Mikäs nyt tuli kun polttaa pääsulaketta?
Ensimmäisen kerran räpsähti startatessa, ja toisen kerran kun löi vaihteen silmään. Enempää en ole ehtinyt asiaa tutkia.
Mistä sais aceen kytkimen välilevyt? Ei tunnu mistään nettikaupasta löytyvän.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
juu kannattaa stomilta hakea kallein setti 183e tai tilata sama ebaystä 154e, yamahalla kytkinlevyt ja teräslevyt (ei sisällä jousia) 245e![]()
Kevään aikana olis tarkoitus remontoida ässän vaihteistovikainen kone. Aikaisemmista viesteistä löysin tiedon, että pyörään sopisi suoraan R1:n (98-03?) 6-vaihteinen laatikko? Olen kuullut myös huhua, että FZR750:n laatikko saatais sopia? Miten on, onko joku tehnyt ko. muutoksia? Kun nyt laatikon joutuu remppaamaan, niin samalla siitä voisi tehdä 6-vaihteisen..
Pyörä vie myös aikalailla öljyä, aikaisemmissa viestiketjuissa mainittiin syyksi soikeat sylinterit? Eli siis ylikoko sylinteriryhmä ja männät olisi oikea ratkaisu? Uudet männärenkaat ja mahdolliset ohjurinkumit eivät ilmeisesti ongelmaa poista?
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Ite sain just Thunderin koneen kasaan ja YZF750R:n 6-vaihteinen laatikko tuli asennettua sinne (menee heittämällä), sekä Wisecon 1040:set männät. Käytetty laatikko oli jonku 100€ ja Wisecon mukit 500€.
Noissa laatikoissa on ykkönen yhtä pitkä, mutta sen jälkee 750:n laatikko on suht tiheä. Kutonen ihan vähän lyhyempi kuin Thunderissa vitonen.
Eli sylinteriryhmän pystyy poraamaan, eikä siis uutta tarvi hankkia?
Onko tosta R1 vaihteiston sopivuudesta kellään tietoa? Toi 750R:n vaihteiston sopiminen oli hyvä tieto, kiitos siitä Sekelle!
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
1040:seksi pystyy poraamaa, mutta 1070:n joutuu tietääkseni putkittamaan. Muistaakseni R1:sen vaihteisto on ihan erillainen eikä käy. Korjatkoo viisaammat jos oon väärässä.
Kiitos taas tiedoista!
Tossa wisecon setissä tulee tapit, lukot, renkaat ja kannentiiviste mukana joten pikahaulla ebaystä 580usd ei tunnu kovin pahalta..
Onko eri vuosimallien koneilla eroa? Ebay myy settiä vaan 97-98 koneeseen eikä jenkkiosaluettelot tunne muita vuosimalleja?!? Voisko olla että mallin vienti jenkkeihin on lopetettu kun R1 tuli markkinoille? Käsittääkseni moottori on kuitenkin 96-03 sama koko ajan?
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Porautus oli jonku 40€/reikä ja samalla kansi putsattii. Pyörääni on jo vaihdettu joku suutinsarjasetti, sekä slipari vaihdettu, mutta toiminnasta ei vielä mitään tietoa kun kone on pöydällä.
Ja kun kokonaa koneen avaat, niin samallahan siintä tarkistaa/vaihtaa laakerit yms. Itellää oli imupuolen venttiilit ihan loppu.
Viimeksi muokannut: seke; 20.03.2014 klo 08:07. Syy: lisäystä
Tumppi, onko se orggis katteiltaan yms.?
myy se mulle. Sulla menee tonni tohon remppaan eikä sitä rahaa saa siitä pois ikinä.
kesä tulee ennenkuin se kone toimii. Kun onhan siinä sekin vaara, että menee rempassa jotain käteenkin.
JT
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Ei ole siis oma pyörä, vaan yhden tutun. Juttelin sille kans tosta kustannuspuolesta ja korjaamisen järkevyydestä mutta on kuulemma niin rakas pyörä ettei siitä halua luopua..
Milläs keinolla tosta imuvenat menee huonoksi? Ainakin ekan sukupolven R1:ssä toi 20v-kansi ei kyl mene oikein miksikään..
Juu, on kokemusta koneremonteista kisapuolelta jonkun verran mutta ei ole aiemmin ollut tarvetta thunderia hypistellä.. R1 ja R6 moottorit on paremmin tuttuja.
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
en mä kyllä ymmärrä mitä ongelmaa toi kuluma tekee.. Niin kauan kun ei ole ohivuotoa eli venttiili tiivistää seetiin niin en kyl huolestuisi.
Noi yamahan antamat speksit on kyl paikoittain aika ihmeellisiä. Käsketään mittaamaan jotain kympän toleranssilla olevia osia satkun tarkkuudella..
Mut joo, voihan ne kaikki mitata ja vaihtaa jos haluaa uuden veroisen koneen. Itse olen tyytynyt visuaaliseen tarkastukseen ja vaihtanut osat sen mukaan..
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Sen vaihteiston lisäksi YZF750'stä käy suoraan myös nokat.
Niillä saa muutaman hepan lisää.
"To live so close to the possibility of dying You will learn what really is important and what not - and this makes You a better person" -Stefano DeBenedetti-
Oletko ihan varma tuosta nostosta ?
Toki asteissakin voi olla eroa.
Yamahan Acen manuaali ilmoittaa perusympyrän ja nokan (arvattavasti minimi) mitoilla laskettuna 7,55 ja 8,0mm nostoa imulle ja paolle.
Olen nähnyt myös seuraavat haarukat osille:
Imu:
Ace 7.45 - 7.65mm
750 7.55 - 7.75mm
Pako:
Ace 7.75 - 7.95mm
750 7.95 - 8.15mm
Vastoin Performance Bikesissa(kin) aikanaan leviteltyä harhaluuloa 750R ja SP mallien nokkien osanumero on sama.
Mulla on jossain laatikon pohjalla irrallaan 750 nokat, jotka voin pyöräyttää heittokellon kanssa ja katsoa asteet vaikka millissä milliin (0,04"). Vastaavat arvot mulla saattoi olla jossain ylhäällä Exupin koneesta.
Mitään järkkyjä eroja noissa ei kyllä ole, yleinen konsensus on että jotain 3-5hv olisi saavutettavissa ilman ajoituskokeiluja.
"To live so close to the possibility of dying You will learn what really is important and what not - and this makes You a better person" -Stefano DeBenedetti-
Samaa asiaa ihmettelin eilen... mistä tuommoiset 485/495 löytyi?
Vanhaa öljyä tuli ulos palttiarallaa 500 ml ja uutta meni samaa luokkaa kun laitoin pinnan 123 milliin, ihan varmaksi noita millilitroja saanut talteen kun piti ottaa poiskinpäin.
Mahtaako näissä vehkeissä kumminkin olla eroja vaikka ei virallisesti pitäisi? Kannattaako esim. luottaa manuaalin jousen vaihtorajaan 294 mm? Jää anyway seuraavaan kertaan, kunhan kysyn...
Jostain syystä muuten ainakin Motonet tarjoaa Ässään kahta erilaista pyöränlaakeria (merkkinä Koyo/SKF), arvata saattaa oliko mulla ne 2xkalliimmat (ero oli sisäreiän halkaisijassa). Tiedä mihin hintaan olisi löytynyt oikeasta laakerikaupasta, oli ne silti halvemmat kuin jamppikeskuksen 45€/kipale...![]()
Öljymäärästä, Jammun Service Manual ( 1996) speksaa öljynpinnan tasoksi 123mm ylhäältä mitattuna...mutta Haynesin manuska #3720 tarjoaa seuraavat ( kokoonpuristettuna, ilman jousta)
- 1996 123mm
- 1997--> 103mm
mutta lieneekö tuo niin nökönuukaa kun kuitenkin on uutta öljyä pumput täynnä. Jousien "service limit" oli sama kaikissa vuosimalleissa
Laakerit kannattaa kysellä jostain muualta kuin Jammukaupan kiiltävältä tiskiltä, jos on aikaa odotella pakettia postiin niin http://yambits.co.uk/ on aika hyvä vaihtoehto. (Tuli viime syksyllä harjoiteltua etupäähuoltoa oikein olan takaa ( kolmas kerta toden sanoi) ja hyvin pelasi palvelu
I'd like to die like my Grandfather.
Gently while asleep
Not screaming in terror
Like his passengers
http://www.bikepics.com/members/jpalvima/
Ajokausi on ovella ja tähän asti ei oo ajohaluja ollu yhtään. Noh nyt ne on taas vähä heränny mutta alko taas tympäsemään tuo kakstahtimopolla ajelu elikkäs kun tuo oma kulkine tahtoo hörppiä ihan riittävästi öljyä. Mitarissa on nyt 80000+ Pitäisiköhän tässä alkaa etsimään vaihtomoottoria vai alkaa purkamaan sylintereitä ja hommata uusia mäntiä/renkaita vai mikähän olisi järkevin ja samalla mieluusti halvin vaihtoehto. Pyörä kun on muuten helmi päälleppäin jne. Ainut suurinta vitutusta tuottaa tuo öljynkulutus ja takana ajavien kavereiden vittuilu(ostaisivat nopeamman pyörän, tarttisi peräs ajaa muahahaha
)
Oliko se nyt niin kun jostain googlasin että 96-97 malleissa olis vaan tuota sylintereiden kulumisongelmaa vai onko uudemmissakin. Aattelin vaan että jos vaikka löytäis maltillisesti ajetun 98+ vuotisen koneen jostain purkaamolta tai aaveekoolta....
Thunderace 1000 -96
Joo, ilmeisesti '96:ssa oli jonkinlainen taipumus tehdä soikhiat sylinterit. Myöhemmissä malleissa lienee tullut muutoksia materiaaleihin. Mites, onko öljylaadulla vaikutusta asiaan vai palaako kaikki....omassa ässässä on 82tkm taulussa( vm 2000) ja ölppää ei käytännössä kulu juuri mitään ( Motul 5100 15W-50 puolisynteettinen)?
Irtokoneita ei kauheasti ollut eBayssa, mutta jos tekee wanhasta korjailemalla niin 1040 mäntäsarja ( http://www.gremlinracetech.com/produ...20KIT%20YAMAHA) ja tiivisteet on varmaankin 500-600 eur
I'd like to die like my Grandfather.
Gently while asleep
Not screaming in terror
Like his passengers
http://www.bikepics.com/members/jpalvima/
Hyvää iltaa herras ja naisväki. Hommasin sitten tommosen 97 vuoden ässän
Toimi ku junan vessa, käytin kausihuollossa kuun alussa.
Nyt ilmeni ihme ongelma.. ekan kerran paikallani en meinannut saada N pälle, ja.räpelltyksestä johtuen öljyvalo syttyi. (Paloi ehkä 4sek) sammu.. no ei se mitään.. tässä viikkoa myöhemmi huomasin, että jos vauhtia 120-140.. se syttyy palamaan.. kytkin pohjaan ni valo sammuu.. mutta nyt tänään se alkoi palaa ihan pienilläkin vauhdeilla. Onko kellään ollut mitään vastaavanlaista? Öljyt vaihdettu yammu centterillä n. 1tkm sitten. Kylmä startissa valo ei tosiaan pala, vaan esim 50-100km jälkee .. moottoripyörän tekniikka on mulle aivan kadoksissa, en tiedä näistä juuri mitään. Autot enemmän tuttuja vekottimia.
Kiitos ja anteeksi tälläinen aloitus!
Mitäs se koneen oikeassa poskessa oleva tarkistusikkuna sanoo, onko siellä koneessa öljyä? Pyörä suoraan ja pinta pitäisi olla ikkunaan merkattujen viivojen välissä. Jos ei suorassa ollessa erotu niin koita kallistelemalla saada selvyyttä missä öljyn pinta on, pitäisi kyllä erottua hyvin.
tuo jammun öljyvalo taitaa olla pintavalo, eikä paine.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050