Onneks hankkeen vetäjillä on Arvot Kohdillaan:
"Projektin kustannusarvio on matkan varrella kasvanut. Backman sanoo, että ratakokonaisuus, joka sisältää sekä kansainväliset mitat täyttävän moottoriradan että EU:n määrittelemän raskaan liikenteen ajokoulutuskeskuksen, maksaa 30–40 miljoonaa euroa.
Kun siihen lisätään alueelle kaavaillut oheispalvelut hotelleineen, mökkikylineen ja tapahtuma-areenoineen päivineen, loppusumma nousee yli sataan miljoonaan euroon.
Backmankin myöntää, että tuollaiset summat kuulostavat tässä maailmanajassa isoilta.
”Kaikki on tietysti vielä mahdollista – jopa se, että hanke ei toteudu ollenkaan. Se on kuitenkin selvää, että mitään puolivillaista projektia me emme lähde rakentamaan. Tällaiselle radalle on selvää tarvetta, ja kun se tehdään, se tehdään kunnolla.” "
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Kellään minkäänlaista tietoa millä asteella ollaan menossa? tuskin ainakaan pohjia vielä ollaan tekemässä?Kovasti itse toivoisin että rata siellä olisi vuoden, kahden päästä
![]()
Ei tuolla kauheasti mitään konkreettista ole vielä kai tapahtunut. Taitaa ne perinteiset ympäristölupavalitukset hidastaa tuon projektin toteutumista. Ilmeisestihän rahasta tuo ei enää varsinaisesti ole kiinni.
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
tollasii hinta-arvioita kun tulee niin voi kuvitella minkälaiseksi ratapäivä vuokra kasvaa .täälläkin joskus lueskellut noita euroopan ratapäivä hintoja et ne olis jopa kolminkertasii tänne verrattuna .mut toivon tietenkin et rata tulee ku niit ei tääl liikaa oo
Ei riitä Iitin rata F1:lle. FIA:n ylin rataluokitus on pelkästään Formula Ykkösille (ja alaluokituksena F1-testeille) ja noille ei tuon radan luokitus riitä. Mutta siellä saa silti ajaa ja kisata kaikilla muilla rata-autoluokilla pl. siis F1. FIM:n korkein luokitus vastaa FIA:n kakkosluokkaa, eli kaikkin FIM:n alaiset kisat olisi mahdollisia, mukaanlukien siis WSB ja MotoGP.
F1-luokitusta ei kannata hankkia koska radan rakennus- ja käyttökustannukset kasvaa (3-4 kertaistuu), jotta täytetään tiukat Bernie-sedän vaatimukset. Lisäksi F1 kisan saaminen maksaa 20-80mio € (lisenssi järjestää F1-kisa, riippuu hieman kisasta ja promoottorista), joten tuokaan ei ole taloudellisesti järkevää. Eli jos nyt on tiukkaa saada edes se 25-30mio ratahankkeeseen niin kuinka todennäköistä olisi saada ensin radan rakentamiseen n. 100mio ja sitten 20-50mio yhden F1-kisan järjestämiseen pohjolan perukoille kun Eurooppalaiset legendaradatkaan ei tuohon enää pysty. F1 on hinnoitellut itsensä ulos aika monesta paikasta.
Mielestäni täysin oikea ratkaisu oli kaavailla Iitin radasta ns. FIA kakkosluokan ja FIM ykkösluokan rataa, paras hinta/laatu tuolla paketilla ja mahdollistaa kovien kv-luokkien kisat Iitissä (ainakin puitteiden puolesta).
Samaa settiä tarkemmilla perusteluilla laitoin joskus blogiin: http://tuppinurin.blogspot.fi/2011/1...-radoilla.html
"Minulla ei ole mitään sitä vastaan, jos tiellä välillä vauhti nouseekin, vaikka sitä enemmän mitä mukavampi tie, ja yhtä hyvin silloinkin, jos tie on yksitoikkoinen, ja jos on mukavia näkymiä, ajetaan hiljalleen." (Keijo Virtanen: Tielle tuuleen)
helanmi;5390840..., ja taas valtionkin kassaan kilahtaisi euro poikineen(verotuloina) [img kirjoitti
Joo , ne sinivalkoiset siivet pakkaa etelästä tulevien prätkät ihan puoli ilmaiseksi kyytiin ja pitävät tietty huolen että kiireessä saavat mopedit niin ettei tule naarmuja tai mene rikki
Not bad day to drive
Jostain olin jo kai viimevuonna lukevinani että osa rahoituksesta tulisi AKK:lta ja EU-rahaakin olisi luvassa. Iitin ja Kouvolan rahkeet taitaa loppua heti maa-alueen luovuttamiseenToivottavasti radan saavat aikaiseksi. Johan sinne on Lahden suunnasta parempaa tietä linjattu ja ainakin yksi ampumarata on jo häädetty alta pois
![]()
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
Uusimpana uutisena aiheeseen liittyen Kouvolan Sanomista: Vasemmistoliiton piiritoimikunnalta jyrkkä ei moottoriratahankkeelle.
http://www.kouvolansanomat.fi/Online...012214157317/4
Yamaha FZ6-S 2006 (2012)
Kawasaki ER-5 *2002 (2011)
On nuo Vasurit kyllä nykyään työnvastustamispuolue. Mikä vain hanke missä yritetään rakentaa tai kehittää jotakin, mikä menee itujen kasvatuksen ulkopuolelle on niiden mielestä väärin. Onneks tuo alkaa oleen jo marginaalipuolue.
Annoin moottoripyörille pikkusormen, se vei koko käden
^Voisivat perustaa ihan oman terijoen hallituksen sinne ja leikkiä maailman parantajaa. Kyllä ne Venäläisturistitkin kaipaa muutakin kuin järviä ja petäjiä, kun niitä löytyy niillä omastakin takaa. Moottoriratoja ei maha hirveästi olla.
Annoin moottoripyörille pikkusormen, se vei koko käden
Tosiasiahan on että vasemmisto ja vasemmistovihreet on maan pahimpia tupajumeja asiassa kuin asiassa. Ihmettelen aina sitä miten osa ihmisistä näitä äänestää vaaleissa.![]()
Ultrafast KTM machine .
Niinkuin ei talousalueen ihmisiä olisi jo potkittu päähän ihan tarpeeksi, yrittää vasurit vesittää viimeisenkin mahdollisuuden nostaa Kouvolan seutu takaisin kartalle. Saakelin surullista. On aika tragikoomista että nämä jälkijättöiset leninistit uskovat edelleen että ainut oikea pelastus tulee silti itärajan takaa...
Viimeksi muokannut: GuessWho; 26.09.2012 klo 21:33.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Tämmönenhän on pitkän ajan työn tulos. Viedä asioita, oikeita ja tärkeitä, eteenpäin. Rata toisi kansainvälisyyttä Suomeen -> Idän pojat siitä kiinnostuisivat ja sankoin joukoin tulisivat Härmään ja Kymenlaaksoon. Ja matkailu kiittää, ja kaikki jotka siitä elantonsa saavat.
<p>.</p>
Haminan satama ois jo valmiiksi asvaltoitu merellinen ympäristö,ahtaaminenkin hiipumaan päin mitä uutisissa oli että steveco lopettaa haminassa ja 100 työntekijää jää vaille hommia.Katso sateeliitti kuvaa googlen kartalta haminan satama
Harmittavaa näissä on että vastustajat osaavat järjestäytyä ja koota voimansa asian hankaloittamiseksi julkisesti ja juridisesti. Puolustajat pysyvät omissa foorumeissaan saarnaamassa kuorolle.
Jaahas tulipas pitkästä aikaa aihettakin kijoitella foorumille.
Se on kuntavaalit tulossa ja politikointi alkaa. Onneksi missään päin maailmaa ei tietääkseni ole vasemmistoliiton rahoilla rakennettu moottoriratoja ...
Vasemmistoliiton vastustus ratahanketta vastaan ei tullut mitenkään yllätyksenä. Etelä-Kymenlaaksossa vaikuttava kansanedustaja on vastustanut hankkeen rahoitusta myös Kymenlaakson liiton EU-hankepäätöksessä oikein henkilökohtaisella eriävällä mielipiteellä. Samoin paikalliset vihreät ovat tietysti hanketta vastaan.
Odotan kuitenkin henkilökohtaisesti oikeaa tietoa ratahankkeen tilasta. Toiveessa on vielä päästä purkamaan viidenkympin villitystä moottoriradalle kotinurkille. Mikäli tämäkin Kouvolan alueen piristyshanke munataan, vaihtoehtona on hankkia riittävästi köyhien rahaksi kutsumaa hyödykettä vaikka euroopan ratojen kiertelyyn.
Tällä hetkellä kuitenkin on projektissa kuljetuskaluston uusinta. Lähivuosina pyörä tulee kuitenkin matkamaan suurimman osan rataharrastusajasta auton kyydissä ympäri Suomea.
Pitää ajatella positiivariin ei negatiiviin.
Jake
Ainakin Motoparkissa noita naapureita riittää. Jos tuonne saataisiin rata, niin varmasti sinne tulisi merkittävästi asiakkaita tuolta itärajan takaakin. Hyvä asiahan se olisikin, vaikak vähän pelkäänkin että sieltä voisi olla sen verran paljon isolla rahalla tulijoita, että kapasiteetti olisi jatkuvasti käytössä ja se voisi nostaa hintoja.
Ja itse jos olisin tuota hanketta järkkäämässä niin etsisinkin myös rahoitusta tuolta suunnalta...
^Voihan se olla noin, että juuri noiden asioiden takia ei itänaapuria kiinnosta. Mutta se tarttis vain yhden sikarikkaan sieltä, jota asia sattuisi kiinnostamaan myös henk.koht. tasolla, sellaisen jolle homma ei välttämättä olis pelkkä taloudellinen investointi.
Pietarin suunnalle investointi ei välttämättä ole niin turvallinen vaikka siellä tällä hetkellä luvat voi helposti (vielä) irrotakin, Suomi on edelleenkin jossain mielessä vakaampi investointikohde.
Edit: Scuuba just samaan aikaan kirjoitteli samansuuntaisia ajatuksia.
ZX10R -08
S1000RR -11
Harmi sinänsä, mutta ihan ymmärrettävä syy olla sitoutumatta vielä tässä vaiheessa, kun rahoitus on hiukan auki. Nyt on kaupunki varovainen.
Sen verran tää kylä on ottanut takkiinsa näissä rahoituskuvioissa, että varovaisuuden ymmärtää.(Esim. china center+muut "kehityshankkeet")
Ja onhan tuo 1 keino painostaa Iittiä liittymään Kouvolaan. Eli hiukan on rivien välistä luettavissa maakuntapolitiikkaakin.
Mutta kyllä sinne vielä rata saadaan.
Tähän monet kirjoittaa pyörähistoriaansa.
Niin mäkin. ...Ne on kaikki olleet nopeita ;D
Speed kills..........but only the dumb and the inexperienced!
Kunhan ei vaan kävisi samalla tavalla, kuin useimmille suomen moottoriradoille tuppaa käymään.
Esimerkiksi Keimolan rata kuopattiin jo lähes alkumetreillä melu ym. haittojen takia. Ahveniston rataa on yritetty kampittaa samoista syistä jos jonkinnäköisten piipertäjien toimesta.
Alastaron rataa suunniteltiin kovalla kohinalla, siitäkin piti tulla kansainväliset mitat täyttävä moottoriurheilukeskus.
Innokkaimmat olivat jo tuomassa F1 kilpailuakin suomeen. Ja mitä siitä sitten tuli? Korkeintaan piirikunnallisiin puulaakikisoihin sopiva "mikki hiiri rata", jossa on tiukkoja mutkia ja lyhyitä suoria päällystettynä huonolla asvaltilla.
Sitten siellä ajetaan "joskus jotain kisoja," joista juuri kukaan ei ole koskaan kuullutkaan, koska niistä ei juuri missään ilmoiteta. Ei ihme, ettei yleisöä ole mitenkään tungokseksi saakka. Ihan sama peli kaikilla kotimaisilla radoilla.
Hyvä, että noita ratoja sentään on, kyllähän ratapäivät on hauskoja.
XX -05 Kaikki loppuu aikanaan, vaan konsanaan ei milloinkaan...
Tulipa tuossa kirjoitustasi lukiessani mieleen että Iittihän oli vaihtoehtona Alastarolle silloin "joskus ". Alastaro vei sijoituspaikkana pitemmän korren kun sattui olemaan väkirikkaassa pääkaupunki - Turku - Tampere kolmiossa. No, eivät vain hienot visiot toteutuneet. Mutta miten käy nyt ? Mistä mahdolliselle radalle saadaan katsojat ja mistä kilpailuille ja tapahtumille vapaaehtoiset järjestäjät ? Ja täytyyhän siellä olla ratapäivinäkin jokunen henkilö paikalla.
Rahoituksen suhteen luulen ettei Kymenlaakson kunnat ja kaupungit pysty pahemmin auttamaan
Solifer Speed -67
Kawasaki ER 5 -98
Yamaha FZ 6 S -05
Yamaha FJR 1300 - 07
Faktahan on se niin kauan kun akk pääsee vaikuttaa moottoriratoihin niin tässä ei kasva kuin Mähösen pytty niin surullista kun se onkin
BMW R1200GS & RF 900 R projekti
Jos tuokin jollain "toistaiseksi tuntemattomasta syystä"tässä maailmassa muuttuisi,
haastetta lisää silti muutamat muutkin luonnonlait, jotka kampittavat heti ja/tai myöhemmin
mahdollisuuksia ihan kunnollisen ja pitkäikäisen moottoriurheilukeskuksen suhteen.
Kun paikan tulisi lähtökohtaisesti olla sivistyksen parissa (potentiaaliset käyttäjät,
eri oheispalvelut ja niiden liiketoimintaedellytykset laajasti ajatellen, logistinen
sijainti), alkaa katse vaan väistämättä kiertää kehää..... sanan varsinaisessa merkityksessä.
Kolmosta nimittäin ja siihen se vaan kerta toisensa jälkeen keskittyy lentokentän liepeille.
Lähtökohtaisestihan vanha ajatus "Vantaan vauhtipuistosta" (mitenkään katsomatta sen
projektin toteutumista tai syntyvaiheita muuten), on edes fyysiseltä sijainniltaan
jollain tavoin realistinen paikka.
"Korpeen pakeneminen" ei valitettavasti ole ns. kestävä ratkaisu useammastakin syystä.
Esimerkkejähän tästä riittää ilman enempää alleviivaustakin.
Vaikka pessimismillä ei mitään ole koskaan voitettu, niin taitaa aika vahva "voittajaveikkaus"
olla sitten loppupeleissä..... kykenemättömyys riittävän laajapohjaiseen yhteistyöhön
eri puitteissa. Ei tartte auttaa!. Legendaarisella sketsillä on paljon ensivaikutelmaa
avarampi sanoma kerrottavanaan.
Kakun viimeistelee lopuksi.... jos ei muu, niin kansallinen perisynti.... KATEUS
Ei tuolla maailmallakaan moottourheilun harrastuspaikkojen kanssa ole ollut "herkkua" viime vuosina
vaikka siellä kulttuurisidonnaisesti osataankin tehdä yhteistyötä asioiden ja samalla välillisesti
myöskin oman edun toteutumisen eteen.
Valitettavan todennäköistä on, että moottoriurheilun suorituspaikkojen suhteen "vanha trendi"
kaikkine elementteineen jatkuu ominaiseen kansalliseen tapaansa.
Hyvä edes niin.... että saadaan edes johonkin aina jonkinlainen paikka.... edes joksikin aikaa......
joistain lähtökohdista ja motiiveista..... oli ne sitten yksittäisten henkilöiden tai pienten
ryhmien erilaisia satsauksia.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Kyseisen herran henkilökohtaisesti tuntien ja muutaman hiukan isomman projektin yhdessä päätoimitsijakunnassa tehneenä, sanoisin että viittaus Mahosen välistävetelyyn tai kunnian haalimiseen menee raskaasti päin persettä. Loistava organisaattori, uskomaton kv-kontaktikenttä sekä vertaansa vailla olevat taidot ja yhteiskuntasuhteet omalla työsarallaan. Jos Jarmo on millään tavalla mukana projektissa, sen onnistumismahdollisuudet on juuri kaksinkertaistuneet.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter