Suosittelen kokokasvomaskia, en tiedä saako ruuvipenkki aikaan riittävää painetta mutta sopivasti laakerinkuulaa puristaessa ne tuppaa räjähtämään.
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Olen itse mitannut muista lenkeistä sen leveyden. Samalla mittaan niitin pään niin on vähän osviittaa kilkutteluun.
Jos laakerikuula on upotettu ja puolet kuulasta saa tukea niin ei sitä saa rikottua ihan helposti, jos ollenkaan. Kun laittaa kuulan kahden tasaisen leuan väliin ja kiristää niin pistekuorma on sen verran kova että kuulan saa hajoamaan melko helposti.
Kylätason kurapyöräilijä.
DID ketjut kestävät ikuisuuden ja DID ketjutyökalu on sikakallis, jos sitä tarvitsee pari kertaa elämän aikana. Ekaa kertaa kokeilin tuota kuulasysteemiä onttoon niittiin ja se toimii ihan täydellisesti. Takarattaan päällä niittasin. Ketjun katkaisukin on tosi helppoa ilman mitään erikoistyökaluja. Hioin vanhan niitin kannan dremelillä ja kivellä. Sitten pistepuikolla pari pientä napautusta takarattaan päällä ja ketju oli poikki.
Kuula on hyvä olla halkaisijaltaan n 2x ketjulukon niitin reikä. Silloin niitin pää leviää suoraan oikeaan kulmaan. Niittauskin on helpoin tehdä takarattaan kohdalla, sillä se on tukevin ja helposti luoksepäästävissä. Puristin oli järeä konepajasta lainattu c-puristin. Itse niittaaminen on tosi helppo ja kätevä tehdä tuolla menetelmällä. Sanoisin että kätevämpi kuin millään oikealla työkalulla. Kuula pysyy ihan hyvin niitissä kun laittaa vähän sitkeää vaseliinia väliin.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Näppäryydestä kymmenen pistettä, ja mitäpä sitä sellaista työkalua ostamaan, mitä ei tarvitse.
Sitä vain, että miksi pitäisi olla DID-työkalu? Olen niitannut mallia Biltema/ Motonet/ 24MX laitteella niin didit, kuin ärkoot ja mitä näitä nyt on.
Siis muille vinkkinä.
Viime kesänä tarvitsin kahdesti. Tänä kesänä en luultavasti kertaakaan, ja ensi kesänä taas kerran tai kaksi.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Itte ostin semmoisen Kellermannin vaikka se vähän viittaakin kellariasennuksiin mutta ei se ollut kuin satasen nurkilla - aika hyvät ja perusteelliset ohjeetkin taisi seurata mukana. Mikrometrilla, kun sattui olemaan, mittasin että on hyvä, niitä kun tarvii taas muissa pikkuhommissa.
Oli mulla polkupyörän ketjutyökalukin, joskus 50 vuotta sitten maksanut varmaan kympin... Mutta annoin olla.
Se on totta että paljon tulee osteltua turhaa krääsää mutta mitä sen on väliä?
Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
Paikkasarja (aka kaira + kamelinpaska + työkalu + co2-patruunat) vai paikkapullo ? Miksi ?
Polvi aina maassa - ketjua rasvatessa. Delvacin todistaja. Moto Guzzi Nevada, Ex VZ800, Ex LTD440, Ex GSF1200 (kaadettu), Ex ZRX1100(varastettiin), Ex ER-5
Paikkapullon posi on se, että sillä paikkaa sen verta pienen reiän, jota ei silmällä löydä.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Omaa kokemusta ei ole mutta isot pojat, ja pari rengasliikkeen omistajaa, on kertoneet että vaahdolla paikatun renkaan vanteelta irrotus ja vanteen putsaus aiheuttaa sangen vuolasta sadattelua![]()
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Minä pidän paikkalitkut renkaissa aina sisällä. Ei se sisällä oleva liemi kovin iso riesa ole jos sen tietää. Ja nestemäärä on lopulta aika pieni.
Paikkalitku taitaa käyttäytyä eri tavalla kun paikkavaahto joka osittain kuivahtaa renkaan sisälle. Renkaan kun irrottaa niin kuselle haisevaa limaa valuu rengaskoneelle ja vanteessa on limainen nahka päällä.
Kylätason kurapyöräilijä.
Koska 130/80-17 on vähemmän yleinen.
Mutta 130/70-17 löytyy oikein hyvin taakse ja paikallisella olisi hyllyssä 130/70-17 110/70-17 Pirellin setti hintaan 150€ hintaan.
Halvimmillaan 130/80-17 110/70-17 Pirelli Sport Demon setti tulisi kotiin 230€urolla.
Kardaanilla varustettu katupyörä ja renkaan merkki Pirelli, ei muita vaihtoehtoja.
Onko tuo profiilin madallus niin dramaattinen?
Toki välitys " tihenee", mutta varmaan 2,666 prosenttia.
Tällä hetkellä takana on 130/90-17, jolla en ole ajanut, joten en tiedä siitä mitään.
TKC70 rocksia teki mieli koittaa, mutta menköön tavallinen alle.
Kiitoksia, pistin talteen tällä kertaa. D.I.D:n sivuilta löysin etsimisen jälkeen taulukon tuumissa ja samat näytti olevan.
Semmoinen tyhmä kysymys vielä, että kuuluuko se niitatun halkaisija mitata juuresta (eli sieltä ketjulevyn päästä/juuresta) vai niitin päästä. Vai onko mitään väliä. Se pää tietty on leveämpi kuin juuresta.
Mulla noi oli mitat:
Tapin halkaisija 5.5mm (mittasin ylijääneestä pätkästä ketjua kun jouduin lyhentämään mutta eiköhän ne kaikki samalla halkaisijalla ole ketjussa).
Niitin halkaisija juuresta 5.65mm
Niitin päästä 5.8-5.85mm
On ne nyt 1000km mukana jo pyörineet mutta jos on ammattilaisten mielestä liian kapea niin puristan lisää.
Käytin AFAM:in työkalua jos jotakuta kiinnostaa. Ihan pätevä ja ainakin sanoivat että kaikki ketjut menee tolla. Kestävyydestä en ole varma, mutta voihan siihen sitten teettää uuden kärjen jostain kovemmasta materiaalista. Ainakaan noihin ZVM-X ketjuihin ei saa tuolla työkalulla leveämmäksi niitattua.
Kiitoksia kuitenkin kun jaksatte neuvoa yksinkertaisissakin asioissa![]()
Tietääkö kukaan nahkapuvun korjauksen osaavaa ompelijaa PK-seudulla?
Kävi silleen hassusti, että nurin mentiin radalla joku aika sitten ja puku sai pikkuisen damagea. Oikean kyynärpään kohdalle tuli hihaan reikä ja saman puoleinen persaus otti myös hiontaa asvaltista. Ajattelin näihin välttävän ihan nahkapaikat noihin kohtiin. Onneksi oli puku niin oma nahka säästyi vaurioitta![]()
-- Brake later and open the gas earlier --
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Sam-Sam on ainakin pätevä. Jonoa vaan on jonkun verran, että kannattaa kysyä etukäteen miten kauan kestäisi. Paikassa voi maksaa vain käteisellä, joten piritorin automaatin kautta kannattaa koukata.
2x HD, 2x Savage