Olihan näissä alunperin ratastus 17/45? Avasin oman aikomuksena laittaa 16 piikkisen eteen, mutta nyt meni pasmat sekaisin kun paikallaan olikin 18 piikkinen.
Samaista ongelmaa on kyllä omassa -09 mallissakin. Asian kanssa pystyy kyllä myös "elämään" kaupunkiliikenteessä ja siirtymissä/perusajossa kunhan adjustoi kaasukätensä. Jättää hieman kaasua varalle ja käyttää kytkinta
Ongelmia ja vaikeuksia alkaa tulemaan vasta siinä kohtaa, kun kierroksia ja vauhtia on paljon ja tällöin jos kaasun sulkee hetkeksi kokonaan, niin moottori tekee äkkinäisen jarrutuksen ruiskun pistäessä pillit suppuun. Voi aiheuttaa ikäviä tilanteita![]()
Samaa olen miettinyt minä myös. Power Commanderilla ja hyvällä säädöllä kuulemma saa pehmennettyä ongelmaa. Ohjeet asennukseen löytyy myös netistä esim. ulkomaisilta foorumeilta kuvien kera. Alkuperäisiä johtoja pitää katkaista ja liittää tämä FCE jatkettuihin johtoihin.Olenkin miettinyt tuota Ivan's FCE:tä poistamaan tämän "vian". Kokemuksia tästä, auttaako juuri tähän on/off kaasu-töksähtelyyn ja onko muita positiivia TAI myös negatiivisia kokemuksia? Entäpä onko vaikea asentaa?
Jos laitat slip-on putken, niin ota koko EXUP-systeemi pois välistä + vaijerit. EXUP-on melkein kokonaan kiinni ecun tehdasmoodissa ennen 8000rpm aluetta ja jos asennat PC:n niin varmaan haluat hyödyntää vapaammin virtaavan putken ? Vakiossa äänenvaimentimessa on yksi katalysaattori ja 4-2-1 putken loppupäässä ennen taka-vaimenninta toinen katalysaattori. Tuon osa "porauttaa" pois, mutta tuo varmaan kannattaa jättää, jos ei halua hirveän meluisaa peliä tai jos sattuukin jopa niin, että pyöriä aletaan katsastamaan, niin saapi tehdasputken takaisin tarvittaessa mahdollisia päästömittauksia varten.Lisäksi olen miettinyt sliparin laittoa lähinnä äänien takia. Siinä sitten mietityttää se että pystyykö näitä ruisku vehkeitä säätämään ilman että laittaa powercommanderin? Niin ja kannattaatko se EXUP jättää käyttöön vaiko laittaa väliputki joka korvaa sen ja siihen suoraan slipari kiinni(näin olen ymmärtänyt että mallikohtaisissa paketeissa toimitaan, eli se exup jätetään pois käytöstä? Mihin ne vaijerit ja muut siitä servosta sitten laitetaan/kytketään?
Yamaha FZ1-S -09 / 2013 ->
ex. Kawasaki ER-5 -04 / (2011-2012)
ex. Cagiva Freccia 125 C12R Lucky Explorer -90 (1997-1998)
ex. Suzuki PV50 -94 (1995-1997)
Itsellä on selkeä kuoppa kierrosalueella 3000-5000rpm. Viiden tonnin jälkeen alkaa rullaamaan. Saakos kysyä mikä/mistä softa PC:ssä vai penkitetty kuntoon ? Minkäs verran tuo ratastus (16 eturatas) tekee mittarivirhettä ? Jos ei kovin dramaattisesti, niin gps:llä voisi tarkistaa perusnopeuksien osalta heitot ja laskea ne päässä ajossa kertoimella (tai sitten speedohealer) Ei viitsisi vain etratasta mennä vielä vaihtamaan, koska syö varmasti nykyisen ketjun nopeasti vaihtokuntoon.
Yamaha FZ1-S -09 / 2013 ->
ex. Kawasaki ER-5 -04 / (2011-2012)
ex. Cagiva Freccia 125 C12R Lucky Explorer -90 (1997-1998)
ex. Suzuki PV50 -94 (1995-1997)
Softa on mivv putken valmistajan sivuilta europyörälle tarkoitettu, ilman airboxi modeja,k&n putsarilla ja killeri paikallaan.Paremmankin varmaan sais jos penkittäis,en epäilekkään, mutta tuohon 3-5tonnin paikkaille tuli juurikin se kaipaamani parannus, eli ei oo tukkonen sillä alueella enään,aivan eri pyörä ajaa.
Muistaakseni vajaa 10% teki virhettä...laitoin aluksi speedoon navilla juuri oikeaa lukemaan näyttämään, mutta alko kilometrit kertymään n. -5% liian vähän todellisesta.Mittarihan kun näyttään n+5% liikaa tehtaalta lähtiessä.
Tuo ottanee tuon nopeuden mukaan kilometrit, speedokin lisää aina n.100m lisää matkamittariin kun tarkistaa huippu nopeuden.
Omaan vaihdoin tuon 16 piikkisen n.20th kohalla,nyt ajettu n43th,ja pitäs varmaan etunen uusia taas kun vähän näytti kulahtaneen,takanen on kuin uus ja ketjullakin uskosin menevän yli 50th kilsan ennenku on tiensä päässä.
Venymää ei juuri nimeksikään,pari lenkkiä ahistaa joskus,mutta rasvaamalla hoitunu sekin.
Tuo tukkoisuus 5000rpm alla on juuri se mikä ärsyttää varsinkin kaupunkiajossa.
Sulla on mopossa kuitenkin nyt speedo asennettuna ja säädit vain asetuksia hieman lähemmäksi +-0 tasoa, että ei tekisi niin paljoa virhettä ?Muistaakseni vajaa 10% teki virhettä...laitoin aluksi speedoon navilla juuri oikeaa lukemaan näyttämään, mutta alko kilometrit kertymään n. -5% liian vähän todellisesta.Mittarihan kun näyttään n+5% liikaa tehtaalta lähtiessä.
Tuo ottanee tuon nopeuden mukaan kilometrit, speedokin lisää aina n.100m lisää matkamittariin kun tarkistaa huippu nopeuden.
Omalla ketjulla ajettu nyt 24k, joten ei sekään ihan uusi ole. Ilman speedoa jos ajelisi (16etusella) ja n.10% virhettä nopeuteen, niin sillä keräisi myös niitä kilometrejä mittariin aikalailla rivakammin. Tuo 5% tehdasasetus tosin hieman kompensoisi erotusta.Omaan vaihdoin tuon 16 piikkisen n.20th kohalla,nyt ajettu n43th,ja pitäs varmaan etunen uusia taas kun vähän näytti kulahtaneen,takanen on kuin uus ja ketjullakin uskosin menevän yli 50th kilsan ennenku on tiensä päässä.
Venymää ei juuri nimeksikään,pari lenkkiä ahistaa joskus,mutta rasvaamalla hoitunu sekin.
Yamaha FZ1-S -09 / 2013 ->
ex. Kawasaki ER-5 -04 / (2011-2012)
ex. Cagiva Freccia 125 C12R Lucky Explorer -90 (1997-1998)
ex. Suzuki PV50 -94 (1995-1997)
Jep sepä se häiritti itteeki ennen.
Joo speedo on paikoillaan, en muista paljo oli nyt omassa noi arvot.
Pyörässä siis mun mielestä kertyy kilometrit oikein kun laittaa speedolla näyttämään sen suunnilleen sen 5% liikaa mitä tehtaalta lähtiessäkin,eli jos vaihdat etusen pienempään, niin kilometritkin kertyy nopeampaan jota sit speedolla voi korjailla mieluisaksi.
Voihan ne laittaa alakanttiinki näyttämään ja on sitten alla vähän ajettu pyörä![]()
Mitenkäs tuo 16 etusen vaihto vaikutti rpm alueeseen ylemmillä vaihteilla ? Olisko luokkaa 400-500rpm enemmän ? Varmaan ohituskiihtyvyyskin parani esim. kutosvaihteella, joka on melko "laimea" vakioratastuksella. Huomasitko kaupungissa pörrätessäsi vaihtamistarpeessa tai käytössä jotain muutoksia tämän jälkeen esim. mateluvauhdissa, käännöksissä jnejne.![]()
esim. 40-50km/h nopeudesta 5/6 vaihteilla kiihdytykset ?
Viimeksi muokannut: iSot; 25.04.2013 klo 15:59.
Yamaha FZ1-S -09 / 2013 ->
ex. Kawasaki ER-5 -04 / (2011-2012)
ex. Cagiva Freccia 125 C12R Lucky Explorer -90 (1997-1998)
ex. Suzuki PV50 -94 (1995-1997)
Suurinpiirtein tuota luokkaa ne kierrokset kasvaa ja bensan kulutus n.litralla, riippuu tietty kuskista.
Paranihan tuo,mutta lisää tekis mieli yllättäen ja ketjurataspaketin kun tulevaisuudessa ostan laitan takasen pari hammasta isommaksi,riittää mulle ku tuolla pääsee n+200km/h tarvittaessa.
PCAccellPumpEnable commanderin kautta käyttöön niin paranee se ohitus kiihtyvyys kans hivenen.
Eipä tuu noin isoilla vaihteilla 40-50km/h pahemmin ajettua,mutta vastaahan se tietty sinnekkin paremmin.
Suuret kiitokse kun valaisitte asiaa.
Taidankin unohtaa Ivan's FCE palikan ja alkaa metsästämään sliparia tuohon ja myöhemmin sitten powercommanderia jonka kävisi sitten penkissä säätämässä. Vois kuvitella että nuissa eri valmistajien slipareissa ei taida juuri olla eroa virtaavuuden ja tehojen osalta vaan lähinnä ulkonäkö ja äänet poikkeaa toisistaan..? Oletteko säädättänyt pyörän sliparin laiton jälkeen? Vai vaatiiko se sen commanderin että pystyy säätämään?
Selasin aiemmin tätä FZ1 ketjua ja joku suositteli Dan-Motoa jossa on halpoja slipareita, tämmöisen tilaaminen olisikin mielessä;
http://www.dan-moto.com/DM_INT/yamah...oduct-486.html
Vaan onko kellään kokemusta tuosta laadusta ja passaako yhtä täydellisesti ns heittämällä paikoilleen kuin n 7x kalliimpi yoshimuran vastaava paketti?Kuvissa näyttää erittäin asialliselta laatu hintaisekseen ja kiinassa tehdyksi..
Välityksiä aion muuttaa sen verran että laitan 16 piikkisen rissan eteen, tässä mietityttää että se reikä josta ketju menee läpi rungosta on melko pieni niin pääseekö ketju nyt ottamaan helpommin runkoon kiinni ja syömään runkoa + kuluttamaan ketjua,??? Ei osannut paikallinen yamaha jälleenmyyjä sanoa asiaan juuta eikä jaata kun kävin tuon hammasrattaan sieltä tilaamasta
Vielä aiheesta poiketen, Minkälaisella kierteellä(koko, normaali vai vääränkätinen) on peilit kun ois ne tarkoitus vaihtaa sirompiin?
Tattista taas ja hyvää vappua kaikille motoristeille![]()
Nyt ois Yamaha säädetty
http://samu.kuvat.fi/kuvat/Yammu/581...33820361_n.jpg
Viimeksi muokannut: samurau; 30.04.2013 klo 18:28.
<p>FZ1-S -07</p><p>ex. GSX 650F -08</p>
Ei taida missään olla mainintaa että takarenkaalta ???![]()
<p>FZ1-S -07</p><p>ex. GSX 650F -08</p>
Taitaa se commanderin vaatia että pystyy säätämään, taikka jonkun muun valmistajan laitteen. Tee kaikki muutokset mitä olet suunnitellut pyörään jotka voivat moottorin käyttäytymiseen vaikuttaa (pc 3/5, slipari, ilmaboksimodi, fce, jne.). Käytät sitten viimeiseksi säädössä.
Tuskin putkella pelkästään saa huimia teho-eroja joten tuo dan-moto voisi olla ihan kivakin. Ainoa vain että ainakaan kuvissa ei näy mitään killeriin viittaavaa ja e-hyväksynnästä ei puhuta. Poliisien lähettyvillä saa ajella pintakaasulla. Minulta saisit ilmatteeksi tämmöisen Micronin sliparin jos laittomat putket kiinnostaa: http://i332.photobucket.com/albums/m...1/DSCN0555.jpg (ei minun kuva taikka pyörä). Pohjassa lukee että "illegal for road use in california". Toki Sodankylästä asti pitäisi hakea![]()
Erehdyin luulemaan tuota laittamaasi kuvaa dynolapuksi ja yleensähän dynamometrissä mitataan teho renkaalta... Muutenhan nuo on vakion konetehot vai onko ollut tarkoitus vaan säätää käyriä paremmiksi?
Klaapu;
Joo ei ole tosiaan e-hyväksyntää nuissa danin vaimentimissa mutta jos teen tuonne tilauksen niin sitten samalla tilata se noise-killeri, voi muuten tulla jo turhankin kovat äänet.. Onko tuo micron ollut sulla paikoillaan ja jos niin onko liian kovat äänet? Tuohon ei taida olla killeriä?
Mun silmään ihan hyvän näköinen tuo JISU malli tuolla danmotolla ja ei hinnaltakaan paha jos nyt kokeilu mielessä tuommosen ostais..
Oli se viime vuoden puolella kiinni kun Oulusta ostin pyörän. Aika karkeat äänet on. Ebaystä tilaa huilun niin voisi vähän tulla möreämmäksi. Itsellä se kerkesi olla paikallaan kuukauden päivät kunnes Saksanmaalta tuli Leo Vincen Gp Pro. Saman mallinen melkeimpä mutta on se killeri paikallaan ja jotain tyyppihyväksyntä tarroja tuli mukana. Vähän matalammat äänet nyt, mutta suht kovat vrt. esimerkiksi yoshimuraan tai muihin pitempiin malleihin. Säätämässäkin kävin silloin Leolle ja säätäjä katteli desipelitkin kohdilleen. Ilman killeriä ei edes kokeiltu.
Tiedä siitä. Taannoisessa Bike-lehdessäkin siitä sanottiin ja tälläkin oli jokin mökämittaus penkissään. 1.4.:ttäkään se säätö ei tapahtunut. Ehkä joku viisaampi valottaisi asiaa?
Muoks: tarkemmin ajatellen siihen tuskin pystyy penkissä syöttöjen kautta vaikuttamaan. Db-mittari kumminkin oli josta näki ettei mopo äännellyt liikaa.
Viimeksi muokannut: klaapu; 01.05.2013 klo 23:31.
Moi,
torstaina tein kaupat vm 2010, 35tkm ajetusta fazerista, perjantaina ajelin kotiin ja onhan vaan hyvän tuntuinen kuljetin..
Mutta yksi asia askarruttaa; kun vaihtaa vaihdetta, niin jalassa tuntuu "kaksi pykälää", sama vaihtoi sitten ylös tai alas. Vaihteet menevät kyllä hyvin päälle eikä välivapaita ole silti löytynyt. Voi olla kuvitelmaa mut jos kierroksia on runsaasti vaihtohetkellä niin tuota ei niin selvästi tunne.
Liekö tuo ominaisuus vai jotain muuta?
Nimim. Vainoharhainenko?
Pörrr
Moro. Et oo vainoharhainen.
Omassa vm. -08 fz1:ssa on toi vaihdeloota kuin joku kirjasto josta kaadettu hyllyt nurin. Vaihteisto loppuenlopuksi mielestäni aika susi, juurikin nuo "pykälät" tuntuu joka vaihteella ainakin mulla, muutenkin aika klempan tuntuinen! Eli taitanee olla tyyppi"vika" tässä vehkeessä..? MUTTA, eikös tässä pitäisi olla rykkösen alakerta ja rykkösissä vaihteisto taas tuntuu todella tarkalta ja hyvältä. Puhumattakaan suzukeista, esim gsx-r, k4, k5, k6 yms. Niissä vasta tarkkoja ja mukavia lootia.
Mutta älä huoli, ei se hajoa. Anna palaa vaan, kyllä se kestää ja muuten pyörään oon ollutkin tyytyväinen!
Nytkun puhutte siellä noista säädöistä. Kannattaa oikeesti hommata esim. powercommander 3 taikka 5 ja viedä säädettäväksi. Tuntu ennen säätöä juurikin aika voimattomalta toi moottorin käyttäytyminen, nimenomaan alhaalla.
Noh, johdot kiinni komentajaan ja takarengas rullalle pyörimään. Komentajassa oli ostettaessa joku "viri"kartta valmiina, josta joku taisi täällä mainitakkin, eli sitä käytettiin aika hyvänä "runkona". Laihoja kohtia löyty varsinkin alle 60% kaasunavauksessa, toki ylempääkin, mutta niitä ei tunne niin helpolla, kuin tuota pintakaasulla ajeltaessa. Rikkaammalle säätäen niitä laihoja kohtia, tuli pyörästä hyvinkin mieluisa ajettava kaupungissa. Tosin hienosäätöä toi vois vielä kaivata.
Lappuja mulla ei tässä ole, mutta kyllä ne käyrät aika vuoristorataa oli joissain kohti.
Pyörässä tosiaan on noi perus"viritykset", jos niitä nyt virityksiksi voi kutsua. Niin ja lamda on paikallaan, se saa säätää juurikin tuota pintakaasua hieman, miksi poistamaan toimivaa järjestelmää? Kunhan tukkii ton kukkahattutäti-järjestelmän tuolta, AIS, vai mikä olikaan, no ihan sama se kumminkin
Onks pojilla ohjausiskareita mopoissaan??
Onko kellään ylimääräistä matkustajan penkkiä FZ1-S malliin? Tottelee osanumeroa 3C3-24750-01 ja lienee samanmoinen myös N-versiossa. Tarjota saa yksityisviestillä tai 0405435073.
FZ1S + TT600
Samaa oiretta totesin myös entisessä Kawassa. Castrolin öljyllä vaihteisto oli nihkeä, mutta Elfillä toimi todella hyvin. Eri öljymerkkejä kannattaa testata.
FZ1-S Varsinainen Suomi
Morjens vaan kaikille,
Itseäni voisin sanoa lievästi noviisiksi, joten pahoittelen mikäli pistän pystyyn tyhmien kysymysten listaa.
Tuli tuossa noudettua AVK.lta FZ1-N vuoden 2009 mallia ja kilometrejä oli kertynyt vajaat 30000km. Väri hopean harmaa ja liimailtu hiilikuituteippejä tankkiin.
Kattelin että huoltokirjaan oli alkuperäinen omistaja merkitty Vantaalle. Pyörään on vaihdettu tanko, teräspunosletkuja ja ilmeisesti on ollut joku slipari kiinni (tästä en sata varma) Kaikki nämä siis päättelin alussa olevien videoiden ja muiden kuvien perusteella. Pintaa syvemmälle en vielä ole päässyt katsomaan, enkä kaikkea pysty juuri nyt tarkistamaan sillä pyörä lepää tällähetkellä appiukon tallissa, toisaalla, kun vartun luovaria, että saan rekisteröityä.
Jos joku nyt tunnistaa näistä itsensä pyörän edelliseksi omistajaksi niin, voisitko ottaa yhteyttä vaikka YV:llä ja kertoisit vähän historiasta ja mitä palikkaa on ollut kiinni.
Jos vehkeessä on ollut PC kiinni niin mistähän sen tietäisi ja palautuuko tehdasasetukset kun sen irroittaa?
Pyörästä nyt sen verran että mitään ei vaikuttaisi olevan rikki, siirsin ajamalla Tampereelta Lahteen. Pientä pintanaarmua ja kulumaa löytyy. Mutta ei mitään isompaa mitä pieni hellänäpito ja rakkaus ei korjaisi. Suurempia remontteja ja virityksiä suoritetaan vasta ensi talven aikana jotta saadaan ajoa tälle kesälle
E: Miten on sopiiki muiden jammujen osat FZ1:seen? Tarviisin meinaa uuden vaihdevivun, oik. jalkatapit eteen ja taakse. Ja sit slipareita jos löytyy käytettynä niin pitääkö olla juuri omalle pyörälle vai käykö muiden merkkien/mallien osat?
Kiitos ja kumarrus![]()
Viimeksi muokannut: mkk0; 14.05.2013 klo 22:33.
On se mahtava pyörä ajaa nyt kun siihen on totutellu ja ensimmäiset 1000 km takana. Jotain tuulisuojaa miettinyt tuohon, auttaakohan semmoinen 30cm korkea suoja juurikaan mitään vai kohdistaakohan se vaan pahemmin just kypärän kohalle tuon ajoviiman? Eihän tuon kokoinen nosta sitä plexiä kuin n 15cm alkuperäiseen verrattuna..
Eturissaaki olin vaihtamassa pienemmäksi mutta edellisellä omistajalla ollut näköjään samanlaiset mieltymykset kun oli sen jo vaihtanut 16 piikkiseksi![]()