Kai noita luokituksia varten testikuskien pitää ajaa ulos mutkissa ha sitten kun ei kuole rata on riittävän turvallinen. Tylsäähän se ois perustaa hidastuvuuslaskelmiin tietyistä vauhdeista
Annoin moottoripyörille pikkusormen, se vei koko käden
^Ei tässä ole kyse minun mielihaluistani.
Katsotaanpa asiaa Dornan näkökulmasta. Dorna tekee nyy joulukuussa päätöksen 2020 kisakalenterista - siis aivan lähiaikoina. Dornalla on siis ihan näinä päivinä oltava varmuus siitä, että
- Kymiringillä on ensi kesänä valmius hoitaa kisat, eli käytännössä rahoitus tarvittaviin rakenteisiin on varmistettu eikä ainoastaan Pietilän lupausten varassa
- Dorna saa oman kynnysrahansa
Onhan se täysin mahdollista, että Pietilä on saanut puhuttua useita miljoonia lisärahaa, mutta mikään ei julkisuudessa olevista tiedoista viittaa niin olevan. On mahdollista, että Lahti Events saa oikeudesta luvan lähteä rahoittajaksi, mutta sen oletuksen varaan Dorna tuskin lähtee omaa mainettaan riskeeraamaan.
Yhtä kaikki, ei tarvitse montaa viikkoa jännäillä.
motogp.comissa on suomen rata merkattu kolmeen eri kohtaan ja parista paikkaa löytyi juhannuksen rengastestit.
On kisa hyvin pitkällä myös Dornan puolella.
Motogp.comista ei kuitenkaan vielä saa lippuja ostettua. Tällä foorumilla aikaisemmin sanottiin, että lipunmyynnin hoitaa dorna (tai dorna on mukana lippuhommissa).
Löysin tällaisen hienon nuolipiirroksen. Eli faneilta rahnat siirtyvät ratayhtiölle ja ratayhtiö maksaa dornalle kynnysrahan. Dorna on varmaankin antanut raameja lippujen hinnoittelussa, sillä täydelliseltä "Kummola"-hinnoittelulta ollaan mielestäni vältytty.
Ratayhtiö maksaa Dornalle minimissään sen 4 mil.€ kynnysrahaa, joten eiköhän me sitä varten saatu nämä liput ostettua hyvissä ajoin.
Se, että lippu sunnuntain kisaan maksaa minimissään 60 €, niin saa niitä aika paljon osteskella, jotta saa tuon kynnysrahan haalittua kasaan.
4 M€ / 60 € = 66 666 kpl. Jos joku ostaa kalliimpia lippuja tai useammalle päivälle, niin sehän helpottaa ratayhtiötä. Voi alkaa maksamaan myös olemassa olevia velkojaan. Ylen mukaan, Dorna odottaa koko viikonlopulle 100 000 katsojaa.
2019 statseja ei olla vielä varmaankaan julkaistu. 2018 maailman MotoGP kisapaikoille saapui 2 884 242 fania. Suurimpia oli ensikertalainen Buriram, Thaimaasta (222 525 hlö). Sen jälkeen tulee kaksi eurooppalaista. Red bull ring, itävallasta (206 746 hlö) ja Le Mans, Ranskasta (206 617 hlö).
Kymiringin MotoGP testejä oli tänä kesänä katsomassa se ~8000 hlö. Itsekin olin silloin vielä hieman skeptinen koko hankkeen ja aikataulun suhteen, joten jätin liput ostamatta. Nyt minulla on lippu ja tuttavistani jo viisi on ostanut liput sunnuntain kisaan, vaikka vain yhdellä näistä tuttavistani on prätkäkortti ja prätkä (Harley Davidson tietysti).
Että saattaapi tuo kisa eskaloitua ihan isoksi tapahtumaksi (ainakin sunnuntain osalta). Pidetään peukkuja, että ainakin tämä eka kisa sinne saadaan
PS. Se ei ollut reilua, että kisaan on tulossa lisää katsomoita, joita tässä ekassa lipunmyyntierässä ei edes mainittu. Katselinkin, että pitkällä suoralla on paljon kohtia, missä ei ole katsomoita. Mm. kiinnostavin ja kallein paikka, eli suoran päässä oleva jarru. Seillä sitä actioonia tulee riittämään. Ylen artikkelin mukaan katsomoalueita tulee olemaan viisi.
![]()
Viimeksi muokannut: T1mppa; 13.12.2019 klo 11:20.
Braaaaap
Area 4:ssa saattaa olla aika paljon paikkoja, mistä rataa näkee vain hyvin pieneltä pätkältä. Melkoiset korkeuserot
Ja iso kuva: https://i.imgur.com/mrzMHjh.jpg
![]()
Braaaaap
todnak: "luokitus sai hyäksynnän" = dossier approved
3.1 The creators of a new circuit intended for
international competitions shall submit a
comprehensive dossier of plans and
specifications to the ASN of the country of the
circuit, for project approval and submission to
the FIA (see dossier requirements in
Supplement 1).
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
^Noinhan se on. Kymiring vaan antaa sellaisen mielikuvan, että rata olisi saanut hyväksynnät.
Kehut T1mpalle kiihkottomasta kommentoinnista. Asioista voi tosiaan keskustellakin ilman nimittelyä. Lippuhinnoista pitää miinustaa alvit pois.
OT:
Kummola-hinnoitteluun kun viitataan useassa viestissä, niin siinähän perseelleen ei mennyt kalliiden Suomen kotiotteluiden lippukauppa, vaan kaikkien muiden pelien hinnoittelu. Suomen pelithän myytiin loppuun melkoisen hintavilla lipuilla, mutta kiekkoliiton ahneet liimanhaistelijat eivät niinkään yksinkertaista ajatusta saaneet sisäistettyä, että keskiverto suomalaista kiinnostaa moninkertaisesti enemmän oman jengin pelit, eikä juurikaan Saksa vs. Puola jne. Taloudellisestihan kisat olivat muistaakseni oikein onnistuneet, mutta yleisfiilis aika aneeminen muiden pelien tyhjistä katsomoista johtuen. Lopultahan niitä muiden matsien lippuja myytiin jossain Ilmalan Shellillä vitosen kappale tjsp, mutta vaikea sitä tilannetta oli enää pelastaa. Nyt on lippujen hinnat ihan odotetustikin kohdallaan, mutta vähän toivomisen varaa informaatiossa mitä tai mihin lipulla pääsee.
Aprilia RSV4 1100 Factory (sold), Ducati 999X, KTM 350 SX-F, Vespa Primavera 50.
Miksiköhän kymiring ei ole vielä avannut varauskalenteria sivuilleen?
Luulis että kannattais jo alkaa myymään ratavuoroja.
bmw s1000rr 2011
bmw s1000rr 2012
bmw s1000rr 2014
bmw s1000rr 2015
bmw s1000rr 2017
Don't argue the situation out on the road - you will not win!
Kymiringin viestintä alueista on ollut vähän epäselvää. Alueitahan on jo nyt periaatteessa viisi:
1. Alue 1 (istumapaikat)
2. Alue 2 (istumapaikat)
3. Alue 2 (seisomapaikat)
4. Alue 2 (fanikatsomo)
5. Alue 4 (seisomapaikat)
Vaikka pitkän suoran päässä oleva alue olisikin ihanteellinen katsomoille suurten nopeuksien ja kovien jarrutusten myötä, niin hieman kyllä epäilyttää voiko sinne tulla katsomoalueita ensi kesäksi. Ensinnäkin, kyseinen alue on varattu suunnitelmissa rakennuksille (en tosin ymmärrä miksi potentiaalisesti jännitävin katselupaikka uhrattaisiin kiinteistöille). Lisäksi katsomoiden lisääminen alueelle vaatisi huomattavia maansiirtotöitä. Jos sinne nyt kuitenkin katsomoalue saataisiin aikaiseksi, niin näkyvyys radan muihin osiin olisi huomattavasti vaatimattomampi verrattuna mäen päällä olevaan alueeseen 2.
Toki voisi olettaa, että tulossa olisi ainakin välistä jäänyt katsomoalue 3. Havainnekuvien perusteella olisin odottanut, että se tulisi mutkan T1 jälkeiselle osiolle. Mutta vaikea mennä sanomaan minne se tulee (jos on tullakseen), kun Kymiringin suunnitelmien havainnekuvat eivät oikein vastaa käytäntöä.
Alla olevasta videosta voi vain yrittää arvailla, minne katsomoita voitaisiin lisätä kohtuullisin kustannuksin:
https://www.youtube.com/watch?v=MAuF51pX4X4&t=
Kawasaki ZXR 750R K1
Honda VF 500F
Honda VFR 750F
Honda CBR 1000F
Honda CBR 1000F
Honda VF 1000F II
Honda CB 750K
Kun tuota www.kymiring.fi sivustoa lukee, niin sen perusteella tulee mielikuva, että kaikki on valmista, tervetuloa...
https://www.kymiring.fi/
aika kömpelö varauskalenteri jos siitä ei pysty katsomaan vapaita aikoja. pitääkö vaan yrittää sähköpostilla tuuria, ja jos sattuu että joku muukin on sen ajan jo varannut kokeillaan uutta, jos sekin sattuu olla varattu niin jatkaa pommitusta.
ainakin ahvenisto ja alastaro näyttää kalenterin sivuillaan josta vapaatkin ajat löytyy.
bmw s1000rr 2011
bmw s1000rr 2012
bmw s1000rr 2014
bmw s1000rr 2015
bmw s1000rr 2017
Don't argue the situation out on the road - you will not win!
Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
Tsekissä on uutisoitu (https://www.blesk.cz/clanek/regiony-...5-milionu.html), että Brnon taustajoukot olisivat saaneet Dornan kynnysrahat kasaan (4,9 M€ vuodelle 2020), ja kisa olisi varmistunut. Ohessa juttu konekäännettynä:
The feast of all bikers and motorsport lovers - the Brno Grand Prix - will take place next year. The Spanish promoter has now confirmed this. But it is somewhat expensive fun… The costs rise to a record 125 million!
The Spanish promoter Dorna confirmed in a letter to the regional authority that the Czech Grand Prix of motorcycles was held in Brno in 2020. The Brno association for organizing races paid all debts from the past.
For 2020, however, the organizers will have to dig deeper into the taxpayer's pockets. The cost of organizing the three-day Grand Prize is to reach a record 125 million crowns.
Brno: Government, give a quarter of a billion, otherwise the motorbikes end!
The Brno Grand Prix costs big money.
The price is still rising
"The Ministry for Regional Development has promised a sum of 55 million, and they will give the region and the city of Brno after 30 million," said President Bohumil Šimek (ANO).
Five years ago, Dorna demanded 70 million crowns for organizing the Grand Prix, ten years ago even “only” 35 million crowns."
Ajatuksena ostaa seisoma liput sunnuntaille, mites onko paikanpäällä käyneillä näkymää että kuinka hyvin mahtaa nähdä esim tuon pääsuoran päähän tuosta 4. katsomon vasemmasta rinkulasta?
Entä näkeekö tuosta oikealla olevasta rinkulasta miten hyvin nuo koko s-mutkat ja lähtösuoran alun?
motogp2020-katsomokartta-web-1024x566.jpg
Triumph Tiger 800 XCx -18
ex- Triumph Speed Triple -08
ex- Triumph Street Triple -09
Tuolla https://www.bangkokpost.com/sports/1...on-likely-soon on mainittu Thaimaan osakilpailun kynnysrahan Dornalle olevan 300 M bahtia; euroina 9,7 M€.
Kymenlaakson maakuntahallitukselta vihreää rahoitusvaloa Kymiringin Moto GP:lle, punaista ajoharjoitteluhankkeelle — ”Hanke ei ole valmis rahoitettavaksi ennen kaikkea rahoitukseen liittyvien epävarmuuksien vuoksi”
Kymiringin ajoharjoitteluratahankkeen ei ollut vielä rahoituskelpoinen. Syyksi pakeille todettiin myös Päijät-Hämeen empiminen.
Kymenlaakson maakuntahallitus esittää, että ensi kesänä Kymiringillä ajettavalle Moto GP -tapahtumalle annettaisiin 153 300 euroa rahoitusta.
Ratamoottoripyöräilyn MM-osakilpailu ajetaan Kymiringillä 10.—12. heinäkuuta. Rahoitus liittyy Paalupaikka, valmistautuminen Moto GP -suurtapahtumaan -hankkeeseen. Rahoituksen hakijana oli Kouvolan kehitysyhtiö Kouvola Innovation eli Kinno.
Hankkeen tavoitteena on selvittää, mitä kaikkea tarvitaan, jotta Moto GP:stä saataisiin mahdollisimman suuri hyöty seudun yrityksille, matkailulle ja elinkeinoelämälle.
Hankkeen kokonaiskustannuksiksi on arvioitu 219 000 euroa, josta haettavan EAKR- ja valtion rahoituksen osuus on 70 prosenttia.
Hankkeelle kohdennetaan työ- ja elinkeinoministeriön Kymenlaakson liitolle osoittamaa Euroopan aluekehitysrahaston eli EAKR-rahoitusta sekä valtion rahoitusta. Rahoitussumma on reilut 153 000 euroa, mutta kuitenkin enintään 70 prosenttia hyväksyttävistä kokonaiskustannuksista.
Maakuntahallitus katsoo, että Moto GP on tärkeä kaupunkien imagolle ja elinvoimaisuudelle.
Hanketta on valmisteltu yhteistyössä Visit Lahden, Kymiringin ja muiden toimijoiden kanssa. Taustatietona on hyödynnetty Lahti Regionin ja Kouvola Innovationin yhteishanketta Kansainvälisen moottoriurheilutapahtuman järjestäminen — pilottina Iitin Kymiring ja Moto GP -tapahtuma.
Pakit ajoharjoitteluhankkeelle
Maakuntahallitus ei sen sijaan lämmennyt toiselle Kymiringiin liittyvälle hankkeelle. Hallitus päätti esittää, että Kouvolan Aikuiskoulutussäätiön Kymiring — ajoharjoittelun oppimis- ja testausympäristö -hankkeeseen ei kohdisteta EAKR- ja valtionrahoitusta.
Hankkeen tavoitteena on rakentaa Kymiringille ajoharjoittelurata ja kehittää raskaan kaluston kuljettajakoulutusta.
Rahoitushakemuksessa haettiin yhteensä 1,93 miljoonan euron hankkeeseen rahoitusta 1,351 miljoonaa euroa.
Rahoittajan arvion mukaan hanke ei ole ohjelmakauden lopussa eli 2020 valmis rahoitettavaksi ennen kaikkea rahoitukseen liittyvien epävarmuuksien vuoksi. Rahoitusta haettiin Kestävää kasvua ja työtä 2014—2020 -ohjelmasta.
Lisäksi todettiin, että Kymenlaakson maakuntaliiton myöntövaltuus ei yksin riittäisi. Päijät-Hämeen liitto on ilmoittanut, että se ei ole valmis rahoittamaan hanketta.
Logistiikkahankkeelle reilut 240 00 euroa
Maakuntahallitus esittää Railgate Finland — Smart Hub Solutions -hankkeelle 242 676 euroa Euroopan aluekehitysrahaston ja valtion rahoitusta.
Kinnon vetämä hanke on jatkumoa Kouvolan maantie- ja rautatieterminaalihankkeelle eli RRT:lle ja Kinnon vetämälle Railgate Finland — China Express -kehityshankkeelle.
Rahoittajan arvion mukaan hanke luo edellytyksiä uudelle liiketoiminnalle ja uusille työpaikoille. Näin hanke tukee Kouvolan terminaalin kehittymistä merkittäväksi logistiikkaliiketoiminnan solmukohdaksi.
Lopullisen päätöksen rahoituksista tekee Uudenmaan liitto. Toisin sanoen Kymenlaakson liitto esittää Uudenmaan liitolle rahoituspäätöksiä tai rahoittamatta jättämisiä. Käytännössä Uudenmaan liitto on päättänyt rahoituksista alkuperäisten esitysten mukaan.
https://kouvolansanomat.fi/uutiset/l...5-2ccb74399af4
Katso vielä tämä:
Kovan onnen kiskot Kouvolasta Kiinaan | MOT | TV | Areena ...
https://areena.yle.fi/1-4530628
^Tuo Kouvolan Kiina -hanke oli tv-ohjelmana toisaalta suurta parodiaa ja toisaalta veronmaksajien kannalta suurta tragediaa.
Oikea malliesimerkki siitä, miten kaupunkikehitysyhtiöihin rikastuu hyväuskoisia taivaanrannanmaalareita, jotka julkisilla rahoilla lähtevät uskomattomiin, suuren riskin uhkayrityksiin. Hanke oli myös -taas kerran- hyvä esimerkki uponneiden kustannusten harhasta; siis että johonkin älyttömyyteen pitää sijoittaa lisää rahaa vain siksi, koska siihen on jo niin paljon entuudestaan sijoitettu.
No, sillä lailla saadaan vain menetettyä enemmän rahaa...
Lisää tietoa kisamaksuista (Sepang):
"THE RM37.5 million allocated to Sepang International Circuit .... Because this amount is actually very close to what we pay in rights fees to host MotoGP every year."
Sepangin kisamaksu on siis tuon lausuman mukaan suuruusluokkaa 9 M€/vuosi.
Koko juttu: https://www.nst.com.my/sports/motor-...-exactly-money
Tuolta https://www.totalsportek.com/motogp/...-a-grand-prix/ löytyy v. 2016 lista arvioiduista kisamaksuista. Listan tiedot esim Brnon osalta poikkeavat reilusti muista julkisuudessa olleista. Brnolle on menneille vuosille toisaalla kerrottu maksuksi n. 4,2 M€. Listan mukaan 7,5 USD = 6,8 M€ (EUR/USD kurssi on nyt sama kuin 2016). Ensi vuodesta Brno tilittää tuoreiden tietojen mukaan 4,9 M€.
Niinpä oheinen lista lienee vain suuntaa antava.
Viimeksi muokannut: Mikeyx; 18.12.2019 klo 14:11.
https://www.lippu.fi/artist/mxgp-finland/
MXGP liput myös myynnissä. Odotan villiä spekulointia radan valmistumisen yms. osalta
Lippujen hinnat ok ja rata tosiaan tuossa sisäkentällä. Ihan mielenkiintoista olisi kuulla onko ulkopuolelle tulossa erillinen kiinteä rata? Kai sitä pölyongelmaa voisi toisaalta suitsia hyvällä kastelujärjestelmällä, mutta toisaalta tuo kenttä taitaa olla ajatuksissa varattu erilaisille tapahtumille, jolloin pysyvää crossirataa siihen ei voi jättää.
Aprilia RSV4 1100 Factory (sold), Ducati 999X, KTM 350 SX-F, Vespa Primavera 50.
Nyt on liput tulleet myyntiin myös motogp.comiin, joten kisathan taitavat toteutua...
Enpä olis vielä niin varma. Voi tulla sadetta ja tuulista keliä, tai heinäsirkkoja, ja kisa joudutaan perumaan![]()
Kymiringin katsomoaluekartta motogp.com sivustolla:
![]()
Iitin Lyöttilään rakennetaan cämppäri GPn ajaksi, kertoo YLE Lahden radio.
T765 RäsSi
GSX-R750 K8 =ex
CBR600F -00 (Manki)=Dö. R.I.P.
6-Horo 2005=ex