Sivu: 3 / 23:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 1234513 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 61:stä 90:een 674:sta
  1. #61
    Modernilla radallahan on rakennuskustannuksien lisäksi myös aika napakat ylläpitokustannukset. Itse radan, turva-alueiden ja muiden ratarakenteiden lisäksi pitäisi olla paljon infraa katsojille, medialle ja oheistoiminnoille. Varikoilla ja pilttuissa kunnon kuulutus- ja tiedotusjärjestelmät, WLANit, paineilmat jne. Oletettavasti myös ajantasainen, reaaliaikainen melutason seuranta. Kaikki nämä pitäisi pitää tiptop-kunnossa aina, kun rata on käytössä. Mallia modernista ratainfrasta saa vaikkapa tiiraamalla Circuito Cartagenan sivuja - tämäkään ei siis vielä ole edes varsinainen GP-rata.

    Isosti tuo siis vaatii rahaa taakse ja nimen omaan järjestettyä ulkopuolista rahoitusta myös jatkossa. Aivan eittämättä jonkinlainen osakeanti tuleville käyttäjille ja sitä kautta osaomistajille olisi ehdottomasti tarjottava.



    Common sense - so rare, it's a goddamn superpower.

    RC36 > RC51
  2. #62
    Lainaa (vetomies @ Loka. 29 2010,10:11) kirjoitti
    Mutkat eivät olisi enään "pääsuoran" tai "kahvilan" mutkia, vaan Lemminkäinen, Warsteiner, Nokia ja Repsol.
    Hehe. "Taas kuolonkolari Warsteiner-mutkassa". "Pahamainen Nokia-kurvi ratkaisi mestaruuden". "Lupaavan nuoren kuljettajan ura päättyi Leminkäisen mutkaan." *
    ZZR 1200
  3. #63
    Lainaa (shyhander @ Loka. 21 2010,19:33) kirjoitti
    Jonkin ydinvoimalan kupeeseen rata ja voimalan lauhdevesiputket kiertämään rata-alueen pohjaa! Siinä olisi 12 kuukautta vuodessa rataa ajella ja muutenkin alue olisi sellaista ettei sinne kaikki erämiehet eräkkokämppiään halua nostella!
    No niin tänne pyhäjoelle vai sitten radan tekoon
  4. #64
    tuntuu tuolla ralli/roskapönttö-auto palstalla olevan myös kiivasta keskustelua puolesta ja vastaan, toki asioilla on puolensa muttamutta???
    http://www.ralli.net/rnetti....#136965
    baotian 50
  5. #65
    Lainaa (2705 @ Loka. 29 2010,11:18) kirjoitti
    Lainaa (shyhander @ Loka. 21 2010,19:33) kirjoitti
    Jonkin ydinvoimalan kupeeseen rata ja voimalan lauhdevesiputket kiertämään rata-alueen pohjaa! Siinä olisi 12 kuukautta vuodessa rataa ajella ja muutenkin alue olisi sellaista ettei sinne kaikki erämiehet eräkkokämppiään halua nostella!
    No niin tänne pyhäjoelle vai sitten radan tekoon
    Joo! olis sopivan lyhyt matka ajamaan

    RSV4 Factory
  6. #66
    No, Iittihän markkinoi itseään mm. edistyksellisenä kuntana, jossa on hyvä asua (pitää muutes paikkansa) sekä yritykset "tervetuloa."

    ... ja jos ei nyt aivan Kansainvälistä tasoa omaava moot.rata, niin ehkäpä kansallinen riittäisi? *Näitähän kaikki tässä maassa ovat. Alastaroa hehkutettiin silloin joskus... ja miten kävi? *Ihan ok rata, jne... miks ei samaa myös vähän itäisempään suomeen. Vaihtelua... siksikin, koska idemmän suomen porukka ei aina välttämäti jaksa lähteä nykyisille radoille jo ihan välimatkojen takia. Tokihan asiassa tarvitaan muitakin sektoreita, kuten sponsorit, talkooporukka, jne. Kuitenkin.... *
  7. #67
    Lainaa (Athene @ Loka. 25 2010,12:18) kirjoitti
    Vanhojen ratojen sulkeutuessa olisi ihan hyvä saada uusia... Mieluummin sellaisilta alueilta, jossa ei viherpiiperöitä ole .
    No eipä hätää, eiköhän joku viherpunikki aina peri jonkun mökin riittävän läheltä että parabloidisella mikillä oikein tikistämällä radalta kuuluu jotain ja voi aloittaa valittamisen...

    Kiitos EU'n voi, ikävä kyllä, imissiohaitasta (kuten melu) valittaa nykyään vaikka muuttaisi jo ennestään melualueeksi tietämälleen seudulle.
    "To live so close to the possibility of dying You will learn what really is important and what not - and this makes You a better person" -Stefano DeBenedetti-
  8. #68
    Lainaa (TeroT @ Loka. 29 2010,10:10) kirjoitti
    Ihan insinöörimatematiikalla tuntuu vaikealta. Tosin onhan naapurimaassa tuore ratahanke toteutunut, joten ei se mahdotonta ole. Toisaalta en kyllä usko, että yhteiskunnan tukea moiselle hankkeelle olisi mahdollista saada.

    Kuinkahan paljon tulevan ratayhtiön osakkeita harrastajat olisivat valmiita merkitsemään?
    Markkinahintaisella rahoituksella tuo ei koskaan voi onnistua. Maahan jossa työmiehen palkka on murto-osa meidän palkoista, tuon tason rata on maksanut rapiat 150 miljoonaa euroa.

    Tällaisella merkonomimatematiikalla jos lähdetään laskemaan ja vaikkapa sellaista 5 % vuosikorkoa, niin korot olisivat vuodessa 7,5 miljoonaa. Ajopäiviä teoriassa touko-loka n. 180. 100 % käyttöasteella siis ajopäivää kohti korkoihin n. 40.000 euroa.

    Tuossa luvussa ei ole siis mukana velan lyhennystä, radan hoitomenoja, henkilökunnan palkkoja, voitto-odotusta yrittäjälle jne.

    Ainoa realistinen mahdollisuus on siis yhteiskunnan mukaan tuleminen (sopii katsoa vaikkapa paljonko maksoi Lapin perukoille rakennettu hyppyrimäki ja kuinka moni sitä mahtaa käyttää). Toki aina voi spekuloida talkoilla, pienillä mainoksilla siellä täällä, harrastajien osakeanneilla jne. mutta aika kärpäsen kakkaa lantalassa on ne hilut mitä moisista voi koskaan saada.

    Tuollaisen hankkeen hyöty koituu myös muille kuin mahdolliselle yrittäjälle, joten siitä syystä yhteiskunta voi hyvinkin lähteä tällaiseen. Työpaikkoja tulee lisää niin suoranaisesti kuin majoitus- ym. palveluiden kautta välillisesti. Suurempien kisojen aikana (vaikkapa MM-kilpailut) heijastevaikutukset ulottuvat aina pk-seudulle saakka kun lähialueen majoituskapasiteetit tulevat vastaan. Pelkillä ratavuokrilla tuollaista ei saada koskaan rokkaamaan, se on aivan varma kun nämä Suomenkin pikkuruiset nykyradat juuri ja juuri omillaan pyörivät keskimäärin. Parilla menee kohtuullisesti, yhdellä sitten vähemmän kohtuullisesti.

    Toivottavasti homma rokkaa ja ituhipit keskittyvät olennaiseen ja osoittavat vaikka Pietarin jätevesien pumppailuun mieltään tai menevät hyppimään valaanpyyntialusten potkureihin.

    Ja eduskuntavaalit ovat lähellä. Nyt voisi porukka aktivoitua ja ottaa omiin ehdokkaisiin yhteyttä ja sanoa, että tuollainen teema on juuri minulle tärkeä ja jos lähdet sitä kannattamaan, niin ääneni saat.

    Kirkosta viime viikkoina eronneiden rahoilla muuten tuon radan rahoituskustannukset saataisiin hyvin hoidettua, joten pitäisiköhän tuota markkinoida vaikkapa homoystävällisenä ratana ja avajaisiin YMCA esiintymään? Väliaikanäytöksenä voisi olla vaikkapa auto vs monsteriauto ja autoa ajamaan Päivi Räsänen ja Oras Tynkkynen takakonttiin. Tuksuille voisi ostaa omat mökkitontit siitä lähistöltä, niin eiköhän siinä olisi imissiohaittaa kerrakseen josta valitusta ei voi EU:nkaan suunnalle tyrkätä ja luomuihmisten halu pesiä lähistölle laskee aika olennaisesti.



  9. #69
    Lainaa (Teme65 @ Loka. 25 2010,19:34) kirjoitti
    Lainaa (Athene @ Loka. 25 2010,12:18) kirjoitti
    Vanhojen ratojen sulkeutuessa olisi ihan hyvä saada uusia... Mieluummin sellaisilta alueilta, jossa ei viherpiiperöitä ole .
    Älähän nyt .Piiperoita syntyy kuin tyhjästä.On tää suomi ihmeellinen maa. *
    Joo. Sehän on niin, että muutetaan moottoriradan/hevostallin jne. viereen ja sitten aletaan valittaa, kun on melua/haisee jne.. Luulisi jo maalaisjärjellä olevan selvää, että tilanne on mitä on ja jos on itse valinnut asuinpaikkansa "väärin", niin turha siitä on rutista .
    Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
    Lady, Sexy Lady.
  10. #70
    Lainaa (Athene @ Loka. 29 2010,14:28) kirjoitti
    Joo. Sehän on niin, että muutetaan moottoriradan/hevostallin jne. viereen ja sitten aletaan valittaa, kun on melua/haisee jne.. Luulisi jo maalaisjärjellä olevan selvää, että tilanne on mitä on ja jos on itse valinnut asuinpaikkansa "väärin", niin turha siitä on rutista .
    Ei se todellakaan ole turhaa, päinvastoin. Aiemmassa kansallisessa lainsäädännössä ja oikeuskäytännössä jo olleesta haitasta ei voinut valittaa (raakaa yleistystä, mutta näin kuitenkin). Nykyisin on mahdollista valittaa olemassa olevasta haitasta. Jos vaikkapa muutat kaatopaikan viereen, saat sieltä varmaankin tontin pk-seudulla huomattavasti halvemmalla kuin meren rannalta. Mutta jos oikein tarmokkaasti jaksat valittaa, niin kaatopaikka saatetaankin sulkea, täyttää, maisemoida ja hups, sinun pikku tonttisi onkin arvossa arvaamattomassa. Joten tietty moraaliltaan hieman kyseenalainen ihmisjoukko sitten mielellään juuri tuollaisilta paikoilta asuntoja ja kiinteistöjä itselleen haalii. Pohjalla siis lukratiivinen, ei irrationaalinen ajattelu.

    Oma moraalini menee siinä, että hyväksyn täysin sen, että ihminen alkaa valittamaan jos hänen asuntonsa/mökkinsä viereen aletaan rakentamaan melua tuottavaa laitosta, josta hän itse ei hyödy mitään (meidän kesämökin viereen saa kyllä luvallani rakentaa moottoriradan jos imissiohaittana korvataan maksuton radan käyttö, mutta mitään mustaloisten kesänviettopaikkaa kiitos ei). Mutta jos henkilö ehdoin tahdoin muuttaa haitan viereen, niin kärsikööt. Moraaliprinsiipeillä on kuitenkin aika vähän painoarvoa enää, joten näillä mennään. Naapurit jos tuollaisen radan ostaisivat, neuvottelukeinot olisivat ehkä hieman meidän vastaavista poikkeavia ja soraäänet hukkuisivat, ehkä jopa kirjaimellisesti.
  11. #71

    R.I.P.
    Liittyi Mar 2004
    Heinälampi
    Lainaa (Jukka_R @ Loka. 29 2010,17:52) kirjoitti
    ...(meidän kesämökin viereen saa kyllä luvallani rakentaa moottoriradan jos imissiohaittana korvataan maksuton radan käyttö, mutta mitään mustaloisten kesänviettopaikkaa kiitos ei).
    Jos joku tekee RR:ään sopivan asfalttiradan kesämökkini viereen niin lahjoitan radan tarvitseman maa-alueen noilla samoilla ehdoilla.
    Mitään en tunnusta!
    1000RR YCC #141
  12. #72
    Muuten, on pikkaisen muuttunut rataprofiili viime vuosina.

    Mp Maailma joulukuu 2008

    Mtv3 lokakuu 2010

    Ovat todella erilaisia.. Ainoat yhteneväisyydet näyttävät olevan takasuorassa, joka on ilmeisesti alunperin suunniteltu kiihdytyskäyttöön ja radan vaatimassa tilassa.
    Tuo 1.5 km pitkä takasuora on aikas pitkä...
    Kiilusilmän strategiset mitat 998 180 98 179
    Sporttipelin strategiset mitat 1352 190 104 269
    Matkalehmän strategiset mitat 1352 153 136 364
    Speed kills..........but only the dumb and the inexperienced!

  13. #73
    Lainaa (Heksa @ Loka. 29 2010,18:46) kirjoitti
    Tuo 1.5 km pitkä takasuora on aikas pitkä...
    Totta, ja ihan kohtuu tiukka oikea sen perään. Lähes kolmesataa kun kelaa suoran päähän niin kannattanee jarrumerkki olla kohdallaan...
    Family toys:
    Ducati 1299 Panigale S 2016
    BMW S1000RR 2011


  14. #74
    Lainaa (Bobo @ Loka. 30 2010,11:12) kirjoitti
    Lainaa (Heksa @ Loka. 29 2010,18:46) kirjoitti
    Tuo 1.5 km pitkä takasuora on aikas pitkä...
    Totta, ja ihan kohtuu tiukka oikea sen perään. Lähes kolmesataa kun kelaa suoran päähän niin kannattanee jarrumerkki olla kohdallaan... *
    Taitaa tulla ensimmäinen sellainen rata Suomeenkin, ettei tarvitse vakiovälityksiä paljon lyhentää.
  15. #75
    Lainaa (Bobo @ Loka. 30 2010,11:12) kirjoitti
    Lainaa (Heksa @ Loka. 29 2010,18:46) kirjoitti
    Tuo 1.5 km pitkä takasuora on aikas pitkä...
    Totta, ja ihan kohtuu tiukka oikea sen perään. Lähes kolmesataa kun kelaa suoran päähän niin kannattanee jarrumerkki olla kohdallaan... *
    Siin just ennen jarrumerkkii vois olla viel semmonen täysii ajettava bussipysäkki. *
  16. #76
    Tänään ilmestynyt "Iitin Seutu":
    Moottoriradan suunnitelma on äskettäin valmistunut.

    Ensimmäisen vaiheen kustannusarvio on tarkentunut 25 miljoonaan, valtion liikuntaneuvostolta ei viime viikolla vielä irronnut myönteistä päätöstä.


    Skannaan tän jutun tänne jossain vaiheessa, ei ole verkkolehteä /-uutisia kyseisellä läpyskällä.
    Kawasaki 550 -83 Limited Edition
    Grumpy Old Fart

    "Si vis pacem, para bellum"
  17. #77
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (killa @ Loka. 29 2010,10:33) kirjoitti
    Modernilla radallahan on rakennuskustannuksien lisäksi myös aika napakat ylläpitokustannukset. Itse radan, turva-alueiden ja muiden ratarakenteiden lisäksi pitäisi olla paljon infraa katsojille, medialle ja oheistoiminnoille. Varikoilla ja pilttuissa kunnon kuulutus- ja tiedotusjärjestelmät, WLANit, paineilmat jne. Oletettavasti myös ajantasainen, reaaliaikainen melutason seuranta. Kaikki nämä pitäisi pitää tiptop-kunnossa aina, kun rata on käytössä. Mallia modernista ratainfrasta saa vaikkapa tiiraamalla Circuito Cartagenan sivuja - tämäkään ei siis vielä ole edes varsinainen GP-rata.

    Isosti tuo siis vaatii rahaa taakse ja nimen omaan järjestettyä ulkopuolista rahoitusta myös jatkossa. Aivan eittämättä jonkinlainen osakeanti tuleville käyttäjille ja sitä kautta osaomistajille olisi ehdottomasti tarjottava.
    Noo, se riippuu siitä, että mitä tarkoitusta varten ko. rata rakennetaan. Uutta kun tehdään, niin kiinteä dataverkko rakennettaneen aika minimaalisilla lisäkustannuksilla muihin sähkötöihin verrattuna. Sama homma esim. paineilman kanssa.

    mediaväen kokous ja muut tilat tulee riittävältä osin yhdessä pääkatsomon kanssa ja sen rakentaminen maksaa. Ei voi minkään. Sponssiksi esim. Metsäliitto, jolla on ollut valmis puurakennekonsepti stadionrakentamiseen. Esim. Vantaan futisstadion on rakennettu ko. menetelmällä, tai sitten vaan betonikuraa autolasteittain.

    Yllättävän pienellä kiinteällä infralla niitä isojakin kisoja järjestetään, suurin osa esim. F1:n ja MotoGP:n infrasta on vuokrakamaa. Lisäkatsomot tehdään telineillä, medianäytöt tulee paikanpäälle rekalla ja kokous-, ravintola- ja toimistotilaa rakennetaan konteista ja teltoista tarvittavat määrät.

    Gotlannin rata oli mun mielestä loistava esimerkki siitä, että rata voidaan saada kannattavalle kasvu-uralle pienemmälläkin alkupanostuksella kuin 150 milj.e. Jos ei ole tarkoitus ensimmäisenä vuonna järjestää F1-kisoja, niin välttämättä niitä media ja karnevaalitiloja ei kannata heti mitoittaa sen mukaan.
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
    KAIKKI RATAPÄIVIÄ KOSKEVAT KYSYMYKSET OSOITTEESEEN: ratavastaavat@moottoripyora.org
  18. #78
    Vaikuttavan näköinen rata-suunnitelma, toivottavasti toteutuu tuollaisenaan.

    Rahoitus on kompastuskivi, niin kuin aina. Saisikohan näiltä Suomen F1/ralli/motoGP-kuljettajilta (Häkkinen, Kimi, JJ "vene" Lehto, Salo, Kankkunen, Mäkinen, Kallio jnejne.) apuja varojen hankintaan. Tuskinpa kukaan omia vähäisiä roposiaan haluaa tuohon tuhlata, mutta heistä voisi olla apua hankkeen lobbauksessa valtiovallan tukia haettaessa ja sponssien hankinnassa. Tai sitten ei?

    Onko täällä tietoa millä perusteella esim. WSBK ei SBK-EM sarjan osakilpailupaikoista päätetään? Jos olisi toiveita saada EM tai vaikka MM-osakilpailuja Suomeen, voisi suhtautuminen rataan olla myönteisempää?
    GAAAAAZ!!!!
  19. #79
    Kawasaki 550 -83 Limited Edition
    Grumpy Old Fart

    "Si vis pacem, para bellum"
  20. #80
    Herra Heinäkuu JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Paronin Tilukset
    MotOrg ry jäsen
    Herkullisen näköinen baana täytyy sanoa. No, Turku-Helsinki moottoritie vei noin 40 vuotta. Mahkut on, että viritetyllä invamopolla pääsee kurveista nauttimaan vuonna 2050, vaan toivotaan parasta.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  21. #81
    Lainaa (Juutana @ Marras. 01 2010,20:16) kirjoitti
    Gotlannin rata oli mun mielestä loistava esimerkki siitä, että rata voidaan saada kannattavalle kasvu-uralle pienemmälläkin alkupanostuksella kuin 150 milj.e. Jos ei ole tarkoitus ensimmäisenä vuonna järjestää F1-kisoja, niin välttämättä niitä media ja karnevaalitiloja ei kannata heti mitoittaa sen mukaan.
    Tuossa on pointti. Kyllä ajeltava rata pitäisi saada halvemmallakin kuin 150 MEUR. Aika yleisesti tunnettu tieto on, että keskimääräinen moottoritien rakentamiskustannus on luokkaa 3-5 MEUR, lähinnä siltojen määrästä ja pohjaratkaisuista riippuen. Tällöin yksiajorataisen moottoriradan, ilman siltoja voinee olettaa maksavan noin 2 MEUR/km, jolloin n. 4 km radan "tiekustannus" olisi luokkaa 8 MEUR. Tällä saisi siis valtatietasoista, 10...15 m leveää valaistua baanaa kaiteineen ja turva-alueineen, joka sopinee vaikkapa moottoripyörällä ajeluun.

    Jos muistan Gotlannin esittelyn oikein, radan rakentamiskustannus oli luokkaa 20 MSEK eli reilut 2 MEUR. Tässä täytyy huomata että rata sijaitsee kaivoksen lähellä ja pohjatyöt oli tehty suurelta osin sivukivestä jne. Mutta kaiken kaikkiaan 2...8 MEUR rahakasalla pitäisi saada ajeltavaa tietä.

    Pelkkä asfalttirata on varmasti haastava markkinointikohde, joten jonkinlainen perusinfra (IT- yms verkot, katsomo, varikot, vessat jne) tarvitaan. Tälle "sekundääri-infralle" ei varmasti ylärajaa olekaan, mutta tämän palvelutason valinnalla (Motopark...Monza) voinee ratkaisevasti vaikuttaa hankkeen kokonaiskustannuksiin. Samaa mieltä siitä, että jos ensimmäisenä vuonna ei ole tarkoitus järjestää F1- tai MotoGP-kisoja niin hieman vaatimattomammallakin infralla päässee alkuun - jos haluaa...
  22. #82
    Lainaa (JMH @ Marras. 02 2010,13:05) kirjoitti
    Herkullisen näköinen baana täytyy sanoa.
    Kyllä.. Ja kun katsoo mikoroautoradan profiilia, niin voisi kuvitella, että radan omat kasvatit ovat "valmiita" kun siirtyvät isolle radalle

    Tai sitten suunnittelijoilta loppuivat mielikuvitus/rahat, kun sen pikku radan vääntivät.
    Kiilusilmän strategiset mitat 998 180 98 179
    Sporttipelin strategiset mitat 1352 190 104 269
    Matkalehmän strategiset mitat 1352 153 136 364
    Speed kills..........but only the dumb and the inexperienced!

  23. #83
    Ja homma nytkähti taas hiukkasen eteenpäin

    "Opetusministeriö tukee 1,5 miljoonalla eurolla Iitin moottoriratahanketta"
    Kiilusilmän strategiset mitat 998 180 98 179
    Sporttipelin strategiset mitat 1352 190 104 269
    Matkalehmän strategiset mitat 1352 153 136 364
    Speed kills..........but only the dumb and the inexperienced!

  24. #84
    Tais Wallin tietää mistä narusta vetää juuri ennen vaaleja...

    -tuomas-
    <p>1977 Honda CB750K, 2001 Honda CBR600f, 2007 Honda CBR1000RR</p>
  25. #85
    Ei puutu kun muutama miljoona enää...mutta todella hienoa, että asia etenee....kyllä tämä Kaakonkulma kaipaa rataa.
    Ns125R -> CBR1000F -> XX -> 1000RR -> GSX1400 -> Gen2 Busa -> S1000RR -> K9 Gixxer
  26. #86
    Lainaa (cbr600äffä @ Marras. 17 2010,16:11) kirjoitti
    Tais Wallin tietää mistä narusta vetää juuri ennen vaaleja...

    -tuomas-
    Hienoa että homma etenee, en tosin poliittista suuntautumistani tämän takia ala muuttamaan

    edittiä: Onkohan tulossa mitään osakeantia jos radasta tulee osakeyhtiö?



    ZX10R -08
    ZX10R -11
  27. #87
    Toivottavastin toteutuu. Tälle suunnalle kaivataan rataa ja todella kiihkeästi.
  28. #88
    Ja ensimmäinen viherpiipertäjä heräsi.

    Faktaahan on, että Kouvostoliiton kassa on hiukan heikolla hapella.
    Joten ei liene yllätys, että sitä käytetään lyömäaseena rataa vastaan.
    Mutta samalla suunnitellaan Kouvolan pohjoisosien erämaahan (Valkealan Repovesi) luonto- ja matkailukeskusta, jonka
    Investointi olisi 6,2 miljoonaa, josta kaupunki rahoittaisi suoraan viidenneksen...
    Kiilusilmän strategiset mitat 998 180 98 179
    Sporttipelin strategiset mitat 1352 190 104 269
    Matkalehmän strategiset mitat 1352 153 136 364
    Speed kills..........but only the dumb and the inexperienced!

  29. #89
    Niin viherpunikit p*skat nakkaavat siitä kuinka monta ihmishenkeä rataharjoittelun parantamat ajotaidot + vähentynyt mielenkiinto antaa hanaa liikenteessä mahtavatkaan säästää.

    Uskonnolliset fanaatikot ovat päättäneet että radat ovat pahasta ja lallattavat kädet korvilla kurkkusuorana kaikkien järkiperusteiden kohdalla.

    Ei paljoa eroa siitä että vihernatsin aivot jäätyvät kun mainitaan ydinvoima

    Samat nilkit kaatavat afrikan viemäriin hyvät 700M€ vuodessa veronmaksajien masseja - 90% jää matkalle ja 50 vuoden punnerrus ei ole tuottanut muuta näkyvää kuin kehy projekteissa verotonta palkkaa nostamalla vaurastuneita piiperöiden kavereita...

    No ei huolta kyllä moinen hyvä meno jatkuu kun kaikenmaailman Sinnemäkiä äänestetään vastakin.

    No välillä voi tietysti naksahtaa punikinkin nilkkaan, kuten pääsi vast'ikään käymään Suurpaperikommari Sokeri Sakarille kun otti vähän liikaa voidetta eläkevakuutusyhtiöiltä ;)
    "To live so close to the possibility of dying You will learn what really is important and what not - and this makes You a better person" -Stefano DeBenedetti-
  30.  
  31. #90
    Tämän päivän kauppalehdessä oli juttu ratahankkeesta/ sen rahoituksesta. Yksi mikä pisti silmään oli se, että radan arvioitu rakentaminen oli 2011 ja valmistuminen 2012-13! Toivotaan nyt että rahoitukset saadaan tuolle kuntoon.
    R6R räärääpyörä
Sivu: 3 / 23:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 1234513 ... ViimeinenViimeinen