Onpa jollain ilmanputsarin sisään ilmestynyt talven aikana hiirenpesäkin hilppeineen.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
meilläpä on täällä kuopiossa niin kivoja posliineja että sanoi kun killerit ei ole paikoillaan sakkohan siitä napsahtaa vaikka olisi kuika e hyväksytyt ja ei tarvii edes mitata.
pitää varmaan seuraavaksi laittaa 1 maailmansodan aikaan tyyppikatsastettu HD merkkinen maamoottori siinä kun saa olla puolen metrin mittaiset suorat rosteriputket eiköhän nämä ääni hommelit tullutkin just näitten takia voimaan mutta kansanedustajissa kun sitä tietämystä tältäkin alalta niin koskee vaan uudempia mopoja ja mp.iä.
aivan kuten metsästyksessäkin runnoivat lain lyijyhaulikiellosta vesilinnustuksessa nyt saa sitten koiran kanssa ilman laukaustakaan sorsapaistia.
en oikein usko että sorsakaan niin tyhmä on ettei erota heinästä/kivistä lyijyhaulia että mua taas alkoi ottamaan päähän![]()
Hondax-11
Honda CB750K vm-80/83.museo mp
^^
![]()
Honda 1100XX -05 (2015-->)
Yamaha R1 -09
Kawasaki ZX10R -05
Vakuutusasiaa..
Tietääkö kukaan palstalainen onko kaikki lain mukaan ok JOS laitan moottoripyörän sekä vakuutukset vaimon nimiin ja itse kuitenkin sillä ajan, eli olen pääasiallinen käyttäjä?
Ifin mukaan kun on nainen niin nähtävästi jonkin verran edullisemmat nuo vakuutukset. Ettei vaan tulisi ongelmia jos vakuutuksille tulisi käyttöä, ja huomaavat ettei vaimolla ole edes korttia vaikka vakuutus ja pyörä sen nimissä?
Voin toki laittaa vakuutukset vaimon nimiin ja itseni pääasialliseksi käyttäjäksi jolloin kaikki olisi ns. ok, mutta silloinkin luonnollisesti vakuutus nousee (kokeilin IF laskurilla).
kokemuksia/kommentteja?
kiitos etukäteen!
Honda 1100XX -05 (2015-->)
Yamaha R1 -09
Kawasaki ZX10R -05
Eihän tuo ensimmäinen pyörä olisi jota mies lainaa. Mut jos pyörä oikeasti martan nimissä ja myös vakuutus, niin meneekö helpommin läpi, että lainaat sitä? Jos pyörä miehen nimissä ja vakuutus naisen, niin voi olla siinä ja siinä, jos jotain sattuu.
Tosin sitten siinä martta saa kaikki bonukset jne..
Vaan mistä se yhtiö tietää kuka pääasiallinen käyttäjä on, mielestäni se on se, jonka nimissä pyörä on.
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Ei pitäisi olla ongelma jos puhutaan samassa taloudessa asuvista perheenjäsenistä.
BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
Rekisteriotteessahan se lukee kuka on omistaja ja sitten että kuka on haltija (jos sellainen erikseen on). Vakuutuksen voi ottaa kumpi tahansa.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Kyllä se menee niin että jos on merkitty sekä omistaja että haltija niin haltijan nimissä on vakuutukset.
BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
Näköjään menee helpoiten niin, että laitan ukon nimiin jolla on ikää, asuu pienellä paikkakunnalla ja omistaa kortin. Mopo ja vakuutukset kaikki hänen nimiin jolloin ei tule mitään vaikeuksia, minä ns. lainaan mopoa..
turhaan esim. laitan edes itseäni haltijaksi koska sillä ei kait yksityiskäytössä ole mitään merkitystä ja homma pysyy simppelinä kun kaikki yhdellä henkilöllä ni ole sitten vakuutusasioissakaan mitään sanomista vahingon sattuessa.
Ifiltä vuoden vakuutukset tällä kaavalla 650€ sis. liikenne+täyskasko![]()
Honda 1100XX -05 (2015-->)
Yamaha R1 -09
Kawasaki ZX10R -05
Ainoa mieleen tuleva mutta on se, että saikos nykyään vahinkohistoriaa (bonukset) siirrettyä enää edes puolisoiden välillä? Tosin jos menee lusikat jakoon, niin taitaa muutenkin olla usein yhteistyökyky menetetty. Eihän tällä tietty heti oo merkitystä, mutta vuosien päästä voi ollakin.
Lienee juuri niinkuin mainitsit, tässä juuri se, ettei boonuksia kerry itselleni, mutta se onki sit sen ajan murhe. Tämä kun lämmittää enemmän, että saan vakuutukset nyt 650e vs. 1000e. En näe niinkään järkeä alkaa maksamaan niitä boonuksia itselleen tuhannen euron vakuutusmaksuilla, kun tuon mopon voi aina pitää jonkun toisen nimissä(esim. nimenomaan vanhempien) ja hyötyä edullisista kuluista äärettömään![]()
Honda 1100XX -05 (2015-->)
Yamaha R1 -09
Kawasaki ZX10R -05
osaisko kukaan sanoa tuleeko kytkinnesteet ulos ketjukoteloa irroittaessa. Ja mitähän siinä kannattais ottaa huomioon? Tuossa katselin että melko yhtenäisen näköinen möykky. Olisi tarkoitus pidentään ketjujen elinikää.
Ei tule, älä paina kytkintä kun kotelo/työsylinteri on irti.
Älä korjaa ehjää....
eikö siellä ole vielä tiiviste se vissiin irtoaa siinä samalla? Eli uutta tilalla.
Kiitoksia.
Jaahas, ajokausi avattu. Uusi akku ja renkaatkin huutaa vaihtoa.
Kytkimen "käynnistystunnistin" reistaili jo viime kesänä, eli lähtee käyntiin vain vapaalla. Voisko tuo korjaantua avaamalla ja puhdistamalla vai vaatiiko uuden osan? Vika sinällään on pieni kun sen tietää.
Janne
XX
Milainen kytkin siinä mahtaa olla? No, en muista kummasta XJ diversionista vai nykyisestä RF:stä korjasin tuon vian siten, että se kytkin sieltä kahvarungosta irti (ruuvi tai pari), sitten se avataan siten, että katsotaan miten se avataan, ja sitten se avataan. Ei hukata osia ja painetaan osien paikat mieleen. Putsataan metalliset kontaktit teräsvillalla, hiekkapaperilla, raaputtamalla jollain tms. Kootaan päivastaisessa järjestyksessä. Toimii taas ties miten pitkään.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Viikko sitten ostettu -05 xx n. 100tkm mittarissa. Ilo alkoi tänään, kun piti suunnata ekaa kertaa pidemmälle reissulle mökille. Vaimoketta hakiessa ensin matalilla kierroksilla ajettaessa kuului outoa vaimeaa rahinaa moottorista, jonka jälkeen tasakaasulla pyörä nyki. Hetken päästä koko peli sammui, eikä startannut. Ei pyörittänyt starttia ja mittarin valot paloivat oudosti, myöskään mäkilähtö ei onnistunut. Starttia painaessa penkin alta kuului hetken aikaa vaimeaa nakutusta. Missä vika? Jakohihnassa?
Kyllä veti uuden motoristin nöyräksi taksia soitellessa![]()
Millä tavalla oudosti ne valot paloivat? Oliko koneessa puristuksia kun yritit mäkilähtöä?
Honda CBR 1100 XX -99
kato akku ekaksi halvin ja helpoin tarkastaa
KTM 640 adventure Triumph Tiger 955i 01
Honda xx 1100 02
ex cbr1000f 93
zzr1100 92
diversion 600 93
rg125
cb125
pv50
tunturi50
cresent50
Akku varmaankin sippi, starttirele naksuu tai "rätisee" jos virta on vähissä. Kun akku on varmasti kunnossa niin tarkista latausjännite varmistaaksesi jännitteensäätimen ja latauskäämin toiminnan.
Starttinappi saattaa myös olla tiensä päässä (ei kauhean yleistä mutta olen muutaman vaihtanut/korjannut) yleensä kylläkin aiheuttaa valojen "kuolemisen".
Bensapumppu on myös yksi mahdollinen vikakohde mutta jälleen ei niinkään yleinen, kun akku on kunnossa kuuntele että surisee terhakkaasti kun laitat virrat päälle, paineen voi myös mitata jos pumpun kunto epäilyttää.
Yksi yleinen sähkövika on se että tankin alla/moottorin ja vaihteiston päällä olevat kumihupuilla suojatut liitinrykelmät hapettuvat (kumihupun isompi suu on ylöspäin eikä sade/pesuvesi pääse pois.
Älä korjaa ehjää....
Mittarinvalot paloivat välillä hinmeämmin, lopulta kokonaan hyytyen. Koneessa oli normaalin oloiset puristukset.
Pitää alottaa akun tarkastamisella/vaihtamisella ja noiden liitiinten läpi käymisellä, vaikkutti aika hapettuneilta. Siltä varalta ettei se tepsi, kun huomenna pitäisi pyörä saada huoltoon niin mikähän olisi paras keino? Taitaa olla aika temppu saada tota pakettiautoon tai peräkärryyn.
Kiitos kaikille avusta!
Ohjeita vianetsintään: http://www.moottoripyora.org/keskust...%C3%A4n-lataus
Niin ja toimivalla täyteen ladatulla akulla saat varmaan ajettua ainakin jonkun matkaa, valot pois ja työntämällä käyntiin.
Honda CBR 1100 XX -99
1100xx yksityyppivika on rikki menevä jännitteensäädin siellä penkin alla sivulla. Se kun menee niin ei lataa ja akku tyhjenee. Lataa akku ja kokeile toimikko normaalisti, jos niin uusi jännitteensäädin tilaukseen.
Olen kyllä ymmärtänyt että blackbirdissä tuo ei olisi tyyppivikana vaikka se toisinaan voikin hajota? Muissa CBR pyörissä se on kyllä suorastaan kulutusosa.
Mutta niin, itsekin pääsin tosiaan työntöhommiin kun Motonetin Euroglobe akku oli hyytynyt.
-Ensimmäisellä työntökerralla olin tyhmä ja kytkin valot heti kun sain koneen käymään => sammui siihen paikkaan.
-Toisen työnnön jälkeen pidinkin sitten koneen käynnissä ja vasta 10min jälkeen uskalsin laittaa valot.
-1.5h ajoa ja kahvitauko, uudestaan työntämään
Noh akkuhan se vaan paska oli ja motonetin Euroglobeilla on hieno puolen vuoden takuu! Olin ostanut uuden akun siis tasan vuosi sitten.
Kävin kuitenkin kysymässä motonetissä asiaa. Ensimmäinen asiakaspalvelija ei tiennyt ja kysyi toiselta; puoli vuotta. Olin "yllättynyt" ja kertasin kuinka akkua on pidetty koko vuosi lämpimässä ja tyhjäksikään sitä en ollut päästänyt kertaakaan. Lisäksi osoitin hieman mieltä kun tuosta puolen vuoden takuusta ei ole mitään mainintaa verkkosivuilla eikä tainnut olla hyllynpäädyssäkään. Myöskään heidän intranetistä ei moista löytynyt joten lähdimme metsästämään mustaa valkoisella.
Asiakaspalvelija vei minut sitten varaosapuolelle yhden tyypin juttusille ja jatkoimme nyt hänen kanssaan. Kertoi että ovat itsekin ihmetelleet miksi Euroglobella / maahantuojalla on vain puolen vuoden takuu ja että monella tuo akku hyytyy ensimmäisessä talvisäilytyksessä juuri siksi että päästetään tyhjäksi tai/ja pakastumaan. (edellisen pyörän akku kesti pakkasissa monta vuotta...)
Noh uudestaan selittelyjä siitä että ei nämä nyt alle vuodessa saisi hajota jne.
Sitten tämä varaosapuolen asiakaspalvelija vain totesi että jos akku on tosiaan vuoden sisään ostettu niin hän voi "tämän kerran" antaa uuden tilalle. Loppu hyvin kaikki hyvin vaikka kyllähän tuosta mainostamattomasta ½ vuoden takuusta paska maku jää.
Viimeksi muokannut: mRkukov; 24.05.2015 klo 09:41.
XX -00
Exä: 600 CBR F3
Tyyppiviaksi itsekin tuon lukisin. Itellä kahdesta bläkkäristä menny toi osa. Mukavan oireettomastihan molemmissa vika tullut, akku vaan "sippas" kutakuinkin suoraan ajosta. Uutta kehiin, ei auttanu - päivä pari ja taas tyhjä
Noh, ite selvitin säädinvian yleisjännitemittarilla. Penkki pois, mittari kiinni, ja mopo käyntiin. Hyvin latas, jännite tyhjäkäynnillä nelisentoista voltti. Mutta... Heti kun kierrokset käytti kerran yli viidessä tonnissa, latausjännite romahti lähelle akun lepojännitettä eli vaille 13V, eikä enää noussut. Eli säädin meni polvilleen. Kun em. mittaussyklin toisti, sama tulos.
Mitä tulee noihin uusiin perinteisiin akkuihin, kandeis niitä ostaessaan huomioida, et jos niitä on varastoitu jo valmiiksi kuukausia hapot sisällä - saat uuden sijaan "käytetyn" akun. Akun elinkaari kun alkaa siitä hetkestä kun se hapotetaan. Ihmekö sitten jos noi varaston pohjimmaiset sippaa puolen vuoden todellisessa käytössä, kun saavat kaikessa rauhassa sulfatoitua kaupan varastossa esim. talven yli.
Yamaha Diversion600 -00, Kawa ZR-7S -02, Honda CBR1100XX -00, Busa -03, Fireblade 1000RR -04, Honda CBR1100XX -99, Busa -07, Busa -12, Busa -05.
”Hovikuvaaja”. Kuvia Motorg ry.:n ratapäiviltä : https://www.flickr.com/photos/holtsu/albums
Katselin motonetista aikoinaan akkua poitsun 50cc mönkkäriin ja huomasin että monessa ns redy to go akussa ei ollut edes happoja sisällä. Päätin että en nuukaile ja ostin Yuasan akun missä tuli happopatruuna mukana ja hapotin itse, tämä on kaikkein varmin keino saada tuore akku.
Noitten kanssa aikoinaan painittiin kun oli enemmän mopoja, prätkiä, mönkkäreitä, kelkkoja jne huollettavana (paljon myös takuuhuoltoja) eräitten merkkien osalta tuli oikein ohjeet kuinka akut pitää kasauksessa ja luovutushuollossa käsitellä. Akku hapotetaan, annetaan levätä korkit auki noin tunti pari ja sen jälkeen pitäisi ladata noin vuorokausi älylaturilla, tämä toimenpide lisää akun elinkaarta sieltä loppupäästä.
Oli lisäksi maininta että jos näin ei menetellä niin akun takuu raukeaa (no millähän sen sitten todistaa) kuitenkin se että ilmeisesti akut vain hapotuksen jälkeen heitetään kiinni ja suoraan ajoon oli aiheuttanut sen että akkujen takuuanomukset olivat lisääntyneet huomattavasti.
Älä korjaa ehjää....
Olen kuljettanut peräboxissa jo viisi vuotta varalla uutta jännitteensäädintä. Tympisi, jos aamuyöllä maan korvessa kulkevalla rautaperselijällä semmoinen hajoaisi.
No, eihän se silloinkaan sada, kun muistaa ottaa sateenvarjon. Sanotaan. Ja paskaa puhutaan. Sontikkakin on peräboxissa ja lauantaina Ruukin kierrokselta tullessa niin vain kaksviitosella kuuron läpi martan kanssa ajettiin.![]()
Yama80cc&100-Honda125x2/450Dohc/750-SuzyT500-KawaZ1903/1135cc
Paused '87-'05 Ex XX'99/'05-'21 Tickets '75 '84 '14
Now '14 VFR1200F
161.6mph/LPR'09
175.8mph/Halli'10&SS1000
177.1mph/Halli'11&SS1600K
167,2mph/Halli'13&SS1000
168.4mph/LPR'14&SS1600K