Miksi? Sen ymmärrän, että ei halua vaihtaa ykköselle vapaan yli, mutta miksi ei kakkoselle?(mattipoeka @ Loka. 19 2011,20:13) kirjoitti
Superbike #7
Paljos jää hintaa moiselle?(mattipoeka @ Loka. 19 2011,19:55) kirjoitti
wille
Ehkä huonosti selitetty..(Nitrous @ Loka. 19 2011,21:13) kirjoitti
Nyt välitykset on sellaiset, että tuntuu joutuvan vaihtavan ns. "kesken kaiken" isommalle mutkasta lähtiessä ja kaarteen aikana liian likellä rajoittajaa 2:lla.. eli lähinnä mielestäni vaihdot osuneet aina vähän hankalaan paikkaan. Jos taas kyseisiin mutkiin ajaa kolmosella on se vähän liian isovaihde näihin mutkiin tuolla 16/40 väleillä.
Nykyisillä väleillä taas rajoitin tulee vastaan 231 km / h mittarin mukaan, nopeimmillaan tuo on suomen radoilla mennyt 214 km/h mittarin mukaan motoparkissa (1 sec, ennen kuin pukkasi nesteet pihalle)..
Shifteri ehkä korjaa tuotakin "ongelmaa" osaltaan, kun vaihtaminen ylöspäin helpottuu ja tuo käännetty kaavio helpotti myös tätä paljon.
Kyseessähän on enemmänkin ongelma pääkopassa, ajotekniikassa ja asenteessa, kuin pyörän tekniikassa, mutta jos itseä häiritsee, niin koitetaan korjailla.
Ainahan nuita voi vekslata vaikka takaisin 16/38 väleihin.
Niin ja hintaa tulisi £379.00 + postit
---------------------------
Mattipoeka
KTM 690 Enduro R 2012
Husqvarna FE 350 2014
ex. KTM 990 SM-T 2010
ex. KTM 1190 RC8R Race Spec 2011
ex. Husaberg TE 250 2009
ex. KTM 690 Enduro 2009
ex. KTM 990 Super Duke 2008
www.mattipoeka.com
Ok, eli vaihtopaikkojen haku siis kyseessä. Tuo tosin kuulostaa jännältä, että kolmonen on liian pitkä noissa paikoissa, koska Dukessa on ruttua aika hyvin ihan alhaalta asti. Kierrosaikojen kannalta kannattaa kokeilla toki molempia väleja ja varsinkin nykyisillä väleillä ajamista kolmosella niissä paikoissa missä nyt tiputat kakkoselle. Muutamissa paikoissa ns. pykälää liian isolla ajaminen tuo kierrosaikaan etua. Esim. Kemoran karuselli on tälläinen paikka, jossa moni on huomannut vauhdin huomaamatta kasvavan kun ajaa sen pykälää isommalla.(mattipoeka @ Loka. 19 2011,22:03) kirjoitti
Edit. Kemoralla ilman kytkintä ajellessa tuli todettua, että normaalisti vaihtaen vs. pelkästään nelosella rataa kiertäen eroa kierrosajassa oli n. 0,5s. Tämä siis 1:17-luokkaa olevilla kierroksilla, mutta en usko eroa paljon enempää syntyvän vielä nykyisessä vauhdissakaan. Kahvilan mutkasta lähtö ja katsomosuoralla välitysten loppuminen vaikuttivat varmaan eniten aikaan.
Superbike #7
Ens kesänä pitää testailla :P(Nitrous @ Loka. 19 2011,22:30) kirjoitti
---------------------------
Mattipoeka
KTM 690 Enduro R 2012
Husqvarna FE 350 2014
ex. KTM 990 SM-T 2010
ex. KTM 1190 RC8R Race Spec 2011
ex. Husaberg TE 250 2009
ex. KTM 690 Enduro 2009
ex. KTM 990 Super Duke 2008
www.mattipoeka.com
Kukaan saanu alle laitettua vielä 180/60 profiilin rengasta?
---------------------------
Mattipoeka
KTM 690 Enduro R 2012
Husqvarna FE 350 2014
ex. KTM 990 SM-T 2010
ex. KTM 1190 RC8R Race Spec 2011
ex. Husaberg TE 250 2009
ex. KTM 690 Enduro 2009
ex. KTM 990 Super Duke 2008
www.mattipoeka.com
Nyt on 2009 mallinen super duke hankittu eli mopo vaihtui vielä ennen ajokauden loppua.
Noi välitykset on vaan turhan pitkät omaan makuun, käykö vakioketjuihin 15 eturatas ja mistä kannattaisi tilata?
Entä kannattaisko tai tuleeko rahoille vastinetta jos hommaa power commanderin / säädätyksen? Missä kannattais pääkaupunkiseudulla säädättää? Nyt toi on aika päälle ja pois toi kaasu, lähinnä tasasta vetoaluetta hakisin, lopputeho ei ole niin tärkeää. Tossa on nyt Ackrapovicin pöntöt ilman killereita ja kartta laitettu. Muuten vakio.
Upee pyörä muuten, ei tossa paljoa eroa ole siihen vanhaan eli aika samanlainen kun muistin *![]()
![]()
Kevareita-Suzuki Gsx-r 1100 -89 -> *Yamaha Virago 535 -> Honda VT 1100 -> Suzuki Intruder 1400 -> Sportster 90 -> Spora 99 -> Spora 00 -> Softail 87 -> Suzuki Bandit 1200 -> Suzuki Gsx-r 1000 -> *Buell 1200 -> Ducati 750 -> Hornet 600 -> Superduke 05 -> FXR 87 -> Buell 1200 06' -> GSR 600 - taas Superduke
Ite säädätin prätkäpajalla ja hyvin säätivät. Ei nyi pienillä kierroksilla. Säätivät pyörän omaa boxia eli ei tarvi komentajaa(intinaz @ Loka. 25 2011,18:28) kirjoitti
Itellä +2 takaratas, melko sama kuin -1 edessä ja menee vakioketjuille ainakin 1000km ajetuille.
Minkä hintainen toi säätö oli Prätkäpajalla? Vois itekin viedä sinne jos ei ole kallis. En mä sitä commanderia osta jos ilmankin sais toimiin hyvin.(SB2 @ Loka. 25 2011,18:58) kirjoitti
Olisko tietoa, mistä noita pienempiä eturattaita sais? Onko paljon eroa vakioon?
Kevareita-Suzuki Gsx-r 1100 -89 -> *Yamaha Virago 535 -> Honda VT 1100 -> Suzuki Intruder 1400 -> Sportster 90 -> Spora 99 -> Spora 00 -> Softail 87 -> Suzuki Bandit 1200 -> Suzuki Gsx-r 1000 -> *Buell 1200 -> Ducati 750 -> Hornet 600 -> Superduke 05 -> FXR 87 -> Buell 1200 06' -> GSR 600 - taas Superduke
Laitoin privaa.
Nyt lähti se shifteriki sitte tilaukseen... ainoa mitä tuohon romuun enää vois ostaa on turbo ja hiilikuituvanteet
Niin ja tottakai koko alustan voisi vaihtaa laadukkaampaan, mutta tuskin omilla taidoilla tulee vastaan.
---------------------------
Mattipoeka
KTM 690 Enduro R 2012
Husqvarna FE 350 2014
ex. KTM 990 SM-T 2010
ex. KTM 1190 RC8R Race Spec 2011
ex. Husaberg TE 250 2009
ex. KTM 690 Enduro 2009
ex. KTM 990 Super Duke 2008
www.mattipoeka.com
kuvaa omasta vehkeestä ;)
Onkos kukaan laittanut omaan peliin dragbar tankoa? Ja jos on niin kuvia ja kommentteja tangosta kehiin.
Honda CBR 1000RR SC59
On ja toimii hyvin. Jos siis tarkoitat sitä täysin suoraa tankoa.(kassu4 @ Marras. 08 2011,21:14) kirjoitti
---------------------------
Mattipoeka
KTM 690 Enduro R 2012
Husqvarna FE 350 2014
ex. KTM 990 SM-T 2010
ex. KTM 1190 RC8R Race Spec 2011
ex. Husaberg TE 250 2009
ex. KTM 690 Enduro 2009
ex. KTM 990 Super Duke 2008
www.mattipoeka.com
Nyt alkaa vihdoilla duke kasassa kaiken mailman maalauksien ym muiden huolto hommien päätyttyä. Tuli samalla myös huollatettua nuo etupumput ja taka iskari.
Nyt oli tarvis säätä alusta edes johonkin malliin. Itellä elopaino reikut 95kg jne. Radalla en aja. Kiinostaa lähinnä ns painuma lastattuna? Takajousen esijännite n?? ja hyväksi todetut ns napsujen määrät?
Mielelläni kuuntelen vinkkejä kokeneimmilta. itellä ei ole näistä katupyörän säädöistä hajuakaan...
ktm superduke 990 -07 "faselift"
Alustan säädöiksi kadulle ne vakionapsut. Jos tuntuu löysältä niin kokeilee sport-asetusta, mutta vakio asetuksellakin laskee radallakin reilusti keskiryhmän nopeamman puoliskon vauhtia ilman mitään ongelmia. Lastattu painuma eteen n. 35mm tai vähän yli ja taakse 25-30mm. Takajousen esijännityksen mitta määräytyykin sitten tuon painuman mukaan.
Kadulla ajellessa on tärkeintä, että nuo painumat ovat kohdallaan, napsujen merkitys tulee esille sitten kovemmassa ajossa.
Edit. Sun painolla voi olla, että takapäässä esijännityksen joutuu kiertämään aika tiukalle, että saa painumat tontille, joten voi olla, että pykälän jäykemmällä takajousella alusta toimii paremmin. Muistelen, että 65-70kg ajokamat päällä oli 6mm esijännityksellä painuma n. 30mm. Tämä tosin ihan muistin varaista ja kannattaa mittailla painumat ennen kuin alkaa jousia tilailemaan.
Viimeksi muokannut: Nitrous; 18.01.2012 klo 12:16.
Superbike #7
Itse laitoin SDR:ään ohjekirjan mukaiset sport-asetukset ja pakko sanoa että ainakin minun kohdallani muutos parempaan oli käsinkosketeltava.
Sen sijaan mitä tulee noihin esijännitysten muuttamisiin, niin iskari-spesialisti Skog Racing antoi varsin jyrkät tuomiot
niiden kanssa leikkimiselle, kun kyseessä ei ole progressiivinen jousi. Ylipäätään hänen kantansa hifistelylle painumien osalta oli hämmästyttävän tuomitseva. Kun ottaa huomioon että kys herra on siivittänyt 7 maailmanmestaria eri luokissa
menestykseen, en ainakaan itse lähde juurikaan kyseenalaistamaan sanojaan =)
Lineaarinen jousi kun ei jäykisty sisäänpainuessaan lainkaan, nousee kuulemma esille se riski että liiallisen kiristämisen myötä jousen mahdollinen pohjaaminen heilauttaa ukkelin horsmansyöntiin ennen kuin ehtii kissaa sanoa. itse olen 198 cm ja 115 kiloa ajokamoissa ja ainakaan
minun ei ole tarvinut häslätä esijännityksen kanssa laisinkaan. Ja alusta (WP) toimii mielestäni täysin moitteetta.
Niin radalla kuin kovavauhtisilla roudan raiskaamilla mutkillakin. Ja tämä siis vain SDR:n WP alustaa silmälläpitäen.
Muusta en sano mitään![]()
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
^Aika outoa kommenttia, olisiko Skog Racingin osaaminen enemmän motocross- ja enskapuolella, jossa on vähän omat juttunsa. Takaiskarin oikealla esijännityksellä on todella suuri merkitys pyörän käyttäytymiseen (vrt. esim. yksin ajo vs. kakspäällä). Tuskin kukaan saa takajousta pohjaamaan, taitaa ennemmin siellä iskari ja sen stopparit pohjata. Linkustokaan on tuskin lineaarinen, joten aika monttuun saa vetää ennen kuin takanen pohjaa.
GuessWho on aika samalla hehtaarilla painon puolesta kuin itse olen ja (edes lähes) oikealla esijännityksellä on todella iso merkitys ajettavuuteen. En itsekään huomannut ennen kuin sen kokeili parilla eri pyörällä(sillä oletuksella, että vakiona jousitus on liian löysä ja esijännitystä liian vähän)
Itse olen siinä uskossa, että ensin jouset ja esijännitys kuntoon, sitten vasta vaimennusominaisuuksien maailmaan. "Tieto lisää tuskaa".
Juu, tuo on tietääkseni totta että herra Skog on niittänyt suurimmat kannuksensa näppylärengas-puolella, mutta vastaa myös mm. poliisien pyörien alustoista. Lähinnä kai kyse oli siitä että liiallinen kiristys painaa jousta kasaan ja tämän seurauksena jousen painumavara saattaa loppua kovassa paikassa. Korostan että itse liikun viisaampien harteilla tässä asiassa ja kertomani ei pohjaa omaan osaamiseeni todellakaan vaan ihan kerättyyn tietoon. Tosin Skogin kanssa jutellessani hänellä oli tarkkaan tiedossa mikä pyörä, mikä alusta ja millaista ajoa ajan.
Voihan se olla niinkin että minulle vain sattui hyvä tuuri omien säätöjeni kanssa koska loistava alusta on yksi suurimpia riemun asioita mitä Kotari on tuonut tullessaan. Tämän ei tietenkään tarkoita muuta kuin sitä että kenties minulla ei vain ole tietoa paremmasta
Mutta tässä sitä opitaan kokoajan lisää samalla![]()
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Nyt kyllä on Skog Racingissä puhuttu läpiä päähän tai sitten sanoma on ymmärretty väärin. Tod. näk. on tarkoitettu, että tuon vakiojousen kanssa ei kannata kiertää esijännitystä tappiin jos kuski on reilusti liian painava ko. jouselle. Tai sitten on tarkoitettu, että kun kerran on saatu painumat kohdalleen, ei niitä tarvitse/kannata ruuvata jos ei tiedä mitä tekee.
Pyörän alustan ja ajogeometrian toiminnan kannalta on ensiarvoisen tärkeää, että alustan painumat ovat kuskin painolle sopivat. Esim. itselläni Super Dukessa painumien muutos vs. vakioasetus oli muistaakseni keulassa ~+10mm, mikä tarkoitti käytännössä sitä, että pyörä alkoi kääntymään myös keskimutkassa. Super Duken jousituksen säätämisessä rata-ajoon/kadulle kunnolliseksi on omat haasteensa, koska takaiskarin joustomatka on huomattavasti suurempi kuin kyykkypyörissä. Takapään jousto on myös keulan joustoon suhteutettuna suhteellisen suuri, mikä johtaa siihen, että perä ui herkästi liian syvällä keskimutkassa, minkä seurauksena geometria loivenee, jolloin pyörä ei käänny ja keulalle on vaikea saada riittävästi painoa.
Super Dukessahan ei ole takaiskarissa linkkua ollenkaan, joten iskarin toiminta on käytännössä lineaarista. Progressiivisuutta ei alustassa yleensä kaivata kuin katuajossa, jossa samalla jousella pitäisi pärjätä mukavasti niin yksin kuin 2-päälläkin. Tämä tarkoittaa sitä, että on lähes pakko käyttää progressiivista jousta/linkkua jos halutaan, että yksin ajaessa pyörä ei ole pintakova tai ettei takajousi pohjaa 2-päällä. Perus-Duken lineaarisen takajousen/linkun puutteen huomaa hyvin siitä, että pyörä painuu todella alas 2-päällä ajaessa. 2-päällä iskarin pohjaaminen lieneekin mahdollista, mutta yksin ajellessa en saanut sitä pohjaan edes hyppyistä.
Edit. Iskarithan tuossa Super Dukessa ovat vakionakin ihan loistavaa kamaa, pyörän geometria on vain vähän hassu mutka-ajelua ajatellen: Pirun ketterä nopeissa suunnan muutoksissa, mutta kankea pitkissä mutkissa.
Viimeksi muokannut: Nitrous; 18.01.2012 klo 14:39.
Superbike #7
Todellakin suositus oli häneltä että esijännityksen sijaan tulisi ensin vaihtaa painolle soppelimpi takajousen jäykkyys.
Mutta en todellakaan kiistä sitä etteikö kyse voisi olla väärinymmärryksestäkin omalta osaltani. Moisen velhon kanssa kun juttelee niin oma kompetenssi loppuu kahteen ensimmäiseen virkkeeseen
Mutta näinhän tässä nyt uhkaa käydä että Hra Nitrous pääsee kauden alussa mun häirinnän kohteeksi ja katsellaan kohtuullista korvausta vastaan että mitä tapahtuu kun esijännärit laitetaan kohdilleen. Geometriaan vaikuttanee kuitenkin SDR:n osalta melkolailla jyrkempi ohjauskulma verrattuna perus SD:hen ? Ainakin omasta mielestäni reippaassa mutka-ajossa on selvä ero herkkyydessä, ja tässä tapauksessa nimenomaan SDR:n hyväksi (noh, tietysti kuka mistäkin tykkää). Koko mutkan ajan ajettaessa yllätyksen teki enemmänkin melkeinpä yliherkkyys kuin jäykkyys. Toki tähän varmasti myös vaikutti KTM-kulttuurishokki kun äkkivaihdos B-Kingistä tuli ajankohtaiseksi aikanaan. Näiden kahden mutkaominaisuudet kun eivät mahdu edes samalle maailmankartalle.
Viimeksi muokannut: GuessWho; 18.01.2012 klo 14:57.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Iskunvaimentimen liike on ehkä kohtuullisen lineaarinen. Iskunvaimennin voi olla PDS/TTX tyyppinen toisella männällä jolloin vaimennukseen saadaan progressiota.
Eli perä voi painua paljonkin mutta vaimennus on silti progressiivinen ja "tuntuma" hieman linkustollisen perän tapainen.
Tämä nyt näin mutuiluna. Crossipyörissä on ollut molempaa, pds perä progressiivisella jousella ilman toista mäntää ja nyt on vakiovaimennin lineaarisella jousella. En juuri ole eroa huomannut. Miulla onkin hieman tunnoton hanuri näitä aistimaan.
Acme Motorsport blogspot
-Gotham Squad-
Sijota talven aikana 80€ oikean jäykkyiseen takajouseen niin voin tulla osoittamaan, että mistä ruuvista pitää kääntää ja mihin suuntaan.Vaikea sanoa kuinka paljon tuo geometria ero (ja hieman erilainen iskari) vaikuttaa käytännössä, kun en ole rataa tuolla ärrällä ajanut.
Edit. Hyvä tarkennus willik. En tähän hätään ole varma, mutta muistelisin, että Dukessakin on tuollainen 2-mäntäinen iskari. Jännä juttu muuten tämä progressiivisuus. Radalla ymmärtääkseni tähdätään mahdollisimman lineaariseen alustan toimintaan ja kadulla progressiivisuudella haetaan mukavuutta ja laajaa käyttöaluetta kuorman suhteen. Kuinka tuolla kurapuolella? Onko progressiivisuus tärkeä ominaisuus vai ei ja kummassa se vaikuttaa enemmän, jousessa vai vaimennuksissa?
Viimeksi muokannut: Nitrous; 18.01.2012 klo 15:57.
Superbike #7
Ohjekirja sanoo takapään esijännityksestä että 6 kierrosta tai jotain?! ja joku puhu että 6mm? Siis ne perus asetukset. Lasketaanko noita mittoja siitä kierteen alusta alkaen vai mikä se lähtökohta on. Krossimopona mulla on yammu ja siinä on kerrottu esijännityksen max ja min mitat. Hitto ku ei tullu sillo purkaessa mitattua. Tuntu vaa jotenki nii pirun kovalle ku sitä on nyt tiukattu sillee et kierrettä on näkyvissä jok 25mm. Tosin eipä tuossa ole puoleenvuoteen tullu kiikuttuakaan ja yammussa nyt on semmuen retku että tuntuu tuo jäykkyys tietysti oudolle...
Oks kukaan muuten löytäny netistä oikein kunnon manuaalia ilmaiseksi tähän vehkeeseen?
ktm superduke 990 -07 "faselift"
Esijännityksen vakiomitta on tosiaan tuo 6 kierrosta = 6mm. Tuo 25kierrosta = 25mm esijännitystä on (melko) varmasti liikaa, koska lastatun painuman pitäisi olla tuota 25-30mm luokkaa. Tuolla esijännityksellä vapaa painuma on varmasti nollissa. Jos taas tuolla esijännityksellä saat lastatun painuman kohdalleen, on jousi varmasti ihan liian löysä sinulle. Liika esijännitys johtaa aikamoiseen pintakovuuteen.
Edit. Painuma siis mitataan taka-akselista johonkin sopivaan pisteeseen, joka on suoraan takahaarukan yläpuolella. Esim. joku katteen kulma tms. Lastattu painuma saadaan kun ensin mitataan etäisyys takahaarukan ja em. pisteen välillä niin, että takapyörä on ilmassa ja sitten mitataan sama etäisyys kun kuski istuu pyörän päällä ja pyörä on pystyssä. Painuma on noiden mittojen erotus. Vapaa painuma on sitten muuten sama, mutta ilman kuskia.
Viimeksi muokannut: Nitrous; 18.01.2012 klo 20:13.
Superbike #7
Kotarin crossi iskarin vaimennuksen on oltava vielä enemmän progressiivinen, kun iskunvaimennin on hyvin makaavassa asennossa takahaarukkaan nähden ja iskarin liike on degressiivinen(loppuun päin hidastuva). SD:ssä iskari on takahaarukan kanssa lähes 90´ kulmassa jolloin liike on lineaarinen. Välttämättä vaimennuksella ei tarvitse tehdä progressiota tässä tapauksessa. (tästä on kelkkapuolella esimerkkejä, lynx pystykeula vs. polaris)
Crossipyörissä iskunvaimentimien progression etu on mielestäni ihan se, että iskareiden alkujousto saadaan herkäksi. Alkupään herkkyys ja loppupään jäykkyys taas sitten sietää hyppyrit ja patikot paremmin ettei iskari pääse pohjaamaan.
Ratapyörässä ehkä lineaarinen jousitus tuo paremman tuntuman alustaan, kun pidon rajalla on taiteiltava ja pohjaaminen sinänsä hallittua. Tiellä taas progressio auttaa siihen, että iskarit ei pääsisi pohjaamaan. Pohjaaminen aiheuttaa aika usein vaaratilanteita ja muuten taas ajotuntuma kadulla ei ole niin justiinsa. Rossissa taas herkkyys tuo pitoa ja saa näin olla enemmän kaasulla. Teksti sisältää asiavirheitä ja henkilökohtaista mielipidettä yms. pohdintaa.
Acme Motorsport blogspot
-Gotham Squad-
kun SD tuli talliin viime kesänä, niin se näytti tältä
Ja tältä se näyttää nykyään. Putket lyheni hieman ja perämuovit sai samalla myös hieman sahasta. Crossitanko vaihtui dragbariksi. Peilit tulee olemaan tangonpäämallit. Oranssit katteet on todellisuudessa saman värisiä, mutta Nokia jotenkin muuttelee noita
Perän uuteen ilmeeseen olen tyytyväinen. Ei ole enää niin raskaan näköinen.
![]()
Viimeksi muokannut: kassu4; 11.03.2012 klo 20:55.
Honda CBR 1000RR SC59
Nyt sain uuden virtalukon dukeen ja niinhän siinä kävi että pyörä ei lähteny käyntiin. Avain ei käänny kuin siihen asentoon, että virrat tulee päälle, mutta ei enempää. Ei kai tossa mitää kikkakolmosta ole vaan sarjotettu huonosti. Muuten lukko toimii kuten pitääkin. Onneks talvella on aikaa...
Kellään SuperDukessa HM shifteriä? Itellä ollut haasteita.. pyörä ei starttaa enää shifterin kanssa..
---------------------------
Mattipoeka
KTM 690 Enduro R 2012
Husqvarna FE 350 2014
ex. KTM 990 SM-T 2010
ex. KTM 1190 RC8R Race Spec 2011
ex. Husaberg TE 250 2009
ex. KTM 690 Enduro 2009
ex. KTM 990 Super Duke 2008
www.mattipoeka.com