Nyt meni vaikeaksi...
Vein maanantaina pyörän (-04) huoltoon venttiilien tarkistusta ja tulppien vaihtoa varten. Tiistai aamuna ottivat työn alle, piti olla valmis 14.00.
Menin paikalle ja asentaja pahoitteli, että oli rikkonut läppäkotelon osan joka säätää tyhjäkäyntiä. Oli venttiilikoppaa irroitettaessa kolhaissut ja kiinnike säätöosasta oli hajonnut. Osa oli - minulta kysymättä - viety alumiinihitsaajalle. En saanut pyörää.
Tässä kuva osasta: (tuo mötikkä, joka tyhjäkäyntiä säätää, kahden kolmosella merkityn o- renkaan vas.puolella)
http://www.lingshondaparts.com/hpl/i...ge/E__1800.jpg
Tänään pyörän piti olla valmis, mutta tuli soitto ettei pyörän tyhjäkäynti toimi eli epäilivät, että vika liittyy tuohon. Käsitin, että siellä oli jo jonkin aikaa yritetty korjata korkeaa tyhjäkäyntiä. Kertoivat, että ehkä joutuvat hankkimaan uuden läppärungon. Ei siis tänäänkään pyörää.
Jos nyt joutuvat koko läppärungon vaihtamaan, tekevätkö liikkeessä automaattisesti läppien synkkauksen jne. Muuta mitä pitäisi tietää? Taidan vaatia kirjallisesti mitä ovat tehneet ja takuun työlle.
Harmittaa hitosti kun pyörä toimi kuin kello ja nyt saivat sen sitten hajotettua.
Vaadit vaan kirjallisesti mitä ovat tehneet, eikä mitään hitsauksella korjattuja osia vaan uusia niitten tilalle mitä ovat hajottaneet. Pyörän kuuluu toimia samoin miten se toimi ennen huoltoon vientiä. Jos ei muuten niin käyt juttelemassa esimiehen/omistajan kanssa, monesti asia hoituu sillä. Muistuu itelle mieleen kun huoltomies hävitti kevariaikoina pyörästä avaimet ja lukot piti vaihtaa, huoltomies meinasi maksattaa lukkojenvaihdon minulla
edit: kerro muuten sitten täällä miten kävi..
Viimeksi muokannut: scud; 15.04.2015 klo 23:12.
Honda CBR 1100 XX -99
Näin muistelin minäkin... 80 nopeudessa jos höllää sarvista, niin tanko vispaa ihan kunnolla puolelta toiselle.
Pyörä ehti olla pitkälti toista vuotta myynnissä liikkeessä huonolla etugummilla ja epäilen, että vain heittivät talven aikana uuden renkaan vanteelle sen kummemmin tasapainottamatta myyntiä vauhdittaakseen. Taisi olla helmi-/maaliskuun vaihde kun tuon ostin, niin mahdollisuus koeajoon oli aika heikko ja liike 160 km päässä, joten otanpa pyörän irti ja kiikutan tuossa 1,5 km päässä olevaan rengasliikkeeseen ihmeteltäväksi.
Mutkaista tietä näkymättömiin... jollakin?
Joo täälläkään eivät meinanneet tasapainottaa etukumia vaihdossa kun ei kuulema tarvitse, piti erikseen sanoa. Vispaushan voi johtua muustakin mutta renkaan tasapainotuksesta on hyvä lähteä liikkeelle![]()
Honda CBR 1100 XX -99
Moi, tuohan vallan kiinnostaa. Noita ekan vuosikerran kaasutin rastaita enkuissa tehtiin kai 50 kpl sarja 1200cc, erikoismaalaus, takaiskari, ohjausiskari, putkisto, nokat, kanget jne. Hinta oli n tuplaten vakioon, mutta olihan se sitten n +40hv enemmän teholtaankin. Tuon mainosvideon mukaan.
Ihan vakio pukkaa takaselle n 135hv. Tuo 50th update siis n 175hv eli saman kuin silloinen gen1 vakiobusa antaa koneelta. Kulkisi +200mph tuon allaolevan tarinan mukaan. Voisi pitää paikkaansa?
Tästä aiheeseen liittyen: https://www.youtube.com/watch?v=nptMpFVOkno
Niin että tästä pitkästä introsta se kysymys vihdoin: Kun olet ajanut reippaan sisäänajon ja käynyt rullilla niin se takarengasteho kiinnostaa. Ja kaikki vaikutelmat & kokemukset myös!![]()
Yama80cc&100-Honda125x2/450Dohc/750-SuzyT500-KawaZ1903/1135cc
Paused '87-'05 Ex XX'99/'05-'21 Tickets '75 '84 '14
Now '14 VFR1200F
161.6mph/LPR'09
175.8mph/Halli'10&SS1000
177.1mph/Halli'11&SS1600K
167,2mph/Halli'13&SS1000
168.4mph/LPR'14&SS1600K
Joo 50kpl niitä tehtiin.https://www.bonhams.com/auctions/19768/lot/231/
Kantta avarrettu, puristussuhde 13:1,carrillon kanget, akran kokoputki ja olikohan siinä jotain muuta... Nokat juu vaihdettu.
Sain eilen vakioputken muokattua avarammaksi, on kyllä todella ahdas vakiona. Harmi ku en saa kuvia suoraan puhelimelta ladattua...
http://www.motorcyclistonline.com/vm...00xx-fire-bird
Siinähän ne muutokset on mainittu...
^ miittiin näytille heinäkuussa?![]()
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Keulan huolto alkaa olla finaalissa ja työlistalla siirrytty eteenpäin. Tulppia irroitellessa huomasin että kahden (en ehtinyt loppuja vielä vaihtaa) tulpan kierteissä oli öljyä/muuta töhnääOnkos tässä nyt mahdollisesti edessä venttiilikopan tiivisteen vaihto vai jotain karmeempaa? Onko tuo miten vaativa työ jos se tiiviste on vaihtokunnossa?
-97 CBR 1100 XX
-91 GSX 750F (ex)
Hyvin usein tulppien kierteet karstaantuvat/töhnääntyvät ajan saatossa.
Tuo ei välttämättä tule ulkoapäin vaan palotilan puolelta paska ui kierteeseen, voi olla myös mahdollista että edellinen tulppien vaihtaja on sipaissut hieman jotain rasvaa kierteeseen asentaessaan tulppia.
Jos tulppa on ulkoa päin öljyinen niin silloin venakopan tiiviste tihkuaa/vuotaa öljyä.
Tiiviste on hieman hankala saada istumaan täysin oikein paikoilleen ja saada pysymään paikollaan kun koppaa asettaa päälle (muistaakseni) tiettyihin kohtiin pitää laittaa hiukan tiivistemassaa, Hondalla on oma HondaBond tähän tarkoitukseen. Jos venttiilin välykset on joskus tarkistettu/säädetty niin tuo on saatettu niputtaa vanhalla tiivisteellä ja jätetty ehkä laittamatta sitä massaakin.
Mahdollista kyllä ettei se tiviste vuoda jos tulppien poteroissa ei ölyä ole vaan pelkkä kierre on likainen.
Älä korjaa ehjää....
Oma kokemus XX:n ravistelusta on ihan samanlainen n 70tkm ajalta. Tasapainotus voi ehkä vaikuttaa jonkin verran, kulunut rengas ainakin. Rengasmerkki/malli myös. Ohjauslaakerin kunnon kyllä tarkastaisin.
Mutta kun se on 'ominaisuus' joka ilmenee vain ilman käsiä ajaessa niin eipä tuo ole minua haitannut. Ohjausiskari vaikuttanee asiaan. Jota muutoin XX ei tarvitse lainkaan.
Asian olen ratkaissut niin, että en aja ilman käsiä...![]()
![]()
Yama80cc&100-Honda125x2/450Dohc/750-SuzyT500-KawaZ1903/1135cc
Paused '87-'05 Ex XX'99/'05-'21 Tickets '75 '84 '14
Now '14 VFR1200F
161.6mph/LPR'09
175.8mph/Halli'10&SS1000
177.1mph/Halli'11&SS1600K
167,2mph/Halli'13&SS1000
168.4mph/LPR'14&SS1600K
Ok, tuo kuulostaa lohduttavalta nimittäin sitä töhnää oli ainoastaan kierteissä. Ainakin toisessa tulpassa se keraaminen osa näytti vähän ruskettuneelta, mutta muuten ihan hyvän näköiseltä. Katsotaan vielä mitä ne jälkimmäiset kaksi tulppaa sanovat, ja samalla voisi sinne poteroon koittaa kurkkia tai sormella kokeilla. Se on aina mukavaa kun pääsee sormella kokeilemaanSamalla tulee nyt sitten katsottua että miten nuo iridium-tulpat potkivat, jos potkivat ollenkaan. Näyttää olevan vähän kahdenlaisia kokemuksia porukoilla noiden toimivuudesta.
-97 CBR 1100 XX
-91 GSX 750F (ex)
Hyvin ne iridiumit toimii, ei ainakaan niiden(kään) suhteen ole ollut ongelmaa. Omat tuli tsekattua venttiilivälysten tarkastuksen ohessa ja täysin "soivilta" näyttivät 27 tkm:n jälkeenkin.
Jos sitä venakopan tiivistettä epäilee:
http://www.cbrxx.com/engine-airbox-e...-oil-leak.html
Tuon mukaan voisi juurikin vuotaa tulpille asti, mutta tuon kuvan mukaan sitä tod. näk. tulisi sitten astetta enemmän. Toisaalta jos tuonne on noihin tulppien "tunneleihin" reiätkin, niin saattaahan sinne ajan saatossa vähän kökköä kerääntyäkin.
Venakopan tiivistettä tuskin uusitaan tsekkauksessa, sillä se kustantaa maailmallakin yli 50€. Se on melkolailla paksu tiiviste ja kuitenkin mahdollinen ottaa venakopan kanssa ehjänä irti (jää venakoppaan kiinni irroitettaessa). Muutamaan kohtaan täytyy (muistaakseni teräviin nurkkiin, huoltomanuaalista löytyy) laittaa tiivistemassaa ennen takaisinasennusta. Jos venakoppaa kuitenkin meinaat irroittaa, niin ehdottomasti kannattaa hommata jostain pari kättä lisää avuksi. Helpottaa hommaa todella paljon, sillä koppa on kohtuullisen ahdas asentaa paikoilleen ja todennäköisesti juuri tämä vaihe on tiivisteen ja tiiveyden kannalta se kriittisin.
Jos se tiiviste muuten näyttää ulkoapäin kuivalta ja tulppien möhnämäärä on pientä, niin tuskin siihen venakopan tiivisteeseen tarvitsee koskea. Vuoto olisi todennäköisesti tuota linkin keskustelun luokkaa.
-06 Mustarastas, mustana
ex. -93 Suzuki PV, mustana
Tehoero vain 100-kertainen...
Jos tarkoitat että sulla toimii niin sigun mukaan sulla on kymmenkunta vuotta nuorempi pyörä johon on jo suositeltukin noita iridium-tulppia, vissiin nimenomaan näiden kaasaripelien kanssa on ollut enemmän niin ja näin.
Pitää vielä tarkemmin sitä zoomailla kun pääsee pajalle mutta yhtäkkiä näytti kyllä että ei siinä tuollaisia määriä missään päälläpäin ollut. Määrä oli luokkaa 1/4 teelusikallista ja tosiaan nimenomaan tulpan kierteillä. Ellei päällepäin näy sen kummempia vuotoja niin taidan jättää sen tiivisteen vaihtamatta (~60€ näytti Stormilla olevan) ja tsekkaa tulpat sitten jossain välissä kesää/syssyllä.
-97 CBR 1100 XX
-91 GSX 750F (ex)
Nonni... tosiaan oma pyörä on tuo mustarastaan vanhempi veli eli CBR1000F, mutta etupään ravistelu on yhteinen piirre ja niin oli muuten aiemmin omistuksessa olleessa X11:ssakin.
Käytin eturenkaan tasapainotettavana ja ravistelu väheni huomattavasti. Ravistus ilmenee enää moottorijarrutuksessa eli itse asiassa ei ravista ollenkaan tasakaasulla vaan kaasua reippaasti höllätessä. Aiemmin vanne oli tasapainotettu vain keskipuolien toiselta puolelta, mutta nyt painot tulivat eri kohtaan ja ja keskelle vannetta molemmin puolin keskisaumaa... olisikohan tuo nyt sitten se symmetrinen tasapainotus tai mikä lienee.
Rengasliikkeessä oli puhetta, että pyörässä nyt alla oleva myyjäliikkeen asentama Pirellin sporttirengas on hiukan mopon gummi tuohon lehmään ja taloustilanteen kohetessa vaihtunee johonkin järeämpään touring rinkulaan.
Lopputulema sama kuin edellä... kaivan nenää vain pysähdyksissä![]()
Mutkaista tietä näkymättömiin... jollakin?
...näyttäisi tulevan neljän viikon tauko ajeluun; huoltoliikkeen vahingon seurauksena uusitaan koko läppärunko ja sellaista ei löydy Suomesta "hyllystä" ja toimitusarvio 15 päivää.
Eli ilmeisen ahdas paikka irroittaa venakoppa kun läppärungon saa murjottua hajalle tuossa hommassa.
Viimeksi muokannut: ropelius; 20.04.2015 klo 23:00.
Kyllä tuo etupään vatkaus oli munkin BB:ssä (-06) melkoista vaikka oli kaikki paikat kunnossa. Hiukankin tasaista pintaa etusessa rengasmerkistä riippumatta ja varsinkin takalaukun kanssa vatkasi niin jotta meinasi lähteä nestekipot clipareista irti....siis ominaisuus....ei vika
ZZR 1400 -08
CBR XX 1100 -06
GSX 750F -03
ER-5 -97
+100tkm/120kmh
Honda SLR 650 10.2016- [ 100km]
Honda CBR 1100 XX 3.2014- 5.2015 [7000km]
Suzuki GSX-R1000 2.2013- 3.2014 [6000km]
Kawasaki ZR-7S 4.2012- 2.2013 [11050km]
Kawasaki ZXR750J 7.2011- 4.2012 [5535km]
Tulppia tarkasteltu hieman lähemmin ja alkaa tuntua että ihan normaalin rajoissa tuossa mennään. Tässä yksi mallikappale:
tulppa.jpg
Eli kierteissä, etenkin yläosassa on mänkkiä mutta muuten on pieniä lämpöjälkiä lukuunottamatta puhdasta. Yritin myös sinne tulpanreikään kurkistella ja siellä ei näyttänyt mitenkään sotkuiselta joten jospa siellä ei nyt sitten mitään ongelmaa ole. En tiedä yhtään miten vanhat noi tulpat ovat mutta näön puolesta eivät ihan tuoretta tavaraa ole.
Nyt ei olisi oikeastaan muuta kuin uuden öljyt ilmanputsariin ja kahvalämppärien johdotukset kuntoon niin voisi ottaa äänet pois koneesta. Jos se ei tuossa lämmittelyssä kolistele niin voisin veikata syypääksi jopa huonojen tulppien aiheuttamia käyntihäiriöitä. Jos näin on niin sitten vaan uudet ölpät sisään ja eiku
Edit. Mistäs olis helpoin ryöstää virta takavalolta kahvalämppäreiden releohjaukselle? Suoraan sulakeboksin takaa vai yrittää seurailla oikeaa johtoa takavalolta ja rosvoliittimellä matkalta? Tai joku muu paikka jota en oo hoksannu joka olis helposti saavutettavissa?
Edit 2. Ilmanputsarikotelon takaosassa on pikkufilsu, sub air cleaner (#9 tässä kuvassa: http://www.lingshondaparts.com/honda...0&block_03=579). Mielenkiinnosta tökin sitä ja oli sen verran hapertunut että nurkasta lähti pieni nökäre, ilmeisesti alkuperäinen kappale paikoillaan. Ei mahda olla hirveän vaarallista? Onko parempi ottaa se irronnut pala siitä tykkänään pois vai painella takaisin paikoilleen? Ehkä pois niin ei ainakaan joudu vahingossa kaasariin. Ja meneekö tuon suodattimen läpi ilmaa ulospäin suodatinkopasta vai mikä mahtaa olla tuon nimenomaisen röörin tarkoitus?![]()
Viimeksi muokannut: kosanderi; 22.04.2015 klo 11:55.
-97 CBR 1100 XX
-91 GSX 750F (ex)
Honda SLR 650 10.2016- [ 100km]
Honda CBR 1100 XX 3.2014- 5.2015 [7000km]
Suzuki GSX-R1000 2.2013- 3.2014 [6000km]
Kawasaki ZR-7S 4.2012- 2.2013 [11050km]
Kawasaki ZXR750J 7.2011- 4.2012 [5535km]
Musta ennemminkin toi osa 11 näyttäis huohottimenletkulta ja menis ilamnsuodatinkotelon etuosaan. Kaasarikoneissa pitää olla (luistien) kalvoille yhteys ilmanpaineeseen ja niissä saattaa olla tollanen pikkusuodatin ettei mene skämää sinne kalvoille. Mun ex XJ:ssä oli pikkuset tötteröt reunimmaisten kaasareiden välissä ja nykysessä RF:ssä tulee letkut ilmanputsarikotelon ulkopuolelle jossa pieni vaaahtomuovisuodatin, mikä mullakin oli täysin entinen niin tein uuden. Tosin en ymmärrä miten toi honun systeemi, olisko patopaineilmanputsarista johtuen tuo suodatin ilmanputsarikotelon sisällä -> nostaa luisteja vauhdissa herkemmin kun paine kasvaa verrattuna ilmakehän paineeseen.
Vai onko toin suodattimen 9 kohdalta koppa auki alhaalta ja kannessa vastakappale, jolloin se ei olekaan tuolla imuilman seassa se suodatin.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Joo, shyhander on tuossa huohotinasiassa ainakin oikeassa. Mikäli oikein ymmärsin niin se huohottimen letku tosiaan tulee tuonne ilmanputsarin etuosaan. Tuo #9 on aikalailla kuskin kassien kohdalla, ja siinä kohdalla kotelossa on muovinippa josta lähtee letku alaspäin. En nyt kuolemaksenikaan muista oliko tuo letku jossahin kiinni vai tuleeko kaasareiden tuntumaan kiinni. Öljyinen tuo suodatin oli joka tapauksessa. Tosin tuossa oli K&N filsu kiinni niin sekin saattaa vaikuttaa tuohon öljyisyyteen. Joka tapauksessa taidan sen murun heittää mäelle. Uusi suodatin tulee parin viikon päästä niin josko tuo menisi sen aikaa lähes ehjällä filsulla.
Ajattelin että ei tarvisi vetää johtoa niin paljoa jos sen ryöstön saisi siitä sulakeboksin kulmilta ja pikaisesti vilkaistuna ne johdotkaan eivät niin selvästi olleet näkyvillä. No, tarkempaa tutkailua kun saa nämä muut arbeetit pois alta.
-97 CBR 1100 XX
-91 GSX 750F (ex)
Honda SLR 650 10.2016- [ 100km]
Honda CBR 1100 XX 3.2014- 5.2015 [7000km]
Suzuki GSX-R1000 2.2013- 3.2014 [6000km]
Kawasaki ZR-7S 4.2012- 2.2013 [11050km]
Kawasaki ZXR750J 7.2011- 4.2012 [5535km]
Taitaa olla tässä kuvassa tuo letku #25 eli kaasareihin tulisi kiinni ja tukisi shyhanderin arvausta. Vaikuttaakohan tuo käyntiin jotenkin jos siitä puuttuu palanen nurkasta? Ei mikään häävin iso pala tosin ole kyseessä, ehkä 5mm kanttiinsa.
-97 CBR 1100 XX
-91 GSX 750F (ex)
Tuo tulppa on ihan ok, jos tiivisteet vuotaisivat niin öljyä olisi reilusti.
Hondan "Ready To Go" pakettien kahvanlämppärien sähkö otetaan yleensä jarruvalokytkimen johdosta sellaisella "sub harness" johdolla, siis ihan siitä kahvan juuresta, siihen tulee virta kun kääntää avaimesta virrat päälle.
Älä korjaa ehjää....
Tuon huohottimen karkeasuodattimen kunto ei juuri vaikuta käyntiin, ellei sitten ole ihan ummessa.
Älä korjaa ehjää....
Hmm, pitääpä katsoa tuo kahvan johto.
Ja lähinnä tuosta suodattimesta tarkoitin että haittaako jos pieni pala puuttuu nurkasta![]()
-97 CBR 1100 XX
-91 GSX 750F (ex)