HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Muutama pikkuruinen kysymys, kytkivivun (lohkossa) vierestä menee paksu huohotinpurki "alakertaan" eli onko tämä jonkunlainen kampikammion huohotus? täräytin mopon käyntiin ja tästä putkesta alkoi suihkuamaan vettä tai bensaa niin perkeleesti ja paineella, litra pari varmaan. Samalla myös yhdessä kaasarissa oleva huohotin letku joka on imukaulassa alkoi puskemaan samaa nestettä, eli todennäköisesti bensaa ja röpötti ja paukkui.
Ajoin kuitenkin reilusti ja ja porskutin menemään n.1km ja annoin kenkää, tehot tallessa ja nesteen tulo vähentyi mitä pitempän kone oli käynnissä.
Omaa spekulaatiota että talven jäljiltä oli tankin bensat valunut sylinterin kautta kampikammioon?
Nyt onkin ne kysymykset.
-Miksi huohotinletkusta tuli nestettä ja mitä se oli?
-Miksi 4:stä kaasarista vain yhdessä imukaulassa on huohotinletku ja muut on tulpattu, onko tuunausta vaiko -tehtaan jälkiä?
-Paljonko pitää laittaa öljyä koska laskin kaikki pihalle ja vaihdoin suodattimen?
Pyöränä otsikonmukainen Yamaha xj 600cc joko vm -84 tai -86, en ole enään varma.
Juuri tuota jamppia tuntematta mutta jonkun verran aihetta yleisesti tuntien. Se yksi letku on varmaan automaattiselle bensahanalle, avaa alipaineella hanan kun kone käy. Kalvo paskana ja koneessa litrasotalla bensaa.
Hana kuntoon ja uudet öljyt sisään.
Hana vaihdettu letkumalliseen, mutta se bensaletku tankista menee jakajaan joka jakaa tasaisesti bensan jokaiselle kaasuttimelle. Kun taas se imukaulassa oleva letku joka ei mene mihinkään imukaulan toisesta päästä, eli ns. huohottaa, tai sit se on vain irti enkä löydä kohtaa mihin liittää.
On erikseen ja se on siis kaasuttimen jälkeen imukaulassa, kaasarin ja sylinterin välissä kun taas bensaletku menee kaasuttimen toiselle puolelle. Ei sylinterin puolelle josta se jakaa bensan kaikkiin kaasuttimiin. Epäilen niiden olevan huohotusletkuja mutta miksi vain 1 letku ja muut tulpattu, herää kysymys maallikolla.
Kuvia saa jos sekava selitys ei aukea
EDIT: Epäilen itsekkin että joku on pettänyt ja bensaa kone täynä, onneksi ei vahinkoa päässyt käymään sen kummemmin eikä se olis kyllä haitannutkaan varsinaisesti. Totuus tulee tosin vasta huomenna kun vanhan bensahanan tulpattu kohta on reti, laitoin tulpan ja öljypohjantiivistettä. Toivottavasti kestää bensaa
Muokataampa vielä, ja siinä letkussa joka on imukaulassa irrallaan tulee ylipainetta pihalle, kuten myös kampikammion(?) huohotinletkusta joka sylki bensaa tms. pihalle
Edittiä, vielä viiminen muokkaus, jos lohkon kylessä lukee 2200kuutio senttimetriä, tarkottaako tämä öljymäärää vaiko koneen tilavuutta? NYt se öljynmäärä olis tärkein asia että saa koneen käyntiin
Viimeksi muokannut: Yamahaxj60084; 02.04.2019 klo 23:41.
Se imukaulan letku ei ole huohotin vaan sitä otetaan alkuperäiselle alipaineesta automaattisesti avautuvalle bensahanalle käyttövoima eli alipaine. Ts. bensahana on automaattisesti auki kun kone käy. Jos alkuperäinen hana on vaihdettu hanatyyppiseen, niin tuo letku pitää tulpata ettei tule ilmavuotoa imikurkkuun.
Voi olla että tuosta on otettu käyttövoima alipaineella toimivalle bensapumpulle, noissa xj:ssä niitä oli. Jokatapauksessa se letku ei saa olla avoin.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Näköjään joutuu vielä ketjut ja rattaatkin vaihtamaan kun eturatas onkin aika hyvin profiloitunutOma vika kun ei ajoissa tajunnut tuotakin tarkistaa (ketjut ja takarattaan kyllä tsekkasin).
tälläinen VX-setti ihan O.K 90-100heppaiseen köröttelyyn vai onko ZVM-X setissä jotain merkittävästi parempaa ? Tuosta VX:stäkin oli vielä VX2 malli olemassa...
Ja onko rattaiden eroissa jotain huomioon otettavaa ? Eturattaissa nyt lähinnä oli eroina se "kevennys poraus" tai jokin tälläinen kumipusla systeemi Ajatuksena JT:n mukaan vaimentaa värinöitä.
Taakse alumiini kuulosti huonolta ajatukselta kestävyyden kannalta ja stainless steel taas aika hinnakas. Eikä sekään kuulosta kovinkivalta ketjuille.
Täytyy vielä lenkkien määrä tarkistaa kun joka paikka ehdottaa eri lenkkimäärälle ketjuja.
Niittaustyökaluakin voi suositella. Taidan nyt suosiolla jättää takahaarukan paikalleen. Ei oikein kiireiltä ja väsymykseltä houkuttele irroittaa sitä.
Vai riittääkö pelkkä eturattaan vaihto ? Ketjuilla&rattailla menty vain 13tkm, mutta kun ottaa huomioon minkänäköiset ne oli pyörä ostaessa niin kai se sitten on syönyt eturattaan nopeeta.
Viimeksi muokannut: Vklnuppi; 03.04.2019 klo 13:36.
Kiitos varmistuksesta, nyt vain lähden miettimään että miksi imukaulan letkusta eli ns. automaattisesta bensahanasta ei tule alipaine, vaain ylipaine`? Sormen pitäisi vetäytyä letkua kohti koneen tehdessä alipaine mutta tässä tapahtuukin päin vastaisesti ja sylkee sormea pois letkulta. Onko ideoita ? kone kuitenkin käy näppärästi
Imuventtiili vuotaa ? Imusarjassa on keskimäärin aina alipaine, onhan mahdollista että kun imuventtiili menee kiinni niin bensailmaseos pysähtyy äkisti ja tulee samanlainen paineisku ilmiö kuin vesijohdoissa. Pidän tuota aika utopiana joten jostain muusta on kysymys.
Se bensahana sitten aukeaa sillä alipaineella, sieltä ei virtausta kulke imusarja suuntaan ellei sitten ole jotain pahasti rikki.
Moottorihan on oikeastaan iso pumppu joka imee juilmetun määrän bensa-ilma seosta, iskutilavuuuden kahta kierrosta kohti ( 4t kone). Eli litrainen kone imee kuution minuutissa kun kierrokset on 2000 r/min. Pakokaasuja tulee noin +10 kertainen määrä (en muista tarkkaa kerrointa)
Vanhat öljyt oli pikimustaa, hiukan vaaleaa sävyä joka johtui nesteestä. Nestettä tuli imukaulan letkusta ja kampikammion letkusta ainakin pari litraa. Olen ihmetellyt bensan hajua talven tallissa ja tyhjenevää tankkia joka varmaankin valui koneeseen. Imukaulan letku kylläkin paukkui ja poksui kuten edellä oleva esimerkki mainitsi vesiletkun. Nyt kun tietäisi öljymäärön niin tietäisi muuttuuko letkut alipaineeksi. Missä imuventtiili on kaasarissa? Voiko se enään vaikuttaa imukaulan letkuun. Js miksi tämä imukaulan letku on vasta kaasarin jälkeen jos se liittyy bensan syöttöön ?
Vanhaa öljyä tai nesteseosta tuli n.4 litraa öljyropusta jonka on pakko olla liikaa
Laitan kuvia illalla mutta spekulointi kiinnostaa etukäteen
Tosiaan palaan imusarjan letkuun, jos se olisi bensansyöttö niin luisti ja täten kaasu ei vaikuttaisi asiaan sillä kone imisi bensat koneeseen ennen kuin se käy kaasuttimessa
Viimeksi muokannut: Yamahaxj60084; 03.04.2019 klo 10:31.
Google kertoo seuraavaa: Engine oil capacity: 2.6 litre (oil filter takes approx 300ml)
Imuventtiili ei toki ole kaasarissa, vaan sylinterin kannessa syvällä ja kaverina sillä on pakoventtiili. Sylinterin kannesta lähtee pakoputki ja toiselta puolelta imukaula eli kurkku, yleensä kumista ainakin osittain. Imukurkkujen päässä taas on kasutin tai ruiskupyörussä ruiskurunko.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
2013Halli 5x1Maili2016Lappenranta K 3X1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S 6X1Maili
2015Halli6X1Maili
2015Lappenranta K 17X1Maili
2015Kauhava17X1Maili
2015Räyskälä27X1/4Maili
2015Lappenranta S 3X1Maili
Nyt naurattaa, monet venttiilit ja nokat vaihtaneeni mietin jotain muuta. Tottakai nyt imu ja pakoventtiilit tunnen
Ja imukaulalla tarkotan siis imukurkkua, joka on sylinterissä kiinni. En koko imusarjaa. Ja nimenomaa imukurkussa on se letku joka räki nestettä pihalle
Asia kunnossavarmistin vain!
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Kävin Yamahan varaosluettelosta katsomassa, ei saa selvää onko uutena ollut alipainehanaa vai ei.
Imukaulat on uutena ollut kuvan mukaan. Eli kakkonen ja kolmonen yhdistetty ja ykkönen ja nelonen yhdistetty josta letku jonnekkin Tuosta ei selviä mihin tuo letku 24 menee. Oudolla puolella jos olisi menossa alipainehanalle.
Viimeksi muokannut: Tinde; 03.04.2019 klo 14:01.
FJR -17
Nyt ollaan asian ytimessä. Kyseessä olevat letkut on se, mistä puhun. Näistä 3 on tulpattu ja 1 avoin. Mitä suosittelette seuraavaksi ?
Voiko letkut olla huohotusletkuja jotka ei menekkään mihinkään ? Aikaisempien viestien mukaan parempi pitää tukittuna jos selvyyttä ei tule
Onko letku 15 alkuperäseen ilmanputsariin liittyvä putki ? Vaiko jokin muu
Viimeksi muokannut: Yamahaxj60084; 03.04.2019 klo 14:40.
Öljyt sisällä. Kone käynnisty ja kävi hyvin. Sen jälkee sammu. Käynnisty eikä ottanut kierroksia enään. Starttikin alkoi vinkumaan ja akun plus navalta lähtevään johtoon tulee heti iso mötikkä, sulake, rele? Muistuttaa pyörän kelloo. Alkoi naksumaan. Ei enää käynnisty, missä vika ? Tulpat kastu ?
Akussa täppi vähissä
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Huohotinletkuja nuo ei lle koska imukurkut ei saa huohottaa minnekään tai kyseessä on ilmavuoto ja seokse sekaisin sitämyöten.
Olisiko vaan haettu tasaisempaa alipainetta kun otetaan kahdesta sylinteristä (eriaikaan) imutahdin imua, pitää bensantulon hanassa tasaisemmin auki JOS vaikka tuossa ei olisi bensapumppua ollenkan, vaan bensa tulis vaan painovoimaisesti valumalla kaasareihin.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Onko jossain ruusi rengaskeskustelu? Takanakki pitäs hommata! Onko tämä hyvä halpa ja paras siksi:
https://www.mprengas-online.com/cgi-...sco=1136&m_s=1
zx10r
Bensapumppua ei ole ainakaan käytössä tai tässä cafe raserissa. Kokeilen vielä akullisen verran käynnistää. Jos ei käynnisty niin pitää repiä kaasarit irti ja tutkia. Kiitos kaikille! Loppu on itseni käsissä. Pyörä tosiaan toimi ja kävi jopa talvella ja tänään. Sammumisen tai kierrosten hyytymisen jälkeen ei enään kone käynnistynyt
^Tuohon z10r:ään mielummin uudempaa versoita ko. renkaasta, esim. CSA2 tai CSA3.
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Pahin skenaariohan näissä bensan tulvimisissa on se että sylinterit on bensaa täynnä ja männät siksi hydraulilukossa. Sitten tehokkaalla akulla kiertokanget mutkalle tai muuta tuhoa.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Kiitos varoituksesta, pyörän kone avautuu silloin jos vahinko sattuupainotan vielä että vahingot ei ole ongelma tässä pyörässä. Enemmänkin tekniikassa vikojen paikannus. Täältä on saanut aina hyvää oppia! Palaan illemmalla raportoimaan vahingot. Seuraan kyllä topikkia jos tulee mieleen jotain.
https://www.1001renkaat.com/renkaat-...r17-75w-916576
kilpa/rata
https://www.1001renkaat.com/renkaat-...zr17-75w-50583
katu/sport
Näistä kun en tiedä yhtään mitään, ikinä ei ole tarvinnu mopoihin renkaita ostaa. Aina vaihtunu ensin kulkine. Onko yleistä keskustelua vai meenkä tonne merkkikohtaiseen huutelee?![]()
No toi Pirelli on aika turisti, ja aika vanha taitaa olla Qualifierkin.
Mihin käyttöön tulee?
Sport tourinki rengas on pelkkään katuajoon Suomen oloissa paras:
Pilot Road 3,4,5
Metzeler Z8, Metzeler Roadtec
Continental RoadAttack 2
Pirellin Angel GT
jne.
Sporttisempaa, katu-uskottavampaa ja nopeammin kuluvaa on sitten sporttirengasosasto.
Pirelli Rosso III; Rosso Corsa, Rosso Corsa II
Bridgestone S20, S21
Michelin Power 3
Metzeler M7RR
Continental SportAttack 2
Sulle koko 120/70 & 190/55. Mikä tahansa listan renkaista on hyvä.
Tuolta:
https://fi.mynetmoto.com/shop.cfm/mp-renkaat.html
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Perus ajelua Suomessa zx10r. Töihin ja takas ja ehkä joskus kahvit pidemmän matkan päässä joten ei mitään rata juttuja. Menee töissä kesä niin reissut jää ajamatta. Tällä hetkellä näyttäs olevan takana Michelin:
https://www.1001renkaat.com/renkaat-...r17-75w-941651
Eteen ei tarvitse mutta siinä taas näyttäs olevan Metzeler roadtec Z6. Jos tuota kumia vähä enemmän polttas niin en haluaisi toista sataa sijoittaa![]()
Viimeksi muokannut: Saatana; 03.04.2019 klo 19:43.
OK. Michelin Pilot Road 2. Tätä vois löytyä halvalla ja on kestävä. On hyvä noista vanhemmista renkaista.
Sporttivaihtoehto ja monen kuminpolttajan suosikki on Pilot Power 2CT.
Halpismerkeistä Mitaksen Sport Force ja Sport Force 2 ovat OK kanssa.
Noita misukoita saa ihan Motonetistä, joten säästää postit, kun hintoja vertailet.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.