No lyhyt tarina nyt kärkeen... Tuli vahingossa ostettua 89 zx10 projekti ja nyt on koneesta löytynyt kolkatus kaivettu ulos alakerran puolelta (3:n kangen laakerit lipsahti nätisti päällekkäin) ja kone palasteltuna ja puhallettuna ja kohta matkalla koneistettavaksi. Hankaluudeksi meinaa muodostua alakerran laakerit, ohjekirjan mukaan pitäis olla värikoodeja yms. hienoa osviittaa, mutta aika vähän tuntuis olevan. Onkos jollain muistissa joku mesta mistä moisia on löytyny, vai kannattaako suosiolla teetättää ihan omat?
Lisäksi jos jollain on kokemusta merkistä riippumatta alumiinikoneen lakkaamisesta, niin olis kiva kuulla et miten on tehty, ja miten on pärjäilly?
Monesti se väri merkintä on siinä laakeriluiskan sivussa,
Koodaus on myös usein stanssatu kampiakselin ja vastin koodi merkattu
Kiertokankeen kamipiakselissa myös runko lakeerien koodi
Ja niiden vastin koodin alalohkossa niiten yhdistelmä sitten taulukosa kertoo oikean värin/paksuuden
Paksuuden selvitys onnistuu myös plastigagela
2013Halli 5x1Maili2016Lappenranta K 3X1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S 6X1Maili
2015Halli6X1Maili
2015Lappenranta K 17X1Maili
2015Kauhava17X1Maili
2015Räyskälä27X1/4Maili
2015Lappenranta S 3X1Maili
Koitin katsastella purkaessa, mutta mistään laakerista en löytänyt mitään merkintöjä, joskin osa on paksumpia kuin muut, mutta tarkka mittaaminen kuluneesta palasta on vähintäänkin arvaamista.
Samalla kun tässä asioita pohdiskelen niin onko mitään järkevää syytä olla vaihtamatta männän tappien lukkorenkaita normi metallisista kikkareista oikeisiin työkalulla asennettaviin, olettaen että löytyy hyvin istuva koko? Kaikki koneen pultit ajattelin myös vaihtaa kuusiokoloiksi kätevyys- ja ulkonäkösyistä. Lisäksi jos joku osaa suositella jonkun merkkistä tiivistesatsia niin sekin ois kiva.
Koneen lakkaamisesta en tiedä, mutta Etuputkien ja ylä- ja alakolmion lakkauksesta on kokemuksia, huonoja sellaisia.
Vaikka mitä on yritetty, niin lakka ei kestä.
Joissain kohdissa kestää, toisissa lähtee kun pikkuisen kynnellä avittaa, niin lähtee reilun kynnen kokoinen pala.
Paikka paikoin on semmoisia sentti X sentti kohtia, jotka näyttää samalta kuin kirkas kontaktimuovi, missä on ilmaa välissä, eli irti alumiinipinnasta.
Maalari sanoi, että ennen alumiiniosat pystyi lakkaamaan, mutta ei enää.
Jos joku tietää, niin vinkkejä otetaan vastaan.
Bmw k1200LT vm. 04
Honda cb350 k4 twin
Ic m49
ex. Fjr 1300 vm. 05
ex. Kawasaki zr-7 vm.01
ex. Suzuki gs 500 vm.99
Näin paljonkin maalanneena sanoisin että kyllä se lakka siinä alumiinissa pysyy, toki aineita et vaan saa paukkupullossa. Alumiinille on omat pohjat, tuossa tapauksessa siis transparent tartunnaksi ja alumiinille tarkoitettu lakka päälle, siinähän se.