Kokeile joskus. Pistä ensin se maakaapeli mahdollisimman kauas startista, vaikka pakoputkeen tai rungon takakehikkoon. Sitten ryytyneen akun napaan ja sen jälkeen aivan starttimoottorin viereen koneen lohkoon. Sähkö on (tai ainakin oli) siitä kiva vekkuli, että se pyrkii (kuulemma) menemään lyhyintä reittiä. Joo'o, akku on kytketty kaapelilla runkoon ja moottorin lohkoon, olen tietoinen siitä. Mitä vähemmän liitoksia, sitä vähemmän vastuksia. Ohmi lienee tuttu termi? Mitä lyhyempi tie virran kulkea, sitä vähemmän vastusta. Näin se menee, kun ei tiedä mitään, tekee vaan.(MInk @ Touko. 24 2004,19:35) kirjoitti
Edit. sähkönsininen kirjotsuvihre
Ainakaan mun saabas (saab) tarvitsee + / - piuhat akkuun, jos miinuksen laitaa maihin esim. runkoon ei startaa ei siis anna virtaa akkuun toisesta.(Ukkonen @ Touko. 23 2004,14:38) kirjoitti
Nero, hullu vai hölmö? Ero ensimmäisen kahden on käsittämätön, vastaus on siis jälkimmäinen.
-Jokaisen varjo on suuri sopivassa valossa-
JKS
Joo, ja kun tätä asiaa kysyy fyysikolta niin ensin kytketään miinukset ja sit vasta plussat...(Ukkonen @ Touko. 23 2004,14:38) kirjoitti
Tästä kuitenkin väänsin joskus lukiossa opettajan kanssa, se puhui jotain ioneista (tjsp.), meitsi noista kipinöistä ja räjähdysvaarasta.![]()
Mc Kulkumulkut
(Gromit @ Touko. 23 2004,16:19) kirjoitti
Tämä on elänny ihan omaa elämäänsä, katsoin ensimmäiset vastaukset "kauan sitten" ja asia oli sillä selvä. Nyt kun näin tämän aiheen tuolla pääsivulla muistin topicin ja päätin tulla tölläämään että vieläkö vastauksia on tullu lisää, noh! olihan niitä ja samalla lähtenny mopo taas hiukan käsistä tosin se ei haitaa päin vastoin siinä on foorumin suola (kiva lukea), kuitenkin lähellä aihetta ollaan pysytty.
Nero, hullu vai hölmö? Ero ensimmäisen kahden on käsittämätön, vastaus on siis jälkimmäinen.
-Jokaisen varjo on suuri sopivassa valossa-
JKS
Oikea kytkemisjärjestys pätee autot ja prätkät:
1. Musta kaapeli tyhjän akun miinukseen
2. Mustan toinen pää täyden miinukseen
3. Punainen tyhjän plussaan
4. punaisen toinen pää täyden plussaan
Irroitus käänteisessä järjestyksessä.
Muutama perustelu:
Jos plus kiinnitetään ensin:
- esim auton ovien osuessa vahingossa toisiinsa saattaa hiukan kipunoida, koska maa kulkee myös korissa.
Jos kaapelin pää kiinnitetään ensin täyteen akkuun:
-Tyhjän akun lataantumisesta tuleva vety saattaa possahtaa kipunoinnista. Siksi kaapeli ensin tyhjään akkuun ja antaa kipunoida täyden akun puolella.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Tinkaanpa vähän vielä lisää....(kaasunalle @ Touko. 25 2004,09:50) kirjoitti
Kyllä se akku sen hieman jännitteisemmän herätysvirran tarvitsee, jos on ihan kaikki virta siitä imaistu pihalle...
Ei lähde pikkulaturilla lataamaan.
Jos vielä väität toisin, hommaan lausunnon talon spesialistilta, tekee akkujen lautausta päivittäin, irtonaisilla akuilla....kuivavaratusta käyttöön.
Siihen en ota kantaa kipinöikö tai onko laturi tiukoilla, ihannehan olis, ettei koskaan tarvitsis käynnistää apuvirralla.
Niin, kysehän oli akkunsa tyhjentäneen laitteen käynnistyksestä apukaapeleilla toista ajoneuvoa apuna käyttäen. Akkulaturista tai kuivavaratun akun hapotuksesta ja käyttöönotosta en ole maininnut sanaakaan...(Kawasaki ZL @ Touko. 26 2004,16:21) kirjoitti
heh, niin arvelinkin, että puhuimme kahdesta eri asiasta...
Mut väitteleminen on mukavaa ja heitän vielä yhden jutun kehiin....kuka muistaa, että joissain vanhemmissa vehkeissä runko onkin plusmerkkinen, eli se johtimen yhdistäminen runkoon.....
Taitaa suurin osa olla huohottavia? Ehkä jotkut hyytelöakut ei, mutta eivät taida olla alkuperäisiä.(Kawasaki ZL @ Touko. 24 2004,19:00) kirjoitti
KTM 690SM
Vanhoissa brittihimmeleissä oli +napa maadoitettu ja -meni suoraan startille. Niillekin pystyi antamaan virtaa normaalista -maadotteisesta, piti vain pistää britissä +kaapeli koneen lohkoon ja -kaapeli akun -napaan.(Kawasaki ZL @ Touko. 27 2004,17:49) kirjoitti
eieieieijjeii... ei noin... *
Punainen johto mopon akun napoihin ja musta auton.... sillä ne lähtee..... *![]()
Kyseessä 750 k8, akku samperi tyhjä ja kuume on kova!
Uskaltaako antaa apuvirtaa autosta?![]()
adrenaliininarkkarin on saatava päiväannoksensa!
*Suzuki 750 k8
*Honda 929rr
*Yamaha R1
*Honda 919rr
Virtaa voi hetkellisesti ottaa, mutta koska autossa on vähintään se 40ah akku, ja mopoissa poikkeuksetta pienempi, ei kannata pidempiä aikoja pitää kaapeleita kiinni.
Isompi akku tavallaan "lataa" pienempää akkua samaan tasoon itsensä kanssa, pidempi aikainen piuhojen kiinnipitäminen kiehauttaa pienemmän akun varsinkin jos auto on vielä käynnissä.
__________________________________
Yamaha Virago 535
Yamaha FZ6S 2006
Honda XL1000 2004 ABS
BMW R1200GS 2009
Aprillia Caponord 1200 2014
Honda NC 750X 2021
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Varminta on tietysti pitää kytkettynä vain sen aikaa kun tarpeen. Sen sijaan tuosta kiehuttamisesta toteaisin että tyhjä akku voi kyllä ottaa jonkin aikaa reilusti virtaa, mutta se laskee nopeasti akun jännitteen noustessa. Jos pyörän oma laturi antaa vaikka 500W, on maksimivirta 36A silläkin. Toki akulle pikalataus on rasitus, suositeltu latausvirta on enintään 10% nimelliskapasiteetista, etenkin lähes tyhjälle akulle. "Kiehumista" voi sen sijaan tapahtua ainoastaan ylijännitteellä ladattaessa. Tietääkseni lyijyakkuja voi aivan hyvin ladata rinnakkain.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Jos ei pidä autoa käynnissä, tuo motskarin akun näkemä latausjännite pyörii siellä 12v:n paikkeilla. Elikäs, jos ei ole kiirus, pistä joksikin aikaa vain kaapelit kiinni.
Toisaalta, mun kokemukset on noista akuista että varsinkin talvisäilytyksen jälkeen jos akku on täysin kuollut, sitä ei saa enää ladattuakaan millään opilla -> roskiin ja uutta kehiin. Samoin apuvirrallakaan starttailu ei tahdo onnistua koska tuo rikkinäinen akku pudottaa jännitteen liian alas.
Summasummarum, akkukauppaan mars.
T. Antti
Antti
ex-BMW K100RS -85
ex-BMW K1200S -05
Siis tuolleenhan saa tehtyä 76Ah akun, kun antaa amppeerituntien tasaantua. Koitin Apriliaankin, mutta jossain 40Ah kohdalla se ei mahtunut enää penkin alle ja piti sitten kytkeä porakoneen akkuun että saa pienemmäksi. Nyt on sitten 39,5 Ah akku Makitassa, ei tarvii joka välissä ladata. Vähän painava on kyllä.
Mulla oli pari vuotta sitten akkuongelmia. Jouduin useinkin ottamaan autosta apuvirtaa. Pyörän kehnoksi mennyt akku jaksoi kyllä nippanappa pyörittää starttia, mutta ilmeisesti jännite ei riittänyt kipinän aikaansaamiseen. Tai siihen, että sytkäboksi olisi toiminut... No mutta kun ei käynnistynyt, niin ei käynnistynyt. Jossain vaiheessa alkoi keljuttaa se penkin irrottelu ja muu häsääminen, jolloin aloin startata pyörän kytkemällä ensin auton miinusnavan pyörän runkoon (moottoriin) ja sitten auton plusnavasta sähöä suoraan pyörän startin plusnapaan. Tässä vaiheessa pyörän virrat oli toki luonnollisesti päällä. Hienosti toimi![]()
Kawasaki KLR 650 1988 20->
Aprilia Tuono V4 APRC 2012 19->
ex: KTM 990 Super Duke 2006 17-18
ex: Honda VTR 1000F Firestorm 2005 12-16
ex: Honda VT750 Shadow 2007 07-11
No siis tuo aika oli sellaisena syksynä, kun olin keväällä ostanut uuden akun. Eppäilin siinä vaiheessa pyörässä olevan jotain muuta vikaa, mutta ei ollut käytössä konsteja asian selvittämiseen, joten asian kanssa piti vaan tulla toimeen sen hetken aikaa. Seuraavana talvena sain apua vianetsintään ja akustapa olikin pari-kolme kennoa mennyt pas2 sen ensimmäisen kesän aikana. Latauspuoli oli kunnossa. Päätin hankkia seuraavaksi akuksi varmasti laadukkaan merkin. Yuasa maksaa meikäläisen mopoon ainakin stormilla ihan v-tusti. Kymppi lisää ja saa Shorain litiumin. Nykyään on sitten sellainen.
Kawasaki KLR 650 1988 20->
Aprilia Tuono V4 APRC 2012 19->
ex: KTM 990 Super Duke 2006 17-18
ex: Honda VTR 1000F Firestorm 2005 12-16
ex: Honda VT750 Shadow 2007 07-11
Joo, siis tuossahan on laskuvirhekkin. Tarkoitin siis että Makitassa on 21,5Ah
Lopuksi haluan korostaa että tarinani akun kapasiteetin kasvatuksesta on täyttä fiktiota.
Ainoa tasaantuva asia kahden akun rinnankytkennässä on jännite.
"en ole ikinä ladannut enkä käynnistänyt talvella ja aina lähtenyt ekalla keväällä".
![]()
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Ja sitten kun tonnin pyörää virittelee käyntiin niin ei välttämättä kannata ottaa virtaa suoraan uuden karheasta viidenkympin audista/mersusta. Se kojelaudan allaoleva tietokone on yllättävän kallis ja menee yllättävän helposti rikki.
Janne
Sent from my iPad using Tapatalk
XX