Suojeltuun Olympia-stadioniin on huono verrata mitään. Siinä rakennuksessa on paljon muutakin kuin katsomo ja kaikki tehdään museoviraston valvonnassa ja rakennuksen lisäksi korjataan kenttää yms. Laskelmissa pitää huomioida myös muut radat pääradan lisäksi. Samana päivänä voi olla useampi rata käytössä ja vuokratuloja tulee myös kahvilalta, vakiokäyttäjien talleista yms.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Komppaan Markoa. Tää on riskialtis mutta moottoriurheilun kannalta positiivinen juttu!
Aika vähän on hankkeen yhteydessä tuotu esille sen vakavasti otettavia taustoja, esim. että maat, joille rata rakennetaan, on Ahlström Capitalin maita. Rakennustöihin tarvittava kiviaines saadaan suurimmaksi osaksi alueelta, eli Ahlstrom Capitalilta. Destia, joka rataa tällä hetkellä rakentaa, on Ahlström Capitalin omistama. Tältä 160 vuotta vanhalta suomalaisyhtiöiltä ei pätäkkä lopu, mutta pöljähän sitä ensimmäisenä omiaan käyttää. Tekevät pitkäaikaisia teollisuus-, metsä- ja kiinteistöinvestointeja...Ennenmuinoin niillä oli paperitehtaita, sahoja yms..
Ratayhtiöhän tässä tapauksessa vain pyörittää radan toimintaa, ei sen mitään omista tarvii eikä tasetta tarvita. Isot tapahtumat sitten menee vielä niin, että esim. MotoGP tuo kisakonseptin "paikalle" ja ratayhtiö vain avustaa...
Ninja H2 2020
CBR 600RR 2009 Ten Kate Tribute
ZZR 1400 2008
Jos Destia hoitaa rataa niinkuin se hoitaa maanteitä, siellä ei ajeta ikinä kilpaa muilla kuin traktoreilla. Ensimmäisen käyttökesän loppupäässä rata on täynnä noita patilla olevia paikkauksia ja muutama hevosenpään kokoinen reikä ajolinjalla.
Ööh.. Jos mulla olisi vaikka 100 ke sijoituskämppä, niin toki >5% tuottoa odottaisin. En kuitenkaan niin, että saisin siitä takaisin 10 ke + vielä sen 5% vuodessa.. Toki esim. 10 v päästä omat pitää saada pois, ts. omaisuuden on oltava realisoitavissa vähintäänkin nykyarvoltaan vielä silloinkin.. Iitin moottorirataan en mahtaisi uskaltaa sijoittaa senttiäkään, vaikka riskinotto voisi joskus kannattaakin..
Viimeksi muokannut: J@ck; 06.08.2017 klo 03:17.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Aamun pieni laskuharjoitus antaa sijoittajan näkökulmasta melko synkän kuvan hankkeen menestymisestä.
Tämä laskuharjoitus olettaa että kaikesta rataan sijoitetusta rahasta, myös julkisesta, halutaan 5% tuotto.
Niin, jos radan rakentamiseen riittää se 25 miljoonaa, oletetaan näin. Pääoman kuoletusajaksi oletetaan 10 vuotta ja sijoitetulle pääomalle halutaan 5% vuosittainen tuotto (korko). Tuotto, korko, tuolta ajalta pitäisi olla 15,7223 miljoonaa euroa ja siihen pääoma 25 miljoonaa euroa tekee 40,7223 miljoonaa euroa.
Tämä tarkoittaa että radan pitäisi tuottaa joka vuosi tasaisesti 4, 07223 miljoonaa euroa ylläpitokulujen päälle jotta pääoma saataisiin kuoletettua 10 vuodessa ja siihen tuotto päälle. Tarkoittaa että joka ikinen päivä pitäisi tulla tuottoa 11 156 euroa.
Jos pääoman kuoletusajaksi lasketaan 20 vuotta ja korko pysyy samana niin vuosittainen tuotto pitäisi olla 3,31662 miljoonaa euroa ja päivätuotto 9086 euroa.
Taitaa olla mahdoton yhtälö. Enkä lainkaan ihmettele ettei yksityisten sijoittajien nimiä löydy julkistettavaksi.
P.S.
Jos pääoman kuoletusaika pidennetään 30 vuoteen ja korko pysyy samana (5%) niin päivätuottovaatimus ryhtyy kasvamaan ja on 9867 euroa päivä ja vuosituottovaatimus 3,6016 miljoonaa euroa.
Että sillä lailla.
Viimeksi muokannut: Patukka; 06.08.2017 klo 11:44.
Kun selailin noita vanhempia juttuja, siellä sanotaan että tämä 25 miljoonaa on vain ensimmäisen vaiheen rahapotti. Tosin en tiedä mihin saakka sen pitäisi riittää, saadaanko sillä muuta kuin itse rata pinta päälle. Siihen päälle kaikki muu, katsomot, varikot, turva-alueet, sähköt, ravintolat, viemäröinti, lista on loputon. Toisaalta taas Talviaaran ei niin tuottoisaan kaivokseen upotetaan nyt kai noin miljoona päivässä veronmaksajien rahoja ja on upotettu jo monta vuotta joten tämä saattaa olla jopa halvempi rahanupotuskaivo kuin em. kaivos. Eikä saastuta niin paljon ympäristöä. Ainoat kaksi tahoa joille tämä on tuottava bisnes ovat Dorna ja Ahlström Capital. Vuokra maa-alueesta juoksee vaikkei ajeta yhtään kisaa millään laitteella. Suurin osa rahoista menee suoraan Ahlströmille.
Jos se baana on kisakunnossa joskus on kiva nähdä mistä taskusta se kynnysraha kaivellaan. Ei sitä miljonäärit heitä noin vaan. Siksi ne ovat miljonäärejä ettei hölmöillä rahan kanssa.
Rata saadaan ehkä sillä 25 miljoonalla. Eihän se tee kuin n. 5 miljoona / kilometri.
Ennen kuin ympäristö on kaikkine systeemeineen valmis, niin luulen, että se maksaa reilusti enemmän kuin itse rata.
Kun aletaan kulkuväyliä, parkkipaikkoja, yleisökarsinoita, kaiteita, vessoja, varikoita yms. yms kukkaistutuksia ja maisemointia tekemään, niin sitten sitä rahaa vasta palaa, kun on se 127 alihankkijan alihankkijaa painamassa pitkää päivää...
Aikoinaan vuosikymmenen vaihteessa Silverstonessa käytettiin 30 miljoonaa euroa radan varikkotilojen täydelliseen remonttiin.
Näin se voidaan laskea, mutta kaava on olennaisesti pielessä siinä mukavassa tosiasiassa että tuloksen teko ei rajoitu siihen 11 tuhanteen päivässä, vaan se voi olla esi kolmena viikonloppuna hatusta vedettynä 500 000 € ja yhtenä viikonloppuna miljoona. Rekkojen treenirata tuottaa päivittäin jotain ja hiekkaradat jotain.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Hatusta vedettynä 500000 tuloksen tekeminen puhtaana kulujen jälkeen ei ole ihan pikkujuttu tässä maassa. Siinä pitää fasiliteettien olla kunnossa ja myytävän tapahtuman hyvä, mikään kotimainen auto- tai pyöräkisa tai konsertti ei ihan helpolla sitä tuo. Kulut ovat niin kovia. Se onnistuu sitten kun lippujen hinnat on satasissa eikä kympeissä mutta sitten se yleisö joka niitä lippujen hintoja maksaa kapenee nopeasti. Ja toinen asia on kuinka moni lähtee jonnekin Iitin korpeen ellei palvelut ole samaa luokkaa kuin kaupungeissa joissa suurin osa näistä tapahtumista on. Sillä miljoonan viikonlopulla tarkoitat varmaan mahdollista MotoGP- viikonloppua, se todennäköisesti onnistuisi jos se kisa saataisiin. Dornan kynnysrahan on sanottu olevan kaikkea mahdollista viiden ja viidentoista miljoonan väliltä, jo pelkästään sen kokoon kaapiminen ei ole helppo juttu. Jostain netin syövereistä joskus katsoin että esim. Brno maksaa 16-20 miljoonaa Dornalle yhdestä kisasta. Kymi varmaan uutena tulokkaana saisi sen halvemmalla mutta se raha pitää löytyä todennäköisesti ennen kisaa.
eikös noissa f1 kisoissa ole se tilanne ettei euroopan radat ole suostuneet / löytäneet sitä raahaa joka tarvitaan
että kisa organisaatio viitsii tulla paikalle.... eli tuottanut radalle tappiota viimeiset kisat...
voi olla että suomessa joskus yhdet ajot on... käyn jos on ...ei tarvi viel hetkeen lippua ostaa
Uusia otsikoita:
http://www.is.fi/autot/art-2000005314678.html
Iitin Tillolaan rakennettavalla radalla on määrä ajaa ensimmäinen MotoGP:n MM-osakilpailu 2019.
Tieremonttiin vaikuttaa se, että paikalle odotetaan jopa kuusinumeroinen määrä kävijöitä.
– Odotamme, että Suomen MotoGP-kilpailua saapuu katsomaan arviolta 100 000 ihmistä, Suomen Moottoriliiton puheenjohtaja Tapio Nevala kertoi heinäkuun lopussa.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Sata tuhatta kävijää. Vähän jää epäselväksi, miten he tuon laskevat. Muistaakseni tänä vuonna Mugellossa ja Kataloniassa oli kummassakin TV-lähetyksen ilmoitettu "attendance" karvan verran alle 100.000. Perjantain ja lauantain kävijät... Kaipa niitäkin on, mutta jää marginaaliin. Kova tavoite yhtä kaikki.
Yksinkertaisella matematiikalla keskimäärin satasen + ALV 10% lippu sunnuntaille tekisi 10 miljoonaa euroa tuloja lipunmyynnistä. Vertailukohtana käytetty Misanon osakilpailua, jossa sunnuntain nurtsiliput 70-90e ja katsomot 135e-250e. Tuohon sitten hattara-, paita- ja muiden kioskien vuokrat päälle sekä aiempien päivien myynti. Pois voi toki laskea lipunmyyjien siivun. Radan sponsorit varmaankaan eivät tv-näkyvyydestä juurikaan maksa, kun ovat varmaankin itsessään rataa jo rahoittaneet.
Kulupuoli voi olla mitä tahansa juuri epämääräisestä Dornan kynnysrahasta johtuen. Hanskapari maksaa tässä maassa hitosti, ja tuleehan tuohon vähintään kymmeniä tuhansia tai ehkä sata tuhatta miestyötuntia palamaan. Erona Neste Ralliin on se, että näitä ei mikään urheiluseura sitten enää talkootöinä tee. Arvio on vaikea, koska mitä sisältyy tapahtumaan ja mistä veloitetaan erikseen (makkaranmyynti, pysäköinninohjaus, järjestysmiehet, näistä ainakin 1/3 maksaa erikseen) ei ole ihan selvää.
Tuntuu siltä, että kävijämäärään tuo lopulta kulminoituu, eli riittääkö tulopuoli. Palveluista en sillä lailla olisi huolissani, ei jossakin Misanossakaan juuri mitään ollut kisakävijälle.
Jännityksellä odotan tätä. Kaksi asiaa on, jotka olisi myös syytä saada kuntoon. Ensinnäkin tilapäinen juna-asema mahdollisimman lähelle rataa. Saapa nähdä taipuuko kotimainen monopoli tähän ajatukseen. Kävelyä näyttää silti jäävän kilometritolkulla. Toisekseen, millainen prätkäparkki tapahtumaan saadaan ja rankkasateen sattuessa, millä ne tuhannet motskarit joita tv-ilmakuvista on saatu ihmetellä, lähtevät mutavelliksi pehmenneestä perunapellosta.
Onneksi tapahtumaa on minua fiksummat ihmiset järjestämässä ja voinkin tyytyä viisastelemaan täältä taustalta
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Aijaijai... ajatuskin jo kihelmöi.
MotoGP-kisa takana, lämmin kesäilta ja alla tehokas muoviluoti. Kisan jälkeen pääsee hurmiossa ajamaan, aina niin turvallista, leveäkaistatietä Kouvolaan tai Lahteen Onneksi tienpinta laitetaan kuntoon, niin pääsee ajamaan kuin todellinen Katujen Valentino Rossi.
Jos jotain tohon budjettijuttuun kommentoin, niin kyllähän siellä edelleenkin järjestetään muutakin ohjelmaa kuin tämä yksi viikonloppukisa.
Puolustusvoimat maksaa käyttöoikeuttaan, hotelli maksaa kanssa vuokraa sekä radan laidalla tais olla jotain mökkejä tai taloja joista saa tuloja.
Kun MotoGP tulee, niin varmasti tulee myös WSBK sarja sekä liuta autopuolen kisoja. Eiköhän tuolla aina ajeta (kisoja, treeniä, rengastestejä, auto-/mopolehtien ja tv-ohjelmien kuvauksia ym. tai vapaata ajoa tavan tallaajille), kunhan ei oo lunta maassa. Sitä vaan ihmettelen, missä välissä ne meinaa jotain hiton musiikkikonsertteja järjestää? Silloin ei bensa pala missään päin rataa
Ja oliko tuo 25M€ siihen, että tuo rata ja turva-alueet tulee kuntoon? Entä ne rakennukset ympärille?
Lähin rautatieasema on Kausalassa (~9 km). Sieltä on hyvin ikävä kävellä kisa-alueelle, kun pitäisi kävellä autotien vartta.
edit. Katsojia tulee pohjoismaista ja baltiasta aika hyvin. Lisäksi tuo itänaapuri on ihan kiven heiton päässä. Mm. 4,99 miljoonan asukkaan Pietari on ihan kulman takana; https://goo.gl/maps/Zwof9Jbg9Cu
http://www.ess.fi/urheilu/moottoriurheilu/art2389256
"KymiRingin valmistuessa ymmärrän paremmin, miksi MotoGP:tä sanotaan formuloita jännittävämmäksi ja tapahtumarikkaammaksi lajiksi. Tähän mennessä se on huomattu monissa maissa, joissa kisakatsomot ovat olleet täynnä.
Kenties myös suomalaiset havaitsevat saman piakkoin."
Viimeksi muokannut: T1mppa; 07.08.2017 klo 15:24.
Braaaaap
No tottahan toki varmasti montaa muutakin tapahtumaa radalle tulee, se on selvä. WSBK:sta en tiedä, olisiko järkeä ja lähtisikö kukaan katsomaan. 3-4 näyttää olevan samoja ratoja kalentereissa MotoGP- ja WSBK:ssa pikavilkaisulla ja kiinnostavuus kotimaassa on sitä tasoa, ettei edes sanomalehdistä meinaa löytää tuloksia. Joka tapauksessa ylivoimaisesti suurin tapahtuma taloudelliselta merkitykseltään tuo tulee olemaan, ja jos ajatellaan tuota alla heilutettua 9ke keskimääräistä päivätuottovaatimusta, ainoa keino saada muun käytön osalta numerot järkevämmälle tontille on yhden tai useamman onnistuneen megatapahtuman järjestäminen.
Festareihin, onhan maailmassa Rock am Ring, joten miksei samanlaista voisi saada tuonnekin.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Tollain ne laskee kävijämäärät:
http://www.motograndprix.gr/gmcms/me...Spectators.pdf
Keskiarvo pyörinyt 115 000 kävijän kieppeillä. Onhan siinä tänne Euroopan peräkylälle tavoitetta.
Työntekijöitä tarvitaan kisaviikonloppuna n. 2600 hlöä. Suurin osa vapaaehtoisia ja keikkatyöläisiä. Itse olen varmasti valmis vapaaehtoinen! Tapahtumat on kyllä olleet hienosti hoidettuja missä olen päässyt vierailemaan. Ei ihan riitä Imatran taso...
Vaikka sielläkin päästiin > 50 000 kävijään: https://www.imatranajo.fi/content/fi...%2050.000.html
OT: Loppuviikosta menen Red Bull Ringille tarkistamaan miten homma toimii!
WorldSBK'n kisaturisten määrät on huomattavasti pienempiä, muutamia kymmeniä tuhansia. Esim. Laguna Seca'ssa + 52 000 hlöä vaikka laji ei USA'ssa ole mikään ykköslaji. .. Dorna ei taida julkistaa tilastoja, en ainakaan löytänyt, pitäisi poimia kisakohtaisesti vanhoista tuloksista. Ja OT: kahden viikon päästä tsekkaan paikanpäällä fasiliteetit Lausitzringillä Saksassa
Ninja H2 2020
CBR 600RR 2009 Ten Kate Tribute
ZZR 1400 2008
Jerezin MotoGP:ssä viimeksi kävin, eikä voi mainostaa mitenkään erityisen hienosti järjestetyksi. Meillä oli sentään pikkubussi ja yksi invalidi matkassa, niin päästiin ihan portille vaivattomasti, eikä siltä osin ollut ongelmia. Turvatarkastukset ja lippujen tsekkaus katsomoihin oli jotain täysin epäsystemaattista. Myyntipisteiden logistiikka myös lähes toimimaton. Omilla eväillä paras mennä tai olla röyhkeä. Keli sentään oli loistava ja suurin syy mennä juuri tuonne, menisin kyllä uudelleenkin ja samasta syystä.
Uskoisin kyllä Kymiringin valmistuessaan olevan varsin houkutteleva ainakin aluksi. Jos kelit sattuu vähänkin kohdalleen, niin kyllä muutkin asiat saadaan vähintäänkin samaan kuntoon kuin muissa kisoissa, vaikka aika korvessa toimitaankin. Ja paljon vaan kaikenlaisia muitakin tapahtumia.
Eikös nuo takaisinmaksulaskelmat vähän oikaise siinä, että todellisuudessa kuoletettava pääoma pienenee jatkuvasti ja loppua kohti lähestytään "vain" reilun miltsin vuosituottovaatimusta eli ~3,5ke/pvä kulujen päälle.
YZF600R -> RSV1000R
Ei, laskelma on tehty annuiteetilaskelmana. Jos laskelma olisi tehty tasalyhennysperiaatteella niin vuosituottovaatimus olisi kuoletusajan alussa paljon laskelman osoittamaa suurempi. Ja tietenkin lopussa laskelmaa pienempi. Jälkimmäinen laskentatapa on vielä epäedullisempi sijoittajan näkökulmasta. Sijoitushan on tavallaan lainaa enkä usko että - ainakaan tässä tapauksessa - hankkeen toteuttajalla on eväitä maksaa kuoletusajan alussa vauhdilla takaisin sekä pääomaa että sille tuottoa. Ylipäätään tämä hanke on hyvin huono sijoitus yrittää sitä laskea millätavoin tahansa.
Viimeksi muokannut: Patukka; 07.08.2017 klo 16:46.
Mitens mainostulot,televisiointi, oma motobooking ( ) järjestelmä kisamajoitukselle, yms.
Itse uskon, että puuhamiehet ovat tietoisia globaalisti ratojen toiminnasta, taloudesta yms. Tässä vaiheessa ei ole muuta vaihtoehtoa kuin miettiä, miten saada homma toimimaan. Ehkä liian usein hommat kaatuvat jo alkutaipaleella kun mietitään miksi homma ei ehkä toimisi.
T7
Väittäisin, että moni kisa menee maailmalla pienellä tappiolla tai plusmiinus nollana, mutta pr-arvo ja muut seikat puoltaa kisan pitämistä. Tai sitten joku taho on vain niin kiinnostunut lajista ja kuittaa tappiot itselleen.
MotoGP ja F1 kisoja ei suoraan kannata verrata, koska F1-kisaoikeus on tolkuton ja vaihtelee paljon. Lukema on jopa 9-numeroinen eli alkaen 100 miljoonaa. Toisille oikeus on tosi halpa, tai "halpa", kymmeniä miljoonia kuitenkin. En tiedä muuttuuko tämä nyt kun Ecclestone ei ole enää puikoissa.
Dorna ei ole noin paljoa rahastanut, ja heillä on ehkä enemmän aktiviteettia "tukea" tai ainakin suosia käyttämättömiä markkinoita, eli mennään pikkurahalla uudelle alueelle, jos sieltä voisi saada lajille kasvua. F1:llähän tätä tavoitetta ei oikein ole ollut Bernien aikaan koska kuninkuusluokka ja huipputuote, johon sheikit jonotti järjestämään kisoja avoimella shekkivihkolla. Dorna on halunnut kasvattaa lajin suosiota pitkäjänteisemmin menemällä uusille alueille siinä toivossa että laji kasvaa ja lopulta pääsevät niittämään parempaa satoa tuottojen muodossa (mm. TV-oikeudet).
Suomessa moni asia kulminoituu kalleuteen. Mielummin halvat liput ja halpa organisaatio kuin ryöstöliput Kummolan tyyliin ja tuhlaava organisaatio. Jos pitää maksaa palkkoja tms kuluja niin ne lähtee heti käsistä kun valtio menee siihen väliin kustannustasollaan ja vaatimuksillaan. Tuon kaliiberin kisa vaatii järkkäriä, ensiapuhenkilöstöä, ratavirkailijaa, lippumiestä, kaatopyörien kantajaa, liikenneohjaajaa, jne jne helposti pari tuhatta henkilöä. Ainoa mahdollisuus on vetää talkoo/vapaehtoispohjalta ilman kulukorvausta mutta tarjota heille hyvä ja mielenkiintoinen tilaisuus, eli tehdä osallistumiskynnys matalaksi tarjoamalla ilmaiseksi ruokahuolto, telttailu/majoitus jne. Ke-To mahdollisuus vierailla varikolla kun yleisö ei sinne vielä pääse on varmasti hyvä porkkana monelle, (ainakin minulle ) Mitä enemmän vapaaehtoisia saadaan, sitä parempi tapahtuma ja sitä halvempi se on järjestäjille. Silti uskon, että vapaaehtoisista on pulaa. Esimerkiksi noita kaatopyörien roudaajia pitää olla joka mutkassa helposti kymmenen, joskus heille ei tule mitään hommaa mutta kun tulee niin tarve on kova ja pitää äkkiä olla paikalla. Esim. Imatralla minusta niitä oli liian vähän ja kisoihin tuli kaadosta järjestäen punainen lippu kun ei ehditä yhden 2min kierroksen aikana nostamaan pyörää pois (toki siellä oli hiekkaa ja nestettäkin parissa tapauksessa mutta tolkuttoman pitkään (minuutteja) pyörät oli kyljellään tiellä). GP:ssä noihin menee alle minuutti kun parin sadan metrin säteellä on toistakymmentä henkilöä valmiina eli kisaa ei tarvitse keskeyttää sen vuoksi.
Liikenneyhteyksistä vielä, että hieman pessimistinen asenne parilla tässäkin ketjussa. Moniko rata maailmalla on lentokenttäterminaalin ja juna-aseman yhteydessä? 9km juna-asemalta ja siihen shuttle-bussi tyyppinen nonstop rullaavat bussit. On varmasti muitakin keinoja. Toki tiet on tukossa ja sormia napsauttamalla ei siihen vip-katsomoon teleportata mutta niin se on muillakin radoilla. Enpä tiedä millaiset lisätiet tuohon tulee, mutta esim. Valenciassa ja Indianapoliksessa oli tehty siten että ohi menneet tiet oli hetken yksisuuntaisia, veti aika tehokkaasti porukan pois radalta kun ei risteykset pysäytä liikettä. Joku vastaava voisi tuomia Iitissäkin jos teitä rakennetaan lisää ja hetkellinen liikennevirta voitaisiin tehokkaasti vetää pois. Mielummin toimivat liikenneyhteydet kuin pakolla kyhätyt hotellit, jotka on tyhjänä 360 päivää vuodesta. Kyllä porukka mahtuu yöksi Lahteen, Kouvolaan, jopa pk-seudulle asti. Camping alue on hyvä ja halpa ja monet fanit tykkää sellaisessa olla.
Nythän tilanne on aika hyvä kun kuitenkin itsestä kiinni kisojen pitäminen. Moni rata haluaa oikeudet vaikka olisi jo rata valmiina ja rahoitus kunnossa.
Ei kai se nyt pessimismiä ole verrata maailmalta löytyviin referenssitapahtumiin. Tuollaisen väkimäärän kerääminen ja purkaminen yhteen paikkaan on vaan aikamoista hommaa. Itse tykkäsin aiheesta spekuloida, koska se oma kokemus tapahtumasta Etelä-Euroopassa oli junalla pikkukylään ja kolmen vartin marssi peltoja pitkin, että pääsi tapahtuma-alueelle - shuttlebussit olivat kaikki tukossa. Ei se paha ollut. Ja miettimällähän ne asiat paranevat.
Budjettipuolesta tuli mieleen: Kai tähän on valtio saatu suostuteltua sillä, että luotetaan tapahtumaan liittyvän liikenteen sakkokertymän pomppaavan 25000 ulkomaista prätkäilijää * 10% jää kiinni ylinopeudesta * 200 euroa = puoli miljoonaa euroa sakkorahoja.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
No ite oon ollut useamman kerran Assenissa (160 000 katsojaa) ja Sachsenringillä (n. saman verran), mitään ongelmaa ei oo ollu liikenteen kanssa. Mopolla pääsee ihan porttien viereen, kamat narikkaan, siviilit päälle ja kävelyt katsomoon. Kisojen jälkeen n. tunnin sisään alueelta ulkona ja kotimatkalla. Toki väylät auki molemmat kaistat yhteen suuntaan ja opastusta tehokkaasti. Viereisiltä väliaikaistaisilta camping-alueilta vielä helpompi jalan. Ja varsinkin Assenissa käsittämätön hulabaloo campparillä, koko kylässä ja lähialueilla. Oikea kansanjuhla! Itse olen ollut aina hotelleissa vähäisen ajomatkan päässä, niin tänäkin vuonna kun en mikään bilettäjä ole. Suosittelen kokeilemaan kisamatkoja, helppo yhdistää muuhun reissaamiseen.
Ninja H2 2020
CBR 600RR 2009 Ten Kate Tribute
ZZR 1400 2008
YLE:n uutisen mukaan Liikennevirasto on remontoimassa Kouvolan ja Iitin välistä Valtatie 12:ta 17 miljoonalla eurolla, kunhan KymiRingin moottoriradan lopullinen rahoitus selviää.
Rataa rakennetaan täyttä päätä, mutta kokonaisrahoitus ei ole vieläkään kaikin puolin selvä. Radan valmistuminen on kuitenkin erittäin todennäköistä, sillä sinne myönnettiin juuri viime viikolla MotoGP-osakilpailu vuosiksi 2019-2023.
Kilpailuihin odotetaan jopa 100 000 katsojaa, joten tiestön halutaan olevan kunnossa.
Lisää rahareikiä...
Tähän mainittakoon että aikalailla KAIKKIALLA ne moottoriradat sijaitsee "Iitin korvessa" ihan ulkomaillakin.
Jos et usko, ni käypä Sepangissa, Mid-Ohiossa, Donington Parkissa jne jne jne jne ja kato sijaitseeko ne pääkaupungin kyljessä kiinni...
Ei se sijainti ole mikään este, se on vaa mainonnasta ja ihmisten halusta nähdä joku tapahtuma kiinni. Jos ei mainosteta ja lipun hinnat on järkyttävät, ei sinne kiinnosta kenenkää lähteäkää.
Esmes 2009 ku kävin ALMS/Indycar kisaa kattomassa Mid-Ohion radalla keskellä maaseutua ni siellä oli 100,000 katsojaa keskellä peltoja sijaitsevalla radalla, kun mainonta ja lipun hinnat sen sallivat.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
En tiijä, mutta muistelen, että 90-luvulla oli puhetta, että Motoparkki ihan liian kaukana etelä-suomesta ja sen takia se jäi vähän marginaaliksi.
Varmaan Motoparkilla menisi paremmin, jos lähistöllä olisi vaikka 500 000 ihmisen alue, mutta kun naapureina ovat Varkaus, Pieksänmäki, Mikkeli, Savonlinna, niin....
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Iitistä tunnin ajomatkan sisällä asuu aika paljon jengiä. Ja jos vähän laajennetaan, Pietarista junailee nopeasti.
Veikkaisin aika ison osan kävijöistä tulevan ulkomailta. Ja tietysti tallit ja muu organisaatio. Majoitusta pitää löytyä, mutta välin kulku voi vähän kestääkin, niin se on joka paikassa. Suomalaiset kyllä tulevat paikalle tavalla tai toisella, kynnys on matalampi kun moni voi lähteä vaikka kotoa.
Kyllä se kestää joka paikassa mennä.. Syyskuussa taas monzaan katsomaan F1 kisaa ja kyllä siitä Milanon keskustastakin yli tunnin saa varata siirtymiseen, vaikka matkaa on alle 30km.
1199S Panigale