Tuolta voi kattella hintoja https://www.cmsnl.com/yamaha-yzf-r1-.../#.Xu8aHKaU81J
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
RN19 koneen kiinnikkeiden pitäisi käydä suoraan, mutta joitakin osia joudut vaihtamaan RN12:sta, bonuksena saat luistokytkimen...
https://www.r1-forum.com/threads/rn1...-frame.260165/
Et tainnu lukee topikkia läpi?
Teki muutoksia, vaihto osii ja rakenteli konetta, ku iisakin kirkkoo...
Ja lopputulos oli:
Yesterday I was on track (knutstorp), under 8k the engine is totaly usesless, where my only engine was a bit slow. At some rpms there is much more enginebraking than others, almost as much as when my old engine eate a bearing, so at almost every lap I had a "ohhhh crap, the engine is dead" moment.
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
Tuon viestiketjun läpilukeneena homma tosiaan ei ole ihan yksinkertainen. Suurin haaste näyttää olevan se, että uuden koneen mukana pitäisi saada myös uuden moottorin ohjainboksi antureineen ja johtosarjoineen sovitettua pyörään. Vanhan koneen eculla hommaa ei näyttäisi saavan toimimaan järkevästi. Sitä en osaa sanoa millainen homma olisi laittaa joku yleismallin täysin ohjelmoitava moottorinohjainboksi, mutta on siinäkin hieromista. Toki muutakin jumppaa on tiedossa mm. pakoputkiston ym suhteen.
Yxi moottoripyöräpoliisi viime kesänä totesi nollanelostani katsoen että "nuo kestää 130 tkm" :- /
Yamaha #1 we_R1'04
Iisakin kirkkoa tuskin rakennettiin alle kahdessa viikossa...
Fyysisesti kone sopii ja on muutenkin aikalailla sama kantta lukuunottamatta. Ongelmana on tuossa näyttää olevan pakonokan anturi, joka pitäisi saada oikeille asteille
Käykö kansi suoraan rn12 koneesta? Pakonokan anturiongelma olisi silloin ratkaistu
tai sitten vaihtaa lisäksi koko johtosarjan ecun ja ruiskut rn19 pyörästä
Hyi hitto, kampura jo yli 1100€
Nii itellä ollu sellanen perstuntuma, että 07-08 kone tosiaan kävis runkoon (samat kiinnityspisteet). Kansi ja kytkin eri ja tietty ECU kehittyneempi.
Mutta jos ei käy nykyseen ecuun kiinni niin en ala rakenteleen.
Täytyy ny purkaa ja kattoo paljonko on osia rikki. Fakta on se ettei tohon kannata laittaa pari tonnia koneen korjaukseen. Siinä kohtaa laittaa sen kaunis runko vaatteineen myyntiin ja käydä ostaan Honda tai lopettaa koko harrastus
Yamaha R1 -06
Ex Yamaha Thunderace -00
Ex Yamaha TZR 125 -90
Tunturi Tiger -88
Erot moottoreissa rn12 ja rn19 moottoreissa on että rn12 on 5vy ja en 19 4c8. Tosiaan isoimmat erot on luistokytkin ja 16 naulanen kansi... Imu puolelle tuli kanssa muutos ku tuli muuttuva pituuksinen imusarjan ja muistaakseni tupla suuttimet en 19. Jos kone menee muuten paikalleen niin vaihtaa kannen vanhasta jos ne parittelee ja ruiskurungot... Lohkojen ja muitten vertailuun löytyy Yamahan sivuilta sähköinen varaosakirja mistä itte oon tehny vertailutyötä... Oli vielä vuosi vuotta sitte vaikee löytää osia noihin ku kaikki ronttoset oli liikenteessä ja ehjiä![]()
Värillä ei väliä kuhan on keltainen...
YZF-R6R 2010 ratalelu
YZF-R1 2006
YZF-R6 2003
Nyrkkisääntö koneen korjaukseen on kuuluisa toimintatonni itsetehtynä. Riippuu täysin uusittavien osien määrästä. Ennen sai osat selvästi halvemmalla jenkeistä, nyt dollarin kurssi on ostajalle huonompi, ja tulli tasoittaa hinnaneron. Lisäksi osat saattavat lojua postin tullivarastossa yllättävän kauan.
RN19 (2007-2008) on tosiaan päivitetty versio vanhemmasta. Uutta ainakin kansi, männät, ruisku (sähköinen kaasu), luistokytkin jne .. varaosanumeroita tutkimalla pääsee aika pitkälle. Muutama vuosi sitten osia oli tarjolla runsaasti molempiin malleihin, nyt nihkeämmin.
Koneen irroittaa ja purkaa illassa. Kasaaminen sitten ottaakin vähän enemmän aikaa (ainakin tälläiseltä amatööriltä).
Kyllä tuon uudemman sinne saa sovitettua, mutta ihan pirustu joutuu osia vaihtamaan. Jaa mistäkö tiedän... no kun olen jokunen vuosi sitten tuommosen askarrellut. Kaikenlaista vastustusa oli, mutta kaikki vaan lopulta meni kuin menikin paikallensa. Jenkeistä tuotin moottorin missä oli kaikki himmelit kiinni virtalukkoa myöden.
Ilmansuodatinkotelo on vanhassa erilainen kuin uudemmassa ja arvatkaa vaan sopiiko se uudemman ilmansuodatinkotelo vanhan tankin alle... joo ei sovi, eli tankki vaihtoon. Pakosarjojen lähtökulmat on erilaiset ja näin ollen joutuu etsimään uudet juurikäyrät ja itselläni oli vielä akran putkistokin silloin niin pelkkien juurikäyrien etsiminen olikin sitten taas oma juttu. Mutta ne sattui löytymään ja vieläpä suomesta. Tais olla RR-harrastaja joka näytti myyvän kalustoaan täälläkin muutama päivä takaperin.
Penkki meni uusiksi, kun ei tankin muodot ole ihan samat ja takahäkeissäkin on eroavaisuuksia. Joutuu modaamaan. Kyllähän tuollainen harrastaminen kivaa on, mutta ei siinä oikein mitään järkeä ollut.
Uudemmasta koneesta käy vanhaan alakerta kiertokangista alaspäin. Sylinteriryhmäkin käy, mutta männät joutuu vaihtamaan.
-Bmw S1000RR 2021-
http://www.jaha.fi/
Kukaan tommosen 2007vm r1 vaihtanut kaasuvaijereita? Aika ahtaalta näytti🤔
Tullut jo hyvä tovi seurailtua +2015 rytkyjä sopivan "yksilön" löytymisen toivossa. Viimeaikoina ruvennut heräilemään kysymyksiä siitä miksi ne ei liiku? Samat yksilöt edelleen kuin about vuosi sitten?
Onko syynä vain älytön vakuutusmaksu vai onko niissä joku tikittävä aikapommi kaikissa? Kiinnostaisi kuulla ajatuksia +15vm omistaneilta, ns. risut ja ruusut.
Onko Suomessa hajonnut kampiakseleita näistä? Ulkomailta lähes viikottain tulee eteen somepostauksia missä napsahtaa kampiakseli (huonon valun takia?) ohuimmasta kohdasta irtipoikki. Ratakäyttö lienee jollain tapaa yhteinen nimittäjä mutta on niitä mennyt kadullakin alle 5tkm ajomäärillä. Ei kuitenkaan näyttäisi olevan mikään jokaista yksilöä koskeva ongelma kun täälläkin aika hiljaista on ollut asian tiimoilta?
Itse en ole kuullut Suomessa olevista pyöristä. Yleensä nuo koneet näyttäisivät kestävän hyvin, mutta sitten on joitakin, joista kampi on katkennut pienillä kilometreillä katuajostakin. EDR:lle noita on näyttänyt kasautuvan useampia, tiedä sitten onko sattunut huono erä kampiakseleita tuolle alueelle tms.
Itse kanssa mietin uskaltaako pyörää ostaa, mutta toisaalta, jos pistät hakuun minkä tahansa tehokkaan tonnarin, niin aina löytyy samanlaisia juttuja. 2016- Bemarit tiputtelee venttiileitä ja laatikot eivät kestä, 2017 gsxr1000sta hajoaa kampiakselit jne..
Jos tuo olisi suurempi ongelma olettaisin että se näkyisi paljon enemmän foorumeilla, kuten esim. takaisinkutsuun johtaneet laatikkoviat tai Bemarilla kiertokangen pulttien momentti.
Olipas loistava video, jossa käytiin todella kattavasti läpi todennäköinen syy noihin kampiakseleiden katkeamisiin. Sen mukaan syy ei olisi valun heikkoudessa, vaan kulumisen myötä kampiakselin päittäisvälys kasvaa, ja lopulta kampiakseli ja tasapainotusakselin vastapaino törmäävät kohtalokkaasti. Video mainitsee, että 2016 moottoriin olisi lisätty päittäisliikettä rajoittavat liukulevyt, mutta minulle jäi vähän epäselväksi, että voiko noita vaurioalttiita koneita olla kuitenkin muissakin kuin 2015 valmistetuissa pyörissä. Se erikseen mainitaan, että MT-10:ssä (sama moottorin alakerta) tuo päittäislaakerointi on ollut alusta asti.
Kuulostaa omituiselta, että nuo liukulevyt (=laakerit) puuttuisi -15 valmistetuista, kun ne on ollu gixuissa iät ja ajat. Toki ei olis eka kerta, kun insinöörin aivopieru pääsee tuotantoon asti.
Edit. Hetko...eikös toi uus susna tullu ulos vasta -17 vuosimallilla. Onko ne tehny nollasarjan mopot jo -15?
Superbike #7
Muuten loistavaa päättelyä mutta ei taida pitää paikkaansa, ainakaan tämän videon perusteella, jossa mitataan ehjät kammet ja lohkot. Vanhemmassa päittäislaakerit on koneistettu suoraan lohkoon/ kampeen, niiden pitäisi syödä 2,4mm alumiinia ennen kuin törmäys olisi mahdollinen on selvää että tämä näkyisi rikkinäisissä koneissa. Uudemmissa lohkoissa on lisätty teräksiliuskat, mutta ne eivät ole estäneet katkeamisia, joita on tapahtunut joitakin ainakin 2016 malleissa (muistaakseni jopa 2017). Olettaisin että kyseessä on vika valmistusprosessissa, osa kammista tuntuu kestävän kovaa rääkkiä, mutta sitten niitä on pari katkennut ihan normaaliajosta.
https://www.youtube.com/watch?v=0qs3TYA9mYM
Kieltämättä tuossa aiemmalla videolla ei tainnut missään vaiheessa olla näkyvissä tuo laakeripukki, jossa suoraan alumiinissa oleva päittäislaakerointi tällä videolla selvästi näkyy. Joku ongelma siinä lienee ollut, kun rakennetta on siltä osin muutettu, mutta voiko se kulua noin rajusti, se on hyvä kysymys. Sekin on hyvä kysymys, että onko kammesta ja/tai tasapainoakselista myös eri versioita, ja vahinko pääsisi tapahtumaan jollain tietyllä versiokombinaatiolla.
Jostain luin että 15-19 malliset kampiakselit käyvät ristiin, vaikka osanumero vaihtuikin, tiedä sitten?. R1 S:n kampiakselissa on erilaiset vastapainot, koska siinä on teräksiset kiertokanget, asia johon alla oleva 2016 pyörän omistaja törmäsi. Tässä R1 ykkösessä pyörähti kiertokangen laakeri, vaihtoi sitten ebaysta tietämättään r1S:n kammen, jonka jälkeen kone alkoi tärisemään...
https://www.youtube.com/watch?v=3zmlgXNxDj8
Ostetaan 04-08 R1 kampiakseli![]()
Yamaha R1 -06
Ex Yamaha Thunderace -00
Ex Yamaha TZR 125 -90
Tunturi Tiger -88