Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 58:sta
  1. #1
    Voiko autosta ottaa virtaa käynnistyskaapeleilla moottoripyörään vai takooko likaa voimaa niin että akku palaa?
    Nero, hullu vai hölmö? Ero ensimmäisen kahden on käsittämätön, vastaus on siis jälkimmäinen.

    -Jokaisen varjo on suuri sopivassa valossa-

    JKS
  2. #2
    kyllä mä aianakin olen auton avulla käynnistänyt, hiacen akku kun ei heti lopu... en osaa sanoa ruisku laitteista mutta... sähköstä sen verran että ei se pyörä ainakaan pala kun antaa käymättömästä autosta virtaa... kyllä pyörii...
    Täydellisyyden ruumiillistuma ja vieläpä vaatimaton.
  3. #3
    Voi ottaa. Jos pyöräsi on Yamaha ja akku aivan loppu ei välttämättä käynnisty apukaapeleillakaan. Homma ei vahingoita pyörää, akun jännitehän on sama, ainoastaan koko (energian määrä) muuttuu.
    No niin, no
  4. #4
    Lainaa (Kukko @ Touko. 18 2004,14:51) kirjoitti
    kyllä mä aianakin olen auton avulla käynnistänyt, hiacen akku kun ei heti lopu... en osaa sanoa ruisku laitteista mutta... sähköstä sen verran että ei se pyörä ainakaan pala kun antaa käymättömästä autosta virtaa... kyllä pyörii...
    mäkin oon ottanu virtaa autosta eikä mitään ongelmia ole ollu
    "Ei sovi, ei mahdu...herra saa rahansa takaisin"

    www.menokoneracing.fi
  5. #5
    Kyllä sitä virtaa tulee niin paljon että kaynnistysyritys on syytä tehdä heti kun kaapelit on kiinni. Ei siis odottelua että lataa. Saattaa muuten kiehahtaa, ihan kuin autoihin tarkoitettujen akkulatureidenkin kanssa.
    - vesku -

    "viestintä epäonnistuu aina - paitsi sattumalta"
  6. #6
    Kiitoksia! mopo seisonnu ulkona peiteen alla nyt muutaman päivän ja pitäis siirtää hetken kuluttua muutama kilometri, niin varmuuden vuoksi kysyin jos jostain syystä on purkannu akun.
    Nero, hullu vai hölmö? Ero ensimmäisen kahden on käsittämätön, vastaus on siis jälkimmäinen.

    -Jokaisen varjo on suuri sopivassa valossa-

    JKS
  7. #7
    Kannattaa sitten muistaa että tuossa auton akussa on hieman enemmän Amppeereja joten se kestää startata huomattavasti pitempään kuin mopon oma akku. Eli ei pitkiä käynnistyksiä ettei startin ankkuri pala.
    Itte kun tekee, niin tulee sellanen kun sattuu tulemaan.
  8. #8
    Jos startti tai kone jökelissä niin auton akulla saa vaikka mopon kaapelit sulamaan. Mutta siis kyllä mä autonvirroilla oon lyöny mopon käyntiin ja rock, talven jälkeen oli pakko. Mopon virrat ei riittääny alkuunkaan.
    KTM 690SM
  9. #9
    Kyllä sieltä ainakin sähkötekniikan puolesta voi ottaa. Virtamääränhän rajoittaa aivan mopon akun jännitteen laskeminen, mutta useastihan jännite kyllä riittää. Sieltä tulee juuri sen verran virtaa kun startti pyörittämiseen tarvitsee
    Entinen pyöräilijä... Mutta kohta taas.
  10. #10
    Varoitukset startin pyörittämisestä liian pitkiä aikoja, so. "väkisin käyntiin" yrityksistä, on syytä ottaa vaarin. Siellä manuaalissa kerrotaan yleisimmin kertakäynnistyksen suosituspituus. Yleensä siinä annetaan suositus tyyliin: "Starttaa 10 sekunttia, odota 20, starttaa 10 sekunttia, odota yli 20 sekunttia, jne.

    Kun mopon oman akun varauskapasiteetti on heikko, laskee napajännite käynnistyksessä niin alas, ettei tulpan kipinään riitä enää potkua. Näissä tapauksissa apuakku tai booster on oiva apu.

    Sen sijaan jos mopossa on joku isompi ongelma ja sitä startataan monen sadan ampeerin käynnistysvirran kapasiteetilla, on seuraukset usein ikävät -lue: kalliit.
    ... jotain piti muistaa
  11. #11
    Ja tietysti pitää muistaa, että vieläkin on liikkeellä 6-volttisia prätkiä; ei tee hyvää lämmitellä auton akulla..
  12. #12
    Viimeksi viime viikolla tuli oma mopotin käynnistettyä auton avulla. Mahtaiskohan toimia toisinpäin ?
    You tried your best and you failed miserably. The lesson is 'never try'. --Homer Simpson ---

    Honda Transalp XL 700V
  13. #13
    Keväällä ei lähteny mopo käyntiin. Pyörä oli säilytyksessä tallissa. Sitä ei saa työnnettyä pois sieltä kun on niin jyrkkä mäki. Otin kotilosta akun irti, akku mopon viereen, kaapelit kiinni ja hoplaa, pyörä käynnissä. *

    Ajoin pyörän pois tallista ja akku takasi kotiloon, kumpikaan ei näytä sen enempää kärsineen ko. toimenpiteestä. *

    edit. Muistu mieleen toinenkin tapaus:

    Kevarissa (RG 125F) oli akku niin sökö ettei lähteny käyntiin vaikka olis juts sammuttanu. Pakko oli ajaa, eikä viittiny aina työntääkään käyntiin. Ei ollu ihan kevyimmästä päästä ko. piikki. Otin peltoautosta akun ja laitoin sen kyydissä istujan paikalle, ja johdot pyörän akkuun. Oli siinä välissä katkaisia, eli käytin sitä vaan käynnistykseen. Hyvin toimi viikon ajan ennen kun sain uuden pyörän akun. Se auton akku oli pahvilaatikossa ettei kukaan niin helposti olis tajunnu mun virityksiä.



  14. #14
    voi jee ...... ^^^^^^



    KTM 690SM
  15. #15
    Nosiis. Eihän sillä mitään merkitystä ole mistä te virtaa otatte, kunhan jännite on suurinpiirtein samaa luokkaa.
    Ainut heikkous on äärimmäinen tarkkuus
  16. #16
    Lainaa (-V- @ Touko. 18 2004,13:55) kirjoitti
    Kyllä sitä virtaa tulee niin paljon että kaynnistysyritys on syytä tehdä heti kun kaapelit on kiinni. Ei siis odottelua että lataa. Saattaa muuten kiehahtaa, ihan kuin autoihin tarkoitettujen akkulatureidenkin kanssa.
    Akun pullahdus on helppo välttää, kun pistää +kaapelin akun +napaan ja maakaapelin pyörän moottoriin, lähelle starttia. Maakaapeli käynnistettävän ajoneuvon akkuun on väärä menetelmä, startattiinpa sitten mitä tahansa akullista moottoria.
  17. #17
    Moottoripyörän akku on 12 V, samoin kuin henkilöauton.Eli virtaa voi huoletta ottaa.Ja on pakkokin, sillä tyhjiin kulunut akku tarvitsee käynnistysvirraksi hieman tehokkaampaa virtalähdettä, pieni akkulaturi ei riitä.Silloin käynnistysvirraksi tarvitaan henkilöauton akkua.
    Maastoauton ja kuorma-auton akku voi olla 24 V, samoin trukkien, jolloin virtaa tulee liikaa ja ainakin harrateakkukaapelit lämpene ja sulaa.
    Anna henkilöauton akkuvirran hetkisen ladata pyörän akkua ja koeta sitten käynnistystä, jätä pyörä tyhjäkäynnille tai aja kymmenen kilometrin lenkki.Akku on täynnä taas.
    Tuo neuvo maakapelin laitosta runkoon on turha.Punainen punaiseen tai plussaan ja miinus mustaan tai miinusmerkkiseen.
    Volttimäärä kun on sama kummassakin.Aivan kuin toista autoa käynnistäisit.
    Mopt on sitten luokkaa 6 V eli siellä pitää olla varovainen...Mutta liian virtamäärän tuntee siitä, jos kaapelit lämpenee..
  18. #18
    kawaa joutui useiseasti käynisteleen henkilö auton akulla ja kuorma auton kaapeleilla ja aina lähti
    enää ei tartte kun venttiilit on kondiksessa ja kikseri lähtee ekalla käyntiin.
    köyhyys ei ole ilo kenelläkään??
    mua se wain naurattaa
  19. #19
    Lainaa (Kawasaki ZL @ Touko. 23 2004,13:42) kirjoitti
    Tuo neuvo maakapelin laitosta runkoon on turha.
    Olen kyllä ymmärtänyt asian toisin.
    Liittämisjärjestys ja runkoon liittäminen on tärkeää, koska akussa syntyvä kaasu on palavaa, ja kiinnitettäessä syntyvä kipinä voi sytyttää sen.

    Kaapelien kytkentä menee seuraavasti:
    1. Tyhjään akkuun punainen kaapeli plusnapaan
    2. Punainen kaapeli virtaa antavan kulkineen akun plusnapaan,
    3. Musta kaapeli virtaa antavan härvelin akun miinusnapaan
    4. Musta kaapeli hyytyneen ajoneuvon runkoon, ei lähelle akkua tahi kaasuttimia, tankkia bensaletkuja yms.
    Old Suzuki never dies, it just looks that way.
  20. #20
    Allekirjoittanut käynnisteli keväällä Rykköstä auton akulla muutamaan kertaan ennen kuin sai uuden akun hommattua. Kummatkin käy ja kukkuu ainakin vielä. Suurempia vikoja odotellessa... *



    "Tässä taas puhutaan asiantuntemuksella, jonka tuo tullessaan vain täydellinen tietämättömyys.."

    "We ride together, we die together, Bad Girls For Life!"
    * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * -TMB "Martin Lawrence"-
    Yamaha YZF-R1, vm.-06
  21. #21
    Lainaa (Ukkonen @ Touko. 23 2004,14:38) kirjoitti
    Lainaa (Kawasaki ZL @ Touko. 23 2004,13:42) kirjoitti
    Tuo neuvo maakapelin laitosta runkoon on turha.
    Olen kyllä ymmärtänyt asian toisin.
    Liittämisjärjestys ja runkoon liittäminen on tärkeää, koska akussa syntyvä kaasu on palavaa, ja kiinnitettäessä syntyvä kipinä voi sytyttää sen.

    Kaapelien kytkentä menee seuraavasti:
    1. Tyhjään akkuun punainen kaapeli plusnapaan
    2. Punainen kaapeli virtaa antavan kulkineen akun plusnapaan,
    3. Musta kaapeli virtaa antavan härvelin akun miinusnapaan
    4. *Musta kaapeli hyytyneen ajoneuvon runkoon, ei lähelle akkua tahi kaasuttimia, tankkia bensaletkuja yms.
    Kyllä pyörän akun voi kytkeä suoraan napoihin. Ne ovat kaasutiiviitä akkuja, joista lähtee huohotusputki pyörän alle.
    Auton akuissahan, ainakin vanhoissa, tapahtui hengitys akun korkkien kautta, jolloin tuo maakaapelin kytkentä runkoon oli suositeltavaa.
    Nykyiset Kawat tallissa:
    KLX 250 B1 - 81
    Z 1000 ST E1 -79
    Z 1000 ST E2 -80
    Mean Streak 1600 -07
    Z 1000 Special Edition -14
    GTR 1400 -08
    Spectre 1100 D1 -82
    KX 250 XC KL Enduro -21
    KLE 500 -91
  22. #22
    Kysymykseesi on nyt tullut niin monta neuvoa ja vähän meinasivat virrat ja jännitteetkin mennä sekaisin, mutta kun ajatuksella luet kaikki vastaukset ja varoitukset niin hyvin menee vastaisuudessakin.



  23. #23
    Kuorma-autoissa ym. joissa käytetään 24V jännitettä on 2x12V akkua sarjaankytkettyinä. Siis hädän tullessa sarjassa oleva kaapeli irti ja yhdestä akusta pyörään virtaa.

    Se miinuskaapelin kytkentä muualle kuin miinusnapaan on tosiaan mahdollisen vetykaasun aiheuttaman rähdysvaaran takia. Eli varmuuden maksimointia.
    @, AT, RD07A
  24. #24
    Mikäänhän ei estä kytkemästä niitä kaapeleita ensin siihen prätkän akun napoihin, jolloin kipinöintiä sen akun luona ei tapahdu.

    BTW. Jos täällä esitettyjen neuvojen perusteella joutuisin käynnistämään moponi apuvirralla, jättäisin sen tekemättä ja lähtisin jalan liikkeelle...




    * Yamaha Tenere 700 -22
    * KTM 200 EXC -10
    * KTM 250 EXC-F -10
    * KTM 300 EXC Six Days -11
    * Husqvarna TE 450 -10
    * Yamaha YZ 250 -00
    * Suzuki Bandit 1200 GSF -04
    * Honda Transalp 600 -96
  25. #25
    Jos halutaan oikein tarkaksi mennä niin olisi hyvä irroittaa akku pyörästä ja ladata se täyteen. Ai miksikö? Kun nyt sitten on akku tyhjä ja pyörä saadaan apuvirralla käyntiin, joutuu pyörän laturi suurelle rasitukselle ja saattaa lämmetä hyvinkin paljon. Niin no tuskin se nyt siihen hajoaa kerrasta, mutta jos muutenkin on huono akku ja huono tuuri niin saattaa laturin elinikä laskea. Jokainen tekee tietenkin itse niinkuin haluaa.
    Linja-auton kuljettaja
  26. #26
    on tuota monesti joutunu käynnistämään apuvirroilla, navasta-napaan hinkattu koiranleuoila, miksei runkioonki voi panna sen miinuskoiran- tai hauenleuan eli jänkäkoiranpään. joskus autonakulla, joskus toisella motskarinakulla, oma akku on keväällä aika vaisu ollu, siis rätkäsä.
    Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!! )
  27. #27
    Lainaa (Jim Goose @ Touko. 23 2004,14:30) kirjoitti
    Kyllä pyörän akun voi kytkeä suoraan napoihin.
    Kyllä voi, voihan vessapaperinkin laittaa ainakin kahdella eri tavalla telineeseen. Idea kaapelin laittamisesta moottorin runkoon perustuu sekä kipinöinnin estämiseen että kaiken saatavilla olevan apuvirran ohjaamisesta startille. Tyhjä akku siinä välissä ottaa aivan turhaan virtaa käynnistyksen yhteydessä, mikäli -kaapeli on -navassa. Etenkin autoa pakkasaamuna apuvirralla startatessa ero on todella havaittava. Lisäksi auton akusta tulee senverta enempi amppeereita eli virtaa, että pienen pyöränakun kuumenemisriski on todellakin olemassa. Tämä mutu perustuu vain ja ainoastaan useampivuotiseen auto- ja konetekniikan opiskeluun sekä työkokemukseen.
  28. #28
    Aika harvoin olen pyörissä nähnyt huohottavia akkuja, mutta voi olla mahdollista ja silloinhan varman parempi tapa on liittää runkoon.Jottei niitä räjähdyksiä tapahdu.
    Mutta niinkuin sanoin, esim.pieni akkulaturi ei riitä antamaan käynnistysvirtaa tyhjälle akulle, vaan tarvitset siihen esim.henkilöauton akusta tulevan virran.Se antaa tarpeeksi käynnistysvirtaa "herättämään" tyhjän akun.
    Niinkuin sanoin, järjestelmä henkilöautossa on 12 V ja maastoautoissa ja maastotelakuorma-autoissa se onkin 24 V.
    ja minäkin puhun vain 15 vuoden kokemuksella kuljetusalan yrityksessä...
  29. #29
    Lainaa (kaasunalle @ Touko. 24 2004,11:32) kirjoitti
    Tyhjä akku siinä välissä ottaa aivan turhaan virtaa käynnistyksen yhteydessä, mikäli -kaapeli on -navassa.
    No on ehkä opiskelu mennyt hukkaan jos väität että akku on jotenkin siinä "välissä". Eli viittaan jotenkin sarjaankytkentään jossa on kuvaamiasi ongelmia, mutta joka on käytännössä mahdotonta. Akku ottaa yhtä paljon virtaa oli kaapeli sitten rungossa tai -navassa. -Napahan on kytketty runkoon. Akusta pitäisi irroittaa kaapeli jos haluaisi ettei se veisi virtaa käynnistyksen aikana. Näin se menee kun on opiskellut useamman vuoden sähkötekniikkaa.



    Linja-auton kuljettaja
  30.  
  31. #30
    Lainaa (Kawasaki ZL @ Touko. 24 2004,18:00) kirjoitti
    Mutta niinkuin sanoin, esim.pieni akkulaturi ei riitä antamaan käynnistysvirtaa tyhjälle akulle, vaan tarvitset siihen esim.henkilöauton akusta tulevan virran.Se antaa tarpeeksi käynnistysvirtaa "herättämään" tyhjän akun.
    Siinäpä se vitsi onkin, että eihän se tyhjä akku sitä starttivirtaa tarvitse, vaan starttimoottori ja sytytysjärjestelmä. Kyllä se akku siitä heräilee koneen käynnistyttyä, jos on herätäkseen. Vain 12 vuotta rahtivankkurilla, kun kyllästyin korjaamaan niitä ja totesin, että rikkominen on hauskempaa. Etenkin kytkimen paukauttaminen Bulgarian rajalla, kun on menossa Bagdadiin.
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen