Siinä kolmosmutkassa on ollut pomppu ajolinjan sivussa, muistaakseni siihen ajaa jos taittaa liian aikaisin. Itsekin olen kokeillut siinä takarenkaan heiluntaa. Siihenkin kyllä tottuu kun tulee kokemusta.
Jos ajat 1:38 aikoja oot kyllä keskiryhmän sakkia. Tossa vauhdissa vika (tai siis kehityskohde) voi olla vaikka missä, eli suosittelisin kerään kierroksia ja kuunteleen kommentteja. Ajolinjoista on aina hyvä aloittaa (ja jatkaa).
Yamaha XJ 600 - Suzuki GSX-R 1000 K7 - Triumph Daytona 675 - Triumph Street Triple 765
Ainakin viime kaudella aika iso osa Nordic Superbiken kuskeista ajoi tuosta montusta läpi takapää vatkaten. Sen kiersi muistaakseni vain Kallio, Erkka ja Wehnä. Se monttu on siinä ajolinjalla asfalttipaikkauksen rajalla. Sen kiertää helpoiten jos jättää apexin tarpeeksi myöhäiseksi, eli käy sisällä melkein sisäkanttarin loppuessa. Samalla pääsee ampumaan mutkasta aika vauhdilla pihalle kun pyörä on jo pystyssä avatessa.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Mitäs tuolla Botniarinin radalla oikeen tapahtuu? Ajetaanko sitä ensi vuonna ollenkaan, jos ajetaan, niin onko se täysin erilainen?
Botnian kotisivut http://www.botniaring.com/ yrittää pitää asiansa esillä.
Vanha&kädetön(mies)='tyttöjen' pyörä.
Ei osaa/uskalla. Oppisi edes vähän ajamaan!
Tauko 16/17.
Nyt toi mopo on oma ja uusi yritys ;)
Ihan ok 2018 ja 2019.
1.37.7 jäi parhaaks. Tosin koko päivän aikana pääsin ajamaan vapaasti viimeisen setin viimeiset neljä kierrosta.
Linkitän tähän sitten kuvia, niin voi sitä ajoasentoo kattoo. Kunhan ne nyt eka tulee nettiin.
Tuli noi sladit taas tutuiks, kun kahvilanmutkassa avasin kakkosella vähä turhan aikasi, nyt ei tosin enää yhtää syke noussu. Se oli vaa hienoo
Ajoin ekan setin hitaassa ja pyysin ja pääsinkin keskinopeeseen sen jälkeen.
Seuraavaks pistetäänki mopo kärryyn ja nokka kohti kemoraa. Siellä sitten Relanderin oppiin.
Viimeksi muokannut: Cat; 20.06.2012 klo 23:18.
Tällä kertaa ei päästy kameraan mutkassa.
Tuo ainoa kuva meikäläisestä. http://kamerankantajan.kuvat.fi/#/ku...2/IMG_8120.jpg
Kemora tuli korkattua, ja ajaksi jäi 1.26,6
Mulle nuo hitaat vasen oikea kaarrokset kyllä tuottaa harmaita hiuksia, ei oikeen löydy luottoa. Kokoajan tuntuu, että kohta ollaan nurin. Yks pelko tosin on, että kaadan kilpipyörän. Crashpadit tulee huomenna.
Tuli myös opittua ne oikeat ajolinjat tuolle radalle, pieni tuntuma saatiin jo. Vähän jäi kaiveleen toi aika, ens kerralla otetaan väh.2sek pois. Alastaron pistän ens viikolla myös 1.36 alkuiseksi. Jos kuivaa.
1-osainen nahkapuku tuli hankittua ja on kyllä niin eri planeetalta kun olla ja voi vrt. vanhat goret.
btw, miksei tuolla Räyskälässä ole ikinä ratapäiviä?
Viimeksi muokannut: Cat; 27.06.2012 klo 23:26.
Aika hyvin, jos olet oppinut oikeat ajolinjat ekalla kerralla. Itse olen Kemoraa kiertänyt ehkä 200 kierrosta ja nyt alkaa olemaan alustava haju, että missä reunassa rataa milloinkin pitäisi olla.Eli ne linjat tulee sulla vielä muuttumaan aika paljon kun otat tuosta ajasta sen 10-15 sekuntia pois.
Pääasiallinen käyttötarkoitus tuolla alueelle on toimia lentokenttänä ja ilmailuharrastajat eivät ilmeisesti halua väistellä moottoripyöriä laskeutumisen aikana. Kisaviikonloppuinakin (järjestetään kerran vuodessa) ilmaliikenne loppuu vasta ihan viime tingassa.
Edit. Kehitys on kyllä ollut sulla nopeeta. Nyt alkaa olemaan ne hetket, kun on hyvä miettiä omaa ajamista ja mahdollisia "vaarallisia" virheitä, ettei tule turhia kaatoja.
Superbike #7
Hieman kyllä houkuttelisi mennä Ahvenistolle kokeilemaan 16.7, että miltä se radalla ajaminen tuntuisi näin ensikertalaisena ja vain kahden vuoden ajokokemuksella varustettuna. Pyöräkin kuitenkin on sellainen mikä mutkista kovasti tykkääJotenkin vain aina hieman jännittää tälläistä aivan uutta asiaa lähteä kokeilemaan.
Kuinka ajoissa nuo maksut yleensä täytyy suorittaa, kun en vielä ihan varma ole miten aikataulut tuon päivän osalta menee?
Toivottavasti siellä olisi joku muukin ensikertalainen mukana, että en ainoana olisi![]()
-Vauhti korjaa virheet ja voima tekniikan, vai miten se meni?-
Aprilia RSV Mille R -02
Ilman muuta kannattaa mennä kokeilemaan. Jokainen on joskus ollut ensikertaa radalla, ja useimmat meistä on jäänyt puuhaan pahasti koukkuun.
Kannattaa tosiaan mennä johkiin MP-ratapäiville, sillä vapailla vuoroilla voi olla yhtaikaa monen tason kuskia radalla autolla tai mopolla. MP-ratapäivillä on yleensä hitaat ja nopeat erikseen, ja hitaissa on varmasti muitakin ensikertalaisia. Ja MP-kerhojen ratapäiviltä saa aina kokeneemmilta kysyttäessä apuja ja vinkkejä.
Eikä se Ahvenisto niin pelottava rata ole, kunhan pitää järjen mukana. Toki turvallisempiakin ratoja suomesta löytyy.
-tuomas-
<p>1986 Honda Z50J, 1975 Honda CB125, 1977 Honda CB750K, 2007 Honda CBR1000RR</p>
Jep, itse olen saanut todella hyviä neuvoja opettajilta. Antaa kyllä varmuutta normiajoonkin.
Tuo Ahvenisto on mun mielestä hyvä paikka harjoitteluun, koska se on tuollainen "syherö"; vaihtelevat ja jopa yllättävät mutkat. Siellä kun uskaltaa luottaa renkaisiin ja kaataa pyörän kunnolla mutkiin niin sujuu huomattavasti paremmin myös maanteillä.
Olen itse normi touringkuski ja uskon, että noissa koulutuksissa opin kyllä päivässä enemmän kuin olisin itsekseni oppinut koskaan...
T7
Varmasti kyllä olisi hyötyä opetuksesta ja siitä, että näkisi, miten muut ajaa.
Itsellä on tällä hetkellä renkaina Metzelerin jotkut todennäköisesti enemmän touring -ajoon tarkoituetut renkaat. Uskaltaako noilla radalle lähteä? Tuskin nyt ihan polvi maassa, viimeisiä pitoja haetaan ensimmäisellä kerralla
Varusteetkin olisi radalle menoa varten jo valmiina.
Vaikka asia onkin ihan eri, mutta kymmeniä kertoja kartingradoilla ajaneena, voi sanoa, että onhan siellä radalla hienoa ajaa niilläkin vehkeillä. Itsellä on myös taipumus oppia ajolinjat kuitenkin suhteellisen nopeasti. Kartingissa ärsytti se, että juuri kun alkaa oppimaan rataa, niin ajo-aikakin jo loppuu. Ratapäivillä varmasti ehtisi kiertää rataa kunnolla![]()
-Vauhti korjaa virheet ja voima tekniikan, vai miten se meni?-
Aprilia RSV Mille R -02
Jos kadulla pysyy pystyssä noilla renkailla, niin sitten pysyy radallakin näissä koulutusryhmissä.
Enemmän tämä koulutus opettaa normaalia mutka-ajoa kuin suoranaisesti rata-ajoa. Mutta kuitenkin niitä tärkeitä perusteita joiden päälle se todellinen rata-ajo on hyvä rakentaa. Minusta jos nuo perusteet jättää opettelematta, niin riski kaatumiseen lisääntyy selvästi, kun vauhdit radalla kasvaa.
xxx
Noniin, sitä olis puolentunnin päästä lähtö Jurvan Botniaringille, ja kokeilemaan tälle kesää miltä se rata-ajo tuntuu. Kelin pitäisi ainakin olla hyvä!
Voin tänne kirjottaa kokemuksista, jahka pystyn![]()
Zx-6r 636 -02 kawagreen * *--->
Z750S -05 ---->
Yamaha R6 -04/05
Mukavastihan Jurvassa ajot meni, ja porukkaakin tuntu olevan radalla ihan kivasti. Oli Racechrono vanhassa samsung galaxy ässässä, mutta ei oikein toiminut kunnolla kun ei saanut aina mitattua kierroksia. En tiedä johtuko siitä kun ei ollut sim-korttia paikalla. Sen mukaan paras oli 1.32,82 tiedä sitten miten piti paikkansa,mutta hauskaa oli!Ostoslistalle menee kyllä teräspunosletkut jarruihin, meinas jarrut nimittäin pehmetä aikalailla.
Zx-6r 636 -02 kawagreen * *--->
Z750S -05 ---->
Yamaha R6 -04/05
Juu, varmaan aivan liikaa jarrulla makaankin, mutta noitten kanssa on ollu brobleemaa jo ihan kadullakin, joten tarkotus kyllä vaihtaa teräsletkuihin. Saanpahan ainaki mielenrauhan jossen muutaTuo 1.32 aika varmaan tulikin sellasella "rennolla" kierroksella. Aikamoista hakemista oli ajaminen kyllä, aivan liian aikasin tulee jarruteltua ja liikaa, ja ajolinjatkin varmaan sitä sun tätä. Sattu tuolla olemaan joku kamerankin kanssa räpsimässä kuvia niin niistä näki miten ajoasentokin oli turhan pysty. Mutta aina sitä kehittyy eteenpäin. Pitää seuraavaks pyytää jotakuta enemmän ajanutta ajamaan edellä esim. vaikka noin 1.35 aikoja niin huomaa millasella ajolla niin pääsee, ja voi muutakin oppia imeytyä. Seuraavaksi laitan tavoitteeksi paremman ajoasennon omaksumisen. Eikä varmaan kunnollisen nahkapuvun hankkiminenkaan huono asia olis, vähän kammoksuttaa noissa tixtexeissä päästellä
![]()
Viesti saattaa olla lukijasta riippuen joko sekava tai erittäin sekava, pahoittelut siitä. Syytän höyryvoimalla toimivaa läppäriä..
Zx-6r 636 -02 kawagreen * *--->
Z750S -05 ---->
Yamaha R6 -04/05
Kolmas kerta Alastarossa ja aika parani 2,1s ollen nyt 1.35,6.
Nyt tuntuu, että katsekontaktin käyttö on opittu. Jessus, nuo mutkathan menee itestään, kun katsoo sinne missä on 3s päästä eikä toljota enää siihen eteen.
Nitrous aiemmin arveli, että tulen suoralla kovaa ja esim. ekaan mutkaan teen kammojarrutuksen. Oikeassa olit. Tänään aloinkin sitten himmaileen aikasemmin, enkä jarruttanut niin voimakkaasti ja paljon paremmin meni.
Edelleen isoimmaiksi ongelmakseni koen Lemminkäisen ja siitä seuraava oikea. Ajelin jonkun kaverin perässä viitisen kierrosta, joka ajoi 1.39 aikoja ja aina lemminkäisessä ja seuraavassa oikeassa se pääsi hitusen ottaan kaulaa.
E: Tuohon jarruasiaan vielä..
Kun nyt kokeilin sellasta, että kun tulin esim. palmasiin niin tein ensin voimakkaan jarrutuksen ja aloin hölläämään jarrua sitä mukaa kun käännös lähestyi. Viime kerralla taas painoin jarrua kovemmin mitä lähemmäksi mutka tuli. Tää tän päiväinen tekniikka tuntui paremmalta. Onko toi ihan väärä tyyli, joka kannattaa lopettaa heti alkuun, vai onko ihan kuskikohtaista tuollanen?
Viimeksi muokannut: Cat; 04.07.2012 klo 23:00.
Rengaslämppäreiden tarpeesta ratailun ensimetreillä tuntuu olevan kaikenlaista mielipidettä, toisten mielestä myös tavalliset katukiekot kannattaa paistaa jonnekin 60-80c välille, kun taas toisten mielestä moinen homma on turhaa ainakin hitaassa ryhmässä / keski-nopean hitaammille kuskeille.
Saavutetaanko näissä ryhmissä etua renkaan lämmittämisestä? Ajatustasollahan toki kiekko on heti lähdöstä lämmin, eikä paria ekaa kierrosta tarvitse niitä lämmittää, mutta kylmeneekö tuollainen katukiekko sitten hitaammassa köröttelyssä kuitenkin sille tasolle, ettei lämmityksestä ole ollut mitään hyötyä?
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
Jos käytät keskiryhmässä seosrenkaita niin lämppärit ehdottomasti.Jos taas ajat hitaassa, aivan sama mitkä mustat ja pyöreät on alla. Katurenkaaseen ei mun mielestä missään nimessä lämppäriä, pois lukien Metukan K3 ja Pirellin supercorsa sp. Muut katurenkaat muuttuvat kuumetessaan muutenkin vaarallisen liukkaiksi.
Katana-85 ,Blade-96, R1-2001,R1-2005,10r-06, Ratalelu zx-6r,GSXR 1000 K4 ratalaite , Triumph T595 ,Superbike zx10r -04,Triumph Daytona 675, Kawasaki zx6r 2011 kilpuri
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
Aikoinaan kun oli sekä katu- että seosrenkaat katupyörään, niin joskus kokeilin lämmittää katurenkaita (Rosso Corsa). Mitään hyötyä tai haittaa en huomannut, paitsi että paineet sai nopeammin kohdalleen. Tosin katurenkaissa käytin lähes lämppäreiden minimilämpötilaa. Sen huomasi, että lämppäreillä katurenkaista voi ruveta öljy pukkaamaan pintaan (eli pinnan väri muuttuu). Aina oli väri lähtenyt kun radalta tulin, eli eipä tuostakaan haittaa jäänyt.
Itse en omien kokemusteni perusteella siis kokenut ainakaan mitään hyötyä lämmittämisestä. Sitä mahdollista pientä pitoeroa setin alussa kun ei käytännössä tule ulosmitattua. Jos hitaissa vauhdeissa lähtee "revittelemään" heti setin alussa, saatetaan olla pihalla muustakin syystä kuin kylmien renkaiden vuoksi...
Yamaha XJ 600 - Suzuki GSX-R 1000 K7 - Triumph Daytona 675 - Triumph Street Triple 765
Varmaan sun vauhdeissa on hyvä ottaa aikainen ja rauhallinen jarru ja höllätä ennen mutkaa ja ajaa mutka läpi kaasulla. Sit kun kierrosajat rupee oleen reilusti alle tuon 1:35:n kannattanee aloitella hitaissa mutkissa ajamaan jarrulla mutkaan sisään: eli ensin täysi jarrutus ja siitä pikkuhiljaa löysää jarrua kohti mutkan keskipistettä jolloin mennäänkin jo kaasulle. Eli minimoida aika jolloin ei olla kaasulla eikä jarrulla.. Nopeat mutkat kannattaa ajaa siten, että jarrulla vauhti sopivaksi ja ennen mutkaa mennä takaisin kaasulle ja ajaa mutka veto päällä läpi. Siitä sit vaan hieroa itselle mieluisa ja sopiva (=nopein) ajotyyli!
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha