Facebookin mukaan BANDIT-R on mestoilla.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
https://www.kymiringrunningday.fi/
Nyt pääsee halavalla kiertämään Kyrinkiä!
T765 RäsSi
GSX-R750 K8 =ex
CBR600F -00 (Manki)=Dö. R.I.P.
6-Horo 2005=ex
Kouvolan Sanomat 12.10
Kymiringillä kulutettiin lenkkikenkien pohjia juoksutapahtumassa, katso kuvakattaus ja dronevideo tapahtumasta — Iitin Tillolaan valmistuvan moottoriradan uskotaan tuovan monenlaisia tapahtumia ja elävöittävän Kouvolan seutua
Kymiring Running Day houkutti moottoriradan maalisuoran lähtöviivalla yli 300 osallistujaa. He pääsivät tutustumaan radan mutkiin ja mäkiin lähietäisyydeltä.
Kymiring Running Day -juoksutapahtuman järjestivät yhdessä urheiluseura Iitin Pyrintö, partiolippukunta Kymen Kotkat ja Kausalan kyläyhdistys.
Kilpailunjohtaja Teemu Huppusen mukaan tapahtumaan oli ilmoittautunut reilut 300 osanottajaa. Sarjoja oli 7-vuotiaista yli 70-vuotiaille. Lisäksi juoksusarjoja edelsi rullahiihtolähtö, johon oli ehtinyt ilmoittautua 15 osallistujaa.
Huppunen uskoo, että Iitin Tillolaan valmistunut moottorirata-alue elävöittää osaltaan Iittiä ja Kouvolaa.
— Tästä on mahdollista tehdä monipuolinen tapahtumakeskus, joka varmasti lisää seudun elinvoimaa ja vireyttä. Isoilla tapahtumilla on suuria välillisiä vaikutuksia paikalliseen talouteen.
Huppunen kertoo, että juoksutapahtumalle on tarkoitus saada jatkoa vuosittain. Ajatus moottoriradan soveltamisesta juoksutapahtuman käyttöön syntyi iittiläisillä heti, kun he saivat tietää moottoriradan toteutumisesta.
— Asia nytkähti eteenpäin noin vuosi sitten, kun ratayhtiö piti tiedotustilaisuuden Kausalassa. Ratayhtiö luovutti alueen juoksutapahtuman käyttöön, koska he halusivat tukea nuorten harrastamista.
Tapahtuman tuotto käytetään hänen mukaansa Iitin Pyrinnön nuorisotoiminnan ja Kymen Kotkien partiotoiminnan hyväksi.
Tapahtuman osallistumismaksu sisälsi lounaan, jonka oli valmistanut Vuolenkosken osakaskunta. Osakaskunnan jäsen Simo Lahti jakoi soppatykistä kuumaa savulohikeittoa, jota myös runsaslukuisella yleisöllä oli mahdollisuus ostaa.
Ensimmäistä kertaa Kymiringin alueeseen tutustumaan päässyt Lahti piti moottoriradan aluetta vaikuttavana.
— Vähänhän tämä on vielä keskeneräinen, mutta muuten hieno paikka kaikinpuolin. Tästä tulee varmasti komea, kun kaikki on valmista.
Lahden mielestä Kymiringistä monipuolisine tapahtumamahdollisuuksineen voi tulla piristysruiske Kouvolalle ja Iitille.
— Paljonhan tähän on panostettu. Jatkossa kaikki on kiinni siitä, miten hyvin rataa osataan markkinoida. Ratayhtiölle toivotan onnea ja menestystä.
https://kouvolansanomat.fi/uutiset/l...a-8068b45bc642
https://youtu.be/bGn20o6aNiQ
Onko rahoitustilanteesta kuultu uutisia?
Radan viimeistelyyn pitäisi saada 10 M€ ja lisenssimaksuun xM€.
Suomessa ei kannata liikoja tiedottaa ennen kuin on valmista, koska joku kateellinen tai muuten k yrpä alkaa aina dissaamaan ja hiekottamaan hanketta.
On nähty aika monta kertaa esim tän hankkeen kohdalla.
Suzuki V-Strom 800DE -24
Exät:Yamaha Tracer 900 -18, Suzuki GSF1250S -09, Suzuki GSF 1250SA -10, Suzuki GSF 1200S -05, Suzuki GSX750 -00
Kallio se jaksaa kehua: https://www.speedweek.com/motogp/new...-Kalender.html
En vieläkään ymmärrä murhetta verorahojen haaskauksesta radan kohdalla. Kansallisooppera saa vajaa 40m€ vuodessa ja kuinkahan iso prosentti ihmisistä tuolla käy
Pitäis yrittää muistaa, että moto-gp on pikkusen isompi juttu ku joku talkoilla järjestetty ruohonleikkurikisa
"Kun mä mopolla ajelen, tai telkkaa kattelen, silloin mun päässä nykii"
(Maho Neitsyt - Mikä mun päässä nykii)
Harley Davidson FXR 1983
Honda CB900F Hornet 2004
Jos asiaa kysytään oopperaan vihkiytyneiltä, niin niistä Kymiring on verorahojen haaskausta...
Verorahojen kohdalla pitäisi olla meininki julkista.
jos yrittäjä rakentaa bisnestä, joss aon verorahoja osana, niin sillon pitää valita.
Hiljaisuus ilman verorahoja tai avoimuus verorahojen kanssa.
Minusta silloin kun bisnestä väännetään niin, että osa rahoituskesta tulee veronmaksajilta, niin vain avoin peli olisi sallittu.
Sitten kun pelataan omilla tai kaverin rahoilla, niin saa vetää pussi päässä vaika kunniakierroksenkin.
Kunkahan usein niistä asioista pitäisi lööpeissä kirjoittaa että veronmaksaja olisi tyytyväinen? Päivittäin, viikottain, kuukausittain vai silloin kun on jotain kerrottavaa? Ei muutkaan veroeuroin tuetut yhtiöt ole jokakäänteestä veronmaksajalle tilivelvollisia.
Veronmaksaja voi myös itse ottaa selvää, jos veronmaksajaa huolettaa maksamansa veroeurot.
Suzuki V-Strom 800DE -24
Exät:Yamaha Tracer 900 -18, Suzuki GSF1250S -09, Suzuki GSF 1250SA -10, Suzuki GSF 1200S -05, Suzuki GSX750 -00
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Motocrossin MM-osakilpailun ajankohta Kymiringillä tarkentui — ”Kilpailusta saadut tuotot kohdennetaan SM-sarjan ja MX-liigan kehittämiseen”
Motocrossin MM-kisa ajetaan Iitissä ensi kesänä 22.—23. elokuuta, eli viikkoa kaavailtua aikaisemmin.
Motocrossin MM-sarjan Suomen osakilpailun ajankohta Iitin Kymiringillä aikaistui aiemmasta viikolla, kun Kansainvälinen moottoriliitto sekä MM-sarjan kansainvälinen promoottori Youthstream tarkensivat aiemmin kesällä julkistettua alustavaa motocrossin MM-kilpailukalenteria.
Lopulliset kilpailupäivät ovat näin ollen 22.—23. elokuuta. Tuolloin Kymiringille MM- ja EM-osakilpailuja varten rakennettavalla radalla ajetaan motocrossin kuninkuusluokan, MXGP:n, lisäksi MX2-, EMX250-, EMX125- ja EMX 2t -luokkien kilpailut.
Kisajärjestäjänä toimii Suomen moottoriliitto.
— Kilpailusta saadut tuotot kohdennetaan tulevaisuudessa SM-sarjan ja MX-liigan kehittämiseen, kommentoi Moottoriliiton toimitusjohtaja Kurt Ljungqvist tiedotteessa.
Ljungqvistin mukaan kisaorganisaatio tulee koostumaan pääasiassa jo aikaisemmin arvokilpailutoiminnassa mukana olleista talkoolaisista.
Ratamoottoripyöräilyn MM-sarjan kilpailu ajetaan Kymiringillä 10.—12. heinäkuuta 2020.
https://kouvolansanomat.fi/uutiset/l...5-42cb459903e4
Lahti Eventsin sivuilla yhä mainitaan LE:n olevan tapahtumajärjestäjä (joka siis kahmii tuotot itselleen):
"Motocrossin MM-sarjan promoottori Youthstream on lisännyt kansainvälisen moottoriliitto FIM:n MM-kilpailukalenteriin Suomen osakilpailun KymiRingin moottoriradalle seuraavaksi kolmeksi vuodeksi. Youthstreamin ja Lahti Events Oy:n välillä allekirjoitettu järjestämissopimus julkistettiin Latvian MM-osakilpailun yhteydessä tänään lauantaina."
Tulevat voitot on jaettu jo etukäteen.
— Kilpailusta saadut tuotot kohdennetaan tulevaisuudessa SM-sarjan ja MX-liigan kehittämiseen, kommentoi Moottoriliiton toimitusjohtaja Kurt Ljungqvist tiedotteessa.
LahtiEvents on KymiRingin tapahtumajärjestäjä.
MOTOCROSSIN MM-SARJA PALAA SUOMEEN 2020
Motocrossin MM-sarjan promoottori Youthstream on lisännyt kansainvälisen moottoriliitto FIM:n MM-kilpailukalenteriin Suomen osakilpailun KymiRingin moottoriradalle seuraavaksi kolmeksi vuodeksi. Youthstreamin ja Lahti Events Oy:n välillä allekirjoitettu järjestämissopimus julkistettiin Latvian MM-osakilpailun yhteydessä tänään lauantaina. Sen myötä maailman parhaat motocross -ajajat saapuvat Suomeen, KymiRingin moottoriradalle kesällä 2020.
"Olemme erittäin tyytyväisiä, että olemme päässeet sopimukseen Lahti Eventsin kanssa motocrossin MM-sarjan palaamisesta Suomeen. Suomen osakilpailun takana oleva tapahtumakonsepti on hyvin innovatiivinen, kunnianhimoinen ja kekseliäs. Me tuemme projektia innokkaasti. Tämä on ehdottomasti lajille hyväksi. Tähän yhtyvät varmasti myös kaikki muut osapuolet, joita osakilpailu koskettaa. On hienoa, että Lahti Events on päättänyt tuoda tapahtuman Kymiringin moottoriradalle, mikä tarkoittaa motocrossin lisäämistä radan lajikirjoon, kommentoi Daniele Rizzi, Youthstreamin operatiivinen johtaja.
https://www.lahtievents.fi/ajankohtaista
Kisajärjestäjänä toimii Suomen moottoriliitto.
— Kilpailusta saadut tuotot kohdennetaan tulevaisuudessa SM-sarjan ja MX-liigan kehittämiseen, kommentoi Moottoriliiton toimitusjohtaja Kurt Ljungqvist tiedotteessa.
Joten, voittoa on tekemässä ainakin kaksi tahoa ja toivotaan, että molemmille jää viivan alle sen verran, että jatkuvuus on taattu.
Kouvolan Sanomat 25.10
Kymiringin rataprofiilia ei muuteta — Monet testiajoihin osallistuneet kuljettajat pitävät rataa hitaana
Tulevan kesän kilpailut vaativat vielä noin kymmenen miljoonan investoinnit. Toimitusjohtaja sanoo rahoituksen järjestyvän, mutta ei kerro asiasta tarkemmin.
Ensi kesänä Iitissä Moto GP:n MM-osakilpailun näyttämönä toimiva Kymiring sai elokuun testiajoissa monilta kuljettajilta palautetta radan hitauden vuoksi.
— Heti ensimmäisen testipäivän jälkeen sanoin, että rata on hitaanpuoleinen ja tällaisenaan tulee olemaan selkeästi MM-sarjan hitain rata. Sen johdosta rata ei mielestäni ole optimaalinen Moto GP -pyörälle, KTM-tallin kisakuljettajaksi noussut Mika Kallio sanoo.
— Olen kertonut Kymiringin johdolle ehdotukseni, millä rataa saisi parannettua kaikkien kuskien suoritusta ja ajonautintoa ajatellen. Radan pituuteen nähden hitaita mutkia on suunniteltu liikaa alun perin, joten radan vauhti jää muita MotoGP-ratoja selkeästi hitaammaksi.
Kallio arvioi äskettäin rataa saksalaisen moottoriurheilusivuston Speedweekin haastattelussa. Hän odotti Kymiringiltä nopeita päätöksiä radan muokkaamisesta, jotta kaikki ehtisi valmiiksi ennen kilpailuja.
Rataprofiileista erilaisia mielipiteitä
Ajo Motorsport -tallin tallipäällikkö Aki Ajo uskoo, että Kymiringin radalla pystytään varmasti ajamaan kilpailut.
— Radoilla ajetaan testejä, jotta tiedettäisiin, mitä muutoksia tarvitaan. Minun käsitykseni mukaan Kymiringissä tarvittavat muutokset liittyvät lähinnä pieniin turvallisuusasioihin, kuten kanttareiden eli reunakiveysten säätämiseen.
— Radat ovat erilaisia, ja niiden profiileista ja nopeudesta on erilaisia mielipiteitä. Kymiring on keskinopeudeltaan hidas. Itse pidän nopeita ratoja haastavampina.
Ajo on säännöllisesti tekemisissä Moto GP -sarjaa järjestävän Dorna Sportsin kanssa. Hänen käsityksensä mukaan yhtiön ja Kymiringin välinen viestintä toimii hyvin.
— Mielestäni on liian aikaista puhua yksityiskohdista. Tärkein eli rata on olemassa. Projektissa on täysi vauhti päällä eikä aikaa ole tuhlattavaksi.
Muutoksia tehdään keväällä
Kymiringin toimitusjohtaja Markku Pietilä sanoo, ettei rataprofiiliin olla tekemässä muutoksia.
— Ei profiileja yksittäisten kuljettajien mielipiteiden mukaan muuteta. Rata on hyväksytetty moottoripyöräilyn kansainvälisellä kattojärjestöllä FIM:llä ja kansainvälisellä autoliitolla FIAlla, ja se on niiden vaatimusten mukainen.
Rataan tehdään kuitenkin joitain muutoksia testiajojen perusteella.
— Kanttareita muutetaan ja lisätään jonkin verran. Joissain kohdissa vesi jää seisomaan, joten rataa muokataan niin, että se pääsee pois. Myös esimerkiksi turva-alueisiin tulee muutoksia.
Muutokset tehdään Pietilän mukaan keväällä, koska talvi alkaa jo lähestyä ja sääolot tekevät betonin valamisen hankalaksi.
Mika Kallio toivoo kaikesta huolimatta Kymiringille menestystä.
— Toivon, että palautetta kuunnellaan avoimin mielin, ilman että se koetaan kritiikiksi. Olisi todella tärkeää saada kisat Suomeen, joten toivotaan parasta.
Tulevien investointien rahoitusta ei avata
Markku Pietilä on sanonut, että Moto GP -osakilpailuun valmistautuminen vaatii vielä noin 10 miljoonan euron investoinnit. Hän nimeää keskeisimmäksi asiaksi varikkorakennuksen rakentamisen. Rahaa tarvitaan myös alueen infran rakentamiseen, kuten tiestöön ja rakennusten viemäröintiin.
Pietilän mukaan investointien rahoitus on suurelta osin järjestyksessä. Puuttuvan rahoituksen hän uskoo järjestyvän kevään aikana. Hän ei kuitenkaan suostu kertomaan, mistä rahat tulevat ja kuinka suuri osuus on varmistunut.
— Nämä ovat valitettavasti liikesalaisuuksia. Meillä ei ole tarkoitusta avata rahoitustilannettamme enempää tässä vaiheessa.
Kesän testiajoissa radan lähellä ollut pysäköintitila täyttyi. Varsinaisissa kisoissa tilaa tullaan tarvitsemaan paljon enemmän. Pietilä sanoo asian järjestyvän, mutta ei kerro siitäkään mitään keskeneräisiin keskusteluihin vedoten.
Motocross ja Moto GP varmistettu ensi kaudelle
Kymiringin ensi vuoden kalenterissa on tällä hetkellä kaksi vahvistettua tapahtumaa. Ratamoottoripyöräilyn Moto GP -sarjan MM-osakilpailu ajetaan 10.—12. heinäkuuta. Motocrossin MM-sarjan Suomen osakilpailu on 22.—23. elokuuta.
Radalla ajetaan myös Moto GP:hen liittyvät Michelin-renkaiden testiajot 15.—16.6., mutta tapahtuma ei ole avoin yleisölle.
Kymiringillä on tarkoitus järjestää myös muita kuin moottoriurheiluun liittyviä tapahtumia, esimerkiksi suurkonsertteja tai messuja. Järjestämisestä vastaavat tapahtumayhtiö KOKO Lahti ja sen tytäryhtiö Lahti Events.
Lahti Eventsin projektijohtaja Jesse Kiuru sanoo, että parhaillaan käydään neuvotteluja joistakin kesällä 2020 järjestettävistä pienimuotoisista tapahtumista. Sopimuksia ei ole vielä allekirjoitettu.
— Lisäksi keskustelemme muutamasta uudesta kansainvälisestä tapahtumasta, jotka sijoittuisivat kesälle 2021. Mikään ei tietenkään ole varmaa ennen kuin asiat ovat paperilla. Toivottavasti saamme vielä tämän vuoden puolella vahvistettua joitain tapahtumia, jotta voimme kertoa niistä julkisuuteen.
https://kouvolansanomat.fi/uutiset/l...c-f80b44abd697
Nopeuksien nosto vaikuttaa väistämättä monin paikoin myös mm. turva-alueisiin ja sitä kautta taas edelleen....
Tosiasia kuitenkin on, että tämä on ns. "Mikkihiiriratojen luvattu maa" monessakin moottoriurheilulajissa.
Tälle on kyllä esitettävissä ihan hyviäkin perusteluja, mutta ei asia siitä muuksi muuutu.
Otan taas vaihteeksi esiin crossihommat, joissa on perinteisesti törmätty siihen tosiasiaan,
että siirryttäessä maailmalle, kovapohjaisille ja nopeille radoille, on useampikin kärkikuski aikanaan todennut:
"Meni hyvän aikaa, että ylipäänsä uskalsi syöttää siihen tahtiin millä jotenkin pärjäsi
edes paikallisten nopeiden kyydissä."
Jossain määrin sama problematiikka koskee ihan samalla tavalla sileän ajamisessa.
Alustan erilaisuus on toki toinen merkittävä tekijä, mutta selkeästi kovempaan "perusvauhtiin" adaptoituminen
hitailla radoilla kasvamisen jälkeen ei suju ihan vaan "päätöksellä" sormia napsauttaen.
"Henkisen puolen" lisäksi törmätään myös kalustoon liittyvien säätöjen "uusiksi opetteluun".
Mutta niinhän se on, että kilpaa ajetaan parhaan kyvyn mukaan siinä missä kisa on... ja paras voittaa
ellei "herra lompakko" jossain kulmahuoneessa muuta edellytä.
On kilpailuja.... ja sitten on homopallon pökkimistä oranssin sekopään kanssa.... ja jotain tuossa välissä.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Rahaahan tuollaiset muutokset vaativat, joten jos ja kun kaikki poletit menee varikkorakennukseen ja muihin lisäfasiliteetteihin, niin tuskin mielellään heittävät muutamaa sataa tonnia parin mutkan oikaisemiseen, vaikka se kenties toivottavaakin olisi. Tiedä sitten kuka nuo syheröt suunnitteli ja mitkä luokat mielessä.
Näillä mennään. Crossiradan sijainti olisi ollut kiinnostavaa kuulla. Tuskin toki sitäkään kertoisivat, koska liikesalaisuus![]()
Aprilia RSV4 1100 Factory (sold), Ducati 999X, KTM 350 SX-F, Vespa Primavera 50.
Ylen mukaan Rakennusvarma Oy haettu konkurssiin eli tämä firma, joka myi näitä radan kylkeen suunniteltuja asuntoja.
Aprilia RSV4 1100 Factory (sold), Ducati 999X, KTM 350 SX-F, Vespa Primavera 50.
Kymiring oy:n osakkaaksi lähtenyt nurmijärveläinen Rakennusvarma oy on asetettu konkurssiin. Itä-Uudenmaan käräjäoikeus teki Rakennusvarma oy:sta konkurssimenettelypäätöksen torstaina.
Rakennusvarma oy omistaa ratayhtiöstä alle kahden prosenttiyksikön osuuden.
Keväällä 2018 Yle uutisoi, että Rakennusvarma oy:n oli määrä rakennuttaa radan yhteyteen hulppeita vapaa-ajanasuntoja. Alueelle piti nousta kuutisenkymmentä asuntoa, joita aiottiin markkinoida formulatähdille.
Viime kesänä ratayhtiössä on tehty päätös siitä, että Rakennusvarma oy ei rakenna rata-alueelle luksusasuntoja.
Kymiring oy:n toimitusjohtaja Markku Pietilä kertoo, että tieto ratayhtiön osakkaan ongelmista ei tullut yllätyksenä. Rakennusvarman konkurssiin hakeutuminen ei vaikuta Pietilän mukaan Kymi Ringin rakennusaikatauluihin.
– Meillä oli heidän kanssaan ennakkosopimus, ja he ovat sijoittaneet ratayhtiöön hyvin pienen summan rahaa. Tieto heidän vaikeuksistaan on ollut tiedossa jo elokuusta lähtien, Pietilä kommentoi.
https://yle.fi/uutiset/3-11036178
Rakennusvarma oy:n konkurssi ei vaikuta Kymiringin toimintaan ja suunnitelmiin.
Näin vakuuttaa Kymiring oy:n toimitusjohtaja Markku Pietilä.
Itä-Uudenmaan käräjäoikeus on tehnyt Rakennusvarmasta konkurssimenettelypäätöksen torstaina.
Nurmijärveläinen rakennusyhtiö omistaa ratayhtiöstä alle kaksi prosenttia.
Rakennusvarman suunnitelmissa oli rakentaa moottoriradan läheisyyteen luksusluokan loma-asuntoja.
Pietilä muistuttaa Kymiringin kertoneen jo kesällä, että Rakennusvarma ei toteuta luksushuvilaprojektia epävarman taloustilanteensa takia.
— Meillä on katsottuna huviloille toinen tekijä, mutta en voi sanoa sen nimeä julkisuuteen ennen kuin ennakkomarkkinointi on saatu kunnolla alkuun, Pietilä kommentoi perjantaina Kouvolan Sanomille.
https://kouvolansanomat.fi/uutiset/u...7-b85d27d52e43
Ei huolta, jos käsiraha meni konkurssin mukana, mutta kohta niitä huviloita voi taas varata.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
"Kymiringin businessmallin piti perustua ratatulojen sijaan myytäviin luksusasuntoihin."
Näinhän sitä joskus ennen puhuttiin...
Nyt kuitenkin Kymiring Oy on joutunut tiivistämään ovet ja ikkunat, koska ulkopuolista rahaa tursuaa sisään niin, ettei enää sekaan mahdu?
Vuodenvaihde on 2 kk päästä, ja siihen mennessä Dornan pitäisi olla vakuuttunut siitä, että kesällä on kaikki kunnossa ja radalla FIM:n antama kisaluokitus.
Uutta tietoa tihkuu:
" Dorna is ready to compromise in the first year in terms of infrastructure such as the pit system, team offices, media center and buildings for the Race Direction."
Tuon mukaan eka vuosi olisi mahdollista mennä telttailun merkeissä. Tosin myös FIM:n pitää hyväksyä väliaikaisjärjestelyt.
"the Czech GP promoter "Spolek pro pořádání Grand Prix" must provide a bank guarantee for the GP fees 2020 in the amount of approximately 4.2 million euros."
Dorna ei siis ota mitään riskiä sen suhteen, että voisi itse jäädä nuolemaan näppejään.
Molemmat lausunnot tuolla (Chromella konekäännetty alkuperäistekstistä): https://www.speedweek.com/motogp/new...-Kalender.html
Dorna on ilmeisesti myös turvannut selustansa ja tehnyt sopimuksen Portimaon radan kanssa siltä varalta, ettei Brno tai Kymiring saa rahoja pöytään:
https://www.crash.net/motogp/news/92...-2020-calendar