Olis tietysti parempi olla selvillä, mitä ollaan tekemässä.
Huudetaanko piipaa piipaa pidätystehtävään kiirehtien......
ja Nokian hienokierteinen musta&makia on se pidätinruuvi jolla on tarkoitus tehdä painuma vastakappaleeseen...
vai ollaanko vaan tulppaamassa jotain reikää määrätyt kriteerit täyttävällä tulpalla ?
(leikki voi loppua lyhyeen purkka reikään kokeiluilla)
Vähän taas tää perinteinen: "Mitä jäbä duunaa" ???
Voidaan myös porata "Normipultin" kannan kautta keskitetysti sopiva reikä, jossa terän kärki menee hieman kannan
tason alle. Reiän halkaisijalla voi määrittää "murtolujuuden".
Kestää sitten kyllä piikillä raapaista jos joku tavaraa tarkastamaan innostuu.
Siellä on sitten "valmiina" pieni "keskityskartio" jos tarttee joskus ryhtyä availuhommiin.
Rasvaa vielä hyvin, jos tuo on todennäköisesti edessä.
Helppo tehdä vaikka muttereihin/jatkosellaisiin testivedoksia.
Onhan sen "ensipainoksen" teossa pieni askartelun paikka, mutta se tulee enemmän kuin korkoineen
takaisin avaamisvaiheessa.
Näitä on perinteisesti viritelty monissa yhteyksissä paikkoihin, joihin ei ole tarjolla valmiita "kiinnitysvarmistuksia" ja
halutaan pitää tavaroita paikoillaan vaikka nurkissa pyörisi sellaistenkin maiden kansalaisia....
joilla on tapana ohi kulkiessaan kerätä tavara talteen "hylättynä ja valtoimenaan kuljeksimasta".....
eli ei siis ole kuudella pultilla kiinni ja kannat kunnolla hepissä.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Mistäs saa duellin osia uudeltamaalta, niitä kun ei tunnu hevonvitunvertaa kiinnostavan sähköposiin vastaaminen?
Niillä on katalogissa osa, mutta ainakaan google ei suomen kaupoista osaa löydä, ilmeisesti duell on joku tukkuri.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Onkohan nuo ebayssa olevat kiinankahvat kaikki samaa tavaraa?Tarkotan noita parinkympin osia. Ja uskaltaakohan niitä asentaa että meneekö heti katki kun vähän lujemmin jarruttaa.
Honda CB600F Hornet 1998
Tsiigaa sieltä arvostelut. Muuta neuvoa en osaa antaa. Vähän ne on kakkoja, mutta menettelee. Omassa mopossa sellaiset edellisen asentamana. En oo katsonut aiheelliseksi vaihtaa itse ostamiani idän ihmeitä tilalle vielä.
Pääsylkän männän tapin pituus kahvassa on se kriittinen. Liian pitkä, ja etujarru leikkaa kiinni. Mittaa ja vertaa alkuperäiseen, ja lyhennä jos tarvis.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Vajaan selkärepullisen (puolenkymmentä paria) noita testailleena kerron taas saman kuin aiemminkin: Yksikään jarrukahva ei istunut paikoilleen semmoisenaan. Joko väljää oli ihan pirusti tai sitten kahva jätti jarrun osittain päälle. Eli modaamatta tuskin toimii kunnolla. Kytkinkahvana ihan käypää tavaraa.
Edit. Ja jos jotain kiinalaisia taittuvia kahvoja meinaa niin kannattaa sitten purkaa ne osiin, vaihtaa pultit länsimaisiin ja kasaan lukitteen kanssa, ettei kahvan pää katoa matkan varrelle.
Superbike #7
Hankin -96 SRADin, tarkoitus käydä vähän radallakin. Pelittää muuten, mutta väljät vaihteensiirtimen nivelet harmittaa.
Kannattaako korjata hankkimalla kerralla uudet siirrinsydeemit à 500,- vai kannattaisiko ensin yrittää tukevoittaa jollain tököttirasvalla väljät pois. Jotain paksua rasvaa vitosella jostain, mitä?
Esim hakusanat "uniball motonet" ovat hyödyllisiä. Vähän tankoa kaveriksi ja rakentaa uuden vivuston parilla kympillä.
Xlmotossa tarjouksessa "A9" ketjurasva ja ketjun puhdistusspray. Onko asiallista tavarss vai kannattaako jättää hyllyyn?
https://www.xlmoto.fi/favorites/list...5,56439,50137#
...
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Näis vehkeissä joissa öljyt pysyy stefojen ja tiivisteiden sisäpuolella on outoa kun on lahje ja puoli mopoa paskassa.
vuoristoatleetti
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Loppujen lopuksi - onko ketjujen rasvaamisella muuta kuin psykologista vaikutusta? Tietysti rasva keskipakovoiman takia lentää ketjusta pois ja toivottavasti kuljettaa liat lahkeeseen tai pyörän pintaan. Toivottavasti ei suurissa määrin ajoradalle liukasteeksi. Näissä ketjuissa on o-renkaat tms, joka lienee sellainen este, että jälkikäteen lisätty rasva ei pääse sinne, missä voitelua tarvitaan.
Tai ainakin tuollaista kerrotaan. Yksi kaveri kertoi, että ei kertaakaan rasvannut ketjujaan ja hyvin kesti sen, mitä voidellutkin ketjut. Samaa olen lukenut polkupyörien ketjuista. Itse kyllä öljyän ketjuja moottoriöljyllä ja täytyy sanoa, että sen puhdistava vaikutus on aivan ilmeinen.
Sellaisenkin kokeen voisi tehdä, että putsaisi ketjut huolella esim wd-40:llä, sitten kuivaisi huolellisesti eikä enää ikinä laittaisi pisaraakaan voiteluainetta ketjuihin, vaan seurailisi tilannetta ja mittailisi "venymistä" eli kulumista. Sitä vaan mietin, että kuluttaako kuiva ketju enemmän ratttaita? Eli onko ketjujen öljyäminen itseasiassa tärkeämpää rattaille kuin ketjuille?
Mielipiteitä...? Faktaa...? Jos ei tarvitse edes rattaiden takia öljyä, niin ketjurasvarahat voi sijoittaa bensaan!![]()
Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
Suzuki DL650 (2009) - mä
Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
Tutustuppa sen ketjun rakenteeseen. Ne ketjun nivelet on kestovoideltu mutta ne rullat jotka vastaa rattaaseen ei. Tätä yhtä kaveria en hirveästi jatkossa kuuntelisi, ellei jutut ole hauskoja.
Jokainen tekee ihan miten haluaa. Testiin menee kyllä jonkin verran aikaa, kauankohan rasvaamaton ketju kestää ? Normaalisti rasvattu (ruiskupullosta suhteellisen tiheään) kestää noin 35tkm busassa, pro-oilerilla +70tkm ( testi käynnissä vielä eikä näytä ihan heti kuluvan loppuun).
Tuosta voinee päätellä miten rasvaaminen vaikuttaa.
Tästä saadaan äkkiä tissit+delvac+vastaohjaus veroinen ketju, pitää alkaa myymään popcornia![]()
Juu - mulla on tuo puoliautomaattinen rasvauslaite, jonka käyttöä edelleenkin jatkan. Olen aina ollut siinä käsityksessä, että ketjujen rasvaus on tärkeää ja silloin joskus 30 vuotta sitten lueskelin, että hoitamattomilla ketjuilla ajamisessa monta hepoa pyörän tehosta menee pelkästään sen ruosteisen kitisevän ketjun pyörittelyyn. Tekniikka lienee niistä ajoista kehittynyt huimasti ja varmaan myös ketjujen käyttöikä. Mutta siellä missä metalli koskettaa metallia, on järkevää käyttää voiteluaineita! Silloin ennen rasvasin ketjut jokaisen ajon jälkeen.
Nyt tää seuraava menee sitten lähes pop corn puolelle, mutta on minusta ihan kiinnostava kysymys... Kuinka paljon rattaat kestävät ajoa? Itse laitoin syksyllä uudet ketjut ja uudet rattaat. Vanhat rattaat olivat aika kuluneet ja ketju oli venähtänyt jo parikin milliä vaihtopituuden yli (ja mittarissa alle 60,000 km). Sanotaan, että kuluneet rattaat pilaavat nopeasti hyvätkin ketjut ja toisinpäin. Suositus siis lienee, että samanaikaisesti vaihdetaan sekä ketjut että rattaat? Kustannus ei ole kovin suuri. Pysyvätkö rattaat hyvänä 70,000 km ja ylikin? Jos kerran ketjutkin voivat pysyä...?
Polkupyörässä taas kannattaa silloin tällöin vaihtaa ketjua ja ajaa vaikka kolmilla ketjuilla, niin ei tule pilattua takarattaita. Motskarissa ketjun vaihto on himpun verran työläämpää (paitsi jos siihenkin tulee hyvä rutiini).
Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
Suzuki DL650 (2009) - mä
Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
Crossipuolella on oppinut että eturatas kannattaa vaihtaa ajoissa. Eturatas on tyypillisesti n 15 piikkinen ja takanen tripla. Eli kosketusta (=kulumaa) tulee kolme kertaa enemmän eturattaalle. Eturatas on kuitenkin halpa verrattuna ketjuihin ja takarattaaseen. Vankkumattomasti olen kuitenkin sitä mieltä että paketilla ajaa huomattavasti pidempään kunhan vaihtaa eturattaan ajoissa.
vuoristoatleetti
Katupyörissä kannattaa vaihtaa koko paketti kerralla. Sitä eturattaan pienuutta kompensoi sen kestävämpi rakenne, eri materiaali ja parempi karkaisu jne. Mahdoton sanoa kuinka kauan kestää kun on kunnolla rasvattuna koko ajan, mulla testi jatkuu, tosin olen hiukan miettinyt busan päivitystä uudempaan jolloin seuraava saa jatkaa testiä. Jos ketjut olisi kunnon kotelossa niin sitten niiden käyttöikä varmasti kasvaisi mutta ulkonäkö kai kärsisi ?
Ei pääsisi pöly ja hiekka kuluttamaan niitä.
Mun mielestä ne rattaat tulee samalta tehtaalta ja on samasta materiaalista (teräs, alumiini tai joku kombo) ja kokenut saman käsittelyn. Tuossa offroad-hommassa sitä hiekkaa, pölyä, kuraa, vettä, lunta jne on exponentiaalisesti enemmän niissä ketjuissa ja rattaissa, jolloin ne kuluu melko mukavasti.
Lisäksi jos joskus kattelet kurapyörien ketjuja, niin hyvin usein ne on kuluneita myös palojen ylä- ja alapuolelta, eikä pelkästään jäykkiä lenkkejä, kuten asfalttipuolella.
edit. Jos ajaisin paljon kadulla, niin silloin vaihtaisin ketjut ja rattaat kerralla. Näissä harrastushommissa (rr, kurapuoli) olen vaihdellut palikoita tarpeen mukaan.
edit2. tais lähteä keskustelu liikkeelle A9 ketjurasvasta. Täytyy myöntää, että en ole tuota ketjurasvaa käyttänyt. Joskus on ollut A9 ilmansuodatinsprayta ja se on ollut ihan mukiinmenevää. Mutta ketjurasvaa kyllä suosittelen käytettävän. Mulla on tuttu, joka oli vakaasti sitä mieltä, että kuivat ketjut ei kerää hiekkaa itseensä ja siten toimii pidempään. Kun katselin niitä ketjuja, niin oli hieman ruosteisen näköiset ja silmämääräisesti näkyi jäykkiä lenkkejä. Kauhea metelikin niistä lähti, kun takarengasta pyöritteli. Ei siis vakuuttanut hänen teoriansa.
![]()
Viimeksi muokannut: T1mppa; 21.02.2018 klo 09:52.
Braaaaap
Pahus, enpä ole vielä noin laadukkaita eturattaita tavannut alkuperäisinä enkä tarvikkeina. Aina on myös ns katupyörissäkin tarvinnu 2 eturatasta /ketjut+takaratas ?
Oikein jos haluaa hienostella niin vaihtaa eturattaan 25% kohdalla, laittaa talteen ja vaihtaa takaisin 75% kohdalla.
Ja prosentit tarkoitaapi km-määrää oletetusta koko paketin kestosta.
Kyllä katupyörässä ainakin eturatas kannattaa vaihtaa hyvissä ajoin ennenkuin se on kulunut eripariseksi takarattaan kanssa. Ovat pääsääntöisesti halpoja, vaikka vaihtais yhtä usein kuin öljyt.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Mun pyörällä on ajettu nyt noin 70tkm, ja 15tkm kohilla siihen on asennettu edellisen omistajan toimesta k&n filtteri. Pohdiskelen tässä että onko kaikkien näitten kilometrien jälkeen enään mitään merkitystä vaihtaa paperiseen suodattimeen. Jos kumminkin vaihdan takasin alkuperäiseen, niin kannattaako pyörä käyttää dynossa?
Honda CB600F Hornet 1998
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Oonko pahasti mielenvikainen jos mietin naarmun/lommon poistamista Yoshin änkkäristä lämmön (kuumailmapuhallin tai puhalluslamppu) ja magneetin avulla?
Alla huono kuva änkkäristä (ja varsinkin siitä lommosta).
yoshi_pieni.jpg
MT-09 SP -24