Noniin vastaanpa ittelleniVihdoin sain startin pöydälle ja purettua. Startti ei ollut yhtään väljä ja laakerit olivat hyvässä kunnossa. Hiiletkään eivät olleet kuluneet juuri yhtään ja likaakaan siellä ei vähäisen hiilipölyn lisäksi ollut. Vikana kuitenkin oli irronneet magneetit, jostai yksi oli kappaleina
![]()
Orkkis startti maksaa 850 EUR. Parilla sadalla noihin saa korjaussarjoja, missä tulee aivan kaikki muut osat paitsi kuoret, johon on kestomagneetit liimattu. Suomen mp purkaamoilla ei startteja ollut ja sisuskalujen ollessa hyvässä kunnossa uskaltanee huonokuntoisen käytetynkin tilata.
Ebayssä maksaa satkun kiinastartti, mutta jenkeistä sais noin 300 sadalla rahteineen, tulleineen ja alveineen käytetyn. Oisko kellään tiedossa euroopassa ja mielellään nopeiden postitusmatkojen päässä yhtään MP purkaamoa josta vois osia kysellä. Vois kuvitella, että jossain saksassa tai briteistä olis isoja purkaamoita, mutta google ei oikein tuottanut tulosta.
Kilvelliset:R1 -07 & ZX-6R -06 ja Kilvetön:R1 -08 Exät:ZX-10R -04, R1 -99 ja Fireblade -94
Orkkistartti jenkeistä 230usd.
https://www.mrcycles.com/oemparts/p/...-00/motor-assy
Toki tohon postit, tullit ja alvit, mutta varmaan joku 350€ olis kokonaisuudessaan hinta.
Tuolta on tullut parhaimmillaan osat kahdessa päivässä, joskus menee viikkoja.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Mahtaako paketit nykyään enää kulkea ulkomailta juurikaan? Multakin yks ebay ostos peruttiin ja rahat tuli takas...
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Kiitos hyvästä vinkistäTuolla oli rahtimaksu 100 taalaa, mutta samalla varaosanumerolla löysin partzillasta samaan hintaa OEM startin ja rahtimaksu oli melkein puolet halvempi ja lupailtiin toimitusta suomeen 8 päivän sisällä. Nyt taitaa starin hinnaksi jäädä vähän alle 350 eur, mutta ei tuotakaan voi vielä kovin halvaksi sanoa
On se outo, että euroopassa edullisin OEM starrti jonkalöysin jostain verkkokaupasta oli 650 Euroa. Miten se voi täällä maksaa niin paljon enemmän kuin jenkkilässä?
Kilvelliset:R1 -07 & ZX-6R -06 ja Kilvetön:R1 -08 Exät:ZX-10R -04, R1 -99 ja Fireblade -94
Koko 2000-luvun on toi hinnoittelu ollut tollasta. En osaa varmaksi sanoa, mutta kauppapolitiikkaa tässä taitaa olla taustalla. Voi olla että yamahaa valmistetaan myös jenkeissä (kuten monia muitakin esim. Eurooppalaisia merkkejä), jolloin verokohtelu on erilaista.
Parhaillaan hyvällä dollarin kurssilla sai osat kuluineen jenkeistä alle puoleen hintaan. Erilaisilla kikkailulla pystyi vielä välttämään tullit ja verot, toki en itse tietenkään koskaan niin tehnyt
Tuo kikkailu käytännössä loppui, kun muutama vuosi sitten tullaus siirrettiin asiakkaalta huolitsijan vastuulle.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
What does dildo do?
DP killer.jpg
2006 R1 jossa Leo-Vincen Y-haara ja pöntöt, K&N filtteri ja PC3 + sytkäboxi.
Säädetty nyt kevätalvella tohtorilla ja takaselta 152hp mikä vastas odotettua.
Onkos kellään mitään tietoa, perstuntumaa tai huhua mikä vaikutus on DP-killereillä?
Eli jos nyt olen brutaali ja tungen noin DP-killerit putkiin niin mitä muuta vaikutusta on kun, että naapurit hymyilee enemmän? Kuinka paljon noi teho ja vääntökäyrät muuttuu?
20200428_103335664_iOS.jpg
Morjesta tuli ostettua 07Rytkönen täysin räpeltämätön yksilö. Tarkotus olisi vaihtaa äänenvaimentimet osaako joku sanoa minkä kokoset on ne päät mihin uudet äänen vaimentajat saa paikalleen.
Toinen kysymys onko matkustajan jalkatappeihin mitään muutos sarjoja. liikkuvuus loppuu kesken ei pysty istua kyydissä
Hyvällä killerillä teho ja vääntö ei muutu juuri lainkaan, huonolla killerillä häviää paljon.
Ite penkitin tarvikeputken vakiokillerillä, tulos oli karmea. Joku 10% putos teho ja vääntö, eikä pyörä vetänyt ylhäältä lainkaan. Penkkittäjä sanoi sitä jopa vaaralliseksi moottorille. Pikkusen leikkasin ja muotoilin killeriä, niin pudotus oli prosentin luokkaa ja ääni vaimenee kuitenkin liki 10dB Ahveniston mittauksessa.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Onko vakio vaimentajat irrotettavissa sillain että penkin alle jää vain valmiit päät mihin uudet (ajatuksissa jotku yleismalli) äänenvaimentajat voi vain tökätä kiinni vai onko se viimeinen osa niissä vakiputkissa kiinteenä?
Siinä on se Y-haara mihin vaimentimet tulee kiinni.
Itellä 06- mallissa vakio Y-haara pienemmällä putkella mitä sliparit, eli täytyy vaihtaa settinä.
En tiedä löytyykö tuohon vaimentimia niin, että kävis siihen vakio Y-haaraan, mutta jos löytyy niin aika kallis kosmeettinen muutos. Y-haarassa katti ja sen poistolla enemmän vaikutusta kun pelkillä takapöntöillä.
Toki sun 07 -malli on jo niin uus, että siinä täytyis sitten lambda -antureitten tilalle laittaa "huijaus" palikat jos katin poistaa.
Kiitos tiedosta! Kyseessä tosiaan Leo Vincen vaimentimet ja niiden mukana tulleet DP- killerit.
Pyörän ostin syksyllä ja nuo killerit löyty Leon paketista pyörän mukana tulleiden osien kanssa.
Leon sivuilla ei enää noin vanhoihin pönttöihin dataa löydy, mutta jos nyt jostain heidän käyrät löydän killerillä ja ilman niin se varmaan kohtuu liki totuutta. Täytyypi seurata jos Tampereen seudulla ilmenee edullisia penkityspäiviä niin käy ottaa ensin vedon ilman killereitä ja painaa ne sen jälkee paikalleen ja kattoo millanen prosentuaalinen ero.
No kokeneemmat korjaa, mutta jos poistat katin antaa pärrän ECU siitä vian (lambda arvot persiillään). Eli siks tarttee laittaa se lambada eliminaattori anturin tilalle.
Esim tämmönen
https://www.ebay.co.uk/itm/o2-Oxygen...-/222221975421
MUTTA. Jos poistat katin ja vaihdat vaimentimen niin sitten tullaan jo siihen, että pitäiskös kone säätää näille ettei käy liian laihalla ja polta männän päähän reikää. Eli sitten kauppaan ostaan power commanderia ja viedä penkkiin säätöön (muutama satanen) tai lähettää ECU jollekin uudelleen ohjelmoitavaks.
Eli odotas nyt, että joku tietävämpi kommentoi ja odotellessa googlaile löytyykö pelkkiä vaimentimia vakio Y-haaraan.
Katin poisto kyllä vaikutta positiivisesti ja varsinkin sen jälkeen koneen uudelleen säätö.
PS. itellä 06- malli ja aloin haaveileen vakio vaimentimista Leo-Vincen Y-haaraan kun ne vakiot vaan on paremman näköset, mutta eihän ne käy kun Leon Y-haaran putkikoko isompi.
Sillä commanderin hinnalla säädättää pyörän oman ecun woolichin softalla eikä tartte asennella mitään turhia purkkeja. https://www.woolichracing.com/produc...-flashing.aspx
Superbike #7
Samaa mieltä
07- mallista alkaen toi onnistuu. Itellä kun on 06 niin siinä joutuu noitte commanderien kanssa leikkiin. Tosin ne oli jo edellinen omistaja siihen hankkinu
EDIT: onhan tuolla myös 04-06 mallit!
Oon muitte foorumien juttujen perusteella luullu ettei 04-06 ECU:a pysty flässään.
Mun ymmärryksen mukaan juurikin näin.
Se mihin joku muu vois ottaa kantaa on se, että meneekö liian laihalle jos katin poistaa vai uskaltaako senkin poistaa ilman ruiskun uudelleen säätöä.
Sinne jää kuitenkin EXUP ja tehdas "ahdas" etuputkisto ja jos viä tavallinen ilmansuodatin niin muuttuuko se koneen läpihengitys kuinka paljon.
PS. kävin syksyllä kattoon yhtä 2007 R1 jossa oli Acran koko ränni. Siinä se vasta on hienot äänet ja jäi vähä harmittaan kun jäin sen kanssa arpomaan ja meni nenän edestä..
Tässä vaikka esimerkki jos tämmöisen esim tilaisi niin pitääkö pyörä säädättää tai jotain huijauspalikoita laittaa kiinni?
https://www.ebay.com/itm/Carbon-GP-E...gAAOxyW7tRgs13
Lähtökohtaisesti kaikki pyörät ovat vakiona laihalla, koska päästövaatimukset.
Mitä enemmän imu- ja/tai pakopuolta avartaa, sitä laihemmalle se menee. Ainoa tapa selvittää asia on lambdamittaus jarrupenkissä. Pyörät ovat myös yksilöitä, joten mitään amerikanvarmaa ei voi sanoa rukkastuntumalta. Mittaus maksaa todennäköisesti alle satasen ja samaan hintaan saa penkittäjältä neuvot mitä kannattaisi tehdä.
Omana mielipiteenä sanoisin, että kaikki moottorin toimintaa kuristavat ja haittaavat härvelit kannattaa poistaa ja sen jälkeen säädättää pyörä kohdilleen ammattitaitoisella firmalla sen omaa ecua muokkaamalla.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
seuraava kysymys olisi tämmöinen : jos ostan vaikka koko putkiston pystyykö pyörän omilla ecuille ym säätämään pyörän toimimaan vai vaatiiko väkisin commanderia? pyörä tosiaan 07... oon vielä melko tietämätön tän rykkösen kanssa.
Ei tarvitse commanderia:
https://www.woolichracing.com/produc...finitions.aspx
Tai
http://www.ifitec.es/index_eng.htm
Ainakin DC Finlandin Naukkarinen tietää näistä jammun ecumodeista about kaiken, taitaa nykyisellään tehdä noita ecumodeja itse.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Sopiikohan R6:n (RJ15 vm. 2008-2016) penkki 2007 vm. R1:een?
a. sopii
b. ei sovi
c. sopii kun vähän modaa
d. kaikki sopii kun paljon modaa
e. älä edes yritä
Kaverin puolesta kyselen....
Tallissa: GSF 1250 S -08, Tunturi Sport -73, Solifer Suzuki S -84 & Pappatunturi -74
Ei ehkä varsinaisesti Yamaha aihe, AIM Solo 2dl pitäisi kytkeä ecuun. Se ei ole ongelma, viestittelin etestan kaverin kanssa joka muuten suomalainen. Kysyin saako tuolla samalla kaapelilla latausvirtaa vastasi kyllä vaikkei olisi edes can väylässä.
En viitsinyt enempää udella kun mulle nuo pitää vääntää rautalangasta. Eli piuhassa on 6 johtoa joista 4 tulee ecun liittimeen, ei siis valmis johto. Kuva piuhassa johdot nimetty seuraavasti.
Punainen 9-15 VDC
Sininen CAN-
Valkoinen CAN+
Musta GND
Valkoinen ECU RS232 RX
ECU RS232 TX
Välttääkseni ylettömän kokeilun meneekö noin:
Latausvirtaa saadaan noilla 4 johdolla, punainen vähän eri tapaa nimetty mutta linee sama kuin kuvassa. Tuossa on myöskin verkkovirta laturi jolle oma 5 napainen liiton. Sillä varmasti onnistuu lataus, en kuitenkaan halua silpoa tuota, jos ei muuten onnistu pitää hankkia erillinen johto. Riittää ehkä tunniksi tai 2 helpoin olisi kun ei tarvitse miettiä latausta.
K8-1000