Itselläni on epäilys, että ratapäivän vuokra lienee jossain 10kEUR tietämillä johon pari tonnia järjestelykustannuksia päälle (järkkärit, kouluttajat, ambulanssit yms.). 70% täyttöasteella ja 40 pyörän ryhmäkoolla omakustannushinta tulee noin 150e tienoille per osallistuja. Onko se vähän vai paljon, riippuukin sitten täysin siitä mihin sitä vertaa. Saadaanko tuolla hinnalla paikalle 90 osallistujaa jolloin tuohon päästään, jää nähtäväksi.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Päivitellääs tätäkin asiaa foorumille.
Yle uutisoi kaavasopimuksen hyväksymisestä.
http://yle.fi/uutiset/iitin_moottori...yttiin/6543523
Toivotaan että rahoitus saadaan kuntoon niin nytkähtäisi asia taas eteenpäin. Voipi olla että hiljaista pitelee Kouvolan kaupungin osalta ainakin...
Yamaha FZ6-S 2006 (2012)
Kawasaki ER-5 *2002 (2011)
Vanha viesti mutta aihe kuitenkin ajankohtainen.
Tuohon ratapäivän hintaan, jos se noin kovaksi muodostuu. Aika harva tuota enää pystyy varailemaan jos päivä maksaa 10 tonnia.
Ja toiseksi, joutuuhan tuokin yhtiö ajattelemaan kilpailutilannetta jossa radan valmistuessa on kaksikin hijattain pidennyksen saanutta rataa. Toivon etteivät hinnoittele itseään ulos heti kättelyssä.
Paljonko pitempi matka pääkaupunkiseudulta on Alastaroon kuin Iittiin ? Läheltä tulevat voi aina laskea hyödykseen pienentyneet matka ja majoituskulut, mutta ei toi paikallisten harrastajien volyymeillä kannata
Minulla tulisi matkakuluissa säästöä lähes 200 euroa per kerta jos vertaa Iitin reissua vaikka Kemoran reissuun. Tuon kustannuksen takia ei mielellään lähe Kemoraan edes tuplapäivänä vaan mieluummin useammaksi päiväksi kerrallaan.
ZX10R -08
S1000RR -11
Epäilen ettei tuo ratapäivän hinta ihan noin kalliiksi muodostu. Tuonnehan on kaavailtu rokkifestareita myöten tapahtumia maksamaan investointia. http://kymiring.fi/
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
Toivottavasti tuo ei nyt tuosta valtion rahoituksesta kiinni ole vaan saavat yksityisellä rahalla homman käyntiin.
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
Toivoa sopii, että Kymi Ring saa lupaprosessit päätökseen mahdollisimman pian, että radan rakentaminen saataisiin käyntiin. Lupaprosessien venyminen on todella kurja juttu, koska sijoittajien kannalta rahojen pitäminen 'odotustilassa' ei ole koskaan hyvä asia. Opetus- ja kulttuuriministeriön lupaamat 1,5M€ olisivat olleet tänä vuonna käytettävissä, mutta lupien viivästyminen aiheutti sen, että rahat jäivät nyt lunastamatta ja hanke pudotettiin pois kärkihankkeiden listalta. Lupaprosesseja tulisi ehdottomasti kehittää ja nopeuttaa. Turha byrokratia ei ole kenenkään etu. Kymi Ring saa suuret sympatiani, koska iso työpanos valui nyt hukkaan ja lisätyötä tarvitaan taas, että hanke saadaan palautettua kärkihankkeiden listalle.
Huuuaaah......! CBR it is.
"If you know what you have done - you know what can be changed." -Keith Code
Piti Paavolle vähän vittuilla. Noi edustajat säikähtää, jos 20 potentiaalista äänestäjää murisee sähköpostissa. Samalla tavalla nuo ammattivalittajat homman hoitaa...
Laitoin vähän postia.
Terve,
Eipä noita ratoja, joissa ajoharjoittelua ja harrastelua järjestää, Suomessa liikaa ole, joten tuo Iitin rata on oikein tervetullut lisä varsinkin Etelä-Suomeen. Nyt nuo varteenotettavat radat voi luetella seuraavalla tavalla:
1. Ahvenisto
2. Alastaro
3. Botnia
4. Kemora
5. Motopark
Noista Ahvenisto ja Motopark ovat melusta ”traumatisoidun” pienen, mutta äänekkään vähemmistön terrorin vuoksi kuolemassa hiljaa pois. Alastaron remontista on valitettu lukemattomia kertoja vuosien saatossa, mutta näyttää siltä, että hanke joskus vielä toteutuu. Tuo Iitin hankkeen hidas eteneminen johtuu hyvin suurelta osin lupien hankkimisen hitaudesta ja ammattivalittajien tarkoituksellisesta hankkeen torppaamisesta, mikä on suuri Suomalainen perinne. Huomaan, että arvostatte perinteitä. Kiitoksia siitä.
XX XX
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Suomen tieverkoston pituus on 454 000 km.
Ajamista saa laillisesti harjoitella käytännössä radoilla Alastaro, Kemora ja Botniaring. Niiden yhteispituus on alle 10 km. Tuosta voisi kyllä nipistää niin, että ratojen yhteispituus olisi 4.54 km. Silloin tulisi tasaluku 1 km harjoittelumahdollisuutta 100 000 km kohti. Kukaan ei ylioppisi eikä tulisi koppavaksi, vaan nöyrä asenne säilyisi.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
"Ennen muuta painotus on sellaisissa hankkeissa, jotka edistävät lasten ja nuorten liikuntaa ja matalan kynnyksen liikuntahankkeita"
Jepjep. Näilläkin kulmilla kuskataan pentuja kymmenien kilometrien päästä monta kertaa viikossa lämmitetylle potkupallokentälle tai jäähdytetylle jääkentälle opettelemaan nuuskaamista.
SF 1098S
MTS V4S Sport
En henkilökohtaisesti myöskään ymmärrä miksi lasten ja nuorten liikunta olisi jotenkin tärkeämpää kuin aikuisten vastaava ? Lapsille ja nuorille liikuntaa järjestetään jo peruskoulutuksen yhteydessä säännöllisesti mutta aikuisille liikunta on jo yksin työssäjaksamisen ja henkisen hyvinvoinnin kannalta vähintään yhtä isossa roolissa.
Liikenneturvallisuustyö on sitten kokonaan toinen sarake tässä aiheessa, eikä todellakaan yhtään vähäpätöisempi sellainen.
Urheilullisesti on täysin käsittämätöntä että kaikissa niissä lajeissa joita ei tueta valtion toimesta ja joiden harrastaminen tehdään kaikkein kalliimmiksi ja vaikeimmiksi, on menestyskin kaikkein parasta. Sokeus tälle yhtälölle on jatkunut jo niin pitkään että ei voi kuin ihmetellä päättäjätason kompetenssin puutetta asiassa.
Itse asun jalkapallokentän laidalla. Eri urheilumuotojen ympäristöystävällisyyskään ei ole ihan niin yksioikoinen asia kuin annetaan usein ymmärtää. Pelkkä melusaaste yhdellä futiskentällä yltää moottoriradan vastaavaan helposti. Erotuksena on vain koneen äänen sijaan yletön vitun ja perkeleen huutaminen "vaapaana" ja "rauhoita" sanojen seassa, samaan aikaan kun plastiikkisesta megafonista kaikaa jari sillanpään kokoelmalevy 7 tuntia putkeen. Vanhan traktorin ja ruohonleikkurin äänitaso ja päästöt eivät paljoa häviä nekään huipputeknisten urheilumoottoreiden suhteen. Tästä puuttuu vielä superkalliit sadetusjärjestelmät, keinolannoitehaitat ympäristölle ja muutama muu pienempi "haitta".
Tulisiko mieleeni valittaa pölhökuulakentän melusaasteesta ? Ei todellakaan. Ihan olen itse asunpaikkani valinnut ja todennut että ei se niin kummasti haittaa kun tietää sen tulevan urheilusta eikä lankkubaarin poikien tenutappelusta.
Jätän tarkoituksella käsittelemättä kokonaan kirkonkellojen aiheuttamat meluhaitat vielä tässä vaiheessa...
Viimeksi muokannut: GuessWho; 04.12.2013 klo 14:28.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Lisään herrojen käsittämättömyyslistaan ns. ampuma"urheilun". En voi käsittää miten urheilu-statuksen on saanut toiminta, jossa pyssyillä paukutellaan mielinmäärin mm. olympiatasollakin käytävä Trap-ammunta haulikoilla.
Nimittäin moista hommaa harjoitellaan ampuraradoilla ja meteli, joka ammunnasta lähtee on suorastaan saatanallinen pauke.
Vapaa-ajan asuntommme sijaitsee kohtuullisen etäisyyden päästä eräästä ampumaradasta ja toisinaan - on kliffaa hei, kun kesäpäivän rauhan rikkoo ampumaradalta kuuluva pauke. Ja tiedän, että tuon ampuradan läheisyydessä sijaitsee paljonkin vakituista OKT-asutusta. On varmaan kliffaa heilläkin kun arvon pyssynpaukuttajat siellä treenaavat.
Puolustusvoimien alueet ja ammunta ovatkin sitten ihan eri asia.
<p>.</p>
Ei tää nyt ihan mene yksiin... siis ampumisharrastuksen mollaaminen ketjussa, jossa yritetään saada pärinärataa Iittiin. Elä ja anna elää. OT over and out.
Muoks. Niin ethän asiaa noin meinannut, vaan se oli jatkumoa GW:n futisangstille
Minulla on naapurissa hevostalli. Ne hirnuvat äänekkäästi, ja häiritsevät aamukahviani varsinkin kesäisin, kun ikkunat ovat auki. Minkähän pillin sinne turpaan voisi ujuttaa, että ääni pienenisi.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Mä pistin myös postia. Laittakaas muutkin. Asiallisesti.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Viimeksi muokannut: suzukai; 04.12.2013 klo 14:27.
Tosikot rakentavat itse oman helvettinsä!
Moralisti - Ihminen, joka pelkää kuollakseen, että jollakin jossakin on hauskaa.
Melkein samaa mieltä, mutta.. Jos lapsi ei opi nuorempana liikkumaan ja hikoilemaan, ei se sitä osaa aikuisenakaan tehdä. Aivan sama mikä sen lapsen laji on, pääasia että liikkuu. Koulujen liikuntatunteja on vähennetty ja vastaavasti taas lasten ruokailutottumukset on päin metsää nykyään. Lopputuloksena on kasa pulskia ED-jonneja ja nuoria jotka eivät osaa edes juosta.
Mielestäni tämä Arhinmäen lapsiin ja nuoriin vetoaminen oli huono tekosyy, eikä sille oikein löydy perusteita. Tästä käy myös ilmi ministerin surkea asiantuntemus ja selvästi käy myös ilmi ettei ole halua ottaa asioista selvää. Suomessa on paljon moottoriurheilun nuorisotoimintaa. Esimerkiksi kartingin ja motocrossin junioriharrastajamäärät ovat erittäin suuret jos ne suhteutetaan asukasmäärään. Lisäksi on olemassa Formula Fordeja sun muita sarjoja, joita saa ajaa 16 vuotiaana. Nuorisoksi käsittääkseni lasketaan alle 18 vuotiaat. Onhan kotimaisessa RR-sarjassakin Ajo motorsportin Honda NSF cuppia, vai mikä sen nimi nyt oli. Minimotojunioireilla on hienoa toimintaa sekä lisäksi on entinen piikkiluokka ja varmaan muitakin. En ihan tarkalleen tiedä mikä on noiden muiden luokkien ikäraja. Saako b600-luokassa kilpailla alle 18 vuotias?
Lisäksi moottoriurheiluun voidaan laskea mukaan Drag Racingin junioriluokat ja jokkista saa ajaa 15 vuotta täyttänyt ( siis sitä autojen jokkista).
Joten väitän että Suomessa on vahvaa junioritoimintaa myös moottoriurheilun puolella, mutta Paavo vanhana punkkarianarkistina ei tajua muutakuin jalkapallohuliganismin päälle. Tuskin se siitä futiksesta mitään tajuaa, aivan liian hieno laji tuollaiselle punaniskaministerille.
Tosikot rakentavat itse oman helvettinsä!
Moralisti - Ihminen, joka pelkää kuollakseen, että jollakin jossakin on hauskaa.
Aivan totta. Siksi en olekkaan sitä mieltä että lasten ja nuorten urheiluharrastamisen mahdollisuuksia tulisi rajoittaa. Mutta oman (mahdollisesti puutteellisen) tietämykseni mukaan harrastepaikkoja on jo vähintään riittävästi ainakin suuremmissa kasvukeskuksissa. Jos taas haluaisi kärjistäen tiirailla aihetta, niin kumpi on kansantaloudelle raskaampi asia: Lapsi joka liikkuu ja pelaa lapsena ja lopettaa liikkumisen teini-ikäisenä, vai aikuinen joka alkaa huolehtia fysiikastaan ja psyykkeestään varhaisaikuisiässä ? Kummassakin on riskinsä ja kulunsa. Niinpä lähtisinkin laajentamaan asiaa käsittelemään oopperalippujen järjettömiin hintatukiaisiin, apurahajazziin, performanssitaiteen tukemiseen ja muuhun vastaavaan, jotka nokkivat loppuviimein samaa rehukaukaloa. Tähän lisäisin vielä kotikasvatuksen merkityksen virikkeiden antajana ja opastajana terveellisten elämäntapojen tielle...
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Ruokouksiisi on vastattu. Tuossa lainausta uudesta määräyksestä Nurmijärveltä:
Hevostalli, lantala ja maneesi, hevosten ulkotarha- ja laidunalueet, ratsastuskentät sekä pysäköintialueet tulee sijoittaa tilan alueelle siten, että naapurien asuinrakennuksiin ja oleskelupihoihin jää riittävä, kuitenkin vähintään 250 m suojaetäisyys. Hevostallin ja lantalan etäisyys kiinteistön rajasta tulee olla vähintään 50 m.
Toisin sanoen esimerkiksi ratsastuskentän PYSÄKÖINTIALUEELTA pitää ollla vähintään 250 metriä matkaa naapuriin, mutta toisaalta jos pysäköi muussa, kuin hevosharrastustarkoituksessa, voi jättää autonsa mihin haluaa.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Miksi vielä isompana? Johan tuo nyt mitoiltaan täyttää KAIKKIEN ratalajien ratavaatimukset. Olikohan SBK:n vai minkähän kohdalla jopa radan pituuden osalta siellä sääntöjen yläpäässä. Ainiin, tehdään tarpeeksi iso rata niin siellähän ei enää aja kukaan kun kaikkien lajien sääntöjen mukainen radan maksimipituus ylittyy
edit:
FIA:n ja UEM:n luokitukset tippuu näköjään ensin ylipitkiltä radoilta. FIM:n luokitus putoaa vasta jos rata on yli 10km.
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
Asiallisesti kantaa ottamalla, ainakin tämän perusteella hanke etenee edelleen myötätuulessa.
http://www.mpmaailma.fi/uutinen/selv...tuspaatoksesta
Mikä todellakin on hjuva asia.
<p>.</p>
1600 GT
Ihan mielenkiinnosta kyselen, että miten se melu on erilaista jos ammun seuran radalla kiväärillä tai jos ammun maastopuku päällä pv harjoituksessa? Onko jokin pv:n koulutuksessa mennyt minulta pahasti ohi? Kenties maastopuku toimiikin äänenvaimentimena?
Mitä urheilua sinä harrastat?
dYNY
"Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing"! *
*David Jefferies 1972-2003
FEEL THE NOISE * *
* Kawasaki ZX-10R '07*
Miten tämä liittyy aiheeseen?
Pakko kuitenkin tarttua koukkuun ja kysyä, että kumpi oli ensin mestoilla, sinä vaiko ampumarata? Entäpä okt-asutus vaiko ampumarata?
Melko harvakseltaan kait viime aikoina Suomeen on ihka uusia ampumaratoja perustettu? Ja jos on, niin ymmärtääkseni kohtuullisen tarkkoja selvityksiä vaativat melu- yms ympäristöasioista nuo kaikille rakkaat lupia myöntävät tahot.
Muoks: Niin ja jotta itse pysyn aiheessa niin sanon vaan, että haista sinä Anarkomäki pitkä paska.
Br, Mikko
KTM 1290 SAS. Suits You, Sir!
PV:n harjoitukset tähtäävät maanpuolustuksen toteuttamiseen ja siihen meillä on erinomainen oma Suomen armeijamme. Sen armeijan on harjoiteltava ja kaikkia ampumaratoja ei niin korpeen varmaankaan voi viedä, etteikö pauketta kuulu. Antaa siis kuulua.
Siviiliampumaratojen asialta tilanne on toinen, jos ovat asutuskeskuksien lähellä. Turhaa melusaasteen tuottamista ympäristöön. Siviiliampumaradat kaiketi voisi helposti viedä sen verran korpeen, että äänisaaste ei juuri muita häiritsisi.
Henk.kohtaisesti minua ei häiritse fudiskentältä kuuluva nuorison metakka fudisharjoituksissa (jonain päivänä Huuhkajat vielä ovat EU-, tai MM-tason turnauksessa), siinä kuin siviiliampumaradoilta lähtevä pauke. Jotain mainitakseni.
Harrastan talvella hiihtoa / mäenlaskua ja kesällä pyrin kuntokävelemään luonnossa - liikunnallisista harrastuksista puhuttaessa. Mopoilu on tietysti no1.
Siviiliammunnasta en juurikaan tiedä,voiko kiväärin varustaa äänenvaimentajalla? Entä haulikon? Intissä aikoinaan aselajista johtuen tulikin ammuttua ja tutustuttua melkeinpä kaikkiin maassamme olleisiiin PV:n käsiaseisiin. Mainittakoon, että Suomi-konepistooli oli mielenkiintoinen. Yhdellä kädellä kahvasta pidellen sarjatulella ampuessa ei piipun nousulta voinut välttyä. Myös Emma oli hauska rätisijä.
Anteeksi paha OT, olihan tuolla aiemmin jo tähän threadiin liittyen OT:tä roppakaupalla.
Palatakseni asiaan. Ei nyt jonkun Arhinmäen lausunnot tuommoista hyvää ratahanketta torppaa, tuskin edes viivästyttää. Ei kun eteenpäin - sanoi Mannerheim.
Toivottavasti keskustelu nyt palaa rataan.
Itse en offtopicoi enään. Piste tälle.
Muoks. Mikolle. Se ampumarata (PV) on ollut siellä kauan ennen asutuksen lähelle tulemista, mutta silläkin radalla harrastetaan siviiliammuntaa. Sattuneesta syystä kuitenkin tämä rata pikkuhiljaa keräilee tavaroitaan. Tiedän myös siviiliampuradan jonka aiheuttamasta metakasta on väännetty pitkään paikallisen lehden yleisönosastossa. Tämän nyt vielä lisäsin. Piste.
<p>.</p>