^ Bläkkäriä sen enempää tuntematta minua kyllä hieman kummastuttaa, että jos flekti lähtee jo 100:ssa päälle, niin miksi lämmöt silti pääsevät nousemaan noin ylös? Kyllähän flektin pitäisi tyhjäkäynnillä paikallaan suomen ilmastossa saada lämmöt laskuun kaiken järjen mukaan. Olisikohan kuitenkin syyläri ulkopuolelta tukossa?
^ no mulla flekti alkaa pyöriä, kun lämmöt pyörii siinä 100-102 astetta. aina ollut samanlainen, uudesta lähtien. ja suht nopeasti lämpö sitten sen mukana laskee.
ajolämmöt pyöri ennen 82 asteen kohilla, penkitettynä nyt noin 79. taajamassa lämpö tietenkin nousee, sekä jos oikein kuuma kesähelle ja vaikka sattuu esim toisen auton imussa menemään jonkin aikaa..
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Niin joo ja lisätään vielä pari kommenttia... Toinen vaihtoehto lämpöjen nousulle voi olla se, että vesi ei kierrä tarpeeksi syystä tai toisesta. Sitä vaihtoehtoa voisi koittaa tutkia sillä, että nostaa kaasulla kierroksia johonkin sinne 1500-1800 välille ja katsoo alkaako lämmöt nousta vai laskea.
Itse en olisi pyörää sammuttamassa ennen kuin lämmöt nousee sinne 110 pahemmalle puolelle. Esimerkiksi meikäläisen Z1000SX:n käyttöohjeissa sanotaan, että lämpötilan varoitusvalo syttyy 120 asteessa, ja silloin moottori suositellaan pysäyttämään. Mittariahan tuossa Kawassa ei edes ole.
Pari karttaa tuli, kiitoksia vaan paljon lähettäneille! Niitä nyt vertaillu tuohon omaan karttaan niin muuten aika samanlaisia paitsi mulla on osakaasualueella helvetin paljon rikkaammalla mitä muilla. Eli kaasunasento 0:sta alle puolen kaasun välillä. Pitää nyt hetki ajella vielä tuolla omalla kartalla että tottuu siihen ja sit kokeilla muita. Oliko Rytkösellä minkälaiset tehot saatu? Alan nyt kallistua siihen että penkki todellakin näyttää vähän alakanttiin ja 30asteen helteelläkin on vaikutusta.
Ja jos olisi se LCD näyttö PCIII:n kaverina niin saisi muistikortille eri karttoja joita voisi vaihtaa "lennossa".
Älä korjaa ehjää....
eihä sole ku viiä pyörä johonki penkkiin ja hakia pois illala uuela kartala..![]()
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Kaikki Bläkkärit ovat kuuluisia siitä että (mittarin mukaan) kuumenevat reippaasti, BB foorumeilla ympäri maailmaa on aika ajoin tästä keskusteltu paljonkin.
Asiaan auttaa jäähdyttimen ulkoinen puhdistus kurasta ja roskista, ei sitten tuhota painepesurilla (kannattaa hommata se etulokarin jatkopala niin ei tarvitse ihan niin usein puhdistaa kennoa).
Nesteethän pitäisi vaihtaa muutenkin aina huolto ohjelman mukaan, eli siis kannattaa vaihtaa.
Seoksesta ei saa tehdä "liian jäykkää" jotta jäähdytysteho säilyy hyvänä, ohjeen mukaan.
Jäähdyttimen painekorkilla on tärkeä rooli järjestelmän toiminnan kannalta, jos kuoleentunut jousi päästää nestettä liian aikaisin paisuntasäiliöön niin järjestelmä ei saavuta kunnollista käyttöpainetta toimiakseen oikein.
Korkki kannattaa vaihtaa, ei maksa paljoa.
Älä korjaa ehjää....
Viimeksi muokannut: rytkönen; 23.05.2014 klo 17:06.
Suzuku Hayabusa Gsx 1300 R T -08
Suzuki Hayabusa Gsx 1300 R -06
Suzuki Hayabusa GSX 1300 R -05
Suzuki SV 1000 S -04
Yamaha Yzf-R1 -06
Honda CBR 1100 XX
Honda CBR 1100 XX
Yamaha Yzf-R1
Suzuki GSX 750 R
Suzuki GSX 750 F
Yamaha FZR 1000
Olisko joku kiinnostunut vaihtamaan Micronin putket alkuperäisiin vm2000, kun on mun mielestä vähän kovat äänet. Rahaa en ole ajatellut käyttää...
Katalysaattorilla vai ilman, eli onko sulla ruisku vai kaasari peli?
Mulla olis ylimääräiset X-11:sen pöntöt katalysaattoreilla, nuo pitäisi olla identtiset bläkkärin putkien kanssa.
Olis vielä lähellä eli Pälkäneellä.
Älä korjaa ehjää....
Onko tietoa millainen on se mekanismi joka nostaa kierroksia kylmänä käynnistettäessä ja koneen lämmetessä pudottaa normaaliin. Toisin sanoen mikä vois olla rikki kun näin ei tapahdu. Pyörä on -05 xx. Hyvistä ohjeista etukäteen kiittäen , Manu.
Onko ominaisuus tullut nyt lämpöisellä säällä?Käykö moottori tasaisesti kylmänä vaikka ei korota kierroksia? Mietin vaan että jos on niin lämmin ettei pyöräsi ecu näe tarvetta lisätä kierroksia. Varsinaisesta mekanismista ei voi puhua. Sähköllä se sen säätää.
Yamaha FZR600 -93 3HE
Exät:Honda VFR750F RC36, Honda NX650, Yamaha TDM850, Skyteam st50 72cc, Suzuki RF900R, Kawasaki GPZ550, Sachs X-road, Honda CBR125R, Honda CB350S, Honda CB450S,Yamaha Fzr600 "fighter", Helkama Ax
Vika tuli syys huollon ja talvisäilytyksen jälkeen. Aamuisin joudun kaasulla pitämään käynnissä niin kauan että kone on lämmin. Sen jälkeen toimii normaalisti, tosin välillä tuntuu että bensa haisisi mutta voi olla luuloa.
Onko vikamuistissa mitään?
Sivujalka alhaalla, vaihde vapaalla ja käynnistä kone, pidä tyhjäkäynnillä ja katso palaako tai vilkuttaako FI valo.
Älä korjaa ehjää....
Ei pala eikä vilku FI valo. Ajettu vähän yli 7 kymppiä, syksyllä tehtiin isohuolto ja sen jälkeen talliin. Tänä keväänä ei "ryyppy" ole toiminut lainkaan. Jos kylmänä en kaasulla auta käy rynkyttämällä muutaman sekunnin ja sammuu. Lämpimänä tuntuisi toimivan normaalisti.
Koitin tuossa katsoa korjaamokirjaakin, tuo oli kuitenkin -02 asti mutta ruiskusysteemissä ja diagnosoinnissa ei näkynyt mitään esim termostaattiin viittaavaa joka esim. raottaisi kaasuläppiä tai antaisi lisäilmaa kylmänä.
Omassa X-11:sessa on ihan manuaalinen nuppi josta voi vetää kun haluaa "ryypyttää", ryyppyhän tuo ei oikeasti ole vaan avaa hiukan kaasuläppiä jotta kävisi kovemmilla kierroksilla.
Kuinka kovaa tyhjäkäyntiä tuo käy lämpimänä?
Älä korjaa ehjää....
Minullakin on melkeen +40 helteessä ruuhkassa noussu 120 asteeseen. Suomen oloissa taitaa olla korkeimmillaan käyny 112 asteessa. Huoltokirjassa muistaakseni mainitaan että vasta 122 asteessa syttyy varoitus ylikuumenemisesta. Taitaa olla kuitenkin ihan normaalia nuo korkeat lämmöt XX:ssä kun ympäri maailmaa niistä puhutaan ja eipä minun pyörä ole ainakaan vielä hajonnut korkeitten lämpöjen takia
Honda CBR1100XX
Tuota wax unittia koitin paikallistaa siitä korjaamokirjasta mutta en huomannut.
Älä korjaa ehjää....
Itelläkin lämmöt hellepäivänä helsingin ruuhkissä 110-115, ilmeisesti "normaalia" XX:lle, mutta eipä tuo hyvä ole imo.. Lahkeet tulessa sai saatana ajella ku pukkas lämmöt aina nilkoille![]()
Honda SLR 650 10.2016- [ 100km]
Honda CBR 1100 XX 3.2014- 5.2015 [7000km]
Suzuki GSX-R1000 2.2013- 3.2014 [6000km]
Kawasaki ZR-7S 4.2012- 2.2013 [11050km]
Kawasaki ZXR750J 7.2011- 4.2012 [5535km]
On tehty liikkeessä iso huolto, en tiedä mihin ovat koskeneet mutta tyhjäkäynti kylmänä jäi sille tielle. Rutisin ja vein takaisin vaihtoivat wax unitin sanoivat että kunnossa on, mutta kun ei ole. En viittis koko kesää pyörää siellä seisottaa joten siksi kyselin täältä. Lähimpään bike worldiin on melkoisesti matkaa että sinne vieminen on kova ruljanssi. Toi voi muuten olla että huollon yhteydessä kaasuvivusto on saanut siipeensä. Kiitti!
Tuo Olli O tuossa kertoi, että jäähdyttimen ulkopuolinen puhdistus ja nesteiden vaihto "auttoi todella paljon" vaikka hänellä lähtötilanne ei ollut edes noin korkealla, joten se voisi kyllä olla suosittelemisen arvoinen temppu varsinkin jos pyörässä on kohtuullisen paljon kilometrejä.