ORGin ajotaito II tuo jo suuresti helpotusta asiaan ja opastaa ajolinjojen suhteen huimia. Samassa yheydessä on kouluttajan opastuksella loistava hetki korjailla ajoasennosta mahdollisesti löytyviä puutteita, joten ilman muuta sinne mukaan mellastamaan![]()
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Riippuu ihan tavoitteista. Ratakärpäsen puraisu, sekuntien pudottaminen ja polven maahan tarjoaminen kuulostaa siltä että pyöräkin saattaa vaihtua aika nopeasti. Bandiitin omistaneena voi vain todeta, että eihän siinä juuri kallistusvaroja ole, eipä taida ihan noin vain polvikaan ylettyä maahan asti, kun on jalkatapit ja pakoputki maassa. Pyörä on myös joka suhteessa varsin tunnoton ajettava. Muttei se estä ratailua, kunhan ei väkisin yritä ylittää pyörän rajoja ja tavoitteet on hauskanpidossa sekä hitaamman pään ratailussa sen otsarypyssä sekunteja pois ja kohti nopeaa ryhmää vääntäytymisen sijaan.
Jos taas tunnustaa itsensä kilpailuhenkiseksi ja tuloshakuiseksi, niin se pyörän vaihto kannattaa tehdä ennen kuin bandiitti on saanut oman osansa asfaltti ihottumasta. Joka tapauksessa kannattaa pyrkiä eroon tappien tai minkään muunkaan pyörän osan osumisesta maahan.
Suosittelen myös noita jo mainittuja ajotaitokursseja oli omat ajatukset sitten leppoisassa kurvailussa tai sekuntien metsästämisessä.
Omalta osaltani olen pari kertaa päivittänyt pyörän tasolle "varmasti riittävän hyvä minulle". No, molemmista loppui ominaisuudet hyvin nopeasti ja sekös se otti päähän (ja lompakkoon) vaikka pystyssä pysyttiinkin. Jos päivittää nykyaikaiseen kyykkyyn ratailun vuoksi ei tuota ongelmaa pitäisi olla.
Road racing aiheinen blogi
Yamaha YZF-R1 -07 Kilpuri
ex Honda CB500 -01, Suzuki GSF 1200 S -06, Hond
1.Kyllä tarkotus olisi apparalla ja alastarossa vierailla useasti. Onko tuollaiset jo liian race henkiset ?
https://mprenkaat-store.com/pilot-po...ravsm6nb5r9382
Jos renkaat sen 6tkm kestäisi, niin ei tarvitsisi kuin kerran kesässä uusia...
2.Täytyy ruveta kierteleen kauppoja ja sovittelee
3. laitoin sinulle muutaman foton, ei aloittelija kehtaa suurelle yleisölle julkaista....
Pari kertaa kyseinen koulutus käyty, erittäin paljon tietoa tuli
Tarkotus tosiaan pitää järkipäässä ja pitää hauskaa radalla mutta onhan se tosiasia kun kypärä päähän pistetään ja radalle lähdetään, niin onhan se kiva sitten varikolla katsoa päivän päätteeksi että muutama kymmenys lähti ajasta pis![]()
Ei toiminu tuo linkki, mutta ilmeisesti pilot power supersport on kyseessä? On sen verran uusi malli, ettei kokemuksia kai kellään vielä ole, mutta mennee samaan kategoriaan Supercorsa SP:n ja Mezin Racetec k3:n kanssa? Varmasti pito riittää, mutta raskaan pyörän alla saattaa hävitä aika hätäisesti. Tämä tosin ihan arvailua kun ei ole omaa kokemusta kumista.
Tosin sitten kun se ratakärpänen kunnolla puree, alkaa tollanen 6tkm kuulostaa uskomattoman paljolta. Tällä hetkellä ollaan tilanteessa, että olen tyytyväinen jos takasella pääsee edes päivän.![]()
Superbike #7
Ratailun alottaminen mielessä ens kesänä ja kaipais mielipiteitä kannattaako hankkia supersorsa luokan renkaat vai esim. rosso corsat? Kadulla tulee ajettua lähinnä radalle ja takasi, siihen päälle muutama nakkikioskikäynti kuukaudessa.
Rosso Corsa piisaa varmasti aika pitkälle. Supercorsaa rupee tarvitsemaan vasta lähellä nopean eyhmän kyytejä. Suosittelen muuten renkaiksi jotain muuta kuin pirelliä tuossa luokassa. Misukka ja dunlop on ainakin viime vuodet ollu parempia tuossa rosso corsan luokassa. Seosrenkaissa sitten Pirelli onkin dunlopin ohella kärjessä.
Superbike #7
SDR:ssä oli ensiasennuspalloina Dragon Supercorsa Pro:t ja pakko sanoa että pito (ainakin ruhtinaallisen reippailla mutkapätkillä) oli ensiluokkaisen sairas. Kaikki ne 2500 kilsaa minkä ne kesti. Mikään economy-luokan gummi se ei tosiaan ole mutta se pito ja ajettavuus... Huh
Viimeksi muokannut: GuessWho; 19.02.2013 klo 19:54.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Itsellä Pilot Power 2CTt kesti viime kesänä yli 9tkm, ja kilsoihin mahtui useampi ratapäivä. Isommalla kuormalla kuluminen on toki nopeampaa, mutta tein kyllä parhaani ja sulattelin kumia irti![]()
Omaan vauhtiin nuo riittävät hyvin, pidon kanssa ei ole ollut ongelmaa. Toki eka kierros täytyy ajaa sukkasiltaan, mutta ilman lämppäreitä se taitaa olla niin aina. (Tähänkin varmasti löytyy poikkeus joka vahvistaa säännön.)
Yamaha R1 '06
Power Pure on Pilot Powerin seuraava kehitysaskel, eli samaa sarjaa. One on luokkaa ylempänänä Supersorsien kanssa. Ainoastaan Diablo Rosso Corsa vaikuttais olevan jonkinlainen välikummajainen Supersorsan ja Rosso II:n välissä (Rosso II SportSmartin ja Power Puren liigassa). En ole tarkasti seurannut onko muilla valmistajilla vastaavaa tuotetta.
Nuo Motorradin rengastestit kannattaa googletella (tai lukea Prisman kassalla). Minusta ihan asiallisia. Niistä hahmottelee jotenkin nuo eri "rengasluokatkin".
Aloittajalle edelleen: Ei mene pieleen Dunlopien kanssa, mutta ei mene Misukoidenkaan kanssa. Mun valinta olis Dunlop... vaikka sitten tunnesyistä.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Itse suosittelen rosso corsia lämpimästi. Ei ole ollut luisteluita radalla... Kemorassa niillä on päässyt omasta toimesta 1:23 kyytiä ja renkaisiin ollut täysi luotto. Kadullakin ovat pätevät sillä renkaan keskellä on kovempi seos. Omilla rosso corsillani on ajettu nyt 2tkm joista lähes puolet radalla, eikä renkaanvaihto ole lähelläkään.
Yamaha R6 -08 kilipapyörä
Pyöränä olisi R1 2008 ja ratailu tavoitteena ensi kesänä. Viime kesän alussa ajelin 190-50 renkaalla, jonka jälkeen ostin metsun k3 190-55 renkaan. Rengasprofiilin muutos 50-->55 oli melkoinen ja pyörä kääntyi selvästi paremmin mutkiin.
Ensi kesänä olisi tarkoitus vaihtaa astetta pitävämpään kumiin, ja dunlopin D211 gp racer voisi olla hyvä vaihtoehto. Ilmeisesti 200-55 koko on tarkoitettu tonnisen pyörän vanteeseen, mutta 190-55 kokoisellakin ajamaan taitaa päästä. Mietityttää paljosti, mitenkähän tuo leveämpi ja isompi rengas mahtuu pyörimään R1:n alla, sillä takahaarukka alkaa olemaan jo tuossa 55-profiilisessa kohtuu lähellä. Osa on jopa raportoinut tuon kokoisen renkaan mahtumattomuudesta. Itellä on noin 18tkm ajetut ketjut ja -1p eturatas. Onko tuolla 200-leveisellä renkaalla merkitystä pyörän käytökseen paljoltikin? Kiinnostaisi kovasti tuollaisia renkaita ostella, sillä tuo 50-->55 profiilin muutos paranti ajonautintoa huomattavasti...
Onko vaihtoehtona ostaa kiltisti pidemmät ketjut? Sama ongelma on tietenkin muidenkin leveempien tai korkeampi profiilisten renkaiden kanssa. Vai onko tämä luulotietoja, ja rengasta vaan alle?
Ja voin omalta osaltani suositella noita metzelerin k3 renkaita. Toimivat ilman lämppäreitä sekä lämppäreiden kanssa. Ero mm. pilot powereihin on melkoinen ja noilla pääsee vielä kadullakin ajamaan. Kemorassa mentiin viime kesänä parhaimmillaan 1.18.1 aikoja noilla kumeilla ja lämppäreillä. Varomattomista avauksista tonnisella nuo huomauttivat kyllä, mutta muuten ei ollu pidon kanssa mitään ongelmia.
Kaikki ajoharjoittelutapahtumia koskevat kysymykset sähköpostilla osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
Ei kovinkaan suurta merkitystä ajettavuuden kannalta heitätkö alle pyörimään 190/55, 195/65, 200/55 tai 200/60 kumin. Leveämmillä on jonkin verran paremmin avauspitoa, mutta mitään sellaista mullistusta ei noiden välillä ole, mitä siirtyminen 50 profiilista 55 profiiliin tuo. Ja kaikki nuo profiilit toimii tonnarin alla ihan kivasti, vaikka Dunlopilla nykyään tuo 190 on pääasiassa 5,5" vanteelle ja 200 sitten 6" vanteelle. Nuo vuoren korkuiset profiilit voi vaatia pari lenkkiä vakiota pidemmät ketjut, ettei ota suorilla haarukkaan kiinni. Sellanen 10-15mm saisi olla tilaa pukilla seistessä. Vauhdissa tuo renkaan kehä laajenee jokusen millin.
Nuo k3:t on kyllä pirun hyvät renkaat varsinkin jos ajelee vielä välillä rataakin ilman lämppäreitä. Toissa kesänä noilla tuli mentyä ilman ongelmia jotain 1:15 kieppeille. Pikkasen aiemminhan tuo rengas alkaa luistamaan kuin varsinaiset sliksit, mutta kovaa niillä silti pääsee. Ja tonnarin alla mikä tahansa rengas kyllä huomauttaa varomattomista avauksista, katurenkaat vähän jyrkemmin kuin sliksit.Jos olet noita GP Racereita laittamassa alle, kannattaa huomata pari tärkeää juttua:
1) Alle 10 asteen lämpötiloissa nuo on saippuapalat. Siis liukkaat. Ihan oikeasti. Niinkuin pelti peilijäällä liukkaat.
2) Ilman lämppäreitä ei missään nimessä radalle. Renkaan saa tuhottua yhdellä setillä jos yrittää lämmittää ajamalla.
3) Ota M-seos. Se taitaa toimia laajimmalla alueella
4) GP Racer ei ole aloittelijalle sopiva rengas vaan vauhti pitää olla keskiryhmän puolella reilusti, että renkaasta on iloa.
5) Väärät paineet ja lämpötila tuhoaa renkaan hetkessä vaikka olisikin lämppärit käytössä.
6) Toimiessaan todella loistava rengas.
Superbike #7
Moro!
Onko jollain kokemusta Metzeler Racetech 180/55 k2 seoksesta tonnisen 6-tuuman vanteella? Tuolla pyörän perä laskisi verrattuna tämän hetkiseen pirellin 190/55 dragon supercorsaan (ei seos kumi)yli 10mm, jos taas heitän suoraan 195/65 dunlopin slicksin alle, niin perä nouseen jotain alle 5mm.
Näyttää ainakin vähän pieneltä kumilta tossa tonnisen vanteella, mutta onko myös käytännössä heikko pito avauksissa? Lämppärit on hommattuna ja uusia käytettyjä kumeja on talli notkollaan
Ja onko sulla tosta 15mm välyksestä dunlopilla kokemusta, että toimis varmasti? nyt menee aika lähelle sitä vakio ketjulla ja 15-44 välityksellä, noin +- pari milliä.
Hei,
Ratailua aloitettu jo tälle kautta, ja kalustohankinnat olisi mielessä taas. Sifteri olisi hankinnassa, jotenkin tuntuu, että helpottais omaa ajamista, kun olisi yksi asia vähemmän, mihin keskittyä. Tai ainakin mielenterveys olisi taas astetta lähempänä normaalia, jos sifteri pyörässä olisi kiinni. Melko paljon heräsi kysymyksiä, ja tavoitteena olisi hankkia sifteri, jonka saisi itse asennettua. PC3 löytyy, mutta ei ole kiinni. Cordonan sivuilta yritin katsoa, mutta sivut ovat omaan makuun aika hämärät. PP-tuning jalkatappisarja käännetyllä kaaviolla löytyy, mikäli se edes tähän asiaan milläänlailla vaikuttaa.
http://www.cordona.net/shop.htm
Jos oikein ymmärsin, niin tuolta sivustolta noita herkkuja saa. Olisiko valintani siis toiseksi ylin tittelillä Strain Gauge GP Switch Quickshifter PC3/PC5/YEC hintaan 1752SEK. Posteineen siis noin 220e, mikä lienee uudesta tuotteesta ihan käypä hinta. Tuo siis ilmeisesti tulee PC3:een kiinni ja pätkii bensansyöttöä vaihdon ajan. Eli PC3 pyörään kiinni nollakartalla ja tuo siihen kylkeen, vai tarviiko jonkin lisäosan vielä? Ja pitäisikö koko operaation onnistua kohtuu normaalilta ihmiseltä? Vai onko muita suosituksia sifteriasian hoitamiseen?
Epätietoinen opiskelija Oulusta![]()
Kaikki ajoharjoittelutapahtumia koskevat kysymykset sähköpostilla osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
GP Raceria. En nyt asteen tarkkuudella osaa heittää lämpötilaa, joissa noista pito katoaa. Voi toimia ihan hyvin vielä 10 asteen lämpötilassa, mutta esim. 5 asteessa ei pitoa ole enää oikeastaan ollenkaan. Toki seoskin vaikuttaa, itselläni oli alla softi, joka on kylmässä tod. näk. mediumia liukkaampi
Superbike #7
Tsekkaa http://www.ebay.co.uk
xxx
Ei oo suomesta mutta vilkase:
http://www.ebay.com/itm/STOMP-GRIP-T...-/281254668689
Vaihtoehtona TechSpec Snake skin http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw...hspec&_sacat=0
Itse olen ainakin tykännyt..hyvin on pysynyt kiinni.
Ex Kawasaki Z1000 -10
Ex Aprilia Tuono V4 Aprc -12
Ex Aprilia RSV4 RR Race Pack -15 kilvetön
Kiitti. Eiköhän noissa ole inhimillisemmät toimituskulut. Vois melkein samalla kysyä, että onko kukaan rakentanut vakiopenkkiin tankkipattia. Ajatuksena, että ostais toisen penkin ja siitä vähentäis pehmusteita ja tekis patin siihen. Ei viittis kadulla kuitenkaan ajaa teippiviritelmien kanssa.
Annoin moottoripyörille pikkusormen, se vei koko käden
http://www.motonet.fi/fi/tuote/38297...3kpl-210x160mm
Muoks. Vakiosatulasta parempi hakemalla Etrasta NR615 3mm solukumia valmiilla liimapinnalla vakiopenkin päälle. Jäykistää, pitää pepun paikoillaan, kestää yhden kesän, tarra lähtee brake cleanerilla irti alkup satulaa tuhoamatta jne.
Itekin just asentelin TechSpec gripsterit tilasin ne http://www.speedycom.co.uk/shop/home.php mielestäni edullisesti ja tk:t oli vain 7,03 £ (tuli samalla MWR filtteri). Pieni ongelma oli kun toinen grippi ei liimaantunut kuin puoleenväliin, mutta myyjä juuri ilmoitti että TechSpec lähettää uudet suoraan kotiin, eli takuukin pelaa.
Kyllä noita Stompgrippejä saa kuulemma edelleen tuon mphotelli/starservicen kautta. Tilaavat jos ei ole hyllyssä eli jos joku miettiny saman hommaamista, niin nyt ois hyvä aika tilata niin sais ajoissa tilauksen menemään.
Annoin moottoripyörille pikkusormen, se vei koko käden