Jätkät hei.....
Eihän sille kukaan mahda mitään, että jos nykyisin lykkäis jonnelle "samovaarin" käteen ja
pyytäis keittämään Tsaijut..... Ei onnistuis..... kun joku on kuulema napsassu
sivareilla virtapiuhan pistokkeineen juuresta poikki.
Ihan sama toisinpäin:
Lankki virittää tulia kerrostaloyksiön sähkölieden uuniin......
tukehtuu savuun ja kiroilee näitä sysipaskoja, uusia länsimaisen sivistyksen ja teknologian
tuottamia tulisijoja. Paista nyt näissä mitään.
Onko syy sitten tulessa.... sen puutteessa vai laadussa.....?
Ei nää ölppäkeskustelut useinkaan ole juuri sen kummemmalla tasolla..... noin pääsääntöisesti.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Millasta tutkimus tietoa tuosta sopimattomuudesta uusiöljy/vanha kone löytyy?
Jos tavallinen käyttäjä menee api luokitusten mukaan ja niiden luvataan täyttävän edellisen luokituksen ominaisuudet tai ylittävän ne.
Miten normaalin kuluttajan pitäisi tietää mikä ainesosa siellä nyt on niin tärkeä että konerikko alkaa lähestymään kovaa kyytiä.
Sitten päästään siihen paljonko vahoissa koneissa on jo iän puolesta kulumaa ja muutenki huollot jnejne, mikä sen oletetun kone rikon sitten aiheuttaa?
Ne menettäköön yöunensa noiden kanssa joka haluaa.
Kawasaki ER-5 -97
Nitroushan sen tossa jo nosti esiin![]()
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
ups lukihärö
Honda vfr750 vm.1996
Honda cb 450 Vm.1971
Ex.Kawasaki zx6r kilvetön
Ex.Yamaha R6 vm.2000
Ex.Suzuki gsx750f vm.1990
Ex.yamaha xj900 diversion vm.1997
Ex.Suzuki gsx750f vm.1989
Ex.kawa ltd 450 vm.1985
Aika harva kone oikeesti tarttee lyijyä, koska lyijy on on rajavoitelutilanteessa kitkakerrointa pienentävä ainesosa. Harvassa perusmoottorissa on voitelu mitoitettu niin rajoille, etteikö ilman lyijyä selviäisi. Selkein ero tulee ehkä joissain 2-tahtareissa ja kireillä nokilla varustetuissa 4t-peleissä. Ns. normaaleissa moottoreissa ei mitään käytännön merkitystä. Käytännössä viritysasteen pitää olla aikansa huippua, että on merkitystä.
Edit. Nykysissä high performance öljyissä on ihan vastaavia korkeassa paineessa ja lämpötilassa aktivoituvia ainesosia. Estävät kiinnileikkautumisen, mutta lastua kyllä irtoo osista. Haittapuolena sitten normaaleissa oloissa karvan heikommat rajavoiteluominaisuudet.
Superbike #7
Tutkimuksista en tiedä, eikä wikipedia nyt mikään itsestäänselvä maailmanluokan totuus ole, mutta englanninkielinen versio nostaa saman asian esiin. Tiivistetysti siellä todetaan, että API SM-luokituksessa on mukana erityinen testi nimenomaan liukurakenteisten nokka-akselikoneistojen kestävyyden varmistamiseksi, mutta että testin luotettavuus on kyseenalaistettu. Esimerkkinä öljyjen eroista mainitaan mm. juuri tuo jo mainittu fosforipitoisuus, joka SG-luokassa oli yli tuplat SM:n vastaavaan.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Motor_oil
Itse olen sitä mieltä, että jos sekä api-luokitus täsmää/ylittyy että viskositeetti on pyörävalmistajan suosittelema, niin ollaan melko turvallisilla vesillä. Toki mielenrauhan vuoksi saattaisin valita mieluummin sen vanhemman vaatimukset täyttävän öljyn kuin ihkauuden jos valinnanvaraa on.
Autopuolella sitten löytyy jo joistakin moottorityypeistä suoria kieltoja, että "luokituksen xyz täyttävää öljyä ei saa käyttää tässä moottorissa". Noissa toki yleensä on kyse valmistajakohtaisista luokituksista, ei api/sae.
Edit: korjattu luokitus SM eikä SH.
BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
Nyt loppui Delvacin käyttö
Valmistajan mukaan vain 5W-40 öljy soveltuu..
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Valmistajan mukaan vain 5W-40 öljy soveltuu..
Taidetaan siis ajaa pyörällä paukkupakkasella, kun noin alhaista viskositeettia vaatii..... 10W:kin pelaa jopa 10 asteen pakkasella.
https://ownersmanuals2.com/get/bmw-s...s-manual-59476
Tuolta se 181 sivulta löytyy, suomenkielisessä versiossa sivulta 185.
Jututin asiasta tietävää ja hän epäili syyksi kytkintä. XR:n kytkin ei ilmeisesti ui öljyssä, vaan on öljysumuvoideltu. Totuutta en tiedä, mutta valmistajan suosituksilla mennään jatkossa (niin kuin ennenkin). Miksi käyttäisin mutu-moodia?
15w-40 vacit oli pyörissä viimeiset 10 vuotta.
Viimeksi muokannut: J@ck; 18.06.2016 klo 01:15.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Periaatteessa 15w ja ainakin 10w-xx öljyillä pärjää hyvin vielä -25 pakkasilla.. Joku muu juttu näissä on, sillä moniin autoihinkin suositellaan 5w-xx öljyä. Suositukset tuskin on tehty vain pohjolan olosuhteisiin.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Meikäläisellä autona Ford Ecoboost-koneella, siinä käytetään öljyä 5W-20, Castrolin Edgeä. Tuo 10W ja -10 astetta katsoin Hondan ohjekirjasta, sieltä saa käsityksen, että -10 on 10W-30 öljyn alhaisin käyttölämpötila. katupyörissä kyllä alle nollassa asteessa ei paljon cruisailla, olen kyllä Allround-pyöräilijän harrastelevan lähemmäs -20 asteen lämpötilassa
Mobil Delvacista kyllä löytyy myös 5W-40 vaihtoehto, on kuitenkin täyssynteettinen ja hinta on sen mukainen.
Hitto ja mullakin vaihtui Delvacci Teboilin 15W-50 täyssynteettiseen. Reissu kuumille etelänmaille tiedossa ja halusin vähän jäykempää kuumaa päätä. ~500 km ajettu ja hyvin pelittää. Reissun jälkeen tarttunee tuttu rekkapurkki kuitenkin kouraan.
Sent from my iPhone using Tapatalk
"Väärät harrastukset, jos kaikki rahat eivät mene."
Tallissa: 350EXC-F
Ex. F800GSA ja VFR800 Vtec
Konekeskossa delvacin hinta tippunut kympillä eli nyt 20 litraa mx 15w-40 69,95e.
Mitenkäs on, Hondan suosituksena on 10w-30, API SG tai korkeampi, JASO T903 MA -luokitukset täyttävä öljy. Hondan "oma" öljy taitaa osasynteettistä, kuten kovempaa kiertäville koneille on syytä suositella. Delvac 10w 30, Neste TB ym. "raskaankaluston" öljyt ovat ymmärtääkseni täysin mineeraalipohjaisia, eikä nuo "maamoottorit" kovin suurilla kierroksilla käykkään, joten mineraaliöljyn suojakalvo noissa nopeuksissa varmaan riittää. Ylipäätään 30:n pohjaisia MP öljyjä ei taida monelta valmistajalta olla tarjolla, ainakaan budjetti-hintaan. Mutta, mitenkäs sitten nämä perämoottoriöljyt? Esim. Motox-Marine 10w30 luvataan täyttävän API SL:n vaatimukset, JASO-luokkaa sillä ymmärrettävästi ei ole, mutta tuskin on märkäkytkimelle haitallisia ainesosiakaan. Vai miten on korroosiota estävien aineiden laita? Peräprutkut pyörii kuitenkin kierroksilla, joten tuo lienee "osasynteettinen" öljy?
^
Ratkaisevaa ei ole niinkään kierrosluku, vaan enempi liukupintojen nopeus. Viskositeetin on syytä olla tontilla, valitsi sitten öljyn kuin öljyn, samoin sopivuus märkäkytkimelle.
Mahtava triidi!
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Sama öljy kiertää noiden "maamoottoreiden" turboahtimissa, joten kyllä öljyn silloin on myös kierroksia siedettävä. Dieselin Turbo kiertää päälle 150000 r/min. Sinkkiä nuo dieselmoottoriöljyt sisältävät enemmän, joten nokka-akseli siitä tykkää. En tiedä, mitä nuo kytkinlisäaineet ovat, mutta ainakin omassa Hondassa sekä kytkin että loota pelaavat loistavasti Delvacilla, kokemusta 30000 km:n matkalta. Öljy myös pysyy hyvin moottorissa, ei taso mittatikussa laske 6000 km vaihtovälillä. En kyllä ymmärrä, miksi käyttää Hondan mopoöljyä, jolla vaihteet pelaavat huonommin ja kaiken lisäksi on vielä hinnaltaan kolminkertaista.
Yes, hyvä, joku sentään ymmärtää öljyjen päälle, muistetaan vielä että noissa turboissa on myös lämpötilat jonkun
verran korkealla niin siihen alkaa loppumaan ah, niin hyvän ja kalliin honda öljyn ominaisuudet.
Alla lyhenne hondan öljyn tarkoituksesta jos tämä on tärkeintä niin siitä sitten vaan.
HMEOC (High quality Motorcyle Engine Oil Conceltion for Fuel Saving) -luokitus on Hondan kehittämä. Honda esitti vuonna 2008 SEA Asia Groupille uuden laatuluokan ja sen ideana luoda matalaviskositeettinen moottoriöljy, jonka avulla saadaa moottorin sisäisiä kitkoja pienennettyä ja siten alennettua CO2-päästöjä sekä polttoaineen kulutusta.
Sitten kun akselien pyörintänopeudet alkavat olla todella suuria, niin konepuolella laakereissa käytetään kaasuvoitelua, siis öljy muutetaan toiseen olomuotoon. Turbon laakereissa yleensä on melko suuri välys(tuntee, kun koettaa akselin päästä), joten aika vahva saa olla silloin akselin pinnalla oleva öljykelmu.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Viimeksi muokannut: vma; 21.07.2016 klo 01:59.
.
Pakko ottaa kantaa tähän keskusteluun,kun monet tuntuu olevan niin markkinamiesten vieminä tai muuten tunne pohjalla.Eli rock ja eläminen ja mikä kaikkein tärkeintä,puoliso otetaan elettäkväks tunne pohjalta!Mutta öljyyn, eikä elämän laatuun,olisko kuitenki tärkeintä vaihtaa öljyt ajoissa ja suodatin joka kerta?Ja kertokaa mulle,mitä esim auton moottoreis on long life,häh,?Audin koneita on kilahtanut 200 tonnin paikkeilla longlife,mutta ei saksalaiset muutenkaan oo tehehy laatua joka hetkes,monesti kylläkin,mutta laskua ollu pitkään monessa tuottees ?Markkinamiehet myy jotain long lifeä,ja insinööri laskenut,että kyllä kestää pohjalta.Sitte kun joku nakkaa ne delvacit koneseen,niin vaiha eka tonnin jälkeen suodattimen kana,aja viis kuus tonnia,tai mikä nyt onkaan vaihtoväli,ei yli 12tonnia,raskaskalusto/delvac 30-40 tonnia,korjatkaa rahtarit...Öljyistä paljon puhetta,suzuki intruderilla ajoin eka moottorilla 351tonnia sylintereitä avaamatta,loppu satatonnia delvacilla ja kulutus öljyn suhteen hieman väheni.Mutta huomasin delvackiin vaihtaes,että kovin mustaks meni öljyt heti tonnin kieppeillä,sitte sata tonnia myöhemmin koneen avatessa oli kohtuu puhas kone,eli viitaten tuohon,aja tonnia ja aja kuus tonnia vaihtoon jne.Elämä tunteella,markkinamiehet ja käytännöstä tiettämättömät teoriassa rypevät insinöörit saa jatkaa vietävien viemistä,mutta me muut ajetaan hyvillä öljyillä pitäen vaihtovälit järkevinä,ei longlife,paitsi rakkauden suhteen,jos sellanen on löytynyt![]()
<p>keskiviiva rauhoittaa- - -riders on the storm</p>