Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Tulokset 31:stä 58:een 58:sta
  1. #31
    Lainaa (MInk @ Touko. 24 2004,19:35) kirjoitti
    Lainaa (kaasunalle @ Touko. 24 2004,11:32) kirjoitti
    Tyhjä akku siinä välissä ottaa aivan turhaan virtaa käynnistyksen yhteydessä, mikäli -kaapeli on -navassa.
    No on ehkä opiskelu mennyt hukkaan jos väität että akku on jotenkin siinä "välissä". Eli viittaan jotenkin sarjaankytkentään jossa on kuvaamiasi ongelmia, mutta joka on käytännössä mahdotonta. Akku ottaa yhtä paljon virtaa oli kaapeli sitten rungossa tai -navassa. -Napahan on kytketty runkoon. Akusta pitäisi irroittaa kaapeli jos haluaisi ettei se veisi virtaa käynnistyksen aikana. Näin se menee kun on opiskellut useamman vuoden sähkötekniikkaa.
    Kokeile joskus. Pistä ensin se maakaapeli mahdollisimman kauas startista, vaikka pakoputkeen tai rungon takakehikkoon. Sitten ryytyneen akun napaan ja sen jälkeen aivan starttimoottorin viereen koneen lohkoon. Sähkö on (tai ainakin oli) siitä kiva vekkuli, että se pyrkii (kuulemma) menemään lyhyintä reittiä. Joo'o, akku on kytketty kaapelilla runkoon ja moottorin lohkoon, olen tietoinen siitä. Mitä vähemmän liitoksia, sitä vähemmän vastuksia. Ohmi lienee tuttu termi? Mitä lyhyempi tie virran kulkea, sitä vähemmän vastusta. Näin se menee, kun ei tiedä mitään, tekee vaan.

    Edit. sähkönsininen kirjotsuvihre



  2. #32
    Lainaa (Ukkonen @ Touko. 23 2004,14:38) kirjoitti
    Lainaa (Kawasaki ZL @ Touko. 23 2004,13:42) kirjoitti
    Tuo neuvo maakapelin laitosta runkoon on turha.
    Olen kyllä ymmärtänyt asian toisin.
    Liittämisjärjestys ja runkoon liittäminen on tärkeää, koska akussa syntyvä kaasu on palavaa, ja kiinnitettäessä syntyvä kipinä voi sytyttää sen.

    Kaapelien kytkentä menee seuraavasti:
    1. Tyhjään akkuun punainen kaapeli plusnapaan
    2. Punainen kaapeli virtaa antavan kulkineen akun plusnapaan,
    3. Musta kaapeli virtaa antavan härvelin akun miinusnapaan
    4. *Musta kaapeli hyytyneen ajoneuvon runkoon, ei lähelle akkua tahi kaasuttimia, tankkia bensaletkuja yms.
    Ainakaan mun saabas (saab) tarvitsee + / - piuhat akkuun, jos miinuksen laitaa maihin esim. runkoon ei startaa ei siis anna virtaa akkuun toisesta.
    Nero, hullu vai hölmö? Ero ensimmäisen kahden on käsittämätön, vastaus on siis jälkimmäinen.

    -Jokaisen varjo on suuri sopivassa valossa-

    JKS
  3. #33
    Lainaa (Ukkonen @ Touko. 23 2004,14:38) kirjoitti
    Kaapelien kytkentä menee seuraavasti:
    1. Tyhjään akkuun punainen kaapeli plusnapaan
    2. Punainen kaapeli virtaa antavan kulkineen akun plusnapaan,
    3. Musta kaapeli virtaa antavan härvelin akun miinusnapaan
    4. *Musta kaapeli hyytyneen ajoneuvon runkoon, ei lähelle akkua tahi kaasuttimia, tankkia bensaletkuja yms.
    Joo, ja kun tätä asiaa kysyy fyysikolta niin ensin kytketään miinukset ja sit vasta plussat...
    Tästä kuitenkin väänsin joskus lukiossa opettajan kanssa, se puhui jotain ioneista (tjsp.), meitsi noista kipinöistä ja räjähdysvaarasta.
    Mc Kulkumulkut
  4. #34
    Lainaa (Gromit @ Touko. 23 2004,16:19) kirjoitti
    Kysymykseesi on nyt tullut niin monta neuvoa ja vähän meinasivat virrat ja jännitteetkin mennä sekaisin, mutta kun ajatuksella luet kaikki vastaukset ja varoitukset niin hyvin menee vastaisuudessakin.
    Tämä on elänny ihan omaa elämäänsä, katsoin ensimmäiset vastaukset "kauan sitten" ja asia oli sillä selvä. Nyt kun näin tämän aiheen tuolla pääsivulla muistin topicin ja päätin tulla tölläämään että vieläkö vastauksia on tullu lisää, noh! olihan niitä ja samalla lähtenny mopo taas hiukan käsistä tosin se ei haitaa päin vastoin siinä on foorumin suola (kiva lukea), kuitenkin lähellä aihetta ollaan pysytty.
    Nero, hullu vai hölmö? Ero ensimmäisen kahden on käsittämätön, vastaus on siis jälkimmäinen.

    -Jokaisen varjo on suuri sopivassa valossa-

    JKS
  5. #35
    Oikea kytkemisjärjestys pätee autot ja prätkät:

    1. Musta kaapeli tyhjän akun miinukseen
    2. Mustan toinen pää täyden miinukseen
    3. Punainen tyhjän plussaan
    4. punaisen toinen pää täyden plussaan

    Irroitus käänteisessä järjestyksessä.

    Muutama perustelu:

    Jos plus kiinnitetään ensin:
    - esim auton ovien osuessa vahingossa toisiinsa saattaa hiukan kipunoida, koska maa kulkee myös korissa.

    Jos kaapelin pää kiinnitetään ensin täyteen akkuun:
    -Tyhjän akun lataantumisesta tuleva vety saattaa possahtaa kipunoinnista. Siksi kaapeli ensin tyhjään akkuun ja antaa kipunoida täyden akun puolella.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  6. #36
    Lainaa (kaasunalle @ Touko. 25 2004,09:50) kirjoitti
    Lainaa (Kawasaki ZL @ Touko. 24 2004,18:00) kirjoitti
    Mutta niinkuin sanoin, esim.pieni akkulaturi ei riitä antamaan käynnistysvirtaa tyhjälle akulle, vaan tarvitset siihen esim.henkilöauton akusta tulevan virran.Se antaa tarpeeksi käynnistysvirtaa "herättämään" tyhjän akun.
    Siinäpä se vitsi onkin, että eihän se tyhjä akku sitä starttivirtaa tarvitse, vaan starttimoottori ja sytytysjärjestelmä. Kyllä se akku siitä heräilee koneen käynnistyttyä, jos on herätäkseen. Vain 12 vuotta rahtivankkurilla, kun kyllästyin korjaamaan niitä ja totesin, että rikkominen on hauskempaa. Etenkin kytkimen paukauttaminen Bulgarian rajalla, kun on menossa Bagdadiin.
    Tinkaanpa vähän vielä lisää....
    Kyllä se akku sen hieman jännitteisemmän herätysvirran tarvitsee, jos on ihan kaikki virta siitä imaistu pihalle...
    Ei lähde pikkulaturilla lataamaan.
    Jos vielä väität toisin, hommaan lausunnon talon spesialistilta, tekee akkujen lautausta päivittäin, irtonaisilla akuilla....kuivavaratusta käyttöön.
    Siihen en ota kantaa kipinöikö tai onko laturi tiukoilla, ihannehan olis, ettei koskaan tarvitsis käynnistää apuvirralla.
  7. #37
    Täälläsitä näkee kyllä monenmoisia sähköasentajia....
    TRE 1130K
  8. #38
    Lainaa (Kawasaki ZL @ Touko. 26 2004,16:21) kirjoitti
    Tinkaanpa vähän vielä lisää....
    Kyllä se akku sen hieman jännitteisemmän herätysvirran tarvitsee, jos on ihan kaikki virta siitä imaistu pihalle...
    Ei lähde pikkulaturilla lataamaan.
    Jos vielä väität toisin, hommaan lausunnon talon spesialistilta, tekee akkujen lautausta päivittäin, irtonaisilla akuilla....kuivavaratusta käyttöön.
    Niin, kysehän oli akkunsa tyhjentäneen laitteen käynnistyksestä apukaapeleilla toista ajoneuvoa apuna käyttäen. Akkulaturista tai kuivavaratun akun hapotuksesta ja käyttöönotosta en ole maininnut sanaakaan...
  9. #39
    heh, niin arvelinkin, että puhuimme kahdesta eri asiasta...
    Mut väitteleminen on mukavaa ja heitän vielä yhden jutun kehiin....kuka muistaa, että joissain vanhemmissa vehkeissä runko onkin plusmerkkinen, eli se johtimen yhdistäminen runkoon.....
  10. #40
    Lainaa (Kawasaki ZL @ Touko. 24 2004,19:00) kirjoitti
    Aika harvoin olen pyörissä nähnyt huohottavia akkuja, mutta voi olla mahdollista ja silloinhan *varman parempi tapa on liittää runkoon.Jottei niitä räjähdyksiä tapahdu.
    Taitaa suurin osa olla huohottavia? Ehkä jotkut hyytelöakut ei, mutta eivät taida olla alkuperäisiä.
    KTM 690SM
  11. #41
    Lainaa (Kawasaki ZL @ Touko. 27 2004,17:49) kirjoitti
    heh, niin arvelinkin, että puhuimme kahdesta eri asiasta...
    Mut väitteleminen on mukavaa ja heitän vielä yhden jutun kehiin....kuka muistaa, että joissain vanhemmissa vehkeissä runko onkin plusmerkkinen, eli se johtimen yhdistäminen runkoon.....
    Vanhoissa brittihimmeleissä oli +napa maadoitettu ja -meni suoraan startille. Niillekin pystyi antamaan virtaa normaalista -maadotteisesta, piti vain pistää britissä +kaapeli koneen lohkoon ja -kaapeli akun -napaan.
  12. #42
    eieieieijjeii... ei noin... *

    Punainen johto mopon akun napoihin ja musta auton.... sillä ne lähtee..... *
  13. #43
    Kyseessä 750 k8, akku samperi tyhjä ja kuume on kova!

    Uskaltaako antaa apuvirtaa autosta?
    adrenaliininarkkarin on saatava päiväannoksensa!

    *Suzuki 750 k8
    *Honda 929rr
    *Yamaha R1
    *Honda 919rr
  14. #44
    Virtaa voi hetkellisesti ottaa, mutta koska autossa on vähintään se 40ah akku, ja mopoissa poikkeuksetta pienempi, ei kannata pidempiä aikoja pitää kaapeleita kiinni.

    Isompi akku tavallaan "lataa" pienempää akkua samaan tasoon itsensä kanssa, pidempi aikainen piuhojen kiinnipitäminen kiehauttaa pienemmän akun varsinkin jos auto on vielä käynnissä.
    __________________________________
    Yamaha Virago 535
    Yamaha FZ6S 2006
    Honda XL1000 2004 ABS
    BMW R1200GS 2009
    Aprillia Caponord 1200 2014
    Honda NC 750X 2021
  15. #45
    Lainaa tontze kirjoitti Katso viesti
    Virtaa voi hetkellisesti ottaa, mutta koska autossa on vähintään se 40ah akku, ja mopoissa poikkeuksetta pienempi, ei kannata pidempiä aikoja pitää kaapeleita kiinni.

    Isompi akku tavallaan "lataa" pienempää akkua samaan tasoon itsensä kanssa, pidempi aikainen piuhojen kiinnipitäminen kiehauttaa pienemmän akun varsinkin jos auto on vielä käynnissä.

    Kiitos ja kumarrus tiedosta Eli periaatteessa nopea käyttö vain pyörän akussa ja kokeilla startata?
    adrenaliininarkkarin on saatava päiväannoksensa!

    *Suzuki 750 k8
    *Honda 929rr
    *Yamaha R1
    *Honda 919rr
  16. #46
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Eksyneen Kylässä
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa 5ahtivaar1 kirjoitti Katso viesti
    Kiitos ja kumarrus tiedosta Eli periaatteessa nopea käyttö vain pyörän akussa ja kokeilla startata?
    Joo, kyseessä ei ole kuitenkaan mikään sekuntipeli.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  17. #47
    Lainaa 5ahtivaar1 kirjoitti Katso viesti
    Kiitos ja kumarrus tiedosta Eli periaatteessa nopea käyttö vain pyörän akussa ja kokeilla startata?
    Varminta on tietysti pitää kytkettynä vain sen aikaa kun tarpeen. Sen sijaan tuosta kiehuttamisesta toteaisin että tyhjä akku voi kyllä ottaa jonkin aikaa reilusti virtaa, mutta se laskee nopeasti akun jännitteen noustessa. Jos pyörän oma laturi antaa vaikka 500W, on maksimivirta 36A silläkin. Toki akulle pikalataus on rasitus, suositeltu latausvirta on enintään 10% nimelliskapasiteetista, etenkin lähes tyhjälle akulle. "Kiehumista" voi sen sijaan tapahtua ainoastaan ylijännitteellä ladattaessa. Tietääkseni lyijyakkuja voi aivan hyvin ladata rinnakkain.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  18. #48
    Eläkeläinen pupu:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2005
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa 5ahtivaar1 kirjoitti Katso viesti
    Uskaltaako antaa apuvirtaa autosta?
    Joo, siitä vaan
    (kuhan autossa on sama jännite kun pyöräs eli se 12 volttia)

    Lainaa tontze kirjoitti Katso viesti
    Virtaa voi hetkellisesti ottaa, mutta koska autossa on vähintään se 40ah akku, ja mopoissa poikkeuksetta pienempi, ei kannata pidempiä aikoja pitää kaapeleita kiinni.

    Isompi akku tavallaan "lataa" pienempää akkua samaan tasoon itsensä kanssa, pidempi aikainen piuhojen kiinnipitäminen kiehauttaa pienemmän akun varsinkin jos auto on vielä käynnissä.
    Höpö höpö puhetta, niis akuis mitään tasoja oo...
    "Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
  19. #49
    Jos ei pidä autoa käynnissä, tuo motskarin akun näkemä latausjännite pyörii siellä 12v:n paikkeilla. Elikäs, jos ei ole kiirus, pistä joksikin aikaa vain kaapelit kiinni.

    Toisaalta, mun kokemukset on noista akuista että varsinkin talvisäilytyksen jälkeen jos akku on täysin kuollut, sitä ei saa enää ladattuakaan millään opilla -> roskiin ja uutta kehiin. Samoin apuvirrallakaan starttailu ei tahdo onnistua koska tuo rikkinäinen akku pudottaa jännitteen liian alas.

    Summasummarum, akkukauppaan mars.

    T. Antti
    Antti
    ex-BMW K100RS -85
    ex-BMW K1200S -05
  20. #50
    Lainaa pupu kirjoitti Katso viesti
    Joo, siitä vaan
    (kuhan autossa on sama jännite kun pyöräs eli se 12 volttia)



    Höpö höpö puhetta, niis akuis mitään tasoja oo...

    ORGista miekii eka kerran luin, että 16Ah ja 120Ah (12V) akkua ei voi kytkeä toisiinsa.
    kyllä voi ja aivan huoletta.
  21. #51
    Siis tuolleenhan saa tehtyä 76Ah akun, kun antaa amppeerituntien tasaantua. Koitin Apriliaankin, mutta jossain 40Ah kohdalla se ei mahtunut enää penkin alle ja piti sitten kytkeä porakoneen akkuun että saa pienemmäksi. Nyt on sitten 39,5 Ah akku Makitassa, ei tarvii joka välissä ladata. Vähän painava on kyllä.
  22. #52
    Mulla oli pari vuotta sitten akkuongelmia. Jouduin useinkin ottamaan autosta apuvirtaa. Pyörän kehnoksi mennyt akku jaksoi kyllä nippanappa pyörittää starttia, mutta ilmeisesti jännite ei riittänyt kipinän aikaansaamiseen. Tai siihen, että sytkäboksi olisi toiminut... No mutta kun ei käynnistynyt, niin ei käynnistynyt. Jossain vaiheessa alkoi keljuttaa se penkin irrottelu ja muu häsääminen, jolloin aloin startata pyörän kytkemällä ensin auton miinusnavan pyörän runkoon (moottoriin) ja sitten auton plusnavasta sähöä suoraan pyörän startin plusnapaan. Tässä vaiheessa pyörän virrat oli toki luonnollisesti päällä. Hienosti toimi
    Kawasaki KLR 650 1988 20->
    Aprilia Tuono V4 APRC 2012 19->
    ex: KTM 990 Super Duke 2006 17-18
    ex: Honda VTR 1000F Firestorm 2005 12-16
    ex: Honda VT750 Shadow 2007 07-11
  23. #53
    Lainaa kum1ankka kirjoitti Katso viesti
    Mulla oli pari vuotta sitten akkuongelmia. Jouduin useinkin ottamaan autosta apuvirtaa. Pyörän kehnoksi mennyt akku jaksoi kyllä nippanappa pyörittää starttia, mutta ilmeisesti jännite ei riittänyt kipinän aikaansaamiseen. Tai siihen, että sytkäboksi olisi toiminut... No mutta kun ei käynnistynyt, niin ei käynnistynyt. Jossain vaiheessa alkoi keljuttaa se penkin irrottelu ja muu häsääminen, jolloin aloin startata pyörän kytkemällä ensin auton miinusnavan pyörän runkoon (moottoriin) ja sitten auton plusnavasta sähöä suoraan pyörän startin plusnapaan. Tässä vaiheessa pyörän virrat oli toki luonnollisesti päällä. Hienosti toimi
    Mutta uutta akkua et sitten raaskinut ostaa?
  24. #54
    Lainaa Kimixxx kirjoitti Katso viesti
    Mutta uutta akkua et sitten raaskinut ostaa?
    No siis tuo aika oli sellaisena syksynä, kun olin keväällä ostanut uuden akun. Eppäilin siinä vaiheessa pyörässä olevan jotain muuta vikaa, mutta ei ollut käytössä konsteja asian selvittämiseen, joten asian kanssa piti vaan tulla toimeen sen hetken aikaa. Seuraavana talvena sain apua vianetsintään ja akustapa olikin pari-kolme kennoa mennyt pas2 sen ensimmäisen kesän aikana. Latauspuoli oli kunnossa. Päätin hankkia seuraavaksi akuksi varmasti laadukkaan merkin. Yuasa maksaa meikäläisen mopoon ainakin stormilla ihan v-tusti. Kymppi lisää ja saa Shorain litiumin. Nykyään on sitten sellainen.
    Kawasaki KLR 650 1988 20->
    Aprilia Tuono V4 APRC 2012 19->
    ex: KTM 990 Super Duke 2006 17-18
    ex: Honda VTR 1000F Firestorm 2005 12-16
    ex: Honda VT750 Shadow 2007 07-11
  25. #55
    Lainaa skuikka kirjoitti Katso viesti
    Siis tuolleenhan saa tehtyä 76Ah akun, kun antaa amppeerituntien tasaantua. Koitin Apriliaankin, mutta jossain 40Ah kohdalla se ei mahtunut enää penkin alle ja piti sitten kytkeä porakoneen akkuun että saa pienemmäksi. Nyt on sitten 39,5 Ah akku Makitassa, ei tarvii joka välissä ladata. Vähän painava on kyllä.
    Elä oikiasti ku joku lukee täälä tosissaa näitä juttuja.
    Nyt jo saanu lukia niin ufoja että huhhuh...
    Kawasaki ER-5 -97
  26. #56
    Joo, siis tuossahan on laskuvirhekkin. Tarkoitin siis että Makitassa on 21,5Ah

    Lopuksi haluan korostaa että tarinani akun kapasiteetin kasvatuksesta on täyttä fiktiota.
    Ainoa tasaantuva asia kahden akun rinnankytkennässä on jännite.
  27. #57
    "en ole ikinä ladannut enkä käynnistänyt talvella ja aina lähtenyt ekalla keväällä".

    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  28.  
  29. #58
    Ja sitten kun tonnin pyörää virittelee käyntiin niin ei välttämättä kannata ottaa virtaa suoraan uuden karheasta viidenkympin audista/mersusta. Se kojelaudan allaoleva tietokone on yllättävän kallis ja menee yllättävän helposti rikki.

    Janne


    Sent from my iPad using Tapatalk
    XX
Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12