Justiin eilen Nitrouksen kanssa asiasta poristiin. Omassani, 2005, on myös SG. Vaikka väitetään, että uudemman luokituksen öljyt sisältää aiemmat luokitukset, niin se pitää paikkansa - ei aina! Uusissa on tosiaan käytössä kitkanvähentäjia, puuttuu tiettyjä, mahdollisesti moottorille tarpeellisia lisäaineita, sinkkiä, fosforia ynnä muuta.
Vaikka tämä homma ei mitään hirmua vaikeaa ole, niin vähän joutuu kuitenkin miettimään, että mitä sinne moottoriinsa kaataa.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Helposti unohtuu sellainen juttu, jota ei todennäköisesti, eikä varsinkaan siiviilipuolella,
ole "tieteellisesti" testattu ja luokiteltu.
Kyse on pelkästään joissain määrätyissä puitteissa muodostunut "käytännön kokemus".
Sama logiikka toimii monen muunkin asian kuin pelkän moottoriöljyn suhteen ja
kokemuksen kautta "lehtori Siperian" metodi toimii kuin Moran vaakapisto perskannikassa.
"Kylillä" tahtoo vaan olla ongelmana se, että lopputulemaan vaikuttaneet "muut muuttujat"
eivät tahdo olla riittävän laajasti tiedossa, puhumattakaan että olisivat jotenkin hanskassa.....
Eli mitkä kaikki asiat ovat vaikuttaneet lopputulemaan (POX!) , miten ja missä järjestyksessä.
"Hätäiset" johtopäätökset tahtovat jäädä elämään ja se olennaisin asia.... tuhon tie....
jää hämärän peittoon.... tai siitä ei syystä tai toisesta haluta sitten puhua.
Aika "pitkällä" aletaan jo olla ja homma oikeesti hanskassa siinä kohtaa kun voidaan asiapohjalta
keskustella esim. samoilla tyypeillä/luokituksilla/viskositeeteilla yms. olevien öljyjen merkityksestä.
Se ei tietenkään tarkoita sitä, ettei minkäänlaisia eroja KÄYTÄNNÖN TILANTEISSA pääsisi syntymään.
Ne vaan tahtovat pääsääntöisesti liittyä ns. poikkeuksellisiin tilanteisiin, joissa kyse on oikeastaan
vaan siitä, että "se pienen pieni ero" ratkaisee vaan sen..... laukeaako pelit heti, hetken päästä
vai myöhemmin.
Tätä voi aika hyvin havainnollistaa toisellaisella öljyasialla.
Kisahommat (siviilissä), 2t- öljyt ja lyijyn poistuminen bensoista.
Ettei noinkin yksinkertaistetussa esimerkissä mene liian yksinkertaiseksi, KÄYTÄNNÖSSÄ samaan
nippuun hiipi monelle kuin varkain ja salaa se kiva kaveri... MTBE kyytiin.
Alkoi valtava älämölö siitä, että bensa tuhosi laitteet ja pääsyyllinen oli withuun luikhinut lhyijy.
Terävimpää insinöörikärkeä myöten lyötiin koko kredibiliteetti tiskiin ja todettiin, ettei
se 2-tahtinen millään tapaa tarvitse lyijyä bensassaan.
Ihan tottahan se oli... ja on edelleenkin.
Ongelma oli tuossa tuolloin... ja miljoonassa asiassa edelleenkin, että KOKONAISUUDESTA, siihen
merkittävällä tavalla vaikuttavista tekijöistä ja niiden funktiosta ei "älymystö" vaan halunut
tarttua siitä keskustelemalla.
Eli.... kun meillä on ongelma, se pitäisi ratkaista.... niin kirjanoppineilla, kassit täynnä kuponkeja ja
hatuissa kulkevilla on joku ihmeellinen tapa välttää kaikin mahdollisin keinoin tarttumista "itse asiaan".
Siis ongelmaan, sen selvittämiseen, ratkaisemiseen ja poistamiseen.
OK.... Poikkeukset toki tässäkin vahvistavat säännön, mutta ei parikaan pääskyä kesää tee......
Aika usein istutaan Juhannuksenakin naama nuotiossa ja pipo päässä pilkkihaalareissa....
pääskyjen lennellessä.
Että WTF?
Niin... aika kauan meni ja sittenkin turhan laimeesti saatiin nauttia "ylemmän tietämyksen"
hedelmistä ja ratkaisuista ongelmiin.... sen jälkeen kun "kenttäspedet kurakengissään"
totesivat:
"Luokitelluissa" öljyissä oli tähänkin asti ollut selkeitä eroja siinä kohtaa kun raudat on syystä tai
toisesta "twilight zone"- alueella.
Ei se 2-tahtari periaatteessa lyijyä tarvitse, mutta kummasti alkoi romua syntyä sillä porukalla
jossa mikään muu ei muuttunut kuin bensa lyijyttömäksi ja ajeltiin ns. "keskikastin öljyllä"....
jonka kastiluokitus oli hankittu laajalla kokemuspohjalla käytännön olosuhteissa.
Kun tuo lyijyn "mystinen", hetkittäin jopa ratkaiseva, koossa pitävä voima hävisi, lehtori Siperia
opetti hyvin nopeasti sen, että yhdessä porukassa ONGELMA poistui nöyrtymällä ja siirtymällä
jo kokemuksen kautta "paremmaksi" tiedettyyn rasvaan.
"Paremmilla" ajaneet taas kohtasivat omat ongelmat MTBE:n kautta.
Perussyntinä 2-tahtareiden kanssa monella olevat, ns. välilaihat" jalostuivat siihen pisteeseen,
että rotat valtasivat talon, eikä siinä enää karkaavien lämpöjen suhteen auttanut edes
hämärän rajoilla vielä jotenkin jeesaava rasva.
Ei ole mikään ihme, että turuilla ja toreilla "paska bensa" oli yksiselitteisesti kaiken juurisynti.
Varsinkin, kun tuo bensan muuttuminen vaikutti välillisesti monella muullakin kuin em.tapaa "haitallisesti"
monissa eri käytännön puitteissa. (karstat jne...)
Joopa.... Ei ole sen vika, eikä ole ton vika.
Tätä se "sertifioitu ja virallinen viisaus" jaksaa veivata väsymättä maailman tappiin.
Sen "viisauden" pitäisi lähtökohtaisesti kuitenkin olla TYÖKALU jolla jeesataan asiota
käytännön kontekstissa.....
EI JOKU VITUN BRUCEN ANKKURI jota vahataan 16 tuntia vuorokaudessa Elvisnaamari päässä
Siinä kohtaa kun "viisaudesta" saadaan kovaa palkkaa busineksen tai huippututkimuksen parissa,
fokus tahtoo pysyä sen käytössä kohdillaan......
Mutta muutoin..... se tahtoo palvella kuin Uunon reikäpaita toppatakkina tarvitsijoitaan.
"Työkalu" voi olla todella hyvä, mutta jos se ei ole oikeassa käytössä ja painopiste on sitten enemmänkin
sen kiillottelussa ja esittelyssä...... Ei se paljoa auta auta edes paskahuussin teossa tontin perälle.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Delvac-ketju x Bone. OTT toisessa potenssissa. Kestääkö interweebi?
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Ettei TAAS synny väärinkäsityksiä:
Arvosta suuresti "hyviä työkaluja", tietoa ja viisautta jne.
Ongelma ja kritiikki liittyy pääasiassa "niiden käyttöön".....
ja siihen, että määrätyissä puitteissa edes totaalisen
hölmöyden ja epäloogisuuden arvostelu on pahempi
asia kuin minkäänlainen pyhäinhäväistys.....
Tai sellainen älämölö siitä ainakin joka paikassa... aina tulee.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Näköjään aina nenällään...
KTM 890 Duke R vm2021 (2023 -> )
ex. Suzuki GSX-R 1000 K8, kilvetön (2016 - 2024)
ex. Aprilia RST1000 Futura vm2003, naarmuinen (2018 - 2022, R.I.P.)
ex. Yamaha MT-01 vm2005, sininen (2013 - 2016, R.I.P.)
Tää keskustelu kannattais jo pian tulostaa ja laittaa johonkin putkiloon sekä tuupata avaruuteen. Vois vihreillä miehillä olla öljynvaihto edessä![]()
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Minkälainen ketju olisi, jos ORG (ja interwebbi) olisi ollut nykyisessä laajuudessa, kun lyijyä sisältävän bensiinin myynti lopetettiin Suomessa vuonna 1993.
Itse asiassa tänne ei päässyt eilein yhdessä kohtaan, jostain syystä.
Emmäkään oikein usko tuohon, että "huonoa" öljyn takia noi laakerit on mennyt, se on niin helppoa "syyttää" öljyä.
Ja mitä itse noita muita koneita (ei moottoripyörän koneita) laitellut, niin koskaan ei ollut öljystä kiinni, ellei omistaja kaatanut petroolia vähän öljyn sekaan, mutta sekään ei välttämättä aiheuttanut, tosi usein oli se, että kone alkanut vähän vuotaa öljyä ja sitä ei huomattu, niin tuho oli taattu.
Kun voi sen näinkin ajatella, että jos se öljy on paskaa, niin eikö se olisi vedetty markkinoilta pois ja muissa maissa isot oikeus jutut, missä se on mahdollista. Jos se on kuraa, niin ei sitä suomessa kyllä myytäisi, muistan aikoinaan kun Biltema toi jonkun öljyn myyntiin ja se oli kuraa, niin ei se kauaan ollut markkinoilla.
Mutta sähän voit nyt kokeilla kun saat uudet koneen osat, että miten kestää noilla öljyllä, tietysti jos on pesevää öljyä, niin pessyt sitä kuonaa jostain ja tukkinut jotain öljy kanavia, mutta nehän pitäisi huollon taas löytää, jos on niin yksinkertaisesti sitten syytetään öljyä ja suomessa on niin vahva tää henkeen ja vereen tiettyä öljyä käyttäviä, sama menee bensa, automerkkeihin jne jne..
Ps sori oli pakko kommentoida oma näkemys...
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Premissi: kymppikawalla on taipumus rikkoa alapään laakereita
Premissi: Delvac ei lähtökohtaisesti ole kehitetty moottoripyörän moottoreille.
Johtopäätös: Delvac rikkoi alapään laakerit
Tässä nyt vaan on just toi että premissistä tulee non sequitur kun vedetään turhan monta aitaa matalaksi välistä. Fakta että kaikki koirat ovat karvaisia ei tee kaikesta karvaisesta välttämättä koiraa. Selkeästi tekstistä huomaa että kaveri tuli tähän ketjuun vahvistamaan omaa näkemystään oletettavasta asioiden kulusta ja veti pavut haistimeen koska yleinen konsensus ei lähtenytkään suorilta mukaan syystä että edm moottorilla on tiedetty taipumus porsia nuo alapään liu'ut. Sitä en toki väitä etteikö edm öljyllä olisi voinut olla vaikutusta asiaan, mutta mun mielestä on sinänsä melko triviaalia väitellä aiheesta koska todennäköisesti meistä kukaan ei kykene aukottomasti todistamaan asiassa puolesta tai vastaan. Joten emme luonnollisesti pysty myöskään vahvistamaan alkuperäisen kirjoittajan olettamusta asioiden kulusta, eritoten koska on olemassa ennakkotapauksia joissa vastaava on kerran sattunut muillakin öljyillä joten voidaan olettaa ettei konerikon syy todennäköisesti, välttämättä ole käytetty öljy,josta hän nähtävästi sydämistyi. Juuri mm tuo delvacin pesevä vaikutus on voinut, niinkuin sanottua, irrottaa koneesta paskaa joka sitten on tukkinut jonkin ahtaan kanavan, mutta niinkuin edellä mainittua minun näkemyksenkin mukaan vika on silloin siinä koneen paskanneessa edellisessä öljyssä sekä John Kawasakin suunnittelemassa liian ahtaassa painekanavassa eikä niinkään delvacissa. Jos kone on ollut niin paskainen että edm skenaario on käynyt, onhan sen sonnan sinne oltava jostain myös tullut.
Menipäs filosofiseks...
OT: eikös muistaakseni joissain alfa romeoiden koneissa ollu kans joku tyyppivika et joku paluukanava olibliian ahdas niin normi öljyt vetää pohjolan oloissa sen verran jähmeeseen et nokkien liu'ut palaa.
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Loukattuasi just mun karvattoman koirani tunteita kerron että sen paluukanavan ahtaus tekee alfassa sen että kaikki öljy on kylmänä kannessa ja alapää jää kuivaksi jolloin voi tulla juuri samannäköisiä laakereita kuin tän väittelijän kawassa
mulla tuli vastaan pari ooppelin konetta joita toisesta oli öljynsuodatin kadonnut ja siis öljy loppunut ,mutta ajettu kuitenkin seuraavaan ramppiin asti kuivana ja sen laakerit näytti just tolta kuin kuvassa..
toisesta hajos öljypumppu ja sen omistaja päätti ajaa sen mulle tänne näytille öljyvalon palamisesta huolimatta, eikä siihen koneeseen kuitenkaan vaihdettu yhtään laakeria koska siinä oli öljyt sisällä vaikka painetta ei ollutkaan, kaikkien yllätyksesks kaikki laakerit näytti tarkastuksessa ihan hyviltä
eli edelleen se mosahdus on seurausta jostain muusta kuin öljystä![]()
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
^ miten mä arvasin et jollakulla on sellanen rott... ehem, koira
Jaa niinkö päin se olikin et liemi nousee hattuun ja sit lähtee jalat alta![]()
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Erinomainen toiminto- ominaisuus. Yleistä ruikutusta ja aivotonta lässytystä sai vähenemään huomattavat määrät lisäämällä ignore- listalle vielä muutaman lisänimen. Paskanjauhanta osio on kyllä suht hiljainen tällä konstilla, mutta huomattavasti parempi kuitenkin näin.
Öljyistäkin jotain: vanhan harrasteautoni moottoriin olen kipannut keväisin samaa modernia Mobil 1 ESP 5W-30 öljyä mitä on kahteen käyttöautoonkin laitettu. Käyttöautossa on ko. öljy näyttänyt toimivan erinomaisesti, mutta tuossa harrastepelissä tuntuu että venttiilin nostajat rupeavat napsuttamaan suht' nopsaan kesän mittaan. Viime keväänä kokeilumielessä vaihdoin öljyn matalampi speksiseen ja hieman enemmän vanhanliiton tuotteeseen, kuitenkin niin että moottoriöljyn laatu- ja viskositeetti vaateet täyttyivät.
Pikakokemusten mukaan tämä vanhanliitön öljy pitää moottorin hiljaisempana. Voitelukyky riittänee kun speksit täyttyvät.
Disclaimer: em. kokemukset ovat kaikki omakohtaista korvamutua vailla tarkempaa analyysiä ja todistusarvoa.
Viimeksi muokannut: vma; 15.04.2016 klo 14:42.
.
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
Onpas tätä Delvac-keskustelua hauska seurata!
Mitäs Delvaccia ukot laittaa koneisiinsa: MX:ä vai Super 1400e:tä?
https://www.motonet.fi/fi/tuote/5913...400E-15W-4020L
Yleisemmin kai käytetään MX:ää. Sitä saa K-maataloudesta samaan hintaan kuin tuota 1400:a motonetistä. MX on normaalihinnoilla kalliimpaa kuin 1400:n, on hieman laadukaampaa.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/5995...0-SLCFCG-4-20l
Miks tuo on parikybää halvempaa?ois mineraalia ainakin
<p>tänään minä - huomenna minä- ja entäs ylihuomenna, no minä. www.roadracing.eu </p>
No ensinnäkin kun siirryin vesijäähyisistä katepeleista ilmajäähyisiin nakuihin tuntui siihen asti käyttämäni Formula ykkönen liian lirulta ja vaihdoin 20-50 öljyihin(huoltomiehen suosituksesta). Jos ajelee paljon syys-kevätkylmissä niin silloin tuo 20öljyt on kyllä suhteellisen jäykän oloista ja jos mulla on joskus kausi jatkunut joulun tietämille niin olen koneeseen laittanut lirummat öljyt mutta kun olen enimmäkseen ajellut italiassa niin öljytkin saa olla vähän paksummat.
Delvacista vaan yksi kokemus Via Baltikaa pitkin Kreikkaan ja takaisin. Paluumatkalla puolassa vaihteet alkoi takkuilemaan ja syyksi selvisi, että öljyä oli hävinnyt matkan aikana enemmän kuin koskaan. 1,5 litraa piti lisätä ennen kuin öljysilmässä alkoi öljyn pinta näkyy. Ei savuttanut eikä vuotoja näkynyt, eikä myöskään seuraavilla reissuilla ole tarvinnut öljyjä lisäillä (20-50 Motul/Valvoline ja sen jälkeen Motoxilla).
Menomatkalla Budassa tarkastelin öljyjä eikä mitään pesemiseen viittaavaa ollut tapahtunut eli noin 1700km ja öljyt oli vielä ihan puhtaan oloisia, joten moottori oli kai sitten niin puhdas ettei siinä mitään pesemistä ollut.
<p>tänään minä - huomenna minä- ja entäs ylihuomenna, no minä. www.roadracing.eu </p>
?oho. Nuin äkkiä mennyt öljyt vähiin. En ole mikään delvacin puollustelija ,mutta voiko johtua jostain muusta tuo kun öljymerkistä?
Ehkäpä siirryn nuihin motuleihin ,kun edullista jne
BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA