Mistäs sellainen näissä alkupään 690:ssä johtuu, että virrat päälle laitettaessa mittaristossa ei näykkään mitään vaan ainoastaan taustavalo syttyy?
Ja vielä tarkennukseksi, että pyörään on jo vaihdettu uudempi/paremmin tiivistetty mittaristo.
Myöhemmin uudelleen kokeiltaessa mittaristo heräsikin normaalisti henkiin ja kaikki tarvittava näkyi jälleen.
Suzuki GSX-R750 -88 -> Suzuki GSX750F -92 -> Suzuki GSX-R1100 -93 -> Suzuki TL1000R -99 -> Aprilia RSV1000R -04 -> Triumph 1050 Speed Triple -06 + Suzuki GSX-R1000 -03 (kilvetön ratalelu)-> Suzuki GSX 1300R Hayabusa -06 -> Suzuki GSX1100F -93
https://www.dropbox.com/s/bsqy76caho...422_210318.jpg
Esimakua haisteltu RU-0830 tuuskauksesta. Tuossa mitä muutaman kilsan talutin, niin ihan normaalisti vääntää alhaalta ja keskialueella. Ei ainakaan missään nimessä mitään pois keskialueelta, kun kolmosellakin keula hakee suuntaa tuppi nurin. Noilla alustan säädöillä ja minun painollani tämä ei siis keuli kolmosella tuppea rauhallisesti kiristettäessä vaan ainoastaan vähän avittamalla. Välit siis 15-45. Yläkierrostehoa ei mahtunut nyt testaamaan - se on se ainut paikka mihin tällä saattaa voimamielessä apua tulla.
Imuäänet selvästi erilaiset. Minun korvaani miellyttävämmät ja tulevat tosiaankin nyt taaempaa perseen alta. Syvempi normaali imuääni ilman sitä honotusta. Räyhempi, mutta ei melutasoltaan hiljaisempi. Tuosta melupaikasta tulee olemaan lähinnä radalla iloa.
On se hauska peli![]()
Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
Onko tietoa dynoista missä osataan säätää tuneeculla? Etelä-suomessa mielellään. Tai jos jollain on 2011 mallissa evo2 säädetyt kartat. Tällä hetkellä mennään valmiilla evo2 kartalla.
'03 Sv1000
'00 Cbr600f
'03 cbr954
'11 Wildcat500
'09 ds450
'11 690smcEvo2
'08 rc8
'11 690smcEvo2
´01 Ktm 520 exc sm & ´07 kahvikootteri
Seosten muutoshan tapahtuu tuneeculla puskemalla uusi F-kartta edellisen tilalle. Yhteydessä tapahtuu minun tietämykseni mukaan automaattisesti adaptaatioasetusten resetointi ja pyörälle tulee tehdä TPS-skaalaus ja 15min tyhjäkäyttö. En ole varma voidaanko tuo resetointi jollain konstilla jättää tekemättä. Toisaalta vaikka voitaisiinkin, niin vaikuttaako muuttunut seos joka tapauksessa muutenkin ja olisiko uusi adaptaatio tarpeen. Oletukseni voi toki olla väärä, koska kyllähän näitä dynossa säädetään. Tai sitten dynotaloja ei haittaa, että pyörän kanssa on tuollainen operaatio joka iteraation välissä (?)
Minä ajattelin sellaista dynokäyntiä, että mittaisi seoksen muutamalla kaasunasennolla ja saisi siitä suunnan mihin päin korjata mitäkin aluetta.
Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
Tuonhan voi ajossa testata ihan ilman dynoa. Tai niin itse tein viime kesänä, laajakaista mittari tankoon, kahvaan tussilla merkkejä ja gopro rintaan.
Sittenhän se on vähän huono säätää rullilla jos tosiaan vaatii tuon 15min käytön, varsinkin kun sehän tulee tehdä kylmällä moottorilla? Joku keneltä olisi säädetty tuneeculla dynossa vois vähän valottaa tätä. Tietysti joku tosi velho osais säätää sen ainakin lähelle kun on ensin ottanu yhden pohja ajon että näkee missä mennään.
Ja koska näissä voi ennakkojakin säätää niin senkin takia joku kunnon dyno sessio olis poikaa
'03 Sv1000
'00 Cbr600f
'03 cbr954
'11 Wildcat500
'09 ds450
'11 690smcEvo2
'08 rc8
'11 690smcEvo2
´01 Ktm 520 exc sm & ´07 kahvikootteri
Nyt on vähän enemmän RU-0830 testiä tullut ajettua. 15-45 väleillä pyörä vihdoin nostaa kolmosella keulaa - ei ympäri, mutta hissukseen rajoittimeen asti. Vakio imukotelolla ja evo1-kannella kolmosta täytyi avittaa. Nyt siis vain 3500rpm, kaasu rauhallisesti ympäri, kädet suorana ja niin se vain alkaa nousta. Pelkästään imuratkaisun piikkiin tämä ei välttämättä mene. En koskenut karttaan tässä vaiheessa ollenkaan, joten seossuhdekin saattoi sattumalta muuttua sopivaksi yläkierroksilta. Imuäänistä pidän yhä. Ennen honotti nenä tukossa - nyt murisee vihaisesti. Tämä hyvä.
Ensimmäistä kertaa tänään enskatakavanne kumeineen pyörässä paikallaan ja pitihän se koeponnistaa. On muuten aivan tavaton pitoero kun vaihtaa matkaenskatyyppisestä laakeanappulaisesta 17" renkaasta krossihenkiseen 18" rupeliin vähentäen vielä samalla reilusti painetta. 17" nappula siirsi kyllä maata, mutta nyt vaihtuu maisema ja nousee keula.
Enskat 2014
Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
Kyllähän siinä pitää puuhastella. Minusta tämä on kivaa tekemistä, mutta minä rakennan ilokseni takavanteenkin ensimmäistä kertaa ja auton renkaat itse. Koetan kertoa tarvitavat jutut niin jospa sen tästä ymmärtäisi ennen toimeen erehtymistä.
Työläintä oli keksiä edukas 62mm ulkomitaltaan oleva vahvikeputki imukaulan ympärille, johon imufiltteri tarttuu. Minä käytin lopulta 4e voimavirtapistoketta, josta sai sopivasti työstettyä sen muutaman sentin pätkän. Lisäksi piti ostaa vielä jotain sitkeää liimamassaa, joka kestää mielellään lämpöä ja pakkasta. Jotain sikaflexiä ostin, joka taisi olla -50C - +120C tms. Sitten vielä yksi kampikammion suodatinfiltteri jostain motonetista tai billusta.
Eli. Airbox mäkeen. Sen pohjassa on imuilma-anturi, joka pitää tosiaan uudelleensijoittaa. SAS ottaa ilmaa myöskin airoboxista, joten mikäli se on toiminnassa, niin sille pitää laittaa filtteri. Minä olen disabloinut ja blokannut SASin eli otin sen putken pois ja tukin imupuolen suoraan pumpulta - siis sieltä sivukatteen alta vasemmalta puolelta. Sitten airboxiin menee vielä yksi huohotusputki, johon sitten laitetaan tuo hankittu kampikammion suodatinfilsu. Minulla billun malli, joka on mallia "putken ympärille", joten piti siihen väliin laittaa vielä letkujatko, jotta sen sai kiristettyä kumiletkun nokkaan.
Itse imukaula on siis vakio. Se lähtee voimalla irti ilmaboksista. Osa toisaalta maksaa olikohan 13e että... Veistelin sen pinnasta pitkittäiset tukivalut puukolla. Samoin toisen "rinkulakehän", joka sijaitsee normaalisti ilmaboksin reiän sisäpuolella. Siihen sitten viistoon sahaten pätkä sitä 62mm muoviputkea ja sikalla kiinni.
Ilma-anturi voi sijaita vaikka vapaasti lähellä ilmafiltteriä. Minulla ihan nippareilla se ja kampikammiofilsu.
Sovitus on ahdas akun kanssa teki sen miten teki. Minä pistin suht tuorein liimoin filtterin paikalleen ja pääsiäiseksi penkin paikalleen puristamaan sitä. Sinne se asettui ja muotoutui. Asemoin sen vähän vinoon, että Ecun piuhat mahtuvat menemään toiselta puolen - ne pitää myös linjata uusiksi.
https://www.dropbox.com/s/bsqy76caho...422_210318.jpg
Tässä on imukaulasta kuva vahvikeputken kanssa. Tarpeettoman täydellisesti muotoiltu vahvike, mutta propsit tekijälle jaksamisesta. Minulla vähän karumpi veistos. http://i115.photobucket.com/albums/n...ps70bc5826.jpg
Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
Tai, jos ei halua/osaa/viitsi alkaa tekemään niin kipaisee marmoritiskiltä hakemassa valmiit osat. Löytyy suoraan bolt-on ilmansuodatin ja akun siirto sarja, hintaa taisi tulla useampi satanen.
Miinus näissä valmiissa paketeissa on että niiden kanssa puuttuu se tekemisen ja oivaltamisen ilo, tylsää ruuvata valmiita osia kiinni![]()
Kylätason kurapyöräilijä.
No mutta esim mulle tod näk sopivampi ratkaisu hakea valmiit osat
Nyt pitäisi vaan enää ratkaista miten tuohon jäljelle jääneeseen tyhjään kohtaan saisi tehtyä jonkinmoista säilytystilaaItse en kaipaa välttämättä virittelyn tuomaa lisäpaukkua, kun enemmänkin haluaisin saada lompakon ja työkalujen mentävän säilytystilan sinne
Tässä siis oma syy lähteä akkua siirtelemään ja evo2-filsua kiinnittelemään
![]()
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
Arvasin. Siksi mahdollisimman totuudenmukainen kerronta tuossa yllä![]()
Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
Taas kysellään tyhmiä kun tuntuu alustan säätö olevan aika vaikeaa saada mieluiseksi, olisko mitään jippoja tai muuta tietämisen arvoista mikä saattaisi helpottaa.![]()
690 smc-r 2012
Täältä löytyis ainakin sen bolt-on evo2 suodattimen. Sen lisäks tarvitset vielä akunsiirtosarjan. Eli käytännössä evo2 paketti ilman nokka ja pakoputkee.
Olisi tarve saada pieni "tankkilaukku" SMC:lle, tilavuus mieluusti n 10 litraa, mutta ei kauheasti isompi. Onko porukalla millaisia laukkuvirityksiä ollut käytössä?
KTM:ltä löytyisi suoraan laukku, mutta on tosi iso, yli 20l (kiinnitysalusta löytyy, laukku kiinnittyy siihen vetoketjulla):
http://www.motokeidas.com/shop/tuott...90-75012019100
Sitten olisi Touratechilla 4/7 litrainen, mutta mistään ei tunnu löytyvän tietoa, onko tuossa joku asennuslevy jolloin irroitus/kiinnitys olisi nopeaa ja myös ilman laukkua voisi ajaa etteivät kiinnikkeet lepattaisi:
http://shop.touratech.se/FI/Catalog/...55-1195-0.html
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
Ei ole: asennus-PDF
...
Vähän omia kokemuksia tänne myös voisi jakaa. Oma -10 SMC:tä tullut päiviteltyä hieman, koubalinkin madallusta, rallinokkaa ja karttoja. Tuon nokan vaihto onnistuu muuten kone paikallaan kun ottaa pakoputken alkukäyrän irti ja etummaisen ja alimmaisen kiinnityspultin jolloin kone pääsee nousemaan ylöspäin hiukan. Tuota vinkkiä en löytänyt mistään netistä ja kaikissa ohjeissa oli joko moottorin lasku tai poisotto vaihtoehtoina.
Tune-Ecu löytyy myös ja jos jollain on pakottavaa tarvetta latailla karttoja tai lukea esim vikakoodit PKS:ässä niin onnistuu tarvittaessa. YV:llä vaan yhteyttä.
Seuraavana projektina olisi tuplakartioisen imuputken teko jotta saisi vähän tuota keskialueen vääntöä korjattua.
tyyliin näin: http://i201.photobucket.com/albums/a...ackdiagram.jpg
Pitänee käyttää pyörä vielä dynossa, ei kenelläkään olisi muita vinkkejä kuin Samin Prätkäpaja tässä lähellä?
Vakio kunnossa takajousituksen pohjatessa svingi pääsee kevyesti osumaan bensatankin alakiinnikkeeseen, Koubalinkin kanssa osuma on varmaa vaikka jousitus ei kunnolla pohjaakkaan. Tämä tiedoksi jos pyörällä meinataan ajaa muuallakin kun tasaisilla kyläteillä, motoradan tai sorapolun hypyissä kannattaa seurata tilannetta ettei tule vahinkoa.
Kylätason kurapyöräilijä.
Itsellä toimii tankkilaukkuna
http://allrightshop.fi/tuotteet/mp/l...tank-bag-8229a
Hännän leikkasin pois tuosta ja imukuppien kohalle reiät ja siitä läpi mustekalat. Sitten mustekaloilla vaan kiinni .
Ei ole ollenkaan omaan silmään ainakaan pahannäkönen ja pysyy hyvin mukana
Kiinnityksen tuossa olisi saanut varmaan ylemmäksi, mutta oli niin pitkä mustekala et joutu vetää alas
![]()
Viimeksi muokannut: antti_p; 13.05.2014 klo 20:57.
Ducati Hypermotard 1100 09 + Honda CRF 250L Rally 18
Ktm 690 Enduro 08 Suzuki Dr-z400 02 Triumph Speed Triple 1050 05 Suzuki dr350s 94 Honda cb600f Hornet 08 Cagiva Raptor 125 06
'03 Sv1000
'00 Cbr600f
'03 cbr954
'11 Wildcat500
'09 ds450
'11 690smcEvo2
'08 rc8
'11 690smcEvo2
´01 Ktm 520 exc sm & ´07 kahvikootteri
Ei wolfmanilla olisi sopivaa?
Morjesta.
Onko kellään tietoa kuuluuko nokkaketjun kiristimen ympärille tulla o-rengas?
Ostin uuden kiristimen ja tarvittavat tiivisteet nii mukana tuli o-rengas mikä on juuri sopiva kiristimen ympärille mutta ei kyllä mäne sinne kiristimen "sylinteriin". Eli o-rengas on liian iso. Eikä siellä kyllä ollut paikallaankaan mitään o-rengasta.![]()
Kuvien mukaan kuuluisi olla o-rengas kiristimen ympärillä...
![]()
No niinhä tuo kuvassa näkkyy olova. Miksiköhän minulla ei ollut siellä sitä o-rengasta, eikä se sinne nyt kyllä halua mennäkkään.![]()
Pyörällä on ajettu nyt n 2800km ja tänään ajolenkillä mittaristo alkoi vilkkumaan, nopeusmittari, lämpömittari jne hukkaa segmenttejä ja tosiaan vilkunnasta johtuen välillä ei pysty edes nopeutta lukemaan. Pyörä on aina säilytetty lämpimässä tallissa talvet ja ajokilsatkin ovat kaikki kadulta.
Googlailin hieman ja ainakin jenkeissä tämän on todettu olevan ihan yleinenkin ongelma:
http://www.supermotojunkie.com/showt...did-you-fix-it
Pyörä on otettu käyttöön 2009, joten luonnollisesti takuutakaan ei ole enää voimassa. Onko mitään hajua mitenkä maahantuoja suhtautuu näihin? Tai jos joku on joutunut omansa rahan kanssa vaihdattamaan, niin millaisesta paukusta on kyse?
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
'03 Sv1000
'00 Cbr600f
'03 cbr954
'11 Wildcat500
'09 ds450
'11 690smcEvo2
'08 rc8
'11 690smcEvo2
´01 Ktm 520 exc sm & ´07 kahvikootteri
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
Nyt kun on vähän viilennytty ton prätkän pöllimisen ja lunariinajamisen jäljiltä eikä samanlaista tullut tilalle on tallissa aimo kasa rompetta SMC:hen. Varaosaa ja viriosaa nurkat tukossa.
Tuolta voi käydä kurkistamassa jos kiinnostaa: http://goo.gl/j8F4QI
Suzuki SV650S 2007 (Myyty)
Honda CBR600F 2003 (Myyty)
KTM 690 SMC 2008 (Varastettu)
Triumph Street Triple R 2012 (Myyty)
KTM 690 Duke 2008 (Ajossa)
Onko muuten mitään moto letka-ajelu hommia?
'03 Sv1000
'00 Cbr600f
'03 cbr954
'11 Wildcat500
'09 ds450
'11 690smcEvo2
'08 rc8
'11 690smcEvo2
´01 Ktm 520 exc sm & ´07 kahvikootteri