"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Mutta jos ei tuu niin voiskos ne laakerimetallit jäädä öljypohjan nurkkaan tai suodattimeen?
Eli oiskos puhdas öljy todiste mistään?
Vielä nyt kohtuullinen kulu ja työ laturin laakereiden vaihto niin teen sen ja kokeilen. Tuli tolla kolinoineen ajettua kuitenkin tovi ennen kun tajus et tulee ääni omasta pyörästä, niin eipä tuosta ny muutaman sekunnin uudelleen käyttämisestä enää mitää isompaa huolta ole.
Sitten jos kolinat jatkuu niin öljyt ulos ja kattoo mitä tulee mukana.
Ja tuohon toiseen kommenttiin käyttämiseen ilman laturia en viitti mitää kommentoida 😄
Yamaha R1 -06
Ex Yamaha Thunderace -00
Ex Yamaha TZR 125 -90
Tunturi Tiger -88
En mitenkään halua pelotella, mutta kampi-/runkolaakerin vika voi myös alkaa tällaisella olemattomalla naputuksella, joka aluksi vähän seuraa kuormitusta ja ajossa jopa kokonaan katoaa muun melun sekaan. Naputus oli pientä aika pitkäänkin, mutta sitten kun paheni niin paheni aika nopeasti ja lopulta kadotti öljyt, kun stefa ei enää kestänyt lisääntynyttä välystä. Varsinaista mitään syytä ei löydetty, huollot oli tehty ja kaikki ok, mutta kampiakselista mitattiin yli speksien reilusti oleva heitto kärkien välissä.
Kyllä sitä kultahippua yleensä öljyn mukana tulee jos laakeri on pettänyt. Öljypohjan kun irroittaa, niin melko usein saa varmuuden mitä on tapahtunut, sinne päätyy kaikki irtonainen mitä pyörii koneessa. Yamahassa tuo on vieläpä helppo irroittaa. Olen itse löytänyt sieltä laakerin palasia, kytkimen osia, laturin osia, vaihteiston rattaiden palasia, vaihdemekanismin osia jne. Eli konetta purkamatta on monesti aika helppo päätellä missä vika.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Ei haittaa pelottelut
Äänimaailma sellainen, että varautunut jo täystuhoon ja teinkin liikenteestä poiston sille jo sunnuntaina.
Kolina ehkä väärä kuvaus ääneksi, helkkarin vaikee kuvailla sitä, mutta enemmänkin sellainen, että joku ottaa johonkin kiinni. Siksi porukalla ekat veikkaukset oli kytkin ja jakoketju.
Sikäli vieläkin olen kohtuu toiveekas, että syyllinen on nuo rikkinäiset laturin laakerit, mutta olen siihenkin kyllä varautunu, että tänä kesänä kalastetaan ja harrastetaan kaikkea muuta kun moottoripyöräilyä.
Huomenna tosiaan pitäisi tuulla jammu centteriin uudet laakerit ja tiiviste.
Piti eilen ottaa vanha irti kannesta, mutta en ilta väsyneenä ja asiasta vittuuntuneena keksiny miten laakerikansi lähtee irti.
Kokeilin varovasti koputtuaa kiinnitysruuveilla ja toisen puolen ruuveilla "ajaa" ylös, mutta tiukassa on.
Mitään vinkkiä millä tää aukee kun Haynes ja Service manuskat sanoon vaan, että "irroita".
laturin kansi.jpg
Yamaha R1 -06
Ex Yamaha Thunderace -00
Ex Yamaha TZR 125 -90
Tunturi Tiger -88
Naputtele vaan irti... Itte löin pitkällä 13 mm hylsyllä ja pajavasaralla ruuvipenkin päällä irti... Lähtee aika kivuttomasti.
Värillä ei väliä kuhan on keltainen...
YZF-R6R 2010 ratalelu
YZF-R1 2006
YZF-R6 2003
Tuli tuossa väsäiltyy exupin korvaava eliminaattori.
Ei ainakaa itsellä moottorivaloa taikka vikakoodia (17) heittele, näin pikaisella kokeilulla.
Osille tuli ~10€ hintaa posteinee.
Yamaha XT1200ZE -17 2024->
Yamaha YZF-R1 (1050cc) -08 2013->
Honda VFR1200F -10 ex
Yamaha FZ-8S -10 ex
Oli joku perkele kaatanu mun pyörän kupeelleen vittu
https://aijaa.com/IXFd0v
Mitenköhän voiko kone olla ottanu vaurioo/mennä nesteet sekasi?
Yamaha R1 -06
Ex Yamaha Thunderace -00
Ex Yamaha TZR 125 -90
Tunturi Tiger -88
Ei varmaankaan, tsekkaa öljyt, äähdytin nesteet, jarrunesteet, mutta ei mun mielestä pitäis olla ongelmaa.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Onneks pyörässä ilkivalta vakuutus laitan sinne pienimmänkin naarmun takia
Mites kähtisittekö lyömää Pyörää käyntiin vaan? vai voisko olla että öljyt ja vellit huonolla tuurilla menny sekasin ja sit kone sanookin Niks nau
Viimeksi muokannut: Otto Veckman; 18.06.2020 klo 13:45.
Siis jos kone on ehjä niin nesteet ei keskenään sekotu vaikka kuinka ravistais ja linkois.
Jos nyt ihan ylösalasin on ollu saattaa jostain tipottaa nestettä ulos.
Mun ääni sille, että katso öljy ja jäähdytysneste tasot. Jos ok niin käymään vaan, mutta seuraa jäähdytysneste määrää paisuntasäiliössä kunnes kone normi lämmöissä.
Ps. Kuvan mukaan pyöräs on 06 -mallia. Muistaakseni puhuit joskus 07- mallista
Yamaha R1 -06
Ex Yamaha Thunderace -00
Ex Yamaha TZR 125 -90
Tunturi Tiger -88
Joo puhuin joskus tästä 07 ku myytiin mulle 07 ku ylivuotinen 06 äkkiä se sit selvis itellekkin että 06 kyseessä
onko näissä vehkeissä peukalonpään kokonen lätkä sivunojan pääs?
Honda GL1800 -06
Vanhat: VF750C, GL1500C
Riippuu toki peukalosta, mutta sanoisin (ihan leave the jokes) että on lähempänä etusormea.
Itellä kulkee aina mukana 10cm halkaisijaltaan oleva alumiinilätkä, siltä varalta jos joutuu hiekalle jättämään.
Ei tulis mieleenkään jättää hiekalle ilman lätkää, meneehän niitä kuumana kesäpäivänä asfaltinkin läpi jos huono säkä käy.![]()
Oma -04 kaadettiin kans tossa pari kk sitten jonkun hörhön toimesta.. Oli heppu nähty sen ympärillä pyörimässä vähä ennen. Oli ruudinkexijä lähteny taluttamaan mopedia suoraan eteenpäin nurmikolle metsää kohti ja sitte oli voi voi kaatunu siihen 5 m päähän.. Täydellisen rikoxen varmistusyrityxenä oli rekisterikilpi käännetty solmuun tunnistamisen mahdottomaxi tekemisexi. Ei ollu onnex katteissa jälkiä.. Pari kertaa on ittellä kaatunu paikaltaan asfaltilla kylelleen kans, mut noi pärrä ostaessa valmiina jo olleet kaatumatatit on kyl <3 <3 Niillä on kans hyvä lepuuttaa jalkoja tarvittaessa.
Yamaha #1 we_R1'04
No ny on oljystä vaskoolissa huuhdeltu kultaa..
Eli lienee sitten kiertokangen laakeri.
Vähä jomottaa ottaa kun vasta syksyllä ajokauden loppussa tän pyörän hommasin enkä paljoo ehtiny ajaan.
Saakos näihin koneistamot uusittua pelkkiä kiertokangen laakereita, esim. Tammer Diesel, vai meneeko koko kampura kiertokankineen roskiin ja uutta alle?
Onko vinkkejä mistä kannattaa osaa alkaa ettiin kun vielä varmistettu et tuossa vika?
Tai onko suositella jotai hyvää tekijää jos otan koneen irti ja kiikuta jollekin rempattavaks? Saa tarjota priva viestilläkin jos seppiä linjoilla.
Nimimerkillä: vittu kun en ostanu Hondaa![]()
Yamaha R1 -06
Ex Yamaha Thunderace -00
Ex Yamaha TZR 125 -90
Tunturi Tiger -88
Kampuran kaula todennäköisesti ottanut itseensä. Jotkut koneistamot noita korjaa mutta lopputuloksen onnistumisen mahdollisuus varsin pieni. Itselläni yksi vastaava konevaurio ja koneistamo korjasi vaurioituneen kaulan täyttämällä ja koneistamalla mittoihin. Takuuta eivät työlle antaneet ja sanoivat, että joskus kestää ja joskus ei. Minulla kesti 1000km. Eli jos tuon koneen meinaa korjata niin uusi kampura ja uudet laakerit + kaikki muu mikä on ottanut kipeetä. Jos löytyy vaihtokone sopivaan hintaan niin lienee harkinnan arvoinen peliliike. Luulisi, että niitä on tarjolla pilvin pimein noin yleiseen pyörään.
Lähetetty minun motorola one laitteesta Tapatalkilla
<p>-</p>
No voi helvetti..
Tätä vähän pelkäsin, mutta noinhan se on. Öljytulpan magneetissa muutam millin kakku harmaata, eli varmaakin kampuran poskea.
Mikäs muu siinä kipeetä vois ottaa? Vai käykö hiutaleet männänrenkaan välissä ja honaa sylinteritkin uusiks?
Täytyy alkaa googlaileen kampuraa vaihtokoneita.
Yamaha R1 -06
Ex Yamaha Thunderace -00
Ex Yamaha TZR 125 -90
Tunturi Tiger -88
Vaihtokoneen haaste on tietää sen historiaa. Kun näissä kone kestää tuurista riippuen sen noin 50tkm niin onko järkee ostaa reilu 40tkm ajettua vaihtokonetta? Sehän luultavasti poikii viimestään syksyllä.
Yks 08 kone ois netissä myynnissä millä ajettu vaan 500km. Käykös se heittämällä 06 runkoon ja saako sen toimiin 06 ruiskuilla ja ECU:lla?
Nyt fiksuimmalta vaihtoehdolta tuntuis korjata nykynen. Uus kampura ja kaikki koneen laakerit sekä kytkin kruunu (sekin jo alko pitään ääntä).
Sittenhän sillä ois teoriassa noin 30-40tkm elinikää jäljellä kunnes venttiili katkee tai vaihteisto laukee.
Mistäs noita koneen osia kannattais alkaa kyseleen?
Yamaha R1 -06
Ex Yamaha Thunderace -00
Ex Yamaha TZR 125 -90
Tunturi Tiger -88
Vähimmillään tuo ei vaadi muuta kuin uusiksi laakeroinnin ja yhden kampiakselin kaulan hionnan.
Pahimmillaan koneessa ei sitten ole mitään muuta käyttökelpoista kuin vaihteisto. Tosin kolinan asteelle pääsy viittaa kyllä siihen, että kampura on entinen. Ilman avaamista mahdoton sanoa.
En nyt ulkoa muista, että oliko myös laakerit halvempia YEC-kittiosina, mutta kannattaa vilkaista.
Superbike #7