^ Oletko katsonut valoa vasten, että tuo syylärin huuhtelu pesussa on tehonnut? Kun nimittäin se tiestä irtoava bitumisotku tahtoo toisinaan tukkia sen kennoston niin, ettei se lähde edes liuotinpesuaineella ja kuumalla vedellä.
Nyt kaivattaisiin apuja tangon värinään ja millä sen saisi kuriin. Jonkun verran olen yrittänyt siitä lukea mutta vastauksia ei tunnu löytyvän. Pyörä on mulle ensimmäinen ja muutaman kesän vanha et kokemuksia pyöristä ei ole mut koitan sepittää parhaani mukaa
elikkä noin 3-4 tonnin kierroksilla tuntuu kaasukahvassa ja jalka tapeissa ärsyttävää värinää joka puuduttaa käden pitkillä matkoilla.
Sen verran tiedän et moottorista se johtuu kun painaa ajossa kytkimen pohjaan niin värinä lakkaa. Huollossa sanoivat et pitäs tasapaino varret säätää...olisiko muita ehdotuksia mistä aloittaa
![]()
Taitaa olla termit sekasi.
Jään innolla seuraamaan mikä oikea vika oli
ps. voihan se vika olla siellä kytkimenkin/eturattaan puolella. Joskus täristi niin perkeleseesti kun ketjut oli liian löysällä vai olikohan se kireällä. En muista, ketjuissa se vika silloin itsellä oli![]()
Poista häiritsevät mainokset: https://getadblock.com/
ABSillinen turbobusa powered by delvac.
Varret tai akselit....kummiskin jotkut moottorin tasapaino liittyvät
ketjuja mietin itekkin mut sen tärinän tuntee vaikkaa kiereättää paikallaan.
Kokeilin myös raskaampia tankopainoja mut eip auttanu![]()
Yks sun toinen mopo taitaa väristellä suunnilleen noissa kierrosluvussa?Mun Yammu XJ600 täristeli, RF900 värisöö… Lueskelin että sytytystä aikaistamalla RF:stä ainakin värinät pienenis, liittyneekö jotenkin meluihin tai päästömittauksiin tms.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Vähänkin liian kireällä olevat ketjut aiheuttavat em kaltaista värinää, tehtaan ohje kireyteen on ihan hyvä jos istuu itse pyörän päällä kun säätää kireyden, tai siis pyydä vaikka kaveria istumaan kun tarkistat/säädät kireyden.
Toinen värinää aiheuttava asia on tarvike eturatas, vain alkuperäisessä on kumilimput vulkanoituna rattaan kylkiin, ketju nojaa hieman noihin kumeihin ja värinät vaimenee.
Älä korjaa ehjää....
Ketjut ja rattaat varmastikkin voisi vaikuttaa mutta en usko että vika löytyisi niistä koska värinä tuntuu ihan vaikka käyttäisi paikallaan. Onko kenelläkään kokemusta tasapainoakseleiden säädöstä? Näyttäis jenkki foorumilla sillä saaneen jotenkin värinöitä kuriin ja myös löysäämällä moottorin kiinnikkeitä.....
Jotenkin kuulostaa nyt kummalliselta tuo homma. Xx ei sinänsä juurikaan tärise. Oletko kokeillut toista pyörää joka ns kunnossa ja verrannut keskenään..? Millaiset erot löytyy..?![]()
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Muistelisin oman ex-bläkkärin tehneen tuota myös jossakin satkun vauhdissa, loppui kun painoi kytkimen alas. Voisi kyllä liittyä ketjuihin sillä että kytkin alhaalla =veto poissa, voisi vaikuttaa asiaan. Taisin myös kiristää aina aavistuksen liian tiukalle, vaiva näet oli hieman satunnainen. Ei vaan silloin osannut yhdistää asioita.
K8-1000
Harmi kun tuttava piirissä ei toista samallaista ole niin ei pääse kokeilemaan. Auttais varmasti jos pääsis vertaa![]()
Mulla on värissyt molemmat mopottimet mitä omistanu. Ehkä voi olla käsien puutumiseen syynä veto niskan alueella. Vedon ei tartte välttämättä tuntua ollenkaan mutta aiheuttaa tahatonta hartia jännitystä mikä taasen auttaa käsien puutumiseen pienen värinän kanssa. Näin olen ainakin itsellä todennut. Tosi lämpöisellä kelillä (+25 tai enemmän)) ei mutta viileämmässä kyllä (n.15 astetta)
jos Kouvolan kupeella pyörit niin laita yv
Tunturi Super Sport -77, Yama DT -76 (ruma)...monta vuotta välissä...Suzuki gsx750f -89, Honda CBR 1100 XX Super Bluebird-04
Iron Butt ss1000
Mulle tuli tuo tärinä ja resonointi ku pesin ketjut ja takarattaan.
Varsinkin oikea käsi puutuu tuosta tärinästä. Ei ois pitäny pestä
Tosin ketjut ja rattaat rupeaa olemaan ehtoo puolella, ku naksuu työnnettäessä. Joka sekin ilmestyi pesun jälkeen.
Suzuku Hayabusa Gsx 1300 R T -08
Suzuki Hayabusa Gsx 1300 R -06
Suzuki Hayabusa GSX 1300 R -05
Suzuki SV 1000 S -04
Yamaha Yzf-R1 -06
Honda CBR 1100 XX
Honda CBR 1100 XX
Yamaha Yzf-R1
Suzuki GSX 750 R
Suzuki GSX 750 F
Yamaha FZR 1000
^ Vertaahan sitten kun jonain päivänä laitat ne uudet ketjut ja rattaat
Hyvä ohjesääntö ketjujen kanssa on että mieluummin hiukan liian löysällä kuin yhtään liian kireällä.
Älä korjaa ehjää....
Liian löysällä on tietty liian löysällä, mutta kannattaa muistaa että ketjut kiristyy kun jousitus painuu, eli voi vetästä vetoakslin laakeria vasten tai ketjut paskaks sopivassa joustotilanteessa.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Juuri näin ketjujen kireyden kanssa kuten Maintenanceman asiantuntevasti ohjeisti:
"...mieluummin hiukan liian löysällä kuin yhtään liian kireällä"
Melko useasti motoristi itsekin kuin nuo huollotkin kiristää ketjut aivan liian kireälle...
Myös tuo ketjujen kireyden säätö/tarkistus kannattaa tehdä kunkin pyörän käyttöohjeen mukaisesti, sillä niissäkin on eroja jonkin verran.
PS. Mikäli taas vedon ja moottorijarrutuksen yhteydessä ilmenee ärsyttävää "tyhjää liikettä"
kannattaa tarkistaa silloin ensisijaisesti vetopakan kumien kunto![]()
*******************
zx10r
*******************
Nyt on saatu värinä melkein kuriin. Tasapaino akseleiden (tai mitkä oli) säätö auttoi.![]()
Pariin otteeseen piti säätää ku ensimmäisellä kerralla kylmänä jäi vinkumaan.
Nyt vielä kun saisi sorvauksesta ne painavemmat tankopainot niin jos se vielä auttais
Tarkistin mä vielä ketjutkin niin taitavat olla ehtoo puolella. Yhteen kohtaan ku säätää sopivan löysälle niin toisessa kohtaa on ihan pinkeet. Ja alkaa se viivakin olemaan punaisen rajoilla et pitäis vaihtaa.
Mites kuuluuko ketjut ja rattaat vaihtaa yhtäaikaa? Rattaiden hampaat näyttäis olevan vielä ok....
Hyvä kuullaJa kannattaa ehdottomasti ketjujen vaihdon ohessa laittaa uudet rataspyörät (etu- + takaratas) samalla, sillä uudet on melkoisen pieni kustannus, esim. JT-merkkiset (vaikka suosituksena kuitenkin eturattaan osalta on OEM eli orkkis eturatas jossa on siten kumivulkanointi sivuissa, joka vähentää ketjuääniä melkoisesti).
Vanhoilla rattailla kun saattaa "tuhota" uudet ketjut joskus melko nopeasti![]()
*******************
zx10r
*******************
Mitä olette ollu mieltä ihan hondan omista ketjuista ja rattaista? Näyttäis olevan did:n paketti noin 150€ ja hondan oma 190€...ei nyt mahoton hinta ero enää olisi...![]()
Alkuperäispaketti on aina hyvä valinta (lienee paras vaihtoehtona).
Mutta toki nuo 530 vahvimmat ketjut DID:ltä kuin RK:ltakin kestänee melkoisen hyvin xx:ssä.
PS. Useimmitenhan nuo orkkisketjut lienevät juurikin suurimpien ketjuvalmistajien tuotantoa, esim. DID:in ja RK:n, EK:n jne.
*******************
zx10r
*******************
Itsellä ekat ketjut kesti jotain 41-42tkm muistaakseni. David silveriltä sitten tilasin seuraavat alkuperäistä tavaraa. Alussa tuli käytettyä ketjuvahaa,nykyisin en siihen koskisi ollenkaan. Mieluummin öljyä. Ja rasvari.
Mutta olivat silloin siellä ainakin halvemmat kuin 190e.
E: näemmä tällä hetkellä hinta 135 puntaa vaikkapa 04 malliin..
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
ei välttämäti liity sun tapaukseen mut postaan silti.
mulki värisi mutta olin värissyt ja tottunut siihen kunnes tässä yx päivä laakeri alkoi etusesta ujeltamaan,laakerit vaihtoon ja kas,värinät hävis.
sulla lienee lenkkejä jumissa jotka joskus saa herkistettyä paikallistamalla jumittunut lenkki.
joku on joskus laittanut hiekka stongan sisään,toiminee resonaattorina.
Horo Elää !
Orggis varaosa ketjut kesti n. 40 tkm.
Nyt testissä motonetin paketti. Parin vuoden päästä tiedetään viimeistään miten kestävät.
Huomattu ero on tuo eturattaan ääni, tulee kyllä läpi välillä inhottavastikkin ja rupeaa miettimään onko jotain muuta vikaa.
Seuraavat tulee olemaan orginaalit vaimennetulla eturattaalla![]()
Tunturi Super Sport -77, Yama DT -76 (ruma)...monta vuotta välissä...Suzuki gsx750f -89, Honda CBR 1100 XX Super Bluebird-04
Iron Butt ss1000
Mutta tuleekos siihen hintaan se VAT? Näytti ostoskorissa hinnaksi jotain 169£?
Olikos Eeroolli se paketti jonka olit kirjottanu cbrxx.fi foorumilla niin toimiva...siinä oli vakio eturatas ja tais muuten olla did osat?
Jos vaikka hieman matkisin....
Milläs mitoilla ja merkinnöillä noita yksittäisiä osia vois etsii....?
Niin ja kiitos kaikille avuista ja neuvoista![]()
Hyvin toimii itsellä tuo paketti: DID 530 ZVM-X 110 linkin pituiset, 17 hampainen OEM-eturatas ja SuperSprox 45-hampainen +1 hammas vrt. OEM, mutta takarattaaksi normivälityksillä käy esim. JT 44-hampainen.
PS. Honda OEM ketjuratas-paketti kannattaa tosiaan ensisijaisesti hankkia jos löytyy kohtuulliseen hintaan
esim. LISÄYS: motorradteile-hamburg.de (Saksa), DavidSilverSpares, Wemoto (UK)
tai sitten kysyy Honda dealerilta mukavaa kesätarjousta esim. BikeWorldista tai muusta.
Viimeksi muokannut: eeroolli; 06.06.2014 klo 11:49.
*******************
zx10r
*******************
toi david silver on niin mulkku mesta etten sieltä tilaa kuin pakon edessä
motorradteile-hamburg.de/
saksasta sellaset välit kuin itse haluaa.
Horo Elää !