Olen ostamassa joko bläkkäriä tai gixxeriä (tiedän, kovin erilaiset pyörät...). Hondissa näkyy olevan useinkin yli 100 000 kilometriä mittarissa. Kysäisenpä nyt, että kenellä olisi eniten ajettu bläkkäri ja millaisia korjauksia ja huoltoja siihen on aikojen saatossa tehty.
Maailma on leluni. Tai sitten minä olen maailman lelu.
Nyksä: Annu. Ja CBR1100XX -00 Exät: VFR750F -90 (?), CBR900RR -97, SV1000S -04, ZZR1100 -92, GSXR1100 -96 ja -95, GSX750F -91, FJ1200 -90, GSX750F -02, GPX500R -88.
Moi, mun '99 on ajettu melkein 110tkm. Itse olen ajanut 46tkm/'05 alkaen eteenpäin.
Yhden ketjupaketin olen vaihtanut, renkaita ja öljyjä, suodattimia, sytystulppia, jäähdytysnesteet kahdesti ja jarrunesteet kolmesti. Nokkaketjun kiristimen vaihdoin kerran. Läppärunkojen synkkaus olisi varmaan aika tehdä kohta.
Mulla on huoltohistoria tallessa, kertaakaan ei ole venttiilijä tarvinut säätää. Mulla on pysynyt ihan samoissa arvoissa 24tkm välein tarkastettaessa. Niin joo, yhden kerran piti vaihtaa venttiilikopan tiiviste, kun hikoili hieman. Kerran myös jouduin rikkomaan 'suojakupin' (CAP (45MM) 11332-ML7-000 ks http://www.houseofhondaparts.com) kun alumiininen 'mutteri' pyöristyi ja se irtosi vain väkivallan avustuksella. Huoltokustannukset on kohtuulliset ja itse tehtävissä. Vakuutukset pikkukaskolla n 400-500€/vuosi ympärivuotisena mulla.
Mulla on tapana antaa koneen lämmitä paikallaan minuutti-pari ja sitten liikkeelle. Oma käyttö on ei-niin-nurkkapyörittelyä. Tietä, maisemia, RP -ajoja, ratailua hitaassa ryhmässä ja seisovaa mailia.
Kaverilla on ajettu '97 XX jotain 160tkm ja ei ainakaan ole laiskempi vehje. Sekään ei syö öljyä. Itse käytän Hondan orkkisosia ja Hondan GN4 mineraaliöljyä. Toimii todella hyvin! Mulla on Yoshi RS3 4-1 kokoränni, K&N putsari, PC-II ja syttypyörän ennakkoa koneistettu lisää. Takapyörältä kaksi vuotta sitten yhdessä dynossa 142hv.
Viime kesänä XX miitissä taisi enimmät kilsat olla n 180tkm. Kertoi, että ihan perushuolloilla on mennyt.
Eli: jos on XX huollettu, niin ajamalla ei ihan pienellä yrityksellä rikki mene. Voisi kutsua ns ajopyöräksi. Jos halua ropata, hanki joku toinen...
PS Edit: teinhän minä viime talvena keulahuollon. Ei vuotanut, mutta vaihdoin stefat ja pölysuojat sekä cocktail 10w ja 15w öljyistä sisään. Huollossa purin tolpat niin osiksi kuin mahdollista ja kaikki polttoöljyllä & harjalla putipuhtaaksi.
Vanha 'öljy' oli harmaan mustaa ja sitä oli noin 2/3 määrästä jäljellä. Suosittelen keulahuoltoa sadan tonnin välein.
Alkupäräiset jouset sisällä, vielä oli pituus ihan alueella. Lisäsin samalla jousien esijännitystä. Onhan tässä tietysti tullut ropattuakin. Vähän liikaakin, vähemmälläkin varmaan pärjäisi ihan hyvin.
Edit2: Vaihdoinhan muuten pyöränlaakeritkin. Ihan vinkkinä, kannattaa olla sen painepesurin kanssa tarkkanaVian huomasin siitä, kun ei kulkenut Hallissa wanhaan malliin. Samalla vaihdoin kaikki laakerit ja holkit, eteen ja taakse.
Yama80cc&100-Honda125x2/450Dohc/750-SuzyT500-KawaZ1903/1135cc
Paused '87-'05 Ex XX'99/'05-'21 Tickets '75 '84 '14
Now '14 VFR1200F
161.6mph/LPR'09
175.8mph/Halli'10&SS1000
177.1mph/Halli'11&SS1600K
167,2mph/Halli'13&SS1000
168.4mph/LPR'14&SS1600K
Bläkkärin remontti etenee. Sain firmasta moottorinosturin lainaan jolla yläpää lähti lentoon ohjauslaakerin vaihtoa avittamaan. Sekä ylä- että alapuoli lähtivät nätisti irti ilman dremeliä tai pakastamista/tohottamista. Aika hyvä videonpätkä aiheeseen liittyen: https://www.youtube.com/watch?v=_Ozfh93CvBs ja vielä sanallisesti nimenomaan rastaalle: http://www.cbr1100xx.org/forums/inde...opic=30221&hl=
Etuiskarit ja eturengas ovat nyt irti ja menossa huoltoon käymään (etuiskareiden huoltohinta yht. 100€ sis. öljyt, stefat & työt = en ala askarrella itse tässä vaiheessa). Tänään uusi ohjauslaakeri mukaan ja viikonloppuna asentamaan.
Kuvia asennusrojektista löytyy täältä: https://drive.google.com/folderview?...DQ&usp=sharing
Viimeksi muokannut: kosanderi; 10.04.2015 klo 09:46.
-97 CBR 1100 XX
-91 GSX 750F (ex)
Suzuki Hayabusa
Ahtaaksi menee, ja riippuu nostovälineistä. Jos sulla on keskiseisontatuki ja saat takapään jollain liinoilla tms vedettyä alaspäin kiinni ehkä joo. Katteet päällä ei tainnut päästä ees tunkilla keventämään öljypohjasta. Pakosarjasta tunkkaaminen omalla vastuullaKorjauskäsikirja ei sinänsä käske irroittamaan kuin eturenkaan ja kahvat. Veikkaisin tosin että n. 30cm pitkät sormet ja muutamat ylimääräiset nivelet tulevat tarpeeseen koska nytkään tuota tilaa ei ollut liiaksi
![]()
-97 CBR 1100 XX
-91 GSX 750F (ex)
Maailma on leluni. Tai sitten minä olen maailman lelu.
Nyksä: Annu. Ja CBR1100XX -00 Exät: VFR750F -90 (?), CBR900RR -97, SV1000S -04, ZZR1100 -92, GSXR1100 -96 ja -95, GSX750F -91, FJ1200 -90, GSX750F -02, GPX500R -88.
Honda SLR 650 10.2016- [ 100km]
Honda CBR 1100 XX 3.2014- 5.2015 [7000km]
Suzuki GSX-R1000 2.2013- 3.2014 [6000km]
Kawasaki ZR-7S 4.2012- 2.2013 [11050km]
Kawasaki ZXR750J 7.2011- 4.2012 [5535km]
joo, xxmiitissä taisi kovimmat kilsat olla jotain sen 180tkm, sellaista huhua olen aikanaan kuullut, että englannissa virkakäytössä olisi pläkkäriin ajettu tuplana nuo kilsat.. tiedä häntä sitten.
vai että 100tkm välein pitäis keulaöljyt jo vaihtaa..eipä satu lukemaan mitään edes huoltokirjassa, mutta varmaan se olis asiallinen toimenpide jossain vaiheessa hoitaa.. 48tkm itsellä ja venttiilien tarkistus edessä ens kesänä, saa huoltoliike hoitaa, ei jaksa alkaa edes yrittämään itse, onneksi sentään 24tkm tuo väli siinä hommassa.
ja jos ei heti tule hankittua tuollaista menopeliä, niin tervetuloa xx-miittiin tutkimaan pyöriä, kyselemään ja ottamaan olutta.
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Woblaako muut bläkkärit jos tangosta löysää? Olen huomannut moista oiretta omassa ja mietin onko kyse renkaista tai jostain muusta.
XX
Jossakin tässä ketjussa muistan olleen asiasta jo juttua ja muistaakseni XX keula on herkkä kuluneelle ja/tai huonosti tasapainotetulle renkaalle. Sama juttu malleissa X11 ja CBR1000F:ssä... itselläkin ajankohtainen ihmetyksen aihe kun liikkeestä hakemassani pyörässä uusi eturengas ja ravistaa 80 nopeudessa aivan järjettömästi. Meinasinkin viikolla napata renkaan irti, käyttää tasapainotettavana ja katsoa auttoiko.
Mutkaista tietä näkymättömiin... jollakin?
Itse kävin ajamassa viime vuonna tuollaista CBR1000f. Oli sivu ja takalaukut kiinni, ajossa meni suoraan kuin tavarajuna mutta 60kmh vauhdista kun irrotti molemmat kädet niin alko woblaamaan niin perkeleesti. Peilistä näkyy kun takaboksi lentää ojaan ja ei muuta ku tien sivuun pienellä WTF just happened fiiliksellä.
Kappan metallinen teline oli murtunut kummaltakin puolelta samasta kohtaa. En tiedä tuliko pyörän runkoon niin kova sivuttaisvoima tuosta woblauksesta että näin tapahtui. Ikinä en ole vastaavaa nähnyt tai kuullut mutta se on ainoa selitys jonka asiaan keksin.
Se koeajo loppui siihen. Turha varmaan mainita että myyjän kanssa riitti asiasta keskusteltavaa, hänellä oli varma mielipide että olin ajanut 160km/h hidastetöyssyyn.
Muistaakseni siinä oli ok renkaat mutta kilsoja n.100tkm joten laakereista ym ei tietenkään varmuutta.
Varmasti jokainen meistä tekee tuollaista että irrottaa molemmat kädet testatakseen että pyörä menee suoraan, korjaa varusteita tms. Mutta ikinä ei ole tuollaista itsellä tapahtunut vaikka olisi ollut helvetti peräkärry kiinni pyörässä.
Ex:Yamaha MT-01, Suzuki SV 1000, Suzuki GSF 600S, KTM LC4 640 / varastettu, Honda CBR 900 RR, Yamaha YZF 750 R, Husqvarna WRE 125, Honda monkey
KTM 640 adventure Triumph Tiger 955i 01
Honda xx 1100 02
ex cbr1000f 93
zzr1100 92
diversion 600 93
rg125
cb125
pv50
tunturi50
cresent50
Itse pelkäsin samaa kun huomasin, mutta loppui välittömästi kun vaihdatin uudet renkaat alle, PR4:set (tasapainotus luonnollisesti) JL Bikessa. Työkaverin appiukko vaihtoi tankopainot hieman painavampiin ja kuulemma auttoi myös.
Pitää vielä itsellekin vaihtaa nuo tankopainot, mutta en ole joutanut. En kyllä varmaan silti enää uskalla koskaan päästää pitkäksi aikaa tangosta irti, sen verran jäänyt takaraivoon - nurin menee kyllä pirun nopeasti jos alkaa voblaamaan eikä pääse heti tankoon kiinni. Aikaisemmin tapana kuitenkin taajamaan tullessa levitellä käsiä ja vähän venytellä, mutta nykyään ei enää uskalla.Jänishousuksi tullut..
![]()
___________________________________
Honda CBR1100XX Super Blackbird '05
Tehtaan mielestä ne on ikuiset ölpät...
Ei näet lue manuaalissa, eikä muussakaan eepoksessa ole vastaan tullut etutolppien öljynvaihtoväliä.
Mutta joo, jos XX:ään päädyt on kolleegoita kyllä riittävästi. Nettimotossa on n 100 XX:ää kaupan. Ei luulis olevan vaikeaa löytää soppelia väri/varusteyhdistelmää![]()
Yama80cc&100-Honda125x2/450Dohc/750-SuzyT500-KawaZ1903/1135cc
Paused '87-'05 Ex XX'99/'05-'21 Tickets '75 '84 '14
Now '14 VFR1200F
161.6mph/LPR'09
175.8mph/Halli'10&SS1000
177.1mph/Halli'11&SS1600K
167,2mph/Halli'13&SS1000
168.4mph/LPR'14&SS1600K
~0,11 kg/mm jäykemmät etujouset ja 10W keulaöljyillä on toistaiseksi (400km vasta tullut ajeltua) tuntunut hyvältä, eikä ole alkanu ravistaa kun päästää irti. Täytyy enempi vielä kokeilla, niin voi varmuudella sanoa.
Honda SLR 650 10.2016- [ 100km]
Honda CBR 1100 XX 3.2014- 5.2015 [7000km]
Suzuki GSX-R1000 2.2013- 3.2014 [6000km]
Kawasaki ZR-7S 4.2012- 2.2013 [11050km]
Kawasaki ZXR750J 7.2011- 4.2012 [5535km]
Jees, renkaiden vaihto on nyt kesällä edessä jokatapauksessa. Jos se ei auta niin mitä kannattaisi seuraavaksi? Tankopainot on suht simppeli operaatio, mutta voi kai niitä keulaöljyjäkin koettaa vaihtaa.
XX
Mulla on Bläkkärissä ja aiemmin 1000F:ssä toiminut kunnolla ainoastaan Mez4 ja nyt Misukka PR3 ... ei edes ohjauslaakerin vaihto auttanut. Mez6:lla voblas ihan helvetisti heti uudesta lähtien. Ja lisäksi.. mulla ei ainakaan ole koskaan vaikuttanut yhtään onko kolmen laukun setti kiinni, tyhjänä tai täynnä..
Ai niin... ja lisäyksenä tähän, alkuperäinen tehtaan eturengas ... olikohan se Dunlop ... vaikka oli ihan hiihtoliiton hyväksymässä kunnossa, ei woblannu yhtään.
Honda CBR1100XX
Itsellä ainakin vaikuttaa takalaukut todella paljon tuohon ohjaukseen hitaissa vauhdeissa, kevyt kuski kun olen. Jos on 3 laukkua tavaroineen niin 0-30km/h on aikamoista tasapainottelua. Ei passaa kaasua juuri antaa kun keula tuntuu olevan parin kilon painoinen. Wobblausta tulee myös paljon helpommin silloin kun on ns. takapainoinen pyörä, mutta se ei ole itse syypää siihen wobblaukseen. Syypää on täälläkin todetut renkaat.
Eli jos wobblaa niin ongelma on todennäköisesti renkaissa, niiden tasapainotuksessa tai joissakin tapauksissa voisi olla myös hieman laahaavassa jarrussa. Takarenkaan asentokin kannattaa tarkistaa ettei ole rengas vinossa suhteessa menosuuntaan, ei vain takahaarukan merkeistä vaan ihan renkaan suuntaa katsomalla.
PR3 alla eikä wobblaa.![]()
XX -00
Exä: 600 CBR F3
Takajarrupalat finaalissa, edessä vielä jonkin verran pintaa. Kysymys: täytyykö vaihtaa yhtäaikaa vai voinko lykätä etupalojen vaihtoa? Onko bläkkärissä lämpöeristetyt jarrumännät? (vm-2008)
Itse en ainakaan näe mitään syytä miksi pitäisi vaihtaa jos edessä on pintaa vielä jäljellä, eikuvaan.
Honda CBR 1100 XX -99
Taisi alkuperäinen rengastus aikanaan bridgestones. Jotain kai 25tkm meni alkuperäinen etunen ennen ku meni vaihtoon.
Tänään uusi akku paikoilleen ja navin teline. Samalla käytin tallista ulkona ja kuumaksi. Onhan se ihan erilainen ku soranorsu. Ja äänet kans ihan erit akroilla.![]()
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Woblauksen osalta kannattaa myös tarkistaa etuakselin päätypultin kireys sekä akseliholkkien liikkumattomuus. Omassa mopossa nämä oli löysällä (toinen holkki liikkui aavistuksen ääriasentoon käännettäessä). Lähti näiden korjaamisella woblaus ja etupään naksuminen unholaan. Woblaus alkoi tässäkin tapauksessa jossain 50-60:n hujakoilla. Nyt ei woblaa enää missään vauhdeissa. Jostain syystä tuo etuakselin pultti oli päässyt löystymään.
PR3:ia ei varmaan voi liikaa kehua, sopivat kyllä erinomaisesti rastaaseen. Nyt ajettu yli 14 tkm niillä ja pintaa vielä reilusti sekä edessä että takana.
Oletko aplari tsekannut vasemman etusatulan ulomman palan kunnon? Vähän ominaisuutta näillä dualeilla kuluttaa sitä vinoon ja vielä siten, että irroittamatta sitä ei näe (palan alapää näyttää ilman irroittamista ihan ok:lle, yläpää saattaakin olla sitten jo finaalissa).
-06 Mustarastas, mustana
ex. -93 Suzuki PV, mustana
Tehoero vain 100-kertainen...
Päivitellääs tännekin... Omasta pyörästä käytin koneen levällään ku porautin sylinterit ja männät vaihtu je pistonseihin. Tilavuutta tuli 1200cc ja purisussuhde nousi hiukan. On kyllä loppujen lopuksi todella yksinkertainen kone käyttää auki. Haynesin oppaasta löytyy kaikki ohjeet esim.tasapainoakselien ajoituksiin yms... Kannesta tukin pakokaasun kierrätysjärjestelmän ja tällä hetkellä on työn alla vakio alkukäyrien modaus. Putkisto on kyllä aika tukossa alkuperäisenä. Jos viikonloppuna sais ensisavut otettua.
Pyörä siis vm-99 eli ruisku ja ajettu 108tkm. Tampereen bikefoxissa viimekesänä löyty takaselta 136hv ja oli asennettuna commanderi, lambdakilleri, devilin vaimentajat ja kn-filtteri. Huonoa oli sillon kova hellekeli ja imuilman lämpötila näyttiki penkkilapussa 37,5astetta. Ihmettelen kyllä niitä joiden pyörästä löytyy takapyörältä se 150-160hv että onko penkki ollu optimistinen vai mikä on ku oma pyörä keulii vielä kakkosella täyskaasukiihdytyksessä ja ei tuon enempää oo tehoa.
Täristellääs vielä tässä ketjussa tuota eturengasta...
Hoksasin akselia kiristellessäni eturenkaan vasemmassa kyljessä keltaisen täplän ja jäin miettimään, että pitäisikös sen täplän olla venttiilin kohdalla vai olikos tuolla täplällä joku muu merkitys. Ei muuta, mutta täplä on kymmenisen senttiä venttiilin kohdalta ja tuumin josko vaikuttaisi renkaan tasapainoon?
Mutkaista tietä näkymättömiin... jollakin?