Sivu: 4 / 8:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 23456 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 91:stä 120:een 213:sta
  1. #91
    Lainaa Cat kirjoitti Katso viesti
    No omasta mielestäni nimenomaan mutkista ulostulo sujuu hyvin, tasaisella kaasulla. Kolmosvaihde oli pesässä kun lähti. Ei se nyt paljoa irronnut, mutta sen verran että päätin olevan paras aika lähteä kotiin. Rupes suoraansanottuna pelottamaan ajaa.
    Siinä kolmosmutkassa on ollut pomppu ajolinjan sivussa, muistaakseni siihen ajaa jos taittaa liian aikaisin. Itsekin olen kokeillut siinä takarenkaan heiluntaa. Siihenkin kyllä tottuu kun tulee kokemusta.

    Jos ajat 1:38 aikoja oot kyllä keskiryhmän sakkia. Tossa vauhdissa vika (tai siis kehityskohde) voi olla vaikka missä, eli suosittelisin kerään kierroksia ja kuunteleen kommentteja. Ajolinjoista on aina hyvä aloittaa (ja jatkaa).
    Yamaha XJ 600 - Suzuki GSX-R 1000 K7 - Triumph Daytona 675 - Triumph Street Triple 765
  2. #92
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa oukkis kirjoitti Katso viesti
    Siinä kolmosmutkassa on ollut pomppu ajolinjan sivussa, muistaakseni siihen ajaa jos taittaa liian aikaisin. Itsekin olen kokeillut siinä takarenkaan heiluntaa. Siihenkin kyllä tottuu kun tulee kokemusta.
    Se on itseasiassa suoraan ajolinjalla jos ajaa "perinteistä" linjaa. SB-ukot taitaa ajaa nykysellään ton hyppyrin sisäpuolelta, mutta ei ton noissa kierrosajoissa pitäs vielä olla kovin iso ongelma.
    Superbike #7
  3. #93
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Se on itseasiassa suoraan ajolinjalla jos ajaa "perinteistä" linjaa. SB-ukot taitaa ajaa nykysellään ton hyppyrin sisäpuolelta, mutta ei ton noissa kierrosajoissa pitäs vielä olla kovin iso ongelma.
    Ainakin viime kaudella aika iso osa Nordic Superbiken kuskeista ajoi tuosta montusta läpi takapää vatkaten. Sen kiersi muistaakseni vain Kallio, Erkka ja Wehnä. Se monttu on siinä ajolinjalla asfalttipaikkauksen rajalla. Sen kiertää helpoiten jos jättää apexin tarpeeksi myöhäiseksi, eli käy sisällä melkein sisäkanttarin loppuessa. Samalla pääsee ampumaan mutkasta aika vauhdilla pihalle kun pyörä on jo pystyssä avatessa.
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
  4. #94
    Mitäs tuolla Botniarinin radalla oikeen tapahtuu? Ajetaanko sitä ensi vuonna ollenkaan, jos ajetaan, niin onko se täysin erilainen?
  5. #95
    Botnian kotisivut http://www.botniaring.com/ yrittää pitää asiansa esillä.
    Vanha&kädetön(mies)='tyttöjen' pyörä.
    Ei osaa/uskalla. Oppisi edes vähän ajamaan!
    Tauko 16/17.
    Nyt toi mopo on oma ja uusi yritys ;)
    Ihan ok 2018 ja 2019.
  6. #96
    1.37.7 jäi parhaaks. Tosin koko päivän aikana pääsin ajamaan vapaasti viimeisen setin viimeiset neljä kierrosta.

    Linkitän tähän sitten kuvia, niin voi sitä ajoasentoo kattoo. Kunhan ne nyt eka tulee nettiin.

    Tuli noi sladit taas tutuiks, kun kahvilanmutkassa avasin kakkosella vähä turhan aikasi, nyt ei tosin enää yhtää syke noussu. Se oli vaa hienoo

    Ajoin ekan setin hitaassa ja pyysin ja pääsinkin keskinopeeseen sen jälkeen.

    Seuraavaks pistetäänki mopo kärryyn ja nokka kohti kemoraa. Siellä sitten Relanderin oppiin.
    Viimeksi muokannut: Cat; 20.06.2012 klo 23:18.
  7. #97
    Lainaa Cat kirjoitti Katso viesti
    1.37.7 jäi parhaaks. Tosin koko päivän aikana pääsin ajamaan vapaasti viimeisen setin viimeiset neljä kierrosta.

    Linkitän tähän sitten kuvia, niin voi sitä ajoasentoo kattoo. Kunhan ne nyt eka tulee nettiin.

    Tuli noi sladit taas tutuiks, kun kahvilanmutkassa avasin kakkosella vähä turhan aikasi, nyt ei tosin enää yhtää syke noussu. Se oli vaa hienoo

    Ajoin ekan setin hitaassa ja pyysin ja pääsinkin keskinopeeseen sen jälkeen.

    Seuraavaks pistetäänki mopo kärryyn ja nokka kohti kemoraa. Siellä sitten Relanderin oppiin.
    Nopeaa kehitystä kyllä!

    Perhana kun tuntuu ettei oma ajo parane yhtään mihinkään :E
  8. #98
    Tällä kertaa ei päästy kameraan mutkassa.

    Tuo ainoa kuva meikäläisestä. http://kamerankantajan.kuvat.fi/#/ku...2/IMG_8120.jpg
  9. #99
    Kemora tuli korkattua, ja ajaksi jäi 1.26,6

    Mulle nuo hitaat vasen oikea kaarrokset kyllä tuottaa harmaita hiuksia, ei oikeen löydy luottoa. Kokoajan tuntuu, että kohta ollaan nurin. Yks pelko tosin on, että kaadan kilpipyörän. Crashpadit tulee huomenna.

    Tuli myös opittua ne oikeat ajolinjat tuolle radalle, pieni tuntuma saatiin jo. Vähän jäi kaiveleen toi aika, ens kerralla otetaan väh.2sek pois. Alastaron pistän ens viikolla myös 1.36 alkuiseksi. Jos kuivaa.

    1-osainen nahkapuku tuli hankittua ja on kyllä niin eri planeetalta kun olla ja voi vrt. vanhat goret.

    btw, miksei tuolla Räyskälässä ole ikinä ratapäiviä?
    Viimeksi muokannut: Cat; 27.06.2012 klo 23:26.
  10. #100
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Cat kirjoitti Katso viesti
    Kemora tuli korkattua, ja ajaksi jäi 1.26,6

    Tuli myös opittua ne oikeat ajolinjat tuolle radalle, pieni tuntuma saatiin jo. Vähän jäi kaiveleen toi aika, ens kerralla otetaan väh.2sek pois. Alastaron pistän ens viikolla myös 1.36 alkuiseksi. Jos kuivaa.
    Aika hyvin, jos olet oppinut oikeat ajolinjat ekalla kerralla. Itse olen Kemoraa kiertänyt ehkä 200 kierrosta ja nyt alkaa olemaan alustava haju, että missä reunassa rataa milloinkin pitäisi olla. Eli ne linjat tulee sulla vielä muuttumaan aika paljon kun otat tuosta ajasta sen 10-15 sekuntia pois.

    Lainaa Cat kirjoitti Katso viesti
    btw, miksei tuolla Räyskälässä ole ikinä ratapäiviä?.
    Pääasiallinen käyttötarkoitus tuolla alueelle on toimia lentokenttänä ja ilmailuharrastajat eivät ilmeisesti halua väistellä moottoripyöriä laskeutumisen aikana. Kisaviikonloppuinakin (järjestetään kerran vuodessa) ilmaliikenne loppuu vasta ihan viime tingassa.

    Edit. Kehitys on kyllä ollut sulla nopeeta. Nyt alkaa olemaan ne hetket, kun on hyvä miettiä omaa ajamista ja mahdollisia "vaarallisia" virheitä, ettei tule turhia kaatoja.
    Superbike #7
  11. #101
    Hieman kyllä houkuttelisi mennä Ahvenistolle kokeilemaan 16.7, että miltä se radalla ajaminen tuntuisi näin ensikertalaisena ja vain kahden vuoden ajokokemuksella varustettuna. Pyöräkin kuitenkin on sellainen mikä mutkista kovasti tykkää Jotenkin vain aina hieman jännittää tälläistä aivan uutta asiaa lähteä kokeilemaan.

    Kuinka ajoissa nuo maksut yleensä täytyy suorittaa, kun en vielä ihan varma ole miten aikataulut tuon päivän osalta menee?

    Toivottavasti siellä olisi joku muukin ensikertalainen mukana, että en ainoana olisi
    -Vauhti korjaa virheet ja voima tekniikan, vai miten se meni?-
    Aprilia RSV Mille R -02
  12. #102
    Lainaa Zemez kirjoitti Katso viesti
    Hieman kyllä houkuttelisi mennä Ahvenistolle kokeilemaan 16.7, että miltä se radalla ajaminen tuntuisi näin ensikertalaisena ja vain kahden vuoden ajokokemuksella varustettuna. Pyöräkin kuitenkin on sellainen mikä mutkista kovasti tykkää Jotenkin vain aina hieman jännittää tälläistä aivan uutta asiaa lähteä kokeilemaan.

    Kuinka ajoissa nuo maksut yleensä täytyy suorittaa, kun en vielä ihan varma ole miten aikataulut tuon päivän osalta menee?

    Toivottavasti siellä olisi joku muukin ensikertalainen mukana, että en ainoana olisi
    Ilman muuta kannattaa mennä kokeilemaan. Jokainen on joskus ollut ensikertaa radalla, ja useimmat meistä on jäänyt puuhaan pahasti koukkuun.

    Kannattaa tosiaan mennä johkiin MP-ratapäiville, sillä vapailla vuoroilla voi olla yhtaikaa monen tason kuskia radalla autolla tai mopolla. MP-ratapäivillä on yleensä hitaat ja nopeat erikseen, ja hitaissa on varmasti muitakin ensikertalaisia. Ja MP-kerhojen ratapäiviltä saa aina kokeneemmilta kysyttäessä apuja ja vinkkejä.

    Eikä se Ahvenisto niin pelottava rata ole, kunhan pitää järjen mukana. Toki turvallisempiakin ratoja suomesta löytyy.

    -tuomas-
    <p>1986 Honda Z50J, 1975 Honda CB125, 1977 Honda CB750K, 2007 Honda CBR1000RR</p>
  13. #103
    Lainaa Zemez kirjoitti Katso viesti
    Hieman kyllä houkuttelisi mennä Ahvenistolle kokeilemaan 16.7, että miltä se radalla ajaminen tuntuisi näin ensikertalaisena ja vain kahden vuoden ajokokemuksella varustettuna.
    Mene heti ORG:in koulutusryhmään. Saat tosi hyvää opetusta!
    xxx
  14. #104
    Lainaa Streethawk kirjoitti Katso viesti
    Mene heti ORG:in koulutusryhmään. Saat tosi hyvää opetusta!

    Jep, itse olen saanut todella hyviä neuvoja opettajilta. Antaa kyllä varmuutta normiajoonkin.
    Tuo Ahvenisto on mun mielestä hyvä paikka harjoitteluun, koska se on tuollainen "syherö"; vaihtelevat ja jopa yllättävät mutkat. Siellä kun uskaltaa luottaa renkaisiin ja kaataa pyörän kunnolla mutkiin niin sujuu huomattavasti paremmin myös maanteillä.

    Olen itse normi touringkuski ja uskon, että noissa koulutuksissa opin kyllä päivässä enemmän kuin olisin itsekseni oppinut koskaan...
    T7
  15. #105
    Varmasti kyllä olisi hyötyä opetuksesta ja siitä, että näkisi, miten muut ajaa.
    Itsellä on tällä hetkellä renkaina Metzelerin jotkut todennäköisesti enemmän touring -ajoon tarkoituetut renkaat. Uskaltaako noilla radalle lähteä? Tuskin nyt ihan polvi maassa, viimeisiä pitoja haetaan ensimmäisellä kerralla
    Varusteetkin olisi radalle menoa varten jo valmiina.


    Vaikka asia onkin ihan eri, mutta kymmeniä kertoja kartingradoilla ajaneena, voi sanoa, että onhan siellä radalla hienoa ajaa niilläkin vehkeillä. Itsellä on myös taipumus oppia ajolinjat kuitenkin suhteellisen nopeasti. Kartingissa ärsytti se, että juuri kun alkaa oppimaan rataa, niin ajo-aikakin jo loppuu. Ratapäivillä varmasti ehtisi kiertää rataa kunnolla
    -Vauhti korjaa virheet ja voima tekniikan, vai miten se meni?-
    Aprilia RSV Mille R -02
  16. #106
    Lainaa Zemez kirjoitti Katso viesti
    Varmasti kyllä olisi hyötyä opetuksesta ja siitä, että näkisi, miten muut ajaa.
    Itsellä on tällä hetkellä renkaina Metzelerin jotkut todennäköisesti enemmän touring -ajoon tarkoituetut renkaat. Uskaltaako noilla radalle lähteä? Tuskin nyt ihan polvi maassa, viimeisiä pitoja haetaan ensimmäisellä kerralla
    Jos kadulla pysyy pystyssä noilla renkailla, niin sitten pysyy radallakin näissä koulutusryhmissä.
    Enemmän tämä koulutus opettaa normaalia mutka-ajoa kuin suoranaisesti rata-ajoa. Mutta kuitenkin niitä tärkeitä perusteita joiden päälle se todellinen rata-ajo on hyvä rakentaa. Minusta jos nuo perusteet jättää opettelematta, niin riski kaatumiseen lisääntyy selvästi, kun vauhdit radalla kasvaa.
    xxx
  17. #107
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Streethawk kirjoitti Katso viesti
    Minusta jos nuo perusteet jättää opettelematta, niin riski kaatumiseen lisääntyy selvästi, kun vauhdit radalla kasvaa.
    aamen!!!
    Superbike #7
  18. #108
    Lainaa Streethawk kirjoitti Katso viesti
    Minusta jos nuo perusteet jättää opettelematta, niin riski kaatumiseen lisääntyy selvästi, kun vauhdit radalla kasvaa.
    Kyllä, perusteistahan aina pitää liikkelle lähteä laji kuin laji. Perustukset kun tekee kunnolla, niin talokin pysyy pystyssä.
    -Vauhti korjaa virheet ja voima tekniikan, vai miten se meni?-
    Aprilia RSV Mille R -02
  19. #109
    Noniin, sitä olis puolentunnin päästä lähtö Jurvan Botniaringille, ja kokeilemaan tälle kesää miltä se rata-ajo tuntuu. Kelin pitäisi ainakin olla hyvä!


    Voin tänne kirjottaa kokemuksista, jahka pystyn
    Zx-6r 636 -02 kawagreen * *--->

    Z750S -05 ---->

    Yamaha R6 -04/05
  20. #110
    Lainaa Zemez kirjoitti Katso viesti
    Toivottavasti siellä olisi joku muukin ensikertalainen mukana, että en ainoana olisi
    Kyllä on, ainakin minä.
    Suzuki SFV 650 Gladius vm 2009 2013-
    Kawasaki ER-5 vm 2004 "Kaveri" 2012-2012
  21. #111
    Mukavastihan Jurvassa ajot meni, ja porukkaakin tuntu olevan radalla ihan kivasti. Oli Racechrono vanhassa samsung galaxy ässässä, mutta ei oikein toiminut kunnolla kun ei saanut aina mitattua kierroksia. En tiedä johtuko siitä kun ei ollut sim-korttia paikalla. Sen mukaan paras oli 1.32,82 tiedä sitten miten piti paikkansa,mutta hauskaa oli! Ostoslistalle menee kyllä teräspunosletkut jarruihin, meinas jarrut nimittäin pehmetä aikalailla.
    Zx-6r 636 -02 kawagreen * *--->

    Z750S -05 ---->

    Yamaha R6 -04/05
  22. #112
    Lainaa mazaas kirjoitti Katso viesti
    Mukavastihan Jurvassa ajot meni, ja porukkaakin tuntu olevan radalla ihan kivasti. Oli Racechrono vanhassa samsung galaxy ässässä, mutta ei oikein toiminut kunnolla kun ei saanut aina mitattua kierroksia. En tiedä johtuko siitä kun ei ollut sim-korttia paikalla. Sen mukaan paras oli 1.32,82 tiedä sitten miten piti paikkansa,mutta hauskaa oli! Ostoslistalle menee kyllä teräspunosletkut jarruihin, meinas jarrut nimittäin pehmetä aikalailla.
    Tai jätä seuraavalla kerralla se jarru lähes kokonaan pois... Saattaa tipahtaa n.10s tuosta kierrosajastakin heti siinä sivussa.
    Supermoto
  23. #113
    Lainaa jaulis kirjoitti Katso viesti
    Tai jätä seuraavalla kerralla se jarru lähes kokonaan pois... Saattaa tipahtaa n.10s tuosta kierrosajastakin heti siinä sivussa.
    Juu, varmaan aivan liikaa jarrulla makaankin, mutta noitten kanssa on ollu brobleemaa jo ihan kadullakin, joten tarkotus kyllä vaihtaa teräsletkuihin. Saanpahan ainaki mielenrauhan jossen muuta Tuo 1.32 aika varmaan tulikin sellasella "rennolla" kierroksella. Aikamoista hakemista oli ajaminen kyllä, aivan liian aikasin tulee jarruteltua ja liikaa, ja ajolinjatkin varmaan sitä sun tätä. Sattu tuolla olemaan joku kamerankin kanssa räpsimässä kuvia niin niistä näki miten ajoasentokin oli turhan pysty. Mutta aina sitä kehittyy eteenpäin. Pitää seuraavaks pyytää jotakuta enemmän ajanutta ajamaan edellä esim. vaikka noin 1.35 aikoja niin huomaa millasella ajolla niin pääsee, ja voi muutakin oppia imeytyä. Seuraavaksi laitan tavoitteeksi paremman ajoasennon omaksumisen. Eikä varmaan kunnollisen nahkapuvun hankkiminenkaan huono asia olis, vähän kammoksuttaa noissa tixtexeissä päästellä

    Viesti saattaa olla lukijasta riippuen joko sekava tai erittäin sekava, pahoittelut siitä. Syytän höyryvoimalla toimivaa läppäriä..
    Zx-6r 636 -02 kawagreen * *--->

    Z750S -05 ---->

    Yamaha R6 -04/05
  24. #114
    Kolmas kerta Alastarossa ja aika parani 2,1s ollen nyt 1.35,6.

    Nyt tuntuu, että katsekontaktin käyttö on opittu. Jessus, nuo mutkathan menee itestään, kun katsoo sinne missä on 3s päästä eikä toljota enää siihen eteen.

    Nitrous aiemmin arveli, että tulen suoralla kovaa ja esim. ekaan mutkaan teen kammojarrutuksen. Oikeassa olit. Tänään aloinkin sitten himmaileen aikasemmin, enkä jarruttanut niin voimakkaasti ja paljon paremmin meni.

    Edelleen isoimmaiksi ongelmakseni koen Lemminkäisen ja siitä seuraava oikea. Ajelin jonkun kaverin perässä viitisen kierrosta, joka ajoi 1.39 aikoja ja aina lemminkäisessä ja seuraavassa oikeassa se pääsi hitusen ottaan kaulaa.

    E: Tuohon jarruasiaan vielä..

    Kun nyt kokeilin sellasta, että kun tulin esim. palmasiin niin tein ensin voimakkaan jarrutuksen ja aloin hölläämään jarrua sitä mukaa kun käännös lähestyi. Viime kerralla taas painoin jarrua kovemmin mitä lähemmäksi mutka tuli. Tää tän päiväinen tekniikka tuntui paremmalta. Onko toi ihan väärä tyyli, joka kannattaa lopettaa heti alkuun, vai onko ihan kuskikohtaista tuollanen?
    Viimeksi muokannut: Cat; 04.07.2012 klo 23:00.
  25. #115
    Kunnia pj Jassu:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2002
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Rengaslämppäreiden tarpeesta ratailun ensimetreillä tuntuu olevan kaikenlaista mielipidettä, toisten mielestä myös tavalliset katukiekot kannattaa paistaa jonnekin 60-80c välille, kun taas toisten mielestä moinen homma on turhaa ainakin hitaassa ryhmässä / keski-nopean hitaammille kuskeille.

    Saavutetaanko näissä ryhmissä etua renkaan lämmittämisestä? Ajatustasollahan toki kiekko on heti lähdöstä lämmin, eikä paria ekaa kierrosta tarvitse niitä lämmittää, mutta kylmeneekö tuollainen katukiekko sitten hitaammassa köröttelyssä kuitenkin sille tasolle, ettei lämmityksestä ole ollut mitään hyötyä?
    Pyörätön motoristi...

    Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
  26. #116
    Lainaa Jassu kirjoitti Katso viesti
    Rengaslämppäreiden tarpeesta ratailun ensimetreillä tuntuu olevan kaikenlaista mielipidettä, toisten mielestä myös tavalliset katukiekot kannattaa paistaa jonnekin 60-80c välille, kun taas toisten mielestä moinen homma on turhaa ainakin hitaassa ryhmässä / keski-nopean hitaammille kuskeille.

    Saavutetaanko näissä ryhmissä etua renkaan lämmittämisestä? Ajatustasollahan toki kiekko on heti lähdöstä lämmin, eikä paria ekaa kierrosta tarvitse niitä lämmittää, mutta kylmeneekö tuollainen katukiekko asitten hitaammassa köröttelyssä kuitenkin sille tasolle, ettei lämmityksestä ole ollut mitään hyötyä?
    Jos käytät keskiryhmässä seosrenkaita niin lämppärit ehdottomasti.Jos taas ajat hitaassa, aivan sama mitkä mustat ja pyöreät on alla. Katurenkaaseen ei mun mielestä missään nimessä lämppäriä, pois lukien Metukan K3 ja Pirellin supercorsa sp. Muut katurenkaat muuttuvat kuumetessaan muutenkin vaarallisen liukkaiksi.
    Katana-85 ,Blade-96, R1-2001,R1-2005,10r-06, Ratalelu zx-6r,GSXR 1000 K4 ratalaite , Triumph T595 ,Superbike zx10r -04,Triumph Daytona 675, Kawasaki zx6r 2011 kilpuri
  27. #117
    Kunnia pj Jassu:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2002
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa grandi67 kirjoitti Katso viesti
    Katurenkaaseen ei mun mielestä missään nimessä lämppäriä, pois lukien Metukan K3 ja Pirellin supercorsa sp. Muut katurenkaat muuttuvat kuumetessaan muutenkin vaarallisen liukkaiksi.
    Joo, no K3:set itsellä alla vielä, mutta ovat vaihtumassa Dunlopin SportSmarteihin.

    Kuitenkin tosiaan sen verran ristiriitaista tietoa noiden lämmittelystä tullut, että mielenkiinnolla pistin tännekin aiheesta
    Pyörätön motoristi...

    Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
  28. #118
    Lainaa Jassu kirjoitti Katso viesti
    Rengaslämppäreiden tarpeesta ratailun ensimetreillä tuntuu olevan kaikenlaista mielipidettä, toisten mielestä myös tavalliset katukiekot kannattaa paistaa jonnekin 60-80c välille, kun taas toisten mielestä moinen homma on turhaa ainakin hitaassa ryhmässä / keski-nopean hitaammille kuskeille.

    Saavutetaanko näissä ryhmissä etua renkaan lämmittämisestä? Ajatustasollahan toki kiekko on heti lähdöstä lämmin, eikä paria ekaa kierrosta tarvitse niitä lämmittää, mutta kylmeneekö tuollainen katukiekko sitten hitaammassa köröttelyssä kuitenkin sille tasolle, ettei lämmityksestä ole ollut mitään hyötyä?
    Aikoinaan kun oli sekä katu- että seosrenkaat katupyörään, niin joskus kokeilin lämmittää katurenkaita (Rosso Corsa). Mitään hyötyä tai haittaa en huomannut, paitsi että paineet sai nopeammin kohdalleen. Tosin katurenkaissa käytin lähes lämppäreiden minimilämpötilaa. Sen huomasi, että lämppäreillä katurenkaista voi ruveta öljy pukkaamaan pintaan (eli pinnan väri muuttuu). Aina oli väri lähtenyt kun radalta tulin, eli eipä tuostakaan haittaa jäänyt.

    Itse en omien kokemusteni perusteella siis kokenut ainakaan mitään hyötyä lämmittämisestä. Sitä mahdollista pientä pitoeroa setin alussa kun ei käytännössä tule ulosmitattua. Jos hitaissa vauhdeissa lähtee "revittelemään" heti setin alussa, saatetaan olla pihalla muustakin syystä kuin kylmien renkaiden vuoksi...
    Yamaha XJ 600 - Suzuki GSX-R 1000 K7 - Triumph Daytona 675 - Triumph Street Triple 765
  29. #119
    MotOrg ry:n hallituksen varapj, koulutusvastaava, sihteeri Tumppi:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2004
    Vesilahti
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Cat kirjoitti Katso viesti
    E: Tuohon jarruasiaan vielä..

    Kun nyt kokeilin sellasta, että kun tulin esim. palmasiin niin tein ensin voimakkaan jarrutuksen ja aloin hölläämään jarrua sitä mukaa kun käännös lähestyi. Viime kerralla taas painoin jarrua kovemmin mitä lähemmäksi mutka tuli. Tää tän päiväinen tekniikka tuntui paremmalta. Onko toi ihan väärä tyyli, joka kannattaa lopettaa heti alkuun, vai onko ihan kuskikohtaista tuollanen?
    Varmaan sun vauhdeissa on hyvä ottaa aikainen ja rauhallinen jarru ja höllätä ennen mutkaa ja ajaa mutka läpi kaasulla. Sit kun kierrosajat rupee oleen reilusti alle tuon 1:35:n kannattanee aloitella hitaissa mutkissa ajamaan jarrulla mutkaan sisään: eli ensin täysi jarrutus ja siitä pikkuhiljaa löysää jarrua kohti mutkan keskipistettä jolloin mennäänkin jo kaasulle. Eli minimoida aika jolloin ei olla kaasulla eikä jarrulla.. Nopeat mutkat kannattaa ajaa siten, että jarrulla vauhti sopivaksi ja ennen mutkaa mennä takaisin kaasulle ja ajaa mutka veto päällä läpi. Siitä sit vaan hieroa itselle mieluisa ja sopiva (=nopein) ajotyyli!


    - T -
    The Lakkivaari


    Yamaha ei pamaha



  30.  
  31. #120
    Lainaa Jassu kirjoitti Katso viesti
    kun taas toisten mielestä moinen homma on turhaa ainakin hitaassa ryhmässä / keski-nopean hitaammille kuskeille.
    Hitaan/keskiryhmän vauhdeissa lämmittimistä on saman verran hyötyä (=ovat yhtä paljon tarpeen) kuin lämmittimien käytöstä normaaliin liikenteeseen lähtiessä. Hitaan/keskiryhmän ajot hoitaa ihan 100% ilman mitään lämmittimiä ja ihan normaaleilla katurenkuloilla.
Sivu: 4 / 8:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 23456 ... ViimeinenViimeinen