Niinpä, ja kun asiakas kokee että "markkinahinta" on hänestä liian korkea ja huomaa että korvaava - ei välttämättä täysin samanlainen - tuote tai palvelu löytyy edullisemminkin. Valinta useimmille on kohtuullisen helppo, sen sanelee oma lompakko.
Yksi vaihtoehto on myös palvelun tai tuotteen hankkimatta jättäminen. Tällöin lopputulos liian korkeaksi hinnoitellun tuotteen tai palvelun kohdalla on karu, se ei mene kaupaksi. Ja konkurssi uhkaa.
Näin toimii markkinatalous.
Onkin taitolaji hinnoitella myymänsä, olipa se sitten mitä tahansa, niin että kaikki osapuolet ovat tyytyväisiä ja viivan allekin jää jotain. Aina tämä ei onnistu.
Tässä asiassa näyttää olevan meneillään euroopan laajuinen ihmiskoe. Jonka lopputulos on täysi arvoitus.
Viimeksi muokannut: Patukka; 02.06.2022 klo 16:46.
Itseäni on vähän tässä saagassa ihmetyttänyt hiljaisuus järjestelyjen osalta. Olivatko esimerkiksi vapaaehtoiset jo rekrytty ja tiimit valmiina kisoja ajatellen? (en siis itse oikeasti tiedä)
Itse en ole MotoGP-kisoissa vielä käynyt, mutta ne taitavat olla aika isoja tapahtumia. Jääkiekon MM-kisojen vapaaehtoisille oli ilmoitettu joulukuussa, tiimit olivat valmiit tammikuussa (okei, muutoksia tapahtui paljon sen jälkeen) ja valmistelut olivat pitkällä jo kuukausia ennen tapahtumaa. Oltiinko MotoGP-kisassa samassa tahdissa, vai odoteltiinko vielä toukokuussa? Tälläkin hetkellä webbisivuilla sanotaan seuraavaa:
Vapaaehtoishaku kesälle 2022 tullaan avaamaan hieman myöhemmin.
Yamaha XJ 600 - Suzuki GSX-R 1000 K7 - Triumph Daytona 675 - Triumph Street Triple 765
Eipä tartte Alastaroa pidemmälle kattoa millä hinnalla saa radalle parhaan käyttöasteen...
Saaha sitä pyytää vehnäjauhostaki vaikka 1000e pussi mutta ei kannata sitte ihmetellä miksei mee vehnäjauhot kaupaks... Kyl sitä maksavilla asiakkaillakin on (ainaki joillain) järki päässä että tajuaa minkä verran on varaa maksaa jostain ja mitä ei ole .... ja tällä hetkellä Kymiringin ratamaksut on sillä tasolla, että "vaikka vähän korkeampiki olis ok, ni tää menee jo överiks".
Siinä vaiheessa ku rata on 100% varattu ja jokainen avoin päivä on täysin tukossa vai 70e kertamaksulla, ni sit ne hinnat nostetaan vaik 90:een ja katotaan vieläkö pysytään taloudellisesti samassa... sit ku alkaa mennä miinuspuolelle ni otetaan yks naksu takaspäin jolloin tuotto on maksimaalinen ja käyttöaste silti tarpeeksi korkea. Mutta se että kerrasta lyöt hinnat 150e koska "kyl kimi räikkönen tulee tänne kerran viikossa" ni onnea sille, mutta netto viivan alla on miinuksella koska liika on liikaa.
Onhan New Yorkissakin Manhattanilla 65 neliön asunnossa vajaa 4000e vuokra kuukaudessa.
Joten tällä perusteella kyllähä Iitin kuntaanki voidaa surutta lyödä 4000e vuokrat kämppiin koska "me ollaan ainoa kansainvälinen täällä".
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Hinnoittelu voi perustua kustannuksiin tai kuvitelmiin, mutta lopulta sisään tulevat eurot on ne kun näkyy viivan alla.
Jostain tämän ketjun syövereistä löytyy tekemäni - jotenkin piti sateista syyspäivää kuluttaa - karkea laskelma siitä mikä pitäisi olla päivätuotto kun pääomaa on 25 miljoonaa ( tämähän oli radan alkuperäinen kustannusarvio ) ja sille halutaan, maltillinen, noin 5% vuotuinen tuotto. Kuoletusaika oli, muistaakseni, 25 vuotta tai 20 vuotta, tätä en aivan varmasti muista.
Lopputulema, muistaakseni, oli että radan pitäisi tuottaa vuoden jokaista päivää kohti, omien kulujensa lisäksi, puhdasta tuottoa noin 11 000 euroa / päivä.
Tässä ei ole otettu huomioon verotuksen vaikutusta. Eikä lainanhoitokuluja.
Joka tapauksessa päätelmäni oli, jo silloin, että yhtälö taitaa olla mahdoton.
Aatteleppa jos kolmen päivän aikana myydään yht. 100.000 kpl lippuja, joiden hinta veron ja Dornan skimmauksen jälkeen on 100 €, niin lipputuloja olisi kasassa 10 M€. Jos Kymi ja Päijät-Häme ottaisivat kantaakseen lisenssimaksun, niin kyllä siinä tapauksessa KR:lle jäisi ihan mukavasti hilloa kaikkien kulujenkin jälkeen.
En nyt ole mikään sijoittaja tai talousmatemaatikko… Mutta jos lähdetään yksinkertaistetulla ajatuksella liikkeelle, että se 25M€ pääoma kasvaa 5% vuodessa, niin 10 vuoden kohdalla sitä on 40,7M€, 20 vuoden kohdalla 66,3M€ ja 25 vuoden kohdalla 84,7M€ (kun siis lasketaan korkoa korolle-vaikutus mukaan). Pikaisesti takaperin tuosta laskien saman summan saa tienaamalla vajaat 9300€/päivä 25 vuoden ajan.
Tästä tuli btw mieleeni että tolla fasiliteelilla OLIS potentiaalia myös talvikäyttöön... Nimittäin hiihtostadionina... Paitsi helvetin hulppeat toimitsijastandit paddockissa, ni myöski ripeästi katsoma-aluetta jos hiihtolatu kulkis moottoriradan keskellä... Ihan siis serious face ajatus. Tossa olis kaik edellytykset toimia ihan MM-hiihtojen yms järkkääjänä.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Musakeikkoja, hippifestareita, fillarointia, maastopyöräilyä, motocrossia, kelkkacrossia, stadiontrialia, rullasuksimista, juoksua, koiranäyttelyitä, american cas show ja niin edelleen.
Jukolan viesti ja Sulkavan soudut ei taida onnistua, mutta paljon on mahdollisuuksia.
Paikkahan on mitä mainoin monipuoliselle toiminnalle, joka tarvitsee reilusti ulkotilaa, katsomoin ja parkkitilaa
10 miljoonaa olisi tarpeen tässä vaiheessa. Aika perinteinen projekti, mutta näinhän näissä tuppaa käymään. Julkisella puolella enemmänkin yleistä, että projekti saadaan käyntiin ja hyväksytettyä alimitoitetulla budjetilla ja sitten pumpataan lisää rahaa, että saadaan maaliin. Tässä Kymiringissä kyllä ollut roppakaupalla huonoa tuuria, eikä loppua näy. Korona, Venäjä, kustannusten nousu. Sitten jos ollaan vielä koko ajan sodan uhka päällä, niin saa nähdä miten kansainvälisillä turisteilla on halua ja uskallusta tulla Suomeen. Suomessa vielä kustannukset räjähtävät ihan eri malliin kuin muualla Euroopassa. Suomi kärsii enemmän kuin moni muu.
https://www.iltalehti.fi/muutlajit/a...e-507d1468aa08
Kymiring hakee jopa 10 miljoonaa euroa lisää rahaa – MotoGP jälleen vaakalaudalla: ”Rata ei ilmaiseksi valmistu”
Kymiringille haetaan nyt lisää rahoitusta ja omistajia. Edellisen rahoituspaketin yhtiö sai 2020.
Saa nähdä mistä uusia projektiin uskovia omistajia löytyy. Ottavatko uudet omistajat vanhat velat hoitaakseen, vai ovatko vain korkosijoittajia. Sitäkään ei varmasti kukaan halua ihan pienellä korolla tehdä ison rikin takia ja yhtiöllä tuskin on varaa maksaaa kovin kallista lainaa. Projekti kyllä ollut kunnianhimoinen, kestänyt kauan ja rahaa palanut. Sääli sinällään jos jää kasvamaan koivuntaimia. Menestystarinaa tuosta on ollut vaikea kuvitella heti alussa ja mielikuva ei kyllä ole muuttunut matkan varrella.
Viimeksi muokannut: B12; 03.06.2022 klo 08:43.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Ohhoh - vielä uudet 10 M pitäisi löytää.
Nyt mielensäpahoittajat: silmät kiinni! Järkevin teko omistajien kannalta olisi keskeyttää hanke ja minimoida tappiot.
Kymiringin uutisia seuratessa tulee mieleen, että että sijoittajia ei enää tarvita.
Mutta pulaa on rahoittajista ja omistajista...
Kuntohiihtokeskuksena tuo voisi hyvin toimia, mutta kv. kilpailun latuverkko vaatisi huomattavasti enemmän korkeuseroa ja jyrkempiä nousuja. Vitosen lenkille olisi hyvä löytyä pari yli 30 metrin korkeusarolla olevaa päänousua 9-18 prosentin keskijyrkkyydellä. Hiihtolatujen suunnitelusta kiinnostuneelle lisäinfoa löytyy täältä, olennaisimmat vaatimukset sivuilla 11-12.
Jukolan viestin kannalta huonoa on se, ettei läheisyydestä löydy tarpeeksi pajoa haastavaa suunnistusmaastoa. Ja jos löytyy, niin samoja maastoja voi käyttää max. kerran sukupolvessa.
Se, mikä ei vahvista, tappaa...
"soivat pelit": viulu -> trumpetti -> poskisolisti -> toinen ja kolmas trumpetti
Ja 40 km, niin pääsee jo Lahteen, missä on myös mäkihyppytornit valmiina. Moottorikelkkoihin liittyvät kisat voisivat olla luonnolisempia. Ne ei kyllä taida olla kovin suurta businestä.
Minusta tämän motogp:n etsikkoaika meni nyt tai paremmin koronan myötä. Väki ei ole enää niin kiinnostunut siitä, mitä ennen koronaa oli. Siis moottoripyöräilijöiden ulkopuolella. Mika Kalliokaan ei enää ole kilpakuvioissa mukana ja pääsisikö ensi vuonna villillä kortilla. Suomalaiset vaatii sen, että jokin suomalainen siellä viivalla, että suuret massat lähtee liikkeelle. Rahoituksen saaminen voi olla nyt tiukilla, kun uskottavuus on mennyt. Dornamaksut eivät olisi minusta olleet ongelma, koska net olisi todennäköisesti voitu maksaa kisojen jälkeen.
Valitusprosessi on näyttänyt taas voimansa. Kun hanketta ei saatu ajoissa käyntiin, kulut jäävät veronmaksajille/rahoittajille kuitattaviksi ja hyödyt saamatta.
Annoin moottoripyörille pikkusormen, se vei koko käden
Ring-racen ratapäivät ensi viikonlopulta peruttiin tänään rataturvallisuuteen vedoten. Mitenköhän käy kahden vkon päästä olevien SM-kisojen? Onko kellään hajua?
"Hyvä Ratapäivät -tapahtumaosallistuja,
olit ostanut paikan/paikkoja Ratapäivät -tapahtumaan 10 ja/tai 11 kesäkuuta.
Tapahtuma on siirretty turvallisuussyistä, jotka liittyvät rengasvalleihin ja muihin järjestelyihin rata-alueella, joihin tarvitaan hieman lisää aikaa valmistella.
Palautamme kaikki paikkavarausmaksut."
Jos hyppäät laskuvarjolla, joka ei aukea, voisi katsojille olla hauskaa, jos tekisit vaikka uintiliikkeitä.
Jaa että 2020 siellä oli oikein turvallista ajaa, samoin 2021, mutta nyt siellä on liian vähän rengasvalleja?
![]()
![]()
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Kännissä ja läpällä?
https://www.iltalehti.fi/muutlajit/a...3-e924e6fadc27
"Kymiring pokkasi yleisöpalkinnon – maailmanmestari ja lajilegenda jäivät nuolemaan näppejään
Yleisö äänesti Kymiringin vuoden suomalaiseksi moottoripyöräteoksi."
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Mut posin kautta, firmalla riittää massia, kun ei kerran tarvitse maksavia asiakkaita.![]()
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Motoparkkiin vapautui mölyviikonloppu 11.-12.6. kun kiihdytyskisat peruttiin, sinne kaikki vaan tuuttaamaan!
Hauskaa, jos näin on ...
Viime kesän väliaikaiset rengasvallit tosiaan purettu. Nyt tehty toisiinsa kiinnipultattuja rengaspattereita.
Työ kesken, ja osa kaiteista ilman renkaita. Katsotaan, mitä vaaditaan ja tehdään kenties talkoilla.
Nyt liian kiire ensi perjantaihin. Katsotaan asiaa uudestaan.
Tervetuloa mukaan, makkaraa tarjolla![]()
No onpahan perseilyä
Nyt kun puuttuu pultteja ja muttereita, niin olisko nopiampaa laittaa ne väliaikaiset takas, vai onko ne jo Kuusakosken lavalla?
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Tarkoitikin väliaikaisten tekemistä radan ajokuntoon saamiseksi.
Siinäkin jonkin verran tekemistä. Katsotaan mitä viisaammat sanovat rengastarpeesta