se punainen antaa +12VDC syötön minkä otat jostain virtalukon / kytkimen takaa. Tai saattaahan sen ECU:ltakin voida ottaa, makuasia.
Sitten ECU kommmunikointiin valkkaat joko 2 CAN —johdinta tai 2 RS —sarjaliikenne johdinta riiippuen siitä mitä väylää ECUs juttelee.
” CAN, RS232 or K-Line to 1,000+ industry leading ECUs”
Eihän kellään olisi vaimentajia myydä r1 07 ei vakioita?
Nyt on ekat ajot ajettu itselle uudella pyörällä.
Muutama kysymys heräsi koneen yllättävän voimakkaasta nakutuksesta pienissä nopeuksissa vanha r6 piti samantyylistä kylläkin.. Tiiä sit pitääkö huolestua vai ei..
Toinen outo seikka oli että kuumana ei lähde yhtä hyvin käymään kun kylmänä onko muilla tämmöisiä oireita?
Mistähän kannattaisi lähteä vikaa, etsimään tai paremminkin mitä oikeastaan tapahtui.
Flashasin pyörän(Flashtune) aivan stock asetuksilla otin vaan ohjausiskaria ja muuta ominaisuuksia pois päältä jotka ovat turhia osien karsinnan jälkeen.
Pyöränä R1S 2016, oikean stockki tiedoston latasin ja flashaus meni ongelmitta läpi eikä mitään virhettä näytöllä.
Virrat menevät päälle ja bensapumppu aktivoituu normaalisti.
Mutta nyt pyörä ei inahdakaan, kun starttaa näyttö menee mustaksi ja jotain nakutusta kuuluu vaan.
Virtalukkohan tuosta on otettu pois eli voisiko tuo olla immobilizer joka nyt tökkii koska itse flashauksessa ei ollut mahdollisuutta aktivoida tuota pois toki mahtaako US versiossa edes tuollaista ollakaan.
Morjesta nyt ois taas kysyttävää kyseessä 07 r1.
Kumpi fiksumpi ostaa powercommanderi vai säädättää omaa ecua
Mistä olette commanderia tilannut?
Onko kenelläkään shifteristä kokemusta rykkösessä
Keskisuomesta säädätyspaikka olis kans hyvä missä osaavaa porukkaa onko tämmöistä?
Jos jollain sattuis olemaan tuohon käypästä commanderia sitä saa kaupitella.
Pelkkä penkkiveto lambdalla näyttäisi, että onko seokset vaarallisesti perseellään.
Osakaasut ja täyskaasu. Kai sillä kadulla pärjää, jos ei nyt ihan mitä sattuu ole.
Kaasarivehkeiden aikakaudella väki oli keskimäärin tyytyväisenä, kun peli pysyi käynnissä ja kuullosti
tehokkaalta
Jos saat jostain käsiin yec kitti ecun halvalla, niin sitä on ainakin helppo säädellä.
Niitä on aina välillä jostain vanhoista kisaromuista ylimääräisenä. Saa myös shifterin
Nätisti kiinni sen jälkeen.
Sitä en osaa sanoa, millä poppamiehellä vakio ecu pitää käyttää, jos sitä säätelee, vai
voiko sitä säätää sellaisenaan.
---
Kyllähän sihen hintaa tulee kun Ecu pitää ensin muuttaa sellaiseksi että sitä pystyy sorkkia. Itse olen teettänyt Ifitecillä Espanjassa kaksi ecua ja Naukkarisen Antti säätänyt.
Kitti ecu kannattaa ottaa street versiona niin säilyy nopeusmittari joka on aika oleellista jos meinaa muuallakin ajaa kuin radalla.
Ifiteciltä saa myös hyvää shifteriä.
-Bmw S1000RR 2021-
http://www.jaha.fi/
Siis siihen kittiecuun saa myös shifterin ns. halvalla kiinni. Voi säätää shifterin katko ajat jne. Mulla on se ns. Race versio siitä paikallaan.
Ja mikäli innostuu enemmän ratailemaan joskus, niin moottorijarru karttojen säätö vaihdekohtaisesti on kans ihan kiva väline leikkiä
---
Jos siihen on tarkoitus saada vain ääntä lisää niin alkuperäiset voi modata kammiovaimennetuista suoriksi, jolloin ääntä piisaa, varsinkin ilman kattia tai ostaa vaikka tällaisen kitin http://aandrmotorsport.com/store/rac...e-kits/yamaha/
Ääntä saa lisää myös poistamalla katin, silloin on kyllä parempi softauttaa ihan ajettavuudenkin vuoksi esim. Woolich, Flash tune tai yec sitten huonompana vaihtoehtona ruiskun huijausboksi esim. PC3.
Paras olisi vielä näiden säädättää pyörä penkissä, mutta se ei ole välttämätöntä.
Sifterin saa kaikkiin vaihtoehtoihin yhtä halvalla (yksinkertainen on/off kytkin, pitää vaan tietää mihin johtoon se kytketään.
06 rykkönen ei kestäny keski-ikäsen miehen sunnuntaiajelua Kymiringillä.
Alko pitää helvetillistä kalinaa kone. Tehot tallessa, öljyt ja vedet koneessa, ei savuta ja vastaa kaasuun nätisti.
Porukalla kun sitä varikolla hämmästeltiin oltiin ensi sitä päätä, että ois jakoketjun rallatusta, mutta kiristin oli ehjä.
Eilen kotona otin laturin irti kun näissähän ilmeisen yleistä, että roottorin magneetit irtoo ja äänimaailma ois siihen sopinu, että ottaa roottori kiinni staattoriin. Ei siis pelkkää laakerivika ääntä vaan sellanen erikoinen kalke kierrosten vaihtelun mukana.
Magneetit silmämääräisesti paikallaan, mutta koneen puolen laakeri pykälillä. Eli pieni toive nyt ois, että syyllinen löyty, mutta samaan aikaan epätietoisuus mikä on muna ja mikä kana.
Eli onko roottorissa vika (epätasapainossa, akseli kiero, jotain muuta?) minkä takia laakeri menny?
Vai oiskos vaan niin, että staattori-roottori sovitus todella tarkka ja laakerin välyksen takia pääsee koskeen toisiinsa? Mitään kosketusjälkiä ei osissa näy, mutta toisaalta pienikin hipsu noiden välillä antaa varmasti ääntä.
Onko muille käynyt vastaavaa ja mikä oli lopulta vika? Onko tuo viallinen laakeri löydös vain toinen piilevä vika ja ääni tulee jostain aivan muualta..
roottori.jpgstaattori.jpgrunkolaakeri.jpg
Yamaha R1 -06
Ex Yamaha Thunderace -00
Ex Yamaha TZR 125 -90
Tunturi Tiger -88
Se laakeri vika ilmenee enempi röhinana ku kolinaa. Just vaihdoin laakerit laturille ja halvimmalla saa sisemmän kivijalka liikkeestä. Olin siellä radalla ja kuulin ohimennen sen koneen kolinan ja oma epäilys menis kytkimen puolelle... Jos ne magneetit on silmämääräisesti ehjät niin ne on ehjät.
Värillä ei väliä kuhan on keltainen...
YZF-R6R 2010 ratalelu
YZF-R1 2006
YZF-R6 2003
juu samaa vähän epäilen, että varsinaista vikaa etsiessä löysin toisen vian.
Laturin molemmat laakerit on paskana. Laakeri itessään ei sellasta ääntä tosiaan pidä, mutta kun on tuo staattori-roottori sovite huomattavan tiukka niin pienen pieni mahdollisuus on, että sen välyksen takia ko. osat pääsis leipoon toisiaan vasten.
Kytkintä siinä varikkoporukan kesken spekuloitiin alkuun, mutta kuuluu enemmän vasemmalta puolen ja kytkimen painaminen ei vaikuta ääneen mitään ja kytkin toimii täysin normaalisti.
Jos se ei ole laturi mikä äänen pitää niin itelle ei enää muuta tuu mieleen kun kytkimestä jotain (mitä?) tai sitten kiertokangen laakeri..
Tyhjäkäynnillä ääntä ei juurikaan tule ja pahin kierrosten nousussa ja laskussa. Itsellä ei kokemusta, mutta nopee perstuntuma ois, että jos vika ois kierokangessa niin kolistais tasaseen kokoajan.
Nyt vaan kädet syvälle ristiin, että vika ois vaan laturissa. Jos menee kone avaukseen niin taidan myydä osina pyörän ja laittaa ajokamat kirpputorille![]()
Yamaha R1 -06
Ex Yamaha Thunderace -00
Ex Yamaha TZR 125 -90
Tunturi Tiger -88
Kiertokangen laakerin naputus voimistuu konetta kuormitettaessa, vapaalla kierrätettäessä ei alussa välttämättä
kuulu mitään, mutta kuormitusessa kyllä. MP:n kampiakseli on yleensä jo roskiskunnossa, jos kolina kuuluu.
Kankivian voi testata irroittamalla tulpanjohdon yksi kerrallaan, jos kolina vaimenee, vika on juuri kyseisessä laakerissa.
Öljypohja irti, niin näkee monesti vian aiheuttajan. Kangen laakeri löytyy sieltä lastuna jos se kolistaa.
Edit: ikävä kyllä noissa 04-06 vuotisissa on sitä vikaa, että yksi kietokangen laakereista tuhoutuu ilman mitään järkevää syytä. Ihan pelkässä katuajossakin.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Keskiviikkona (ehkä) tulee uudet laakerit ja tiiviste.
Sitten pääsee testaan tuliko se ääni laturista vai jatkuuko.
Kiertokangen välyksen tarkistukseen huoltomies anto vinkiks ottaa tulpat pois, kiertää konetta niin et mäntä alhaalla ja sitten kokeilla painaa tulpan reiästä mäntää alas. Jos paskana niin välys kuulemma tuntuu.
Jos siellä vika niin ton ikästä pyörää tuskin järkee korjata vaan purkuun ja myydä osat. Se ois sääli kun niin siistissä kunnossa, mutta ei ny mennä asioiden edelle vaan katotaa kun laturin laakerit oon vaihtanu. Ne on oikeesti ihan paskat, harvoin niin pylälillä oon laakeria nähny.
Yamaha R1 -06
Ex Yamaha Thunderace -00
Ex Yamaha TZR 125 -90
Tunturi Tiger -88
Pykälällä oleva urakuulalaakeri ujeltaa kierroksilla, liukulaakeri kolistaa (kanki todennäköisesti)
Kun kanki ei ole vielä sukeltanut lohkosta läpi, niin noin 8h päivässä sinne vaihtaa ehjät osat, kunhan vaan kampuran saa jostain kohtuudella. Vaihtokone on yleensä houkuttelevampi vaihtoehto.
Jos liikkeeseen joutuu viemään, niin verottaja on ainut, jolle jää työstä jotain muuta kuin tekemisen ilo käteen. Toiveikkaana odotan nykyhallitukselta toimia oman työn verottamisesta omiin laitteisiin tai esim. raksa hommiin kotona![]()
---
Juu näinhän se on laakerin osalta, mutta rikkinäisen laakerin aiheuttama resonointi muissa osissa saa aikaa mitä ihmeellisempiä ääniä. Likan skootterista meni kampiakselin laakeri ja oli kun 2-tahdilla ois ajanu. Ensin luulinkin et kölvit oli koululla laittanu jotain pakoputkeen.
Eli tässä omassa tapauksessa pidän vielä mahdollisena sitä, että laturi itessään pitää ko kolkkeen väljän laakerin takia (roottori hipoo staattoria vasten tai startin kytkimen osiin).
Mutta kaikki on vaan teoriaa kunnes toisin todistetaan.
Ainoo fakta toistaseks on se, että laturin molemman pään laakerit on paskana ja keskiviikkona ehkä saan uudet kiinni
Yamaha R1 -06
Ex Yamaha Thunderace -00
Ex Yamaha TZR 125 -90
Tunturi Tiger -88