Onhan noita valmistajia vaikka kuinka, mutta itsellä on nämä kutosessa https://msliders.com/collections/yam...a-r1-2004-2006
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
R&G Racing Aero Crash Protectorit on laadukkaat ja mielestäni ulkonäöllisesti sieltä parhaasta päästä. Suomessa noita myy ainakin Supremebikes:Onko antaa suosituksia hyvistä ja siistin näkösistä kaatumatapeista?
https://supremebikes.fi/tuotteet/moo.../kaatumatapit/
-- Brake later and open the gas earlier --
Onko kenelläkään kokemuksia Ebayn umpioista?
Omasta pyörästä umpion kiinnikkeitä hajalla ja tuo kiinnikerautakin halki..
Tänmmöstä settiä mietin, mut onkohan laatu ihan karseaa sitten: https://www.ebay.com/itm/324428440605
Millasia shiftereitä porukalla rykkösissä? Onko healtechin qs kokemuksia esim 04-08 pyörissä? Mulla tuommone oli pyörän ostaessa ja toimi muutoin hyvin paitsi saatto täydestä laukasta pätkästä ihan randomisti. Eli varmaan tärinästä tulee häiriötä. Koitin noise filtteröintiä/herkkyyttä säädellä mutta eipä oikee toimi. Otin sit väliaikasesti pois käytöstä. Tuumailin oisko kokeillu asentaa anturin vaihevipuun eikä vaihdeakselin kiinnityspultin yhteyteen.
R1 07
Mulla on Translogicin shifteri 08 pyörässä. Hyvin näyttää toimivan. Mallia en nyt muista enkä pysty tarkistamaan, on tuolla keulassa piilossa. Tää on asennettu 2008 joten mallit on voineet uudistua.
EDIT: Näyttää Translogicin sivuilla olevan saatavilla tähän pyörään ja tosiaan vähän erinäköinen kuin tuo oma (malli siis uudistunut).
Yamaha YZF-R1 2008 "race"
mulla 06-mallissa Dynojetin shifteri PC3 kytkettynä (myös PC sytkä boxi pyörässä)
Nyt kun aihe nousi esiin niin millasia katkoaikoja ja kierrosrajoja käytätte?
itellä muistaakseni 80ms katko ja 5000rpm raja.
Toimii jouheesti vaihdot, mutta joskus tuntuu, että sais olla nopeempikin.
PC3 niin jeesuksen aikanen ettei katkoaikaa voi säätää eri vaihteille vaan käytettävä yhtä.
Millaisia näkemyksiä katkoaikaan ja sen vaikutukseen vaihteiston rasitukseen sekä ajettavuuuteen?
Yamaha R1 -06
Ex Yamaha Thunderace -00
Ex Yamaha TZR 125 -90
Tunturi Tiger -88
Mitä nää kiihtyy 0 - 100 km/h jos vois tuppi nurin koko matkan taittaa? Eli kun on sellainen pitkä kevyt aisa takana runkoon pultattuna keulimista estämässä? 2,1 s? -98 - -21 mallien välille syntyisi varmaan jo eroa![]()
Yamaha #1 we_R1'04
Ostin -08 rykkösen 3vk sitten ja tänään ilmeni että exup valve jää pitämään nitkuttavaa ääntä kun virrat kytkee päälle, eikä lopeta.Nykii siis ees taas virran ollessa päällä (n. 5mm liikerata)
Kun käynnistää nitkutus jatkuu mutta se valve kääntyy klo 12 ja kun sammuttaa, jää sinne.
Tuo nitkutus pelkkä virta päällä tapahtuu siinä numeroiden 1 ja 2 välissä.
Olisko täällä tietoa mistä olisi kyse?Aiemmin kun virrat on kytkenyt päälle, se rutisi pari sekuntia ja hiljeni sitten.
Vaijerit eikä valve ole jumissa..
Servomoottori ei tosin pyöri käsin ainakaan siitä missä vaijerit on kiinni...pihdeillä liikkuu. Eli on jämäkkä. Kuuluuko sen olla?
Viimeksi muokannut: Hcr12008; 24.05.2021 klo 07:29.
Mulla teki 06 mallissa samaa kun laitoin putken paikalleen ja oli vaijereiden säädöt pielessä.
Sulla kun toiminu niin luultavasti ollu hilkulla ja karstaa(?) putkessa mikä nyt estää pääsyn toiseen laitaan.
Koita laittaa ensin vaijereita löysemmälle ja testaa loppuuko pärinä. Sitten vaan kiristelet ne oikein.
Yamaha R1 -06
Ex Yamaha Thunderace -00
Ex Yamaha TZR 125 -90
Tunturi Tiger -88
KIITOS vastauksesta!
Tässä joutessani jo googlailin aihetta ja samaan tulokseen tulin.
Nyt kun ollu tuo pitkä aika 80ms ja alhainen raja 5000rpm niin dumppaa turhaan kun esim kokeilee onko 6 vaihde. Pitkässä mutkassa kun vaihtaa shifterillä niin on myös turhan kova "niiaus + ryntäys" kun katkoaika pitkä ja saattaa tehä ajamisesta hetkellisesti jännää.
Laitan:
- katkoaika 65ms
- Raja 7000rpm
- En käytä ollenkaa 1-2 vaihdossa.
Yamaha R1 -06
Ex Yamaha Thunderace -00
Ex Yamaha TZR 125 -90
Tunturi Tiger -88
Ongelma ratkaistuEli oli ilmeisesti pesun yhteydessä servomoottorin plugiin päässyt vettä. Sen kun puhdisti ja hioi hapettumat pois liittimistä niin vika korjaantui. Vaijerit ja servon rattaat tuli myös rasvattua sekä se *butterfly valve * irrotettua ja kuparitahnaa molempiin päihin.
Tiedoksi muille jos ilmenee vastaavaa![]()
Nyt on käytetty jammu -04 säädössä penkissä. Lukemaks tuli 137.10hp eikös siitä pitäs lähtee enemmän? Sano penkittäjäkin että samanlaisista pyöristä on otettu siellä yli 140hv en tiiä voikoha putki vaikuttaa ku se on jonkun ite tekemä ja se on tehty silleen että ne kaks putkee pyörän alla on yhistetty ydeksi ja se sit tulee siihen sivulle. Eli ei silleen miten vakiona penkin alta kahtena.
Penkissä ei saatu myös sitä vikaa pois että se pätkii alakierroksilla (alle 3000rpm) sen yli ku menee nii vetää hyvin
Ei tienny penkittäjä enkä tiia kyllä minäkää mikä ton voi aiheuttaa ni oisko ideoita?
S1000RR
Taisitpa itse sen jo todeta. Mietipä. Mikä on ero +140 penkitettyihin?
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Itellä 06 -mallista Bike Doctor penkissä 151,88hp ja 101,12 Nm.
Kuulemma hänen penkki antaa vähän alakanttiin. Ketjujen tehohäviö noin 15% millä tuo 152hp ois 175hp konetehoa mitä tehtaalta siitä luvattukin ilman patopainetta.
itellä Leo-Vincen Y-haara + vaimentimet ja K&N ilmansuodatin ja noilla nyt lisääntyy enemmän ääni kun teho, joten ihan siellä oltiin missä pitikin.
Mullakin PCIII kuten sulla, mutta sen lisäksi mulla on siinä Ignition module, eli sytkän ennakoitakin voi säätää.
Ton yhdistelmän kanssa on ollut haasteita ja munkin pärrästä oli tuo sytkä yksikkö otettu pois kun käynti vaeltanu.
R1 Forum.com sivustolla aiheesta keskustelua ja ohjeet yhden maajohtimen poistoon. Tein sen ja päivitin uusimmat firmikset molempiin (PCIII + Ignition) niin alko käymään nätisti.
Penkeissä on eroja, mutta on tuo sun 137hp kyllä todella laimea tulos.
Mulla ois myydä alkuperänen koko putkisto. Löytyy myös Y-haara mistä on katti poistettu ja alkuperäset vaimentimet mistä otin sisukset pois ja tein suoriks. Viime kesän niillä ajoin ja pidin alkuperäsestä ulkonäöstä, mutta kun prkl hipit sai Kymiringillekin melurajan niin vaihdoin talvella Leo-Vincet takas, että saa Dp-killerit paikalleen.
Yamaha R1 -06
Ex Yamaha Thunderace -00
Ex Yamaha TZR 125 -90
Tunturi Tiger -88
Tyypillisesti 4-2-1 putkella saadaan parempi huipputeho, kuin 4-2-1-2 tai 4-2 putkilla. Jälkimmäiset mallit antavat usein paremman ala/keskialueen mutta huipputehoissa hieman vähemmän. Itse tehty putki ja käytetty konfiguraatio (4-2-1) voisi selittää huonoa käyntiä alle 3000rpm. Myöskään eri dynojen lukemat eivät ole vartailukelpoisia ja persdynolla ei myöskään huomaa ihan pikkuisia tehoeroja. 137,1hp takapyörältä vaikuttaa kyllä maltilliselta tulokselta tonnarille. Onhan dynosäätäjä ollut asiansa osaava?Nyt on käytetty jammu -04 säädössä penkissä. Lukemaks tuli 137.10hp eikös siitä pitäs lähtee enemmän? Sano penkittäjäkin että samanlaisista pyöristä on otettu siellä yli 140hv en tiiä voikoha putki vaikuttaa ku se on jonkun ite tekemä ja se on tehty silleen että ne kaks putkee pyörän alla on yhistetty ydeksi ja se sit tulee siihen sivulle. Eli ei silleen miten vakiona penkin alta kahtena.
-- Brake later and open the gas earlier --
Kaupallisesti valmistetuissa massatuotantomoottoreissa on aina suuria yksilöllisiä eroja. Myöskään putkistosta ei voi isoa päätelmää tehdä jos muu kokonaisuus ei toimi kyseisen putkiston kanssa. Paljon ajetuissa pyörissä esimerkiksi nokkaketjun venyminen tai kiristimen myötääminen voi aiheuttaa nokkien ajoituksen muuttumisen, jolloin paras puhti on poissa. Huono tulppa, puola tai ruiskusuutin voi helposti leikata tonnarissa 10hp tehosta pois. Vikaa voi olla vaikea löytää eikä se näy penkissä kuin huonona tuloksena.
Yksilöllisiä eroja pyöriin aiheuttaa:
- käytetty kate ja ilmanottoaukkojen ja -torvien muotoilu ja sovitukset toisiinsa
- ilmansuodatin (puhtaus tai jos on vaihdettu alkuperäisestä) ja airboxin liitokset
- imutorvien kohdistus
- imukurkkujen kohdistus kanteen
- venttiilin välykset (varsinkin jos sylinterikohtaiset erot ovat isot tai ovat toleranssin ulkopuolella)
- imu- ja pakokanavien valmistustekniset muotovirheet
- imu- ja pakoventtiilin seetien kohdistus imukanaviin
- palotilojen valmistustekniset virheet (epäsymmetrisyys)
- todellinen puristussuhde ja eri sylinterien erot
- nokka-akselien todellinen ajoitus ja ketjun kiristimen toiminta
- sytystystulpat ja -puolat
- käytetty polttoaine
- kaasuttimien tai ruiskutussuutinten toiminta
- pakoputken kohdistus sylinterinkanteen
- pakoputken valmistusepätarkkuus ja toiminta yhdessä moottorin kanssa
Tuossa nyt on noita yleisempiä juttuja mistä eroja löytyy, kun miettii ihan pelkästään palotapahtumaa. Voimansiirto ja moottorin muu mekaniikka on tietysti vielä tähän päälle. Tuohon lisätään vielä ympäristöolosuhteet ja muut tehonmittauksessa syntyvät virheet, niin hajonta on aika suurta.
Samassa penkissä ajettuna, kaikki muuttuvat tekijät minimoituna, uusissakin pyörissä voi olla useiden prosenttien ero voimantuotossa.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Ei vaikuta.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.