Juuri kyseistä pyörämallia omistamattomalle tuosta kuvasta on kyllä mahdoton sanoa mitään varmaa. Näyttää isolta kaatumisanturiksi, mutta vähän oudon näköinen starttireleeksikään uudempia pyöriä käsitelleelle. Nippusidekiinnitys voi viitata johonkin tee-itse-miehen viritykseenkin... Penkkiä/tankkia pois että pääsee yläpuolelta näkemään kunnolla mikä on homman nimi, ja että johtuuko oikkuilu rikkonaisista liitoksista tai piuhojen eristeiden puhkikulumisesta tms.
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Vaakatasossa asuva akku Synergy PMH22-12 on pullistunut molemmilta isoilta kyljiltään.
Saattaisi siis olla vedetön versio...?
Lepojännite on 13,2V, mutta starttauksessa on huomattavissa pientä hiipumista.
Joten onko akku pullistumisen takia kaputt?
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Parempia kuvia tulossa, tosiaan toi nippuside auttaa asiaan paremmin, ilman sitä toiminta on vielä heikompaa. Ja vaikuttaa siis pelkkään starttiin, startti ei naksahda edes jos tätä osaa ei koputtele, muuten virrat yms. toimii normaalisti, Sillä tässä ihmettelen kun ei löydy vastaavaa osaa mistään, kaikki on erilaisia ulkomuodoltaan.
Tiedossa on edellisen omistajan viritykset, mut en ole vielä kerennyt itse ottaa penkkiä irti. Edellinen omistaja oli puhdistanut osan muttei saanut täydellisesti toimimaan ja nippusiteellä toimii osittain. Itse etsin osalle etukäteen nimeä että voisin kattella hintoja netistä.
Tämä alkaa näyttämään jo tutummalta, mistä siis kyse ?
https://www.google.fi/search?q=Ignit...GXz4fuPHqdzrM:
Mikä on ingitor unit ?
Sain googlesta selville että sytytys yksikkö, joka selkeästi voisi viita sytytykseen, tekeekö se oikosulussa tms. että jättää startin päälle ? ns. kokeilee jatkuvasti sytyttää ?
Seca 2 on vain jossain päin maailmaa tunnettu mallinimike, vähän kuin Honda CBR 1000F tunnetaan melkein kaikkialla muualla kuin suomessa nimellä Hurricane.
Ignitor Unit on suoraan suomennettuna sytytysyksikkö. Ottaa pulssikäämiltä "tahdin" ja kertoo puolille milloin pitää "ampua" mihinkäkin piippuun.
Niin siis jääkö sulla startti pyörimään? Ei kipinäboksi kyl sellasta tee, sit vika on melkeen oltava jumaavassa startin releessä.
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Näillä tiedoilla saan huomenna kurkattua penkin alle ja varmistettua osan. Kiitos tiedoista kaikille ja mallien nimityksistä eritoten, uuden oppiminen tuntuu aina hyvältä !![]()
Tuntuu oudolta, että miksi sytytysyksikkö vaikuttaisi startin toimintaan, ellei tuossa ole jotenkin yhdistetty starttireleen / tappokytkimen toimintaa tuohon samaan laatikkoon. Voisiko se nippuside kuitenkin vaikuttaa jotenkin muuten, esim vetämällä johtosarjaa / liittimiä eri asentoon tms? Jos rekkamasa löysit kytkentäkaavion, niin onko siinä mitään mikä selittäisi asiaa?
Ainoa mikä tossa on on toi hämärä "relay assembly" muutenhan toi on ihan simppeli perus kytkentä. Ei syttyboksin kyl pitäis starttia jättää päälle mut katteleppa johtojen värejä mitkä menee siihen purkkiin että mätsääkö tohon ignitor unittiin vai tohon relay assemblyyn, vähän veikkaisin jälkimmäistä. Joku relehän sielä nyt selkeesti tahmaa.
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Nippuside on pelkästään kyseisen boksin päällä, ei kosketuksissa mihinkään johtoihin tai liittimiin, vika on selkeästi paikannettu kuitenkin boksiin, ainut mahdollisuus on että kun sitä hiukan koskee niin joku muu johto voisi liikkua. Mut tämä tuntuu hiukan epätodelta. Joskus jopa pelkästään boksin nipistäminen auttaa asiaan jolloin muut johdot ympäriltä ei voi liikkua. Mut osa on niin oudon näköinen startin releeksi. Alkuperäiset liittimet on, joten ainakaan tee se itse miesten sähköasennukset ei ole ristissä
Googlaas tää:
2uj-81950-00
Jonkin sortin "yleisrele" joka sopis kuvaukseen. Pikkasen hämärän peitossa mitä kaikkea se tekee. Erikoinen ratkaisu.
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Nosiis kun nyt tota sinivalkosta johtoa seuraa niin tulee starttinappulalta, "kysyy luvan" ignitor unitilta että mm jalka on ylhäällä vaihde vapaalla jne että saa startata ja sen jälkeen energisoi startin solenoidin että eiköhän se tuo ole. Jonkinlainen Jammun useammassakin mallissa näköjään käyttämä primitiivinen "keskusaivo" relehässäkkä. Näyttäis olevan Omronin valmistama.
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Löysin vastaavan ongelman englannin kielellä, joten epäilen vian paikantuneen "hämärään" releeseen
http://www.xjrider.com/viewtopic.php?t=3994&start=40
Asiasta kolmanteen, löytyykö suomesta liittimiä ja niihin pinnejä Yamaha xj:n (600cc 84vm) liittimiin ? vai joutuuko tekemään omat liittimet / juotokset. Tarkotus vetästä vilkut eteen ja taakse kahvassa olevien valmiiden johtojen liittimiin
Voi löytyäkin, laita kuva niin tietää millasia etitään. Eipä tuo nyt tosin kumma vaiva ole vaihtaa niitä liittimiäkään kerta pinnien kans pelaa niin tarvii ne spesiaalipihdit enivei sikäli kun ei niitä vielä omista.
Mut joo tolla numerolla tulee "relay assy" joka tosiaan jonkinlainen keskusyksikkö.
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Ihan normaalit liittimet jotka irtoaa liittimen muovisesta liitinmötikästä johtoa vetämällä kun on ensin onnistunut jollain ohuella pikkuliteällä "työkalulla" tyäntämään liittimen sisäpuolelta pinnin lukituskieltä sen verran että pinni vapautuu. Sit vaan kiillottaa kämät pois ja työntää takaisin, naksvvaan.
Ite oon räplänny jonkin verran 93 vai mikä se oli xj600 diversionia.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Joo siinähän näkyy olevan noiden diodien yms hässäköiden kautta tosiaan sivujalan kytkin, kytkinkahvan mikrokytkin, vapaavalo, tappokytkin ja vaikka mitä ”reunaehtoja” joiden jälkeen tuo releboksi vetää varsinaisen starttireleen päälle. Joku vähän tuontapainen kytkentä taisi löytyä jopa z1000sx:stäkin, ja se oli sentään vm 2012.
Jos laatikon saa ehjänä auki niin periaatteessa se olisi varmaan ehjättävissä... Muutama tehodiodi ja sopiva rele lienee löydettävissä elektroniikkakaupasta. Sen verran aivot jumittaa, että voisiko juotoskatkos sopivassa kohdassa diodikytkentää aiheuttaa juuri tuon päälle jumittamisen, vai onko vaan toisen releen käämin ohjaus polttanut kärjet liian huonoon kuntoon.
Ps. Kytkentäkuva on noin 10v liian uudelle xj:lle mutta ei anneta sen häiritä.![]()
Noniin, elikkäs eiliset pohdinnat meni ilmeisesti hanuriin
Nyt on kuvat yllä olevasta boksista, tyyppinumerot sun muut !!
Tässä boksista kuva ilman kumisuojaa
https://imgur.com/a/EwazZ
Tässä kuva eri asennosta
https://imgur.com/a/XKekx
Ja kolmas asento
https://imgur.com/a/UQxK4
Tässä ympärillä ollut kumisuoja
https://imgur.com/a/4xFDM
Ja vielä kuva liittimestä
https://imgur.com/a/1YCBT
Nyt otetaan uusia vastauksia vastaan, todellakaan siis sitä puhuttua sinistä johtoa ei ole liittimessä.
Tämän löysin googelsta, mistä releestä kyse ?
http://www.motorsloop.com/index.php?...86&language=en
Löysin myös tälläisen: 41R-71 RELAY YAMAHA XJ XV FZ FZR XVS YX TURN SIGNAL FLASHER RELAY FX257N TESTED | eBay Mmiten tämä voi olla vilkun rele ?
Muokataan vielä kolmannen kerran ,edellisellä sivulla olevasta sähkökaaviosta ei löydy kyseisiä johdon värejä![]()
Viimeksi muokannut: Yamahaxj60084; 26.02.2018 klo 20:37.
Vilkkurelehän tuo, aika erikoista jos vaikuttaa starttiin...
Edit... siinä ekassa kuvassa releessä näkyy sekä turn että hazard (kääntyminen ja hätävilkku) joten ei se mikään muukaan voi olla.
Edit2: kaavio pätee vuosimalleihin 92-95 joten ei ihme jos ei värit täsmää.
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
NYT pitäs olla oikee ja tuoltakin löytyy tuo "relay assembly". (nopeella vilkasulla ihan sama kun toi ylempikin kaavio...)
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Vähän toi sähkölunkutaito heikkoa, mut yritän pähkäillä kaaviota ja vertailla johtojen lukumäärää keskenään. En löydä kaaviosta oikeaa relettä joka vastaa oman releeni johtojen lukumäärää. Mitä luen väärin ?
tämä meni multa ohi, mikä eka kuva ja missä näkyy turn ja hazard ?
Edit... siinä ekassa kuvassa releessä näkyy sekä turn että hazard (kääntyminen ja hätävilkku) joten ei se mikään muukaan voi olla.
Edit2: kaavio pätee vuosimalleihin 92-95 joten ei ihme jos ei värit täsmää.
Mikä on loppu yhteenveto ? Flasher relay ? En tajunnut kokeilla ottaa liitintä irti ja testata onko ongelma sama, kun liitin releessä kiinni.