Armeijan ajoharjoitukset alkavat Kymi Ringillä ensi viikolla
Puolustusvoimat on Iitin Tillolaan rakennettavan moottoriurheilu- ja ajoharjoittelukeskuksen ensimmäinen ulkopuolinen käyttäjä.
29.1.2018
https://yle.fi/uutiset/3-10047466
Julkaistu 7.12.2018 5:27
Puolustusvoimien ajoharjoittelu Kymi Ringillä loppui lyhyeen — ”Olemme lähettäneet kirjeen, jossa pyydämme ilmoittamaan, milloin rata on sopimuksen mukaisesti käytettävissä”
Karjalan prikaati ei ole voinut järjestää kuljettajakoulutusta Kymi Ringin radalla, vaikka siitä on tehty sopimus. Koulutuskeskuksen rakentaminen jäi paitsioon, kun Kouvolan pääomalainapäätös kaatui.
Kymi Ringin radalla Iitin Tillolassa pitäisi järjestää puolustusvoimien raskaan kaluston kuljettajakoulutusta. Puolustusvoimien logistiikkalaitos ja Kymi Ring oy tekivät syksyllä 2017 sopimuksen radan ja tilojen käytöstä vuosille 2018—2020.
Keväällä 2018 alueen pääsuoralle rakennettiin väliaikainen perusharjoittelun mahdollistava rata. Karjalan prikaati järjestikin maalis—kesäkuussa Kymi Ringillä noin kymmenen harjoitusta.
Nyt puolustusvoimat harjoittelee entiseen tapaan Päijät-Hämeen Ajoharjoittelun radalla Lahdessa ja Kymenlaakson Ajoharjoittelun radalla Keltakankaalla. Kymi Ringille ei ole tehty pysyvää harjoittelurataa.
— Olemme lähettäneet 29. elokuuta Kymi Ring oy:lle kirjeen, jossa pyydämme ilmoittamaan, milloin rata on sopimuksen mukaisesti käytettävissä. Sanktioita ei ole vielä asetettu, tiedotuspäällikkö Juhani Kauppinen Puolustusvoimien logistiikkalaitokselta sanoo.
Kymi Ring odottaa yhä rahaa Kouvolalta
Kymi Ringin mukaan kuljettajakoulutuskeskuksen rakentaminen on viivästynyt rahoitussyistä. Yhtiö laski sen varaan, että Kouvolan kaupunki myöntää keskuksen rakentamiseen kahden miljoonan euron pääomalainan.
Kouvolan kaupunginvaltuusto päätti pääomalainan myöntämisestä syyskuussa 2016. Marraskuussa 2017 Itä-Suomen hovioikeus kuitenkin kumosi päätöksen.
Kymi Ringin hallituksen jäsenen Markku Pietilän mukaan koulutuskeskushankkeen aikataulu on tällä hetkellä avoin. Kymi Ringillä edistetään nyt moottoriurheilukeskuksen kilparatapuolta. Kuljettajakoulutuspuoli odottaa yhä rahoitusta Kouvolalta.
Kymi Ring oy on aiemmin arvioinut, että kuljettajakoulutuskeskuksen kustannukset ovat 3,4 miljoonaa euroa. Kilparadan ja sen oheistoimintojen viimeisin kustannusarvio on 16,5 miljoonaa euroa.
— Kouvolan pääomalainalla oli merkittävä osuus kuljettajakoulutuskeskuksen rahoitusrakenteessa. Olen käsittänyt, että kaupungilla on halu toteuttaa rahoitus tavalla tai toisella.
Kouvolan vs. kaupunginjohtaja Tuukka Forsell kertoi marraskuussa Kouvolan Sanomissa, että kaupunki ei ole yrityksistä huolimatta vielä keksinyt sopivaa rahoitustapaa.
Puolustusvoimat voi vaatia korvauksia
Puolustusvoimat oli sopimusta tehdessä siinä käsityksessä, että koulutusrata on valmis lokakuussa 2017. Sopimusta ei kuitenkaan peruttu, kun Kouvolan pääomalaina kaatui. Kauppisen mukaan Karjalan prikaati esitti hankintaa tehtäväksi ja logistiikkalaitos teki asiassa päätöksen.
— Puolustusvoimien logistiikkalaitos tekee toistuvista hankintatarpeista useampivuotisia sopimuksia, jotta hankintoja ei tarvitse tehdä vuosittain uudelleen.
Puolustusvoimat maksaa kuljettajakoulutusradan käytöstä Kymi Ringille toteutuneen palvelun mukaan. Kolmevuotisen hankinnan arvo olisi ollut toteutuessaan noin 45 000 euroa.
Kauppinen sanoo, että logistiikkalaitos on varannut oikeuden esittää kateoston korvausvaatimuksen. Se tarkoittaa, että jos korvaava palvelu joudutaan ostamaan muualta korkeammalla hinnalla, logistiikkalaitos voi vaatia Kymi Ringiä korvaamaan lisäkulut.
https://kouvolansanomat.fi/uutiset/l...3-07fe9a8b364f
Sitten onkin sillä saralla ollut radiohiljaisuus.
Julkiset hankinnat kilpailutetaan ja yleensä halvin voittaa (on niissä jotain laatupisteytyksiä, mutta hinnalla on suurin painoarvo).
Mua kiinnostaa tää pointti tuossa hankinnassa:
"Kauppinen sanoo, että logistiikkalaitos on varannut oikeuden esittää kateoston korvausvaatimuksen. Se tarkoittaa, että jos korvaava palvelu joudutaan ostamaan muualta korkeammalla hinnalla, logistiikkalaitos voi vaatia Kymi Ringiä korvaamaan lisäkulut."
Eiköhän noissa koulutusradoissa yms. ollut lähinnä se ajatus, että saman projektin alle voidaan sitten ujuttaa muita radan kuluja vaikkapa sisääntuloteiden, parkkipaikkojen ja vastaavien osalta. Muutenkin noihin voi olla helpompi saada avustuksia ja jos joku puolustusvoimat sitten vielä maksaa vähän taskurahoja siitä, että mosat pyörittelee kuorma-autoja parkkipaikalla, niin aina parempi.
Aprilia RSV4 1100 Factory (sold), Ducati 999X, KTM 350 SX-F, Vespa Primavera 50.
KYMIRING 4 / 5 SM-osakilpailu 29.-30.8.2020
Koronakevään jyllätessä jouduttiin kauden avauskilpailuksi suunniteltu Kymiringin osakilpailu perumaan mutta nyt on saatu varmuus, että kilpailu voidaan kuitenkin järjestää kaudella 2020. Kilpailun järjestämisestä vastaa Motopark Racing Club ry. Kilpailuviikonloppu on 2-päiväinen mutta yleisölle avoin alustavasti vain sunnuntaina 30.8. Lisää tietoa KILPAILUT osiossa heti kun tietoa on jaettavissa. Pysykää kanavalla...
Tämä tarkoittaa sitä, että peruuntumisien takia vain 4:n osakilpailun mittaiseksi lyhentynyt kilpailukalenteri saadaan nyt alkuperäiseen suunnitelmaan ja kauden aikana ajetaan sittenkin 5 osakilpailua.
https://www.roadracingsm.fi/html/fi/...-sarjaan-2020/
Muutama ruuvi löysällä
Herätys, lario
Tuon jutun voisi laittaa kaikkien näkyville: KymiRing on edelleen pahasti kesken, mutta ratayhtiön toimitusjohtaja Markku Pietilä uskoo tapahtuma-alueen kilpailukyvyn merkittävään kasvuun
Haluatko lukea koko artikkelin?
Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.
Miula ei ole kuin Kaakon viestinnän tunnarit
Yhtiö julkaisee Mikkelissä ilmestyvää Länsi-Savoa, Savonlinnassa ilmestyvää Itä-Savoa, Lappeenrannassa ilmestyviä Etelä-Saimaata ja ES Lauantaita, Kouvolassa ilmestyvää Kouvolan Sanomia, Kotkassa ilmestyvää Kymen Sanomia, Imatralla ilmestyvää Uutisvuoksea sekä Keskiviikko-lehteä.
^Asettakaamme siis toivomme niihin porvareihin, joilla ESS:n oikeudet löytyy...
AKK ilmoitti tänään että 1-2.8 ajettavaksi tarkoitettu SM kilpailu on peruttu koska rata ei läpäise vaatimuksia tällä hetkellä.
Aprilia RSV4-R
Aprilia RSV4-R
1.-2.8. järjestettäväksi kaavailtu Kymiringin Rata SM -osakilpailu perutaan, sillä kansallisen ja sitä korkeamman tason autourheilun kilpailutoiminnan kannalta tarvittavat vaatimukset eivät radan osalta vielä täyty.
Jännä juttu, että rata täyttää MotoGP-vaatimukset, mutta ei hitaampien autojen vaatimuksia...
Meneekö ne autot ulosajossa turva-alueen ohi, ulos ja päälle...
Itse veikkaan, että rata on ok, mutta varikkoalueilla on puutteita. Kokonaisuus ratkaisee.
Braaaaap
Aprilia RSV4 1100 Factory (sold), Ducati 999X, KTM 350 SX-F, Vespa Primavera 50.
Kymiringin nettisivujen mukaan luokitukset olisivat kunnossa:
"RATALUOKITUS: Kansainvälisen autoliitto FIA:n luokitus: Grade 1 (korkein). Kansainvälisen Moottoripyöräliiton FIM:n luokitus: Grade A (korkein)."
Olikohan siellä 10 varikkoboksia valmiina?
Varikon takana oleva asfaltoitu alue on erittäin pieni. Hiekkapohjalla olevaa kenttää kyllä riittää ihan ok.
Veikkaan, että ympäristölupa ei anna myöden pitää kilpakalustoa hiekan päällä (tai varsinkaan tankata siellä, vaikka olisi millaiset matot autojen tai mopojen alla).
Mitä nyt äkkiä katsoin mahdollista osallistujamäärää, niin kyllä siellä yli 60 autoa tulisi olemaan.
1600cc, legends, gran tourismo ja erilaisia formuloita. Ei noi mitenkään mahdu nykyisen asfalttialueen päälle.
Braaaaap
Meillä on rata, mutta sitä ei voi käyttää, kun radan ulkopuoli on pahasti kesken...:
Huolellisesti mitattiin, vaikka ehkä hiukan naureskellen, 87dB Hondalle.
Upea rata. Huomiona tähänkin threadiin.
![]()
Testi
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Käsittääkseni eilen ainakin raja oli 110dB ja eri kierrokset eri pyörille. Mulla R6 oli muistaakseni 104dB@7500rpm kokoputkella ilman killeriä. Ainakaan naapurin R1M SC projektin putkella ei mennyt läpi ilman killeriä.
Radalle sai eilen mennä kerrallaan max. 20 pyörää, koska Radan meluvallit eivät ole valmiita.
Tulipahan käytyä, rata itsessään ei mitään innostusta itsessä herättänyt. Paljon pimeitä mutkia, sulkeutuvia ulostuloja ja negatiivisia kallistuksia. Ajorytmiä oli erittäin vaikea löytää, kaippa se helpottuisi jos tuolla hinkkaisi enemmän. Aika riskialtis paikka ajaa kovaa.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha