http://home.mobile.de/MOTOBIKETEILE#des_166067943
Tämän takia ihmettelin tota 2004 valmistusvuotta. Eikös toi kuitenkin oo FZ1?
FZ1-S abs 2008
Kawasaki ER-6F abs 2009
Suzuki SV650 2000
Eikös tuo malli ole tullut 2006 ? ja 2001-2005 tuon näköinen http://www.bikez.com/motorcycles/yamaha_fz1_2005.php
FZ1-S abs 2008
Kawasaki ER-6F abs 2009
Suzuki SV650 2000
Madalletulla pyörällä, jota ei nyt ihan varsinaisesti rata-ajoon ole tehty, ei kauhean kummasta tarvita kun belly pan/putket pyörän alta ottaa maahan. Ihan normi katuajossakin. Alastarossa on parikin mutkaa, joissa sopivalla ajolinjalla pyörä niiaa niin että ihan taatusti on madalletulla FZlla romut tontissa. -Anu- voi tarvittaessa luennoida tästä, ja paljon.
Pitää vain hyväksyä se tosiasia, että joillain pyörillä kallistusvara tulee aikaisemmin vastaan kuin toisilla. Kannattaa kuitenkin ehdottomasti pyytää kouluttajilta neuvoja oman ajoasennon parantamiseksi, ja neuvoja miten pyörää saa pidettyä pystymmässä mutkissa![]()
Yamaha R1 '06
Mitenkään osoittamatta sormella mihinkään, on totuuden nimessä pakko todeta, että
moni "ammattilainen" madaltaa asiakkaan toivomuksesta pyöriä erilaisin konstein
varsin edesvastuuttomasti.
Tarkoitan tällä lähinnä sitä, ettei tarpeeksi painokkaasti ja selkeästi tuoda
esiin mitä on edessä jousituksen joutuessa vähääkään "töihin"
Sitten ihmetellään mitä nyt.... ja pahimmassa tapauksessa noutaja tulee
paikassa, tilanteessa ja nopeudessa, jossa stanupelillä ei edes huomaa mitään erityistä.
Lähtökohtaisesti missään katupelissä jousituksessa ei ole "varoja" pudotuksiin ilman
ongelmia.
Pienimmät niistä ovat kevyet takakilven "haukkaamiset" pampperssikulmaan ja lievät
renkaiden/lokkarien kiinnilyönnit.
Katuoloissa jo kohtalainenkin vauhti isoissa heitoissa vie jousituksen äärirajoille..... joille
ei taajamanopeuksissa pääse helvetillisiin kuoppiinkaan vetämällä.
Radalla taas pito & vauhti kyykyttää pyörän normaalisäädöissä aika huolella.....
ja madallukset voi heti startissa lukea menetetyiksi senteiksi.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Omasta muokkasin penkin n5cm matalemmaksi,alkuperäinen pehmuste kokonaan poistettu ja lsl jalkatapit.Ei raavi maata kun kallistaa, no tosin en millään radalla ajelekkaan, mutta oppinu että kengän kärki kun ottaa mutkassa asfalttiin niin ei siitä enää kovin paljoa kestä kallistaa enempää.
Tästä tulikin mieleen, että pyörä on tällä hetkellä vakio alustan säädöillä joka varmasti hyvä katuajossa 65 kg kuskille. Käsittääkseni pyörässä on takana säätöjä ja edessä vähän enemmän säätöjä joilla tuota saisi rata-ajoa silmällä pitäen kireämmäksi jousitusta (ei niiaa niin paljon)
Viimeksi muokannut: sbanc; 11.08.2012 klo 19:40.
FZ1-S abs 2008
Kawasaki ER-6F abs 2009
Suzuki SV650 2000
Toki se aina "hieman riippuu".
On kuitenkin muutama ohittamaton lainalaisuus:
"Romut tonttiin"..... Eli joku/jotkut osat pamahtaa asvalttiin.
Tämähän on hyvin pyöräkohtainen tilanne, mutta ei tarvitse olla lähtökohtaisesti kyse
mistään HD... (siis heavy duty) kivilanasta, niin jousituksen ollessa äärirajoilla,
pärähtää kyntösessiot käyntiin vaihtelevin tuloksin ja seurauksin.
Lyö pelin pystyyn kesken kallistuksen... tai vie pidon..... parhaassa lykyssä väärälle kaistalle
Scanian keulaan.
"Rengas/lokkari lyö juntturaan"..... eli jousi/iskari pelittää kyllä normaalisti, mutta
pyörältä loppuu liikerata/tila kesken.
Tähän tullaan varsin äkkiä monessa pelissä, esim. nostettaessa etuputkia yli "normaalin säätöalueen"
etukolmioissa. Jousituksen pohjatessa normaalin liikeratansa puitteissa, esim. lokkari pamahtaa
syylariin... tms. jumittaen jopa ohjauksen hetkeksi.
Kunnon kyykkäyksessä tulee vielä jännäkakkakertoimeen kunnon lisä kun lokkari haukkaa
vääntyessään/painuessaan kiinni renkaaseen..... ja saattaa tiukka jarru mennä hieman lukon puolelle.
Takapäässä taas vastaavasti "sopivasti" tyrkyllä oleva kilpi/teline haukkaa "yli" siihen legendaariseen
pampperskulmaan..... kun jousi/iskarikomponetti pohjaa..... ja takapäätä on pudotettu esim.
linkustoja muuttamalla. Yleensä vaan tahtoo käydä niin, että ajatus ei kulje ihan "loppuun saakka"
kun linkkuja lähdetään muuttelemaan "omin päin".
Takanahan haukkaustilanteessa on yleensä veto päällä edes jonkin verran, joten aika huonoa
munkkia pukkaa jos siitä kehittyy katastrofia.
Parhaassa tapauksessa lottoaa kaikki hazardit samanaikaisesti.
Kannattaa myös pitää kirkkaana mielessä tuo aiemmin mainittu:
Nopeuden noustessa (vaikka suoralla motarilla) jousitus "pehmenee" potenssiin.
Jo varsin rauhallisetkin "heijaripaikat" saa vakiojousituksen kontalleen.
Tokihan "pudotetun" pyörän jousitusta viimeisilleen tiukkaamalla saadaan tilannetta
hieman helpotettua...... mutta onko sitten kiva-kiva-kiva kuskata 95% ajosuoritteesta
kivireen tuntuista siviipeliä pitkin teitä ???? Ei muuten ole.
Pointti on nyt siinä, että "kantsii oikeesti vähän funtsii"...... ensin.....
ja ehkä käyttää muut konstit loppuun ennen jousitukseen enempää puuttumista.
Viimeksi muokannut: Bone; 12.08.2012 klo 14:54.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Tuli kesäkuussa ostettua -06 fazerin. Siinä oli paikallaan micronin semmoinen töpö-putki jonka pohjassa luki "only for off-road use". Pari viikkoa siitä niin sain laitettua paikoilleen leo vincen gp pron. Töppö sekin mutta onpa jonkinmoiset e-hyväksynnät.
Perjantaina käytiin etelän reissun yhteydessä säädättämässä pyörän penkissä. Olipa mukava muutos aikaisempaan. Tehokäyrä on nyt lineaarinen ja sen tuntee.. 1500km:n viikonlopun jälkeen himottaisi vielä käydä parit ohitukset tekemässä![]()
Tuohan tuossa asian ytimenä onkin.
Tuolla liikkuu pilvin pimein eri konstein jousituksen osalta madallettuja
siviilipelejä, joissa muhii kunnon katastrofin ainekset kun sikseen sattuu.
Ei hyödytä, eikä ole pienintäkään tarkoitusta mollailla kenenkään.... ei edes
itäisten maiden tietäjien hienoja "oivalluksia" madallusten suhteen.
Valitettava fakta vaan on, että perinteinen ongelma..... yhteen pisteeseen tuijottaminen.....
toimii musertavalla tavalla myös tässä madallusaiheessa.
Tähän astihan ei ei ole edes sivuttu sitä, miten mopon perusgeometria ja balanssi lähes
poikkeuksetta saadaan tuhottua...... sekin mikä varsinkin budjettiperiaatteella tuotetuissa
pyörämalleissa nyt onkaan. Näistä kun kaiken lisäksi tahtoo uupua lähes kaikki
perussäädöt esijännityksen säätöä lukuunottamatta.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Totta siksi lähdinkin täältä foorumilta kyselemään. Omaan insinööri mieleen kun tuntuu, että muuttujia on liikaa jolloin ei ihan summittain kannata lähteä rönsyilemään. Mitä budjettiluokan pyöriin tulee nimenomaan ER6 -> FZ1 vaihdokselle lähdin lähtökohtaisesti hakemaan tilannetta jossa osien ja pyörän suhteen ollaan taas piirun verran paremmassa tilanteessa unohtamatta ettei kyseessä ole vielä mikään rata-ajoon suunniteltu pyörä. Joskin toivon, että tuosta saisi kivan kompromissin sekä radalle, että liikenteeseen.
FZ1-S abs 2008
Kawasaki ER-6F abs 2009
Suzuki SV650 2000
Laadukkaita jousituskomponentteja, "sopivia" öljyjä ja säännöllinen "oikean vieteriukkelin"
tekemä huolto..... Ei siinä oikein muu auta. Sitten vielä tuhti rupeama omaehtoista
säätöjen hakua eri olosuhteissa, jotta päästään lähemmäs asian ydintä.
Huippuluokan osienkin suhteen on pääosin se tilanne, että huoltovälit jäävät
moninkertaisiksi tarvittavista.
Hyvillä ja huolletuilla osilla "toiminta-alue" on huiman laaja verrattuna ihan budjettikamoihin,
mutta edelleen...... kun niitä säätöjäkin sitten on, niitä ihan oikeasti joutuu myös käyttämään
jos haluaa mukavaa/hyvää kyytiä erilaisissa oloissa. Se on vaan uskottava, että "matka
maitokauppaan" muutaman korttelin päähän huutaa ihan eri naksuja kuin esim. hetken mielijohteesta
hyvällä fiiliksellä vetästy tikkari +++ mutkatielenkki...... ratahommista nyt puhumattakaan.
Tämäkin tahtoo usein unohtua..... vielä siinäkin vaiheessa kun on sijoitettu
kohtuullinen nippu valuuttaa laadukkaisiin osiin.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Noniin, ja sitten yleinen jousitus/madallus keskustelu muualla, tämä ketju edelleen pyhitetty FZ1-keskustelulle.
Yamaha R1 '06
Ihan OK.
Mutta vakavasti puhuen....
Onko noissa edellisissä jotain, mikä ei liity ihan yhtä hyvin ko. merkkiin ja ja malliin.....
kuin muihinkin vastaavilla ratkaisuilla kulkeviin mopoihin ?
Muuttuuko faktat muuksi tai tähän "hyväksyttäviksi" jos lisätään tekstiin sinne tänne FZ1 ?
Se on muuten 190/50-17 rengas yhtä pyöreä ja musta Fasun alla kuin useimmissa muissakin.
Jos taas rengas on ongelma Fasun alla..... samat syyt ja seuraukset toimii varsin usein muissakin.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Mitään mistään tiedä, mutta tosta rinkulasta tuli mieleen että kun vaihdoin 190/55 profiiliin tosta Vakio? 50 niin kallistukset ei mene nyt edes renkaan "kantille" kun jo tapit viistää maata.
Voiko olla noin suuri vaikutus profiilin muuttamisella en tiedä eikä edes kiinnosta.Mahtaako olla huono juttu esim. pidon tms kannalta?
;0) *FZ1 Nude
Tarkennan vielä alkuperäistä keskustelunavausta eli tulin kyselemään FZ1 keskustelun alta näitä asioita, koska tällöin uskoin, että voisin saada tietoa mitkä ovat ne asiat jotka madalluksen tuomista "uhkakuvista" todennäköisesti realisoituvat ja mitkä taas eivät kyseisen mallin tilanteessa. Jollain saattaa olla jopa kantapään kautta opittua tietoa asiasta.
Mietin jo tuossa, että olisin faktisesti kaatanut pyörän (FZ1) kyljelleen niin, että renkaat vielä maassa ja tutkinut näin mitkä asiat siellä ensimmäisenä ottavat kiinni (tällä hetkellä tapit, mutta mitä jos tappeja siirtää?). Keskustelun myötä kuitenkin tajusin, että olen unohtanut täysin jousituksen joka muuttaa pyörän (FZ1) tilannetta tuohon staattiseen testiini/pohdintaan verrattuna (kuin katsoisi 3D kuvaa 2D:nä).
FZ1-S abs 2008
Kawasaki ER-6F abs 2009
Suzuki SV650 2000
Itsellä fz1-n -08. Pyörään vaihdettu acran slipari, tietääkseni muuta ei tehty tekniikalle. Pyörä paukkuu moottorijarrulla paljon. Mistä tämä johtuu ja onko siitä jotain haittaa, jos on millä tämän saisi loppumaan, penkittämällä ja säätämisellä?
Mietinnässä on ollut hankkia powercommander ja käyttää pyörä penkissä säädettävänä muutenkin.
Onko kokemuksia noista hengittävämmistä ilmanputsareista, hyötyä vai vai haittaa ja siis jos sellaisen vaihtaisin niin tottakai se kiinni olisi silloin säätötilanteessa?
Onkos kokemuksia rapid biken käytöstä fz1:ssä?
Ensimmäisellä sivulla on käyty läpi nuo fz1:n suositut viritykset. PC ja kn-filtteri ja slipari on niitä perusjuttuja melkeimpä pyörään kuin pyörään. Tehoilmansuodattimet on yleensä pestäviä niin niitä ei tarvitse vaihtaa joka huollon yhteydessä, joten mahdollisen tehonlisäyksen lisäksi se on aika järkevä hankinta.
Ekassa viestissä mainittu AIS blokkaus pitäisi auttaa paukkumiseen. Se on minullakin edessä tässä talvella. Kaikki muutokset mitä suunnittelit kannattaa tehdä kerralla ennen vientiä säätöön ja penkitykseen.
Olisko kellään joutilaana FZ1-S:n alkuperäistä vaimenninta ja niitä servon kaapeleita? Ostaisin pois kuleksimasta, jos hinnasta sovitaan. Laita YV:tä.
Katoppa joo sitä ei saanutkaan tähän ketjuun omaa pyöräänsä mainostaa ja syitä kertoa miksi se on myynnissä, kun oli poistettu.Tieten eihän se liity fz1 keskusteluihin kaikkien mielestä...
Eipä siinä mitään on se toki tuolla myynti puolellakin, ajattelin vaan että tätä kautta tavoittaa vielä paremmin asiasta kiinnostuneet, tuolla myynti puolella kun ilmoitukset hukkuu melkeen saman tien näin syksyllä.
Tiukaksi silti on moderointi tässäkin ketjussa sitten mennyt.
Sori offtopikki vuodatus
Laitetaan nyt asiaa sitten niin ei tämä poistu
Kukaan laittanu -1etupiikin lisäksi +2takapiikkiä?
Huutaako se hinaajan lailla jo noilla väleillä?
Minkäs oloinen on tuo Stormillakin myynnissä oleva mra racing pleksi puolikatteelliseen malliin? Löytyykö kellään kuvaa sivustapäin jotta näkisi hiukan profiilia?
R1 2008 vaihtui 2008 FZ1 N:n, jossa Akran slipari ja -1 penempi eturatas. Kysymys jollekin ketä on vaihtanut pienemmän eturattaan ja päässyt vertailemaan alkuperäistä vastaan, onko mittarivirhe noussut jompaan kumpaan suuntaan, entä kulutus?
tomtom
Jossain vanhassa jutussa oli se korjauskerroin. Speedoheelerin joutuu laittamaan, jos haluaa mittarin näyttävän oikein. On se heitto huomattava. Ajele vaan korjaamattomana, niin ei ehkä tuu sakkoja niin helposti
Kulutus on ihan kahvasta kiinni.
KTM Duke 790 -19 ex:Suzuki GSX1300R -08,Suzuki GSX-R 750 K9 ,Triumph 675 Daytona -07,BMW G 650 Xmoto -07,Yamaha FZ1-N -06,Yamaha FZR 1000 -96(piikkinä 70-luvun 125cc Harley-Davidson)
Oisko ollut jotain 11% ???
Lisäys: Siis alkuperäinen mittarivirhe + yhden hampaan vähennys eturattaassa.
Huono tie, parempi mieli