ulkokooli on kiinni navassa, lämpötilaeroa ei helposti saa aikaiseksi. Tai no miksei, kuumailmalla napa lämpimäksi ja.kylmäspräytä laakeriin. Ite olen naputellu taltalla sisäkoolia vastapuolelta keskireiän läpi. Vanhaa laakeria ei tartte sääliä.
Viimeksi muokannut: Kotarikuski; 13.01.2021 klo 22:43.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Ja kuten yllä sanoin, olisi suorastaan mahtavaa JOS se sisäkooli näkyisi edes 0,1mm mutta kun ei näy vaikka holkin vetää miten kovaa sivulle. Ja luulisin että tiedän miten se holkki vedetään sivuun koska kilpurin kanssa se sisäkooli tulee samantien näkyviin ku sormella siirtää holkkia sivuun. Tossa busan takavanteessa se holkki ei vain siirry tarpeeksi sivuun jotta sisäkooli näkyisi sen läpi.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Hiukan ruuvarilla nitkutelemalla molemista päistä jos holkki ei niin siiryy sen vertaa että sisäkoolin reunaan saa vinotain(toisen laakerin vastakisenn reunaan tukien) ruuvailla tms terävällä kulmalla lyötyyn niin kanttaa varutua että löyty jotakin muutakin yllättävää vaikapa vääriä osia, läjäpäin ruostetta,
useita gen 1 ja gen 2 taka sekä etu laakerita irrotellut tuolla konstilla
se hyvä tässä pask.. vuoden ajassa on että laakerin asenus ym krymppi
hommia helpottaa kun osan voi laittaa muoviin ja lumi hankeen ja toisen osan vaikapa patteria, lattialämöä, takka vasten
2013Halli 5x1Maili2016Lappenranta K 3X1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S 6X1Maili
2015Halli6X1Maili
2015Lappenranta K 17X1Maili
2015Kauhava17X1Maili
2015Räyskälä27X1/4Maili
2015Lappenranta S 3X1Maili
Missäs ja kuka tekikään suomessa HEL jarruletkua?
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän. -
https://fi.helperformance.com/
Porvoossa. Erittäin nopea toimitus
Ninja H2 2020
CBR 600RR 2009 Ten Kate Tribute
ZZR 1400 2008
Ostin ton pyörän ihan uutena, eikä siihe kukaan mun tietääkseni ole takapäähän mitään virityksiä ropeltanut, joten voitanee olettaa ainakin holkin olevan vakio.
Mutta en vaa perkele saa ruuvarilla lyötyä sinne sisäkoolin reunaan silleen että se liikkuisi yhtään alaspäin se laakeri.
Holkin toiseen päähän oikean laakerin puolelle saisin 23mm holkin seisomaan jolla voisi lyödä holkin kautta sitä laakeria ulos... uskaltaako holkin avulla naputtaa laakeria ulos jos sen päällä seisoo räikkäholkki jolla lyödä?
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Uskallus riippuu siitä mitä on valmis tekemään jos meni vituiks...
Jos siellä on teräsholkki, oletettavasti on, niin uskaltaisin lyödä hylsyllä holkkia vasten.
Nuo muutamat linkatut laakerivetimet on hyviä välineitä vähäiseenkin tarpeeseen, vastaavat käytössä heittovasaralla ja ruuvattavilla ulosvetimillä.
Kylätason kurapyöräilijä.
Hitsaa pultti tms sisäkooliin ja liukuvasaralla ulos. Jos laakeri hajoaa, niin hitsiä ulkokooliin ja kooli tipahtaa ulos itsestään. Hajonneita laakereita joskus kaivettu pois erilaisilla konsteilla.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Taitaa olla alumiiniholkki ulkomuistista. Hitsaamalla mutterin tai prikan sisäkooliin ja sitten lyömällä tangolla läpi sen ainakin saa irti jos ei oikeita työkaluja ole. Olen kyllä kuullut että busastakin ruuvimeisselillä lyömällä vinottain on saatu laakeri irti, en sitten tiedä saiko keskiholkki kipeää siinä yhteydessä.
690 Enduro
Speed Triple 1050 Turbo
Honda VFR 750F -93
Suzuki GS500M Katana -81
EX: Yamaha XS400 -82
Ei eksyvä tietä kysy
Kokeilin joo molemmista päistä, mutta sama lopputulos. Siellä tuntuu pienen pieni reunus mutta mulla ei oo niin pitkävartista terävää ruuvaria että pystyisin iskemään tarpeeks viistoon. Mul on tollanen tuurna mut se ei pysy siinä reunassa.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Lattarauden pätkätkin käy hyvin kunhan on tarpeeksi kapea,
Iso ruuvari (~30cm) ei paljon maksa motonetissä tms halapahallissa, mieluiten semmoinen läpi lyönti malli mutta tavalinekin kestää, myös mettalli taltta(katkaisu taltta) on hyvä niitä on vaikka tokamilla tms roina kaupoissa
puutaltallakin koputelut joskus ulos mutta sitä saa terotta rälläkällä vähän väliä
2013Halli 5x1Maili2016Lappenranta K 3X1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S 6X1Maili
2015Halli6X1Maili
2015Lappenranta K 17X1Maili
2015Kauhava17X1Maili
2015Räyskälä27X1/4Maili
2015Lappenranta S 3X1Maili
Lyö sinne sisäkooliin sillai vinottan ja voit helpottaa laakerin liikkumista lämmittämällä vannetta vaikka kuumailmapuhaltimella, kyllä se holkki väistää sen verran et laakerin saa liikahtamaan ja sitten se onkin jo helppoo loput, en mä oo saanu varttia pidempään kulumaan bussin takapyörän laakerien irrotuksessa kulumaan .... rohkeasti vaan kunnon vasaralla
Ei niin pientä hommaa etteikö sitä saa sössittyä